Gå til innhold

Sliten av andres barn.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og barndomsvenninne (vi er ikke veldig nære i dag, foreldrene våre er venner)  har barn på samme alder og henne barn forstår helt tydelig ikke de samme sosiale koder som andre barn. Og etter påtrykk fra skolen er barnet endelig under utredning. Problemet for meg er at hun hele tiden sender barnet bort for å være med mitt barn som ikke er særlig interresert. Mitt barn har mange venner og det kommer som regel noen andre barn på besøk her i løpet av dagene og de leker fint selv. Mens dette barnet ikke klarer å følge med de andre, det er så tydelig.  Det som skjer er at min «venninnes» barn hele tiden «henger på meg» og jeg istedet blir barnevakt. Nå har det vært ferie i 3 uker og jeg kjenner at jeg er lei. Jeg er selv alenemor, mens hun har en mann. Det er ikke det at jeg ikke vil hjelpe. Men jeg har ikke sagt ja til å underholde andres barn hver dag hele ferien. Det er også så mye ekstra forklaring som må til med dette barnet at jeg ikke kan slappe av. Det spør om de samme ting mange ganger og forstår ikke at katten og hunden vår ikke skal lekes med foreksempel. 

Da jeg nevnte dette til min mor, fikk jeg til svar at dette barnet ikke har det lett, ikke har andre venner å være med. Og det synes jeg selvfølgelig er trist, men det kan vel ikke være mitt ansvar hele sommerferien? Hvordan kan jeg si dette på en fin måte?

Anonymkode: 4d418...334

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde vært dønn ærlig og sagt det som det var. Dessuten så har hun en mann, trenger hun avlastning kan han stille opp.

Når man har barn som er store og klarer seg selv så sier det seg selv at man ikke har lyst til å ha barn som ikke henger med de andre på besøk og at man ender som barnevakt. Det er jo en av fordelene når barna blir eldre, at de styrer seg selv. 

Når det er sagt hadde jeg gjerne stilt opp i ny og ne ved behov og at jeg ble spurt på en skikkelig måte. Men hadde barnet bare blitt sendt bort uten å spør om det var greit så måtte jeg tatt en prat og sagt det som det var.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vær ærlig og si at slik situasjonen er nå er du barnevakt og får ikke gjort det DU planlegger av ferien, vennligst hent barnet.

Anonymkode: 51514...845

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hun sier feks «Vi hørte så mange barn borte hos dere, …. vil også være med dem, jeg sender h*n bort»
Føler at jeg ikke kan si noe annet enn «ok» da. For jeg kan jo ikke si at vi er opptatt eller at det ikke passer når det er mange andre barn her. 

Jeg har prøvd å hinte til det flere ganger «at barnet ikke har vært så mye med de andre, men vil heller være med meg» men det tar hun virkelig ikke inn. 

Hennes og mine foreldre er som sagt venner så jeg er vel redd de også skal bli sure. Men som sagt om hun ber om hjelp til å se etter han av og til, kan jeg gjerne det. Men ikke slik det er nå kjenner jeg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hun sier feks «Vi hørte så mange barn borte hos dere, …. vil også være med dem, jeg sender h*n bort»
Føler at jeg ikke kan si noe annet enn «ok» da. For jeg kan jo ikke si at vi er opptatt eller at det ikke passer når det er mange andre barn her. 

Jeg har prøvd å hinte til det flere ganger «at barnet ikke har vært så mye med de andre, men vil heller være med meg» men det tar hun virkelig ikke inn. 

Hennes og mine foreldre er som sagt venner så jeg er vel redd de også skal bli sure. Men som sagt om hun ber om hjelp til å se etter han av og til, kan jeg gjerne det. Men ikke slik det er nå kjenner jeg.

Enten så er du ærlig og sier det som det er eller så sier du at da er de så mange at det er flott hvis hun kan bli med for å se etter de for du må ta en telefon/vaske gulvet eller det bare blir for travelt. Kanskje hun ser selv hvordan det er om hun er med barnet, kanskje hun ikke skjønner hvor mye mer enn de andre hennes barn krever. 

• Liker 3
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Du sier at du ikke har kapasitet til å ha barnet hennes på besøk. 

Punktum. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det ikke fungerer å være ærlig med mor, så ta på headset og virk opptatt så kan ikke barnet plage deg.  Jeg pleier å låse meg inne med en bok på soverommet om min 11-åring har for mange venner på besøk…..

Annet alternativ når du vet dette barnet kommer er å sørge for at alle barn må leke ute- og du holder deg inne, eller at de er inne og du ute.

Neste alternativ er å sende ditt barn og alle venner bort til henne.  Kan du ikke gi beskjed til andre kan du i det minste styre hvor eget barn skal oppholde seg…… Helt sikker på at hun vil gi beskjed at moren sier hun ikke orker alle barna hos seg….

Anonymkode: 51514...845

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg må vel kanskje bare si det som det er.. Som sagt de andre barna er ikke spesielt interresert i å være med dette barnet de heller. De er ikke slemme, men det er altså veldig tydelig at dette barnet ikke forstår ting som de andre. Så de andre barna vil ikke bli med bort til dem. Vet som sagt at barnet er under utredning nettopp pga det sosiale og skolevansker. 
Evt får jeg invitere min egen mor over så hun forstår at hennes venninne barnebarn krever mye og jeg har ikke sagt ja til å være barnevakt hele sommerferien.

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Da burde du svare noe sånt som « lurt om en av dere blir med, for NN kommer ikke inn i leken og da blir det jeg som er sammen m barnet ogikke de andre ungene»

Anonymkode: 11376...a33

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Da burde du svare noe sånt som « lurt om en av dere blir med, for NN kommer ikke inn i leken og da blir det jeg som er sammen m barnet ogikke de andre ungene»

Anonymkode: 11376...a33

Dette syns jeg er et kjempegodt tips. 

Anonymkode: 7462d...16c

• Liker 2
Skrevet

Det var jo trist å høre at barnet ikke har venner. Og blir sent til dere i den tro om at det blir inkludert i leken.

Det er ikke en god løsning at barnet bare henger på deg. 

Her hadde jeg prøvd å få barna i lek sammen. Fungerer ikke det, så fungerer det ikke. Da må jo foreldrene ta over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...