Gå til innhold

ELBIL ER BEST BEST BEST


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en til jeg: 

"Det tilsvarer 675.000 kilometer. På samme batteri, så klart. Men han er ikke alene om høy kjørelengde på det store kontinentet med lange avstander. En annen Model S har kjørt 660.000 kilometer og det er flere Model X som har passert 500.000 kilometer.

Alle sammen med mer enn 80 prosent av opprinnelig batterikapasitet intakt. De ser med andre ord ut til å holde svært godt."

 

https://www.tv2.no/a/10043543/

Anonymkode: e29a6...9b3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er jo bare å Google det. https://www.tu.no/artikler/har-kjort-teslaen-en-million-kilometer/480001. Samme eier har kjørt en annen elbil 600.000. 

Men dette er nesten like smalt som å kjøre vanlige biler 500.000km og mene at dette er vanlig forbrukermønster. 

Igjen, SSB sine tall er 12000 km i året for en gjennomsnittlig bileier. 

Anonymkode: e29a6...9b3

Leste du artikkelen før du delte den? Neppe! For denne har bytta batteri 3-tre ganger, og motor 4-fire ganger. Og du mener elbil er holdbart??? TOSK!!!

Anonymkode: c656e...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Leste du artikkelen før du delte den? Neppe! For denne har bytta batteri 3-tre ganger, og motor 4-fire ganger. Og du mener elbil er holdbart??? TOSK!!!

Anonymkode: c656e...f80

Så sinna da. Så du den andre linken?

Anonymkode: e29a6...9b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

En elbil med 500.000 km har vel like mange originale deler som en fossilbil med samme kilometerstand. 

Uansett er 500.000 et teoretisk tall. Det er så godt som ingen vanlige forbrukere som kjører bilen sin så langt. 

Skjønner ikke at man skal argumentere mot at elbiler krever mindre vedlikehold enn en fossilbil. Selv bransjen er enig i at elbil kommer best ut der. Kanskje særinger fra innlandet som skrur selv er uenig, men den nisjen er så smal at den ikke kan telles med. 

Anonymkode: e29a6...9b3

Det er mange som kjører mye mere enn de 12 000 i året. Det ser man på finn.

Det finnes en del som kjører 500 000 med bilene sine. Jeg kjører 50 000 og kan med det si at en elbil blir da for dyr å ha. Mulig man etter hvert kan få kjøpt brukt batteri og motor på elbilen, men så langt er det begrenset mulighet for akkurat det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er jo bare å Google det. https://www.tu.no/artikler/har-kjort-teslaen-en-million-kilometer/480001. Samme eier har kjørt en annen elbil 600.000. 

Men dette er nesten like smalt som å kjøre vanlige biler 500.000km og mene at dette er vanlig forbrukermønster. 

Igjen, SSB sine tall er 12000 km i året for en gjennomsnittlig bileier. 

Anonymkode: e29a6...9b3

Byttet batteripakke flere ganger, du verden for et godt eksempel🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

 

Hr. Aktiv skrev (Akkurat nå):

Det er mange som kjører mye mere enn de 12 000 i året. Det ser man på finn.

Det finnes en del som kjører 500 000 med bilene sine. Jeg kjører 50 000 og kan med det si at en elbil blir da for dyr å ha. Mulig man etter hvert kan få kjøpt brukt batteri og motor på elbilen, men så langt er det begrenset mulighet for akkurat det. 

Ja. Mange kjører mer, mange gjøre mindre. Så møtes de på midten med 12.000 i året. 

Men å si at "Elbil er bruk og kast fordi jeg klarer 500.000 på en fossilbil med mine skruferdigheter" blir altfor smalt. 

Statistikken på blant annet driftskostnader på elbil gjør at 80% av nybilsalg er el. 

Anonymkode: e29a6...9b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
anonym 4545 skrev (2 minutter siden):

Byttet batteripakke flere ganger, du verden for et godt eksempel🙂

Det var liksom det som er poenget mitt - og det gikk litt over hodet ditt ser jeg. Men jeg kan hente teskjeen. Det er lett å finne enkelteksempler på biler som har gått langt. Men har de klart dette uten vedlikehold? 

Denne bilen har gått en million kilometer. Dobbelt så mye som disse 500.000 bilene det snakkes om. Og det med 7 bytter av kritiske deler. Hvor mange kritiske deler bytter man på en fossilbil frem til 500.000 km?

Anonymkode: e29a6...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det var liksom det som er poenget mitt - og det gikk litt over hodet ditt ser jeg. Men jeg kan hente teskjeen. Det er lett å finne enkelteksempler på biler som har gått langt. Men har de klart dette uten vedlikehold? 

Denne bilen har gått en million kilometer. Dobbelt så mye som disse 500.000 bilene det snakkes om. Og det med 7 bytter av kritiske deler. Hvor mange kritiske deler bytter man på en fossilbil frem til 500.000 km?

