Natta1980 Skrevet 10. juli 2021 #1 Skrevet 10. juli 2021 De siste 15 årene har jeg bare reist til de samme stedene i syden når jeg skal på ferie fordi reisefølget mitt alltid vil dit. Det er som regel Rhodos og Kreta det er snakk om, eller Gran Canaria. Og nå begynner jeg å bli lei av å se det samme om igjen og om igjen, lei av masseturismen der. Jeg har lyst til å reise alene (k. i 40 årene) til et sted der jeg føler at wow dette var virkelig ferie. Jeg vil på en måte ut i den store verden og se noe utrolig spennende som jeg vil leve på i lang tid og huske resten av livet. Elsker bading i sjø og vil bo bra. Har aldri vært i USA, Asia, eller Australia. Må være ærlig å si at jeg kvir meg litt for en kjempelang flyreise. Lengste jeg har reist er 6 timer. Men er det sånn at det er verdt det? Er det sånn at når du har vært der så tenker du at du gjerne skulle ha reist f.eks 13 timer med fly med glede for å komme dit fordi det er så fantastisk på det reisemålet? Jeg vil veldig gjerne høre om noen har noen bra forslag til en spennende ferie, og hvorfor. Hva var liksom din tidenes beste ferieopplevelse i utlandet? 1
MiominMio Skrevet 10. juli 2021 #2 Skrevet 10. juli 2021 Jeg har vært både i USA og Australia flere ganger og det er flott det, men den desidert flotteste og kjekkeste ferien etter min mening var i Provence. Vi bodde ikke langt fra Nice inne med vin distriktene og leide bil. Helt magisk! Leide oss hus og opplevde lavendel åkrene, vinsmaking, strandliv og masse historie og kultur 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #3 Skrevet 10. juli 2021 Vi har reist mye, vært i både USA og Australia (og naturligvis mange plasser i Europa). Mange flotte plasser, men av alle plassene vi har vært, topper Bali absolutt lista. Og ja, det er verdt en lang flytur. Vi har reist mye og langt også med små barn og det har gått helt fint. Anonymkode: 2951b...87d 2
Natta1980 Skrevet 10. juli 2021 Forfatter #4 Skrevet 10. juli 2021 MiominMio skrev (3 timer siden): Jeg har vært både i USA og Australia flere ganger og det er flott det, men den desidert flotteste og kjekkeste ferien etter min mening var i Provence. Vi bodde ikke langt fra Nice inne med vin distriktene og leide bil. Helt magisk! Leide oss hus og opplevde lavendel åkrene, vinsmaking, strandliv og masse historie og kultur Hvor i USA likte du deg best? Har lyst dit. Både by og landet frister. Provence høres flott ut. Mye historie.
Natta1980 Skrevet 10. juli 2021 Forfatter #5 Skrevet 10. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi har reist mye, vært i både USA og Australia (og naturligvis mange plasser i Europa). Mange flotte plasser, men av alle plassene vi har vært, topper Bali absolutt lista. Og ja, det er verdt en lang flytur. Vi har reist mye og langt også med små barn og det har gått helt fint. Anonymkode: 2951b...87d Er det lenge siden du var på Bali? Hører at selv om det er fint der så har det de siste årene blitt mye søppel og tull pga masseturisme. Men helt klart, det ser flott ut der
MiominMio Skrevet 10. juli 2021 #6 Skrevet 10. juli 2021 Natta1980 skrev (1 time siden): Hvor i USA likte du deg best? Har lyst dit. Både by og landet frister. Provence høres flott ut. Mye historie. Likte meg godt i New York - jeg trives nok best der. California var jo vel og greit det, men New York topper alt om man liker storby, shopping og opplevelser. 1
Gjest Linny111 Skrevet 10. juli 2021 #7 Skrevet 10. juli 2021 Det er ikke noe problem å fly langt. Man er liksom forberedt på det på en annen måte enn på korte flyturer. Man har med seg masse ting å gjøre, man får mat på flyet, alle på flyet slapper mye mer av. Jeg har vært i Australia og USA, men selv foretrekker jeg Asia, Japan og Taiwan er fantastiske steder. Skal tilbake til Japan så fort verden åpner ordentlig opp igjen.