AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #121 Del Skrevet 17. juli 2021 Hr. Aktiv skrev (Akkurat nå): https://tv.nrk.no/serie/sloesesjokket/sesong/1/episode/1/avspiller Min bensinbil synker mindre i pris enn tilsvarende elbil. Men premisset ditt er jo at man skal holde på bilene til de kneler av høy kilometerstand - så hvorfor begynner du å snakke om å selge må plutselig? Resten av innlegget mitt berørte du ikke, like greit egentlig 😆 Anonymkode: e29a6...9b3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym 4545 Skrevet 17. juli 2021 #122 Del Skrevet 17. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Null peil. Men det var svaret ditt? Anonymkode: e29a6...9b3 Poenget er at kostnaden med å bytte batteripakke tilsvarer full motoroverhaling/byttemotor til en fossilbil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #123 Del Skrevet 17. juli 2021 Bor i Innlandet, her blir det kaldt om vinteren. Ofte minus 20 eller kaldere. Elbilen fungerer like godt som ellers i året. Kommer aldri til å velge fossilbil igjen hvis det kan unngås. Anonymkode: 43b3e...854 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym 4545 Skrevet 17. juli 2021 #124 Del Skrevet 17. juli 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det var jo det noen her mente ikke gikk. Men så bra. Anonymkode: e29a6...9b3 Du finner mange eksempler på fossilbiler i Nore som har rundet 750.000 km. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #125 Del Skrevet 17. juli 2021 anonym 4545 skrev (Akkurat nå): Poenget er at kostnaden med å bytte batteripakke tilsvarer full motoroverhaling/byttemotor til en fossilbil. Er det kostnader du vil prate om nå? Om du vil sammenligne hva det koster i året å kjøre 12.000 med elbil kontra fossil, burde du rygge roooolig ut av tråden før det blir skikkelig flaut for deg. Anonymkode: e29a6...9b3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #126 Del Skrevet 17. juli 2021 anonym 4545 skrev (Akkurat nå): Du finner mange eksempler på fossilbiler i Nore som har rundet 750.000 km. Ja. Men det er ikke vanlig bruksmønster. Det går en Tesla i bane rundt jorden og om vi skal prate om bruksmønster som ikke er relevant for vanlige forbrukere. Anonymkode: e29a6...9b3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym 4545 Skrevet 17. juli 2021 #127 Del Skrevet 17. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det kostnader du vil prate om nå? Om du vil sammenligne hva det koster i året å kjøre 12.000 med elbil kontra fossil, burde du rygge roooolig ut av tråden før det blir skikkelig flaut for deg. Anonymkode: e29a6...9b3 Nå synes jeg du begynner å bli ufin. Du forstår utmerket godt hva jeg mener. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #128 Del Skrevet 17. juli 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Dokumentasjon på dette? Anonymkode: e29a6...9b3 Det står flere steder på internett, feks her: Anonymkode: 66036...85d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #129 Del Skrevet 17. juli 2021 anonym 4545 skrev (7 minutter siden): Du finner mange eksempler på fossilbiler i Nore som har rundet 750.000 km. Hehe Nore Anonymkode: 66036...85d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #130 Del Skrevet 17. juli 2021 anonym 4545 skrev (3 minutter siden): Nå synes jeg du begynner å bli ufin. Du forstår utmerket godt hva jeg mener. Da snakker vi om to ting. For det jeg leser er "hva koster en batteripakke" etterfulgt av kostnader av å eie elbil. Som er milevis under kostnadene av å eie en fossilbil. Unntaket er tilfellene hvor man kan skru på bilen til den har gått 500.000 men det kan inne vanlige folk. Elbil eller ikke b Anonymkode: e29a6...9b3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #131 Del Skrevet 17. juli 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Null peil. Men det var svaret ditt? Anonymkode: e29a6...9b3 Den koster omtrent 300.000,- Anonymkode: c656e...f80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym 4545 Skrevet 17. juli 2021 #132 Del Skrevet 17. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da snakker vi om to ting. For det jeg leser er "hva koster en batteripakke" etterfulgt av kostnader av å eie elbil. Som er milevis under kostnadene av å eie en fossilbil. Unntaket er tilfellene hvor man kan skru på bilen til den har gått 500.000 men det kan inne vanlige folk. Elbil eller ikke b Anonymkode: e29a6...9b3 Ok, jeg tenkte på totalkostnader for biler som går langt. Mange vanlige folk som skrur akkurat som mange pusser opp bolig selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 17. juli 2021 #133 Del Skrevet 17. juli 2021 Skjønner ikke at folk drar rundt på de batteri-telefonene! De går tom for strøm etter bare noen timer. Folk må jo forstå at det er fasttelefon som er best! Jeg kommer aldri til å bytte ut fasttelefonen før det kommer en mobiltelefon med 10 års batteritid, slik at jeg ikke blir forstyrret med lading midt i mine veldig veldig lange telefonsamtaler med tante Olga. