Annie1990 Skrevet 10. juli 2021 #1 Skrevet 10. juli 2021 Er det flere enn meg som blir irritert over at vi som bor i små kommuner lengre nord må gi fra oss vaksiner til fordel for de store kommunene på Østlandet også får de ikke engang nok folk som vil ta vaksinene? Jeg blir provosert. I min kommune er vi ikke engang ferdig med å vaksinere folk i aldergruppen 40-44. Jeg må nok belage meg på å vente til langt ut på høsten for jeg er 31 år og frisk. 2
Værre Skrevet 10. juli 2021 #2 Skrevet 10. juli 2021 Jeg bor på Østlandet i en minus kommune. Forventet første stikk er i september. Nå har flere kommuner på Østlandet sagt fra seg doser fordi de ikke trenger de lengre. Så er lov å håpe at vi i minus kommuner uansett om det er på Østlandet eller ikke får første dose innen august.
MorTil2 Skrevet 10. juli 2021 #3 Skrevet 10. juli 2021 Det kan virke som at Oslo sin befolkning ikke har et like skrikende behov for vaksine som Oslo byråd https://www.nrk.no/norge/vaksinesentre-melder-om-avbestillinger-og-utsettelser-for-a-fa-pfizer-1.15569024 Med alle nyhetsoppslagene som nå kommer om for mange doser, folk som ikke møter opp (de kunne i det minste avbestilt slik at timen kunne gått til noen andre), og nå altså avbestilling basert på preferanse, tenker jeg det er absolutt på tide å nedprioritere visse kommuner, og opprioritere andre. 4
Example Skrevet 10. juli 2021 #4 Skrevet 10. juli 2021 Neste uke er vel siste uka med skjevfordeling. Det fine er også det at nå som man begynner å bli ferdig med enkelte kommuner med mange innbyggere, som Oslo, vil det bli langt flere doser å fordele til mindre steder. 2
Den Sagnomsuste Skrevet 10. juli 2021 #5 Skrevet 10. juli 2021 (endret) MorTil2 skrev (5 minutter siden): Det kan virke som at Oslo sin befolkning ikke har et like skrikende behov for vaksine som Oslo byråd https://www.nrk.no/norge/vaksinesentre-melder-om-avbestillinger-og-utsettelser-for-a-fa-pfizer-1.15569024 Med alle nyhetsoppslagene som nå kommer om for mange doser, folk som ikke møter opp (de kunne i det minste avbestilt slik at timen kunne gått til noen andre), og nå altså avbestilling basert på preferanse, tenker jeg det er absolutt på tide å nedprioritere visse kommuner, og opprioritere andre. Eller fremskynde andre doser for oss i urbane strøk. Vi har jo tross alt ikke noen SP- regjering ennå 😂 Endret 10. juli 2021 av Den Sagnsomsuste 1
MorTil2 Skrevet 10. juli 2021 #6 Skrevet 10. juli 2021 Den Sagnsomsuste skrev (5 minutter siden): Eller fremskynde andre doser for oss i urbane strøk. Vi har jo tross alt ikke noen SP- regjering ennå 😂 Kan ikke helt se at vedlagte fordelingskart gir grunnlag for enda mer fordeler til Oslo og nærliggende urbane strøk https://www.fhi.no/sv/vaksine/koronavaksinasjonsprogrammet/koronavaksinasjonsstatistikk/#kommunerantall-vaksinerte Hva dette har med SP å gjøre, forstår jeg ikke. Vi snakker om vaksiner, ikke firefelts motorvei ut til hver minste øy. 1
Den Sagnomsuste Skrevet 10. juli 2021 #7 Skrevet 10. juli 2021 MorTil2 skrev (1 time siden): Kan ikke helt se at vedlagte fordelingskart gir grunnlag for enda mer fordeler til Oslo og nærliggende urbane strøk https://www.fhi.no/sv/vaksine/koronavaksinasjonsprogrammet/koronavaksinasjonsstatistikk/#kommunerantall-vaksinerte Hva dette har med SP å gjøre, forstår jeg ikke. Vi snakker om vaksiner, ikke firefelts motorvei ut til hver minste øy. Er ikke enda mer egentlig. Intervallet er maks 12 uker for oss som har mottatt første dose. Man kan jo håpe på kortere intervall...
zemer Skrevet 10. juli 2021 #8 Skrevet 10. juli 2021 MorTil2 skrev (5 timer siden): Det kan virke som at Oslo sin befolkning ikke har et like skrikende behov for vaksine som Oslo byråd https://www.nrk.no/norge/vaksinesentre-melder-om-avbestillinger-og-utsettelser-for-a-fa-pfizer-1.15569024 Med alle nyhetsoppslagene som nå kommer om for mange doser, folk som ikke møter opp (de kunne i det minste avbestilt slik at timen kunne gått til noen andre), og nå altså avbestilling basert på preferanse, tenker jeg det er absolutt på tide å nedprioritere visse kommuner, og opprioritere andre. Får ikke alle time over tlf? Lett å si nei takk da.
Den Sagnomsuste Skrevet 10. juli 2021 #9 Skrevet 10. juli 2021 (endret) zemer skrev (2 minutter siden): Får ikke alle time over tlf? Lett å si nei takk da. Nei, SMS med ledige timer og link til booking i helseboka. Man må altså foreta seg noe aktivt for å booke tid. I helseboka kan man også avbestille dersom det ikke passer likevel eller dersom man ikke vil ha. Jeg har ikke hørt om noen som har blitt ringt opp... Endret 10. juli 2021 av Den Sagnsomsuste
zemer Skrevet 10. juli 2021 #10 Skrevet 10. juli 2021 Den Sagnsomsuste skrev (Akkurat nå): Nei, SMS med ledige timer og link til booking i helseboka. Man må altså foreta seg noe aktivt for å booke tid. I helseboka kan man også avbestille dersom det ikke passer likevel eller dersom man ikke vil ha. Ok. Jeg fikk den fjerde(!) fra kommunen, og da ringte de.
Den Sagnomsuste Skrevet 10. juli 2021 #11 Skrevet 10. juli 2021 zemer skrev (Akkurat nå): Ok. Jeg fikk den fjerde(!) fra kommunen, og da ringte de. Altså en fjerde invitasjon til vaksine eller tilbud den fjerde august?
zemer Skrevet 10. juli 2021 #12 Skrevet 10. juli 2021 Den Sagnsomsuste skrev (1 minutt siden): Altså en fjerde invitasjon til vaksine eller tilbud den fjerde august? 4 invitasjon. Fikk 3 på jobb. Først AZ to ganger så Pfizer. De er ivrige, det skal de ha. 1
Den Sagnomsuste Skrevet 10. juli 2021 #13 Skrevet 10. juli 2021 zemer skrev (2 minutter siden): 4 invitasjon. Fikk 3 på jobb. Først AZ to ganger så Pfizer. De er ivrige, det skal de ha. Haha! Høres sånn ut... Fint at du fikk avslått til slutt dersom det er det du ønsker 👍 1
zemer Skrevet 10. juli 2021 #14 Skrevet 10. juli 2021 Den Sagnsomsuste skrev (1 minutt siden): Haha! Høres sånn ut... Fint at du fikk avslått til slutt dersom det er det du ønsker 👍 Har sagt at jeg venter. Er jo litt press da vi jobber på sykehus, men er ikke alene👍 1
MorTil2 Skrevet 10. juli 2021 #15 Skrevet 10. juli 2021 zemer skrev (38 minutter siden): Får ikke alle time over tlf? Lett å si nei takk da. Dette varierer nok veldig. Her kommer det brev i digipost fra kommunen med et påmeldingsbrev. Melder man seg på, mottar man en sms med dato og tid for vaksine. Vil man endre, må man logge seg på hos legevakten eller ringe koronatlf og stå i telefonkø i kanskje 1 time for å få endret timen. Jeg forstår ikke hvorfor ikke det hele kan gjøres via helsenorge.no for alle.
zemer Skrevet 10. juli 2021 #16 Skrevet 10. juli 2021 MorTil2 skrev (1 minutt siden): Dette varierer nok veldig. Her kommer det brev i digipost fra kommunen med et påmeldingsbrev. Melder man seg på, mottar man en sms med dato og tid for vaksine. Vil man endre, må man logge seg på hos legevakten eller ringe koronatlf og stå i telefonkø i kanskje 1 time for å få endret timen. Jeg forstår ikke hvorfor ikke det hele kan gjøres via helsenorge.no for alle. Hvis det er så mye styr skjønner jeg at folk ikke gidder.
Anbefalte innlegg