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #8 Skrevet 11. juli 2021 Jeg har reist en del og mye utenfor Europa. Elsker USA. Vi var på en biltur gjennom sørstatene for noen år siden. Vi var i New Orleans, Memphis, Nashville og Savannah. Var blant annet på plantasjetur, Sun studios, Graceland og på masse musikkhappenings i Nashville. Helt fantastisk ferie og noe av det beste jeg har opplevd. Ellers så er de fineste stedene jeg har vært Byron Bay i Australia og Isla Holbox i Mexico. I Europa er Nice og den franske riviera en favoritt. Men ingenting slår øyhopping i Hellas. Velg deg ut øyer som er mindre og ukjente og langt unna masseturisme. Da får du en helt annen opplevelse av Hellas. Ser noen over her anbefaler Bali. Det vil jeg ikke gjøre. Ble utrolig skuffet. Nesten som på Kanariøyene med masseturisme og menyer på svensk og et voldsomt trafikkaos. Lite sjarmerende og ikke spesielt bra strender engang. Anbefaler å styre unna evt reise til noen av øyene utenfor Bali istedenfor. Anonymkode: 7d009...b06 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #9 Skrevet 11. juli 2021 Jeg har reist til alle de nevnte stedene, mange ganger. Kan også anbefale Europa på det varmeste. Ta ut en leiebil, og reise andre steder enn der masseturismen er. Gjerne til andre årstider, som Como i September. Også i Asia og USA finner du steder som er for turistifiserte. Bali er allerede nevnt, men unngå også steder som Hawaii (Granca for amerikanerne). Jeg kan blant annet anbefale å reise Japan på langs med Shinkansen. Eller en rundtur i Vietnam. Biltur i USA på vestkysten, eller "byhopping" på østkysten kombinert med strand i Miami. For sol og bad elsker jeg Caribbean, men igjen - unngå steder som Cozumel. Flyturen er ikke noe problem. Flyene og setene er gjerne mer behagelige, de er også flinke til å bryte opp med mat, snacks og drikke. Fly KLM, American, Lufthansa eller Finnair, bare pass på at de ikke har underleverandør på en av strekningene. Kjøp en god nakkepute. Ta med pad eller lignende med mange gode serier, og et støyisolerende headset. For å trikse mellom tidssoner tyr jeg til 1-2 glass rødvin og en imovane. Anonymkode: d7fe4...2c6 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #10 Skrevet 11. juli 2021 Italia har mye vakkert å by på. Cinque Terra som turmål. Begynn på nordsiden. Mange sier det er tettpakket med turister om sommeren. Det var ikke vår opplevelse. Ellers er Gardasjøen, comosjøen som noen over her nevner nydelig. Roma for kulturen, Capri (veldig mye turister) Venezia og Cecilia 😊 Anonymkode: 8b8d7...6ff
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #11 Skrevet 11. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Italia har mye vakkert å by på. Cinque Terra som turmål. Begynn på nordsiden. Mange sier det er tettpakket med turister om sommeren. Det var ikke vår opplevelse. Ellers er Gardasjøen, comosjøen som noen over her nevner nydelig. Roma for kulturen, Capri (veldig mye turister) Venezia og Cecilia 😊 Anonymkode: 8b8d7...6ff Her nevner du flere av mine favoritter. Positanio-Sorrento-Capri-Pompeii er noe man må oppleve i løpet av livet. Men dra utenfor sesong. Det er pakket med turister. Sent september er fortsatt nydelig. Venezia kan jeg anbefale å besøke sen ettermiddag/kveld. Det er vanvittig mange innom på dagstur. Vedrørende Cinque Terre har jeg samme erfaring som deg - det var ikke så ille. Og turismen har heller ikke ødelagt sjarmen. Dette området bør kombineres med Firenze, som kan være drepende varmt om sommeren. Jeg mener også at noen av stiene har vært stengt en stund nå, så ville undersøkt det først. Anonymkode: d7fe4...2c6 1
Natta1980 Skrevet 11. juli 2021 Forfatter #12 Skrevet 11. juli 2021 Her var det masse bra tips Holder på å sjekke ut på youtube noen av reisemålene.
Knirke Skrevet 12. juli 2021 #13 Skrevet 12. juli 2021 Av land i Asia vil jeg anbefale Vietnam: Kultur, historie og god mat. Et minicruise til Halong Bay er et must. Var ikke på stranden da jeg var der, men de har fine strender også. Jeg er personlig ikke noe stor fan av Thailand, men ett sted som pekte seg ut var Ton Sai Beach❤️. Det går ingen bilveier dit, så du slipper det helvetes trafikk-kaoset og masseturismen. I Europa er det lite som slår øyhopping i Hellas😍 Den beste måten å oppleve landet på er å leie seilbåt, men hvis jeg skulle valgt meg én øy hadde det nok blitt Ios (for den aktive) eller Hydra (stille og rolig med atmosfære og små sære spisesteder) 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå