Gå til innhold

Potte om planter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pottet om noen miniplanter fra plantasjen (sånne bittesmå man får for 35kr) for noen uker siden, men røttene har allerede kommet gjennom potta!
Jeg pottet 3 størrelser større. Skal jeg potte om igjen, eller burde jeg vente? 

Er litt usikker på hva det er, men dragetre/lilje eller noe lignende tror jeg

Anonymkode: 42bc0...df3

AnonymBruker
Skrevet

Ja, når røttene tyter ut på undersiden av potta, er det på tide å potte om. Det er bedre å potte om mange ganger, i bare litt større potte hver gang, enn å potte i en for stor potte (jorda blir sur).

Anonymkode: 48038...e60

• Liker 2
Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet

Når plantene kommer fra butikk så står de som regel i pottene de blir "født" i. De blir kjørt full av "steroider" for å bli stor på minst mulig tid ,ta minst mulig plass og kunne bli fraktet bort og solgt. Derfor må man som regel potte om ganske raskt når man får planter med hjem. 

Dersom du har en plante som vokser fort hjemme hos deg så er det bare til å potte om. Kanskje du har for lite jord i bunnen, er noe å tenke på. Men planter er greie folk, og liker å bli pottet om. Tenk litt over, som du sikkert har gjort, på hvilke jord du vil gi plantene dine videre når du potter om. Jorden er "mat" for planter som gir næring. 

Du er en flink plantemamma som passer godt på plantene dine :) 

Skrevet

Når røttene tyter ut av potta så trenger planten større plass. Så bare å potte om :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...