Gå til innhold

Dere som spiser carnivore

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva spiser dere? I løpet av en dag, uke?
Spiser dere melkeprodukter og egg?

Anonymkode: 2350d...e1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Musli med melk til frokost

Noe ost eller kjøttpålegg til lunsj, gjerne et egg

Kjøtt eller fisk til middag

Yoghurt/ost/melk/kjøttpålegg til kvelds avhengig av hva jeg spiser

Anonymkode: 23977...2aa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på. Jeg er ikke superstrict, men jobber meg opp mot det. Går hovedsakelig i rødt kjøtt, sjømat og litt ris/potet.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Alt slags kjøtt, gjerne billige datovarer. Spekeskinke/fenalår. Pølser, laks, ost, egg, bacon, burgere, omelett. Spiser meg god og mett til hvert måltid, som regel to ganger om dagen. Lørdag er spis hva du vil-dag. Spiser litt plantemat om jeg får det servert.

Anonymkode: 61440...4d0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vanskelig å svare på, da jeg ikke følger noen diett. Det blir sjeldent samme måltid to ganger i løpet av en uke (bortsett fra brødskiver nå og da). Spiser stort sett det jeg vil, når jeg vil. Vil si jeg spiser kjøttmiddager i snitt 3 ganger i uka, kanskje? Ellers går det i sjømat/annet. Egg og melk bruker jeg mye, i forskjellige varianter. Både som de er og som ingredienser. Innimellom spiser jeg vegetarisk eller vegansk, uten at det ligger noe mer til grunn for det enn at det er noe jeg har lyst på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøver å spise mest mulig dyr hver dag. Hvorfor skal de leve selv om jeg ikke er sulten? Planter skal ikke spises de duger bare som hage.

Anonymkode: e45ba...b4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Athena79 said:

Det er vel ingen mennesker som er rene kjøttetere...

Jo, det er en del av dem etter hvert.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, det er en del av dem etter hvert.

Ja jeg mener agurker bør få leve. Derfor jeg bare spiser insekter

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja jeg mener agurker bør få leve. Derfor jeg bare spiser insekter

?

Å spise bare, eller hovedsaklig, kjøtt er blitt ganske populært. Jeg har inntrykk av at en del kommer dit fra en eller annen variant av ketogent kosthold. Det er lite forskning på det foreløpig, men veldig mange positive anekdoter, spesielt fra folk som har blitt bedre av IBS og autoimmune sykdommer.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg drev med slikt var det melkeprodukter (hjemmelaget kefir primært), biff, lam og egg. Ble kvitt angstanfall grunnet PTSD da jeg holdt det gående.

Anonymkode: 01673...9d7

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Da jeg drev med slikt var det melkeprodukter (hjemmelaget kefir primært), biff, lam og egg. Ble kvitt angstanfall grunnet PTSD da jeg holdt det gående.

Min erfaring er også at jeg får mye mindre angst og uro i kroppen når jeg spiser mye kjøtt, og tilsvarende motsatt når jeg spiser mye plantemat, spesielt karbohydrater.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min erfaring er også at jeg får mye mindre angst og uro i kroppen når jeg spiser mye kjøtt, og tilsvarende motsatt når jeg spiser mye plantemat, spesielt karbohydrater.

er det mest vesentlig at kjøttinntaket er høyt eller at planteinntaket er lavt? 

jeg trodde egentlig at man kuttet alt av planter og kun spiste animalsk, men kan man få fordeler ved det med en mellomting også? eller må man kutte helt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

er det mest vesentlig at kjøttinntaket er høyt eller at planteinntaket er lavt? 

jeg trodde egentlig at man kuttet alt av planter og kun spiste animalsk, men kan man få fordeler ved det med en mellomting også? eller må man kutte helt?

Det har vel litt med hvilke planter man kutter og hvilke man velger å beholde, tror jeg. F.eks sopp (eller det er vel en egen kategori egentlig) Hvis man prøver og feiler litt, så finner man jo ut hva man tåler.

Anonymkode: 1d289...cdc

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser carnivore. 🙋‍♀️

Jeg har blitt symptomfri fra IBS så lenge jeg holder meg til kostholdet. Jeg har hatt noen utskeielser og jeg tåler annen mat mye bedre nå! 

Jeg spiser mye kjøttdeig og jeg spiser mye biff. Av og til egg, av og til bacon. Sjeldent ost, fordi det er så godt at jeg blir nesten avhengig av det... kan spise og spise og spise... Av og til tankmelk, som jeg også lager yoghurt av (har kjøpt yoghurt-kulturer herfra). Jeg liker ikke sjømat, så jeg spiser ikke det. Men hadde jeg likt det, så hadde jeg spist det. 

Jeg prøver å drikke bare vann, men tillater meg litt sukkerfri brus når jeg er på besøk. Jeg liker ikke kaffe, men jeg ser at veldig mange på carnivore drikker fortsatt kaffe.

Jeg bruker ikke annet krydder enn salt. 