Anonymkode: e29a6...9b3

Å bytte batteripakke kan sammenlignes med motorbytte. Hva hodet mitt oppfatter vet du lite om🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym 4545 skrev (På 11.7.2021 den 19.58):

Ok, for meg er en elbil like spennende som en symaskin.

Er faktisk enig med deg.  Har bestilt elbil, får den i august men gruer meg mest til å gi slipp på min gamle bensinbil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
anonym 4545 skrev (5 minutter siden):

Å bytte batteripakke kan sammenlignes med motorbytte. Hva hodet mitt oppfatter vet du lite om🙂

Nei, det kan det ikke. Eller, du kan jo forsøke å trekke paralleller mellom batteri og en motor med 200 bevegelige deler og se hvor langt du kommer. 

Anonymkode: e29a6...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
anonym 4545 skrev (4 minutter siden):

Ja der har vi 1 eksempel.

Det var jo det noen her mente ikke gikk. Men så bra. 

Anonymkode: e29a6...9b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

 

 

Ja. Mange kjører mer, mange gjøre mindre. Så møtes de på midten med 12.000 i året. 

Men å si at "Elbil er bruk og kast fordi jeg klarer 500.000 på en fossilbil med mine skruferdigheter" blir altfor smalt. 

Statistikken på blant annet driftskostnader på elbil gjør at 80% av nybilsalg er el. 

Anonymkode: e29a6...9b3

Jo det er bruk og kast når de skroter en tre år gammel elbil bare fordi frontlykta er gåen. Er dette miljøvennlig?

Driftskostnadene er lave, men verditapet er stort. En elbil som er utenfor garanti er uinteressant å eie. Ingen vil ha de bilene om de ikke selv innehar de ferdigheter som trengs for å skru på dem.

Nok en gang så er argumentet at elbiler er noe folk vil ha. Du tror ikke nullavgift på kjøp OG bruk er noe av grunnen til at folk velger elbil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det kan det ikke. Eller, du kan jo forsøke å trekke paralleller mellom batteri og en motor med 200 bevegelige deler og se hvor langt du kommer. 

Anonymkode: e29a6...9b3

Hvor mye koster en batteripakke til Tesla?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hr. Aktiv skrev (Akkurat nå):

Jo det er bruk og kast når de skroter en tre år gammel elbil bare fordi frontlykta er gåen. Er dette miljøvennlig?

Dokumentasjon på dette? 

Hr. Aktiv skrev (Akkurat nå):

Driftskostnadene er lave, men verditapet er stort. En elbil som er utenfor garanti er uinteressant å eie. Ingen vil ha de bilene om de ikke selv innehar de ferdigheter som trengs for å skru på dem.

Det samme argumentet kan gjøres for nye fossilbiler, de få som fortsatt selges. 

Hr. Aktiv skrev (Akkurat nå):

Nok en gang så er argumentet at elbiler er noe folk vil ha. Du tror ikke nullavgift på kjøp OG bruk er noe av grunnen til at folk velger elbil?

Jo, det er såklart endel av pakka. Jeg kjøpte en elbil for noen år siden og jeg har aldri hatt billigere og enklere bilhold. Men jeg er nok midt på statistikken når det kommer til antall kilometer per år. 

Anonymkode: e29a6...9b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hr. Aktiv skrev (1 minutt siden):

Du tror ikke nullavgift på kjøp OG bruk er noe av grunnen til at folk velger elbil?

Ikkje berre noko, men mykje av grunnen. Og dette er noko som gjer elbil betre enn fossilbil. Tenkjer du at ein skal sjå vekk frå fordelane med elbil når ein samanliknar? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
anonym 4545 skrev (2 minutter siden):

Hvor mye koster en batteripakke til Tesla?

Null peil. Men det var svaret ditt? 

Anonymkode: e29a6...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gud skrev (Akkurat nå):

Ikkje berre noko, men mykje av grunnen. Og dette er noko som gjer elbil betre enn fossilbil. Tenkjer du at ein skal sjå vekk frå fordelane med elbil når ein samanliknar? 

Ja, brukeren skrev jo lenger opp at om man tar vekk vedlikehold av fossilmotor er det like mye vedlikehold med en elbil som med en fossilbil 🤔 Så man må ta vekk alle fordelene så det skal bli en god sammenligning 😂

Anonymkode: e29a6...9b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dokumentasjon på dette? 

Det samme argumentet kan gjøres for nye fossilbiler, de få som fortsatt selges. 

Jo, det er såklart endel av pakka. Jeg kjøpte en elbil for noen år siden og jeg har aldri hatt billigere og enklere bilhold. Men jeg er nok midt på statistikken når det kommer til antall kilometer per år. 

Anonymkode: e29a6...9b3

https://tv.nrk.no/serie/sloesesjokket/sesong/1/episode/1/avspiller

Min bensinbil synker mindre i pris enn tilsvarende elbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...