Gå til innhold

Hvordan få barn til å slutte å slå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er dypt fortvilet, barnet mitt på 4 har begynt å slå/sparke oss ved leggetid. Hvordan i alle dager får vi henne til å slutte? Vi har prøvd den rolige, pedagogiske metoden, vi har prøvd den strenge, gammeldagse, men allikevel har vi dette hveeeeer kveld. Er så sliten og lei meg. Det er kun oss foreldre hun slår, aldri andre barn/voksne, får aldri raserianfall eller noe lignende når vi er ute blandt folk. Hun er ekstremt mammadalt, men frisk og fin, en blid jente ellers. 

Anonymkode: ac6c0...b3e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I hvilke situasjoner skjer dette? 

Anonymkode: ec548...73f

AnonymBruker
Skrevet

Hun er 4 år. Med en gang hun begynner bare går du. Slukk lyset og lukk døra. 

Anonymkode: 3452a...74d

• Liker 1
Skrevet

Ring supernanny 👍

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Du sier stopp, tar avstand og ignorerer. 

Hun er tydeligvis frustrert og utagerer. La henne hyle, skrike og whatever, men IKKE gi oppmerksomhet. Men vær tilstede inntil hun roer seg. 

Hun vil raskt innse at hun ikke får ønsket oppmerksomhet og respons. 

Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det hadde funket dårlig her. At ungen slår og hyler er et tegn på frustrasjon. De følelsene skal anerkjennes. Men ikke godkjennes. Så ta avstand og ignorer atferden, men vær tilstede. 

Når ungen roer seg kan en gi oppmerksomhet og trøst. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I hvilke situasjoner skjer dette? 

Det står i hovedinnlegget at det skjer ved leggetid? 

Anonymkode: bdc7b...f7d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det står i hovedinnlegget at det skjer ved leggetid? 

Anonymkode: bdc7b...f7d

Mener litt mer nøyaktig. Begynner det når tenner skal pusses? Når man skal ta på pysj? Når man skal finne en bok å lese? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Man straffer ikke frustrasjon på den måten der 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar! Dette begynner som regel i det hun legger seg i senga/når vi skal til å lese, men en gang i blant begynner det ved feks tannpuss. Har prøvd å ignorere, da går hun bare hardere til verks, med kasting av bøker, tømming av vann, ødelegging av ting i nærheten… Når hun er «ferdig» med disse «turene» sier hun forresten alltid uoppfordret unnskyld og blir veldig kosete og rolig. Nesten sånn at det virker som at hun må få det ut før hun klarer å roe seg.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for alle svar! Dette begynner som regel i det hun legger seg i senga/når vi skal til å lese, men en gang i blant begynner det ved feks tannpuss. Har prøvd å ignorere, da går hun bare hardere til verks, med kasting av bøker, tømming av vann, ødelegging av ting i nærheten… Når hun er «ferdig» med disse «turene» sier hun forresten alltid uoppfordret unnskyld og blir veldig kosete og rolig. Nesten sånn at det virker som at hun må få det ut før hun klarer å roe seg.. 

Går gjennom akkurat det samme som deg nå, ved leggetid. 
https://bufdir.no/Foreldrehverdag/Smabarn/Smabarn_som_slar/

Vi prøver bare å tenke at det er en fase. Og er rolig og behersket og sier ifra at vi får vondt når hun gjør det, men at vi ser hun er frustrert/sint etc og det er greit.

Jo mer vi kjefter eller ignorerer, jo verre blir det.

Anonymkode: dff44...bea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er dypt fortvilet, barnet mitt på 4 har begynt å slå/sparke oss ved leggetid. Hvordan i alle dager får vi henne til å slutte? Vi har prøvd den rolige, pedagogiske metoden, vi har prøvd den strenge, gammeldagse, men allikevel har vi dette hveeeeer kveld. Er så sliten og lei meg. Det er kun oss foreldre hun slår, aldri andre barn/voksne, får aldri raserianfall eller noe lignende når vi er ute blandt folk. Hun er ekstremt mammadalt, men frisk og fin, en blid jente ellers. 

Kanskje dere skal prøve å forberede henne lenger tid i forkant på legging og gjerne si det flere ganger mot klokkeslettet hvor hun skal legge seg og forberede henne på alt som skjer da selv om det er rutine så si det og repetere det.

Anonymkode: f8797...4f1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler nesten ikke å spørre her, men at dere finner ut som foreldre hva som funker best for dere. Men også hva som kan ligge bak.

Har fått noen råd her som er direkte skadelige for barnet, enten mentalt eller fysisk. 

Anonymkode: dff44...bea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Siden det er ved legging, tenker jeg at det kanskje er lurt å forberede barnet på at det snart er leggetid. Mitt barn var også sånn, men viste seg at han bare trengte gud forberedelsestid. 

Anonymkode: 4264c...61a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...