Jeg prøver å spise litt lever hver dag (ca 30-35 gram) mens jeg fortsatt har ting å fikse i kroppen. Jeg liker ikke smaken av lever, så jeg svelger det bare rått med vann i munnen. Det er faktisk ingen smak på det da! Jeg har lyst til å prøve flere organer, men det er ikke lett å få tak i. Jeg har til og med spurt bonden jeg bestiller kjøtt fra sier, og han sier at det ikke er mulig på slakteriet han bruker. Jeg har spurt en jeger, men jeg tror han glemte det fordi jeg hørte aldri mer fra ham. Det eneste jeg har fått tak i er tørket reinsdyrhjerte.

Jeg drikker litt hjemmelaget kjøtt- og beinkraft hver dag. Det skal visst være veldig bra for oss også. I gamle dager spiste de hele dyret, ikke bare filéne.

Jeg steker i animalsk fett, for det meste talg fordi jeg får så mye talg til overs når jeg koker krafta og jeg liker ikke å kaste mat.

Baconfettet sparer jeg på og lager baconnaise av det. Altså majones av baconfett i stedet for vegetabilsk olje.

En typisk dag kan se slik ut:

Frokost: 200 gram kjøttdeig stekt i talg og krydret med salt

Middag: 600 gram biff med en klatt meierismør som "saus" (eventuelt hollandaise-saus eller baconnaise)

Men viktig å få med seg at man spiser til man er mett. Er du mer sulten, så spiser du mer. 

Anonymkode: d8910...e91

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Overrasket over at det finnes folk som har et så snevert kosthold. Det må da bli en stor utfordring sosialt. Kan aldri spise ute, på reise, spise sammen med andre, osv. Og matopplevelsen blir veldig begrenset, nyter dere måltidene eller er dere ikke så glad i mat? 

Anonymkode: b4669...0b8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Overrasket over at det finnes folk som har et så snevert kosthold. Det må da bli en stor utfordring sosialt. Kan aldri spise ute, på reise, spise sammen med andre, osv. Og matopplevelsen blir veldig begrenset, nyter dere måltidene eller er dere ikke så glad i mat? 

Jeg spiser ute av og til. Jeg bestiller kjøtt. Alle restauranter med respekt for seg selv har rent kjøtt man kan bestille. De fleste andre klarer også å fikse det selv om de ikke har det på menyen. Ei kresen venninne fikk kylling med bearnaise på en restaurant der det ikke stod på menyen. For eksempel har jeg bestilt kebabtallerken uten pommes frites, uten salat, og halv mengde saus. Altså kjøtt med litt saus. På McDonalds kan man spise hamburgerkjøtt. De har det på en sidemeny visstnok slik at det blir billigere enn å kjøpe full burger med brød, men jeg har aldri prøvd det. Jeg har hørt om amerikanske carnivore-folk som lever på junkfood-burgerkjøtt. På biffrestauranter er det lett å finne noe carnivore. ;) På sånn halvfine restauranter har de alltid biff, andebryst eller noe lignende. På kinarestaurant kunne man nok også bedt om å få bare kjøttet hvis man ville. Her må du bare se løsninger, ikke problemer. Fordi det er virkelig ikke et stort problem.

Jeg trodde også at jeg kom til å gå lei. Men vet du hva? Kostholdet gjør meg så bra at jo lengre jeg spiser carnivore, jo mindre lyst får jeg til å skeie ut! Kroppen lærer at kjøtt er bra, og jeg har ikke lyst på noe annet enn kjøtt når jeg er sulten. 

Og joda, matopplevelsene er litt "redusert", men jeg savner det ikke fordi kroppen har det så bra. Jeg har endelig klart å skille mat og glede. Jeg var 135 kg på det største. Nå er mat næring og jeg digger det! Smaksløkene endrer seg også etter hva man spiser. Jeg har hørt langtidscarnivorer si at lever smaker skikkelig søtt, nesten som godteri. 

Sosialt er det litt problematisk, ja. Men det er alle spesial-kosthold. Jeg forventer aldri at noen skal lage mat til meg, så jeg spiser alltid før jeg skal noen steder. Og så spiser jeg mer for syns skyld hvis det er noe der jeg faktisk kan spise. Selvfølgelig hvis jeg blir invitert til middag av noen som vet hva jeg kan spise (for eksempel foreldrene mine), så kommer jeg sulten. :) 

Anonymkode: d8910...e91

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er overrasket over at de fleste som sier de spiser carnivore ikke spiser carnivore. Dere spiser jo mye planter og karbohydrater. 

Og dere som har bacon og pølser som naturlig del av kostholdet og fortsatt tror dere har et sunt kosthold....

Anonymkode: 739aa...568

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

For min del spiser jeg det jeg blir servert om det er sosialt påkrevd. Det vil si at jeg tar bare kaffe når det er kaffe og kake på jobb, men får jeg middag forsyner jeg meg også litt av poteter osv, jeg gidder ikke å gjøre måltidet til en rar opplevelse for de andre.

Jeg synes det jeg spiser smaker bedre og bedre og bruker stort sett bare salt nå. Var veldig glad i krydder før, men nå synes jeg det kamuflerer smaken heller enn å tilføre noe. Har også blitt mer glad i blodig biff. Men ja, maten er ikke like spennende som før, men så er det da også et moderne luksusfenomen at man skal spise så mye forskjellig og ha store smaksopplevelser hele tiden. Smaken varer i noen minutter, den gode følelsen i magen og energinivået varer hele dagen, i motsetning til når jeg spiser brød og slikt. Så alt i alt har jeg mye mer glede av maten nå enn før.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...