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 18. juli 2021 #134 Del Skrevet 18. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 17.7.2021 den 12.34): Prøver du på å rydde opp? Du tar i så fall grovt feil. Å bruke om igjen innholdet i batterier, er en dårlig idè. Men det er noe du selv må finne ut av. For om det hadde latt seg gjøre å bruke om igjen, hvorfor er ikke batteriene fullt brukbare før de skrotes? Et batteri som er ”utslitt“, har dårlige råstoffer. Og dårlige råstoffer er jo ingen vits å bruke om igjen, da de vil være like dårlige i et ”nytt” batteri. Blir det samme som å fylle på en renset spillolje når du bytter motorolje, egenskapene er jo borte. Om du ikke skjønner noe, blir jeg over hodet ikke overrasket. Anonymkode: c656e...f80 Nei, alle råstoffene i et batteri kan gjenvinnes og gjenbrukes. Litium er litium. Du kan lese litt mer her om hva som faktisk skjer, f.eks.: "One instance is the loss of mobile Li-ions in the battery. These are often lost through side reactions that occur with the electrolyte to form compounds which ‘trap’ free lithium, reducing the number of Li-ions that can shuttle between the electrodes. The loss of mobile ions reduces the maximum capacity that can be achieved by the battery." Så det er ikke slik at f.eks. litium helt magisk forsvinner. Det bare bindes opp, og ved å gjenvinne batteriet kan litium frigjøres igjen, og gjenbrukes. Det er altså du som ikke skjønner noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 18. juli 2021 #135 Del Skrevet 18. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 17.7.2021 den 12.43): Og det med hydrogen, tja, du har en solid skivebom der også. Andre land satser nettopp på hydrogen, Norge er i en sætstilling når det kommer til å lade en elbil. Men det forstår du neppe. For å lade en elbil på en ladestolpe, koster det penger, mye penger mot kjøre bensin/diesel. Og de har en hel del av i Norge, og globalt er det enda fler. Norge er ikke verden, vi er bare en liten promille av det totale antall biler i verden. Det har blitt sagt av andre før, og sier det igjen, elbil er et blindspor. Det må andre kilder til får produsere energi for framdrift. Tungbil produsenter ser ikke på batteri i hele tatt. Det er det hydrogen og biodrivstoff som gjelder. Selv om Ruter i Oslo nylig gikk tilbake til diesel 100% på sine busser, da biodrivstoff ble for dyrt. Anonymkode: c656e...f80 Haha, ja, denne "satsningen på hydrogen" har vi hørt om i flere tiår: https://samferdsel.toi.no/article11736-323.html Dessverre kommer de ingen vei, de som kaster bort pengene på dette. Det er mye billigere å lade en elbil enn å fylle en fossilbil. Og jovisst ser tungbilprodusenter på batteri. Igjen avslører du din mangel på kunnskap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 18. juli 2021 #136 Del Skrevet 18. juli 2021 Hr. Aktiv skrev (På 17.7.2021 den 15.22): På sommeren ja. På vinteren halveres rekkevideden og ladetiden dobbles. Ved -10 og kaldere er det ikke sikkert du kan lade på hurtigladet heller. Så el-bil er en fin sommerbil. De minste er fine bybiler. 😄 Nei, rekkevidden halveres ikke og ladetiden dobles ikke i det hele tatt. Og spesielt ikke med varmepumpe. Dette er bare flere løgner om elbiler. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 18. juli 2021 #137 Del Skrevet 18. juli 2021 Hr. Aktiv skrev (På 17.7.2021 den 15.24): Gjør det? Synes mange elbilder har byttet batteri ved 200 000 km jeg. Ved 400 000 kjørte km vil ikke mange elbilder ha orig. batteri i bilen. Min fossilbil har hverken byttet motor eller girboks på 400 000 km. Startbatteriet kan være byttet. Nei, batteriene varer mye lengre enn en vanlig bil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 18. juli 2021 #138 Del Skrevet 18. juli 2021 (endret) Hr. Aktiv skrev (På 17.7.2021 den 15.30): Så lenge du ser bort fra verditap er elbil en flott bil. Stille og fin. Elbiler har lavere verditap enn fossilbiler. Og det blir enda verre når man sliter med å få solgt fossilbilen fordi alle andre kjøper elbil. Endret 18. juli 2021 av jabx 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 18. juli 2021 #139 Del Skrevet 18. juli 2021 Hr. Aktiv skrev (På 17.7.2021 den 16.40): Hvilke bevegelige deler mener du? Altså en elbil har også bevegelige deler som drivverk og hjuloppheng. En elbil har også større plager med bremsesystemet enn en fossilbil. Feil. Det er langt færre deler i en elbil som krever vedlikehold. Bremsene har det også bedre fordi man ofte bruker regenerering til oppbremsing fremfor å slite ut selve bremsene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 18. juli 2021 #140 Del Skrevet 18. juli 2021 anonym 4545 skrev (På 17.7.2021 den 17.37): Ser frem til den dagen batteriet i en elbil varer like lenge. Blir mer bruk og kast. Nei, batteriet varer allerede lengre enn fossilbiler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå