Gå til innhold

ELBIL ER BEST BEST BEST


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
anonym 4545 skrev (20 minutter siden):

Klart det er mange bevegelige deler i en fossilmotor, men hvor ofte skifter man deler/overhaler en fossilmotor i dag ?

Tja, med gamle dieselen måtte regreim og clutch byttes rett før jeg solgte den. Regreim må vel tas på 120 - 150km på de fleste biler som ikke har el. 

At en fossilbil krever mer vedlikehold enn en elbil er vel ikke noe vits i å være uenig i, eller hva?

Anonymkode: e29a6...9b3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tja, med gamle dieselen måtte regreim og clutch byttes rett før jeg solgte den. Regreim må vel tas på 120 - 150km på de fleste biler som ikke har el. 

At en fossilbil krever mer vedlikehold enn en elbil er vel ikke noe vits i å være uenig i, eller hva?

Anonymkode: e29a6...9b3

Ja den krever mer vedlikehold, bl a regreim, muligens starter og dynamo i løpet av levetiden. Med regelmessig vedlikehold og ikke minst skifte av motor og girolje, gjerne oftere enn anbefalt., kan en fossilbil lett leve 400.000 km (selverfart med 2 biler).

Ser frem til den dagen batteriet i en elbil varer like lenge.  Blir mer bruk og kast.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

En vanlig fossilbil har ca 20 bevegelige deler. En fossilbil ca 200. Hvilken av de 200 skal jeg nevne? :)

Anonymkode: e29a6...9b3

Du kan bare begynne å nevne. Tar du bort motor og gir så ender du opp med like mange bevegelige deler på begge. Hvordan da en elbil skal være mere slitesterk vet jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hr. Aktiv skrev (Akkurat nå):

Du kan bare begynne å nevne. Tar du bort motor og gir så ender du opp med like mange bevegelige deler på begge. Hvordan da en elbil skal være mere slitesterk vet jeg ikke. 

Sant. Er dritkjipt å bytte regreim på elbilen hvert tredje år. Eller, nei. Hvordan var det igjen?

Anonymkode: e29a6...9b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
anonym 4545 skrev (5 minutter siden):

Ja den krever mer vedlikehold, bl a regreim, muligens starter og dynamo i løpet av levetiden. Med regelmessig vedlikehold og ikke minst skifte av motor og girolje, gjerne oftere enn anbefalt., kan en fossilbil lett leve 400.000 km (selverfart med 2 biler).

Ser frem til den dagen batteriet i en elbil varer like lenge.  Blir mer bruk og kast.

Gjennomsnittlig kjørelengde per personbil i 2019 var 11.883 kilometer ifølge SSB. Om man runder opp til 12000 km i året må en bil vare i 33 år for å unngå å bli "bruk og kast" etter din standard. 

De fleste fossilbiler skrotes vel når de har mellom 250 og 300 på telleren. Med nevnte 12.000 i året har de færreste elbiler rukket å komme dit, men de er godt på vei hjulpet av god driftsikkerhet. 

Anonymkode: e29a6...9b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan legge til at Volvo i snitt skrotet ved fylte 22 år. Om man legger til grunn av de har kjørt 12.000 kilometer i året disse 22 årene, har de i snitt gått 264.000 kilometer. Det er såklart mange som kjører langt mer enn dette før de skrotes, og mange som kjører langt kortere. 

Uansett, å mene at elbiler må tåle 140.000 kilometer mer enn Volvo og 220.000 kilometer lenger en Skoda med sine 15 år før vraking for å ikke være "bruk og kast" er veldig oppkonstruert. 

Jeg tror mange som kjøper nye biler bytter den ut rett før garantien går ut. Og det har ingenting med el/fossil å gjøre, men med eieren. 

Anonymkode: e29a6...9b3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Hr. Aktiv skrev (23 minutter siden):

Du kan bare begynne å nevne. Tar du bort motor og gir så ender du opp med like mange bevegelige deler på begge. Hvordan da en elbil skal være mere slitesterk vet jeg ikke. 

Hahaha, overså premisset i argumentet ditt. "Ja, men ta vekk alt som er ulemper med fossilbil og motoren så er den like bra som elbil". Det hadde vært morsomt hadde jeg ikke trodd du faktisk mente det 😂

Anonymkode: e29a6...9b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

El-biler?   Når en el-bil begynner å brenne er det best å holde seg langt unna.  Redningsmannskap kan ikke hjelpe folk ut en brennende bil, det er farlig.  Skal en bare dø i desse bilene da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
LiseTV skrev (4 minutter siden):

El-biler?   Når en el-bil begynner å brenne er det best å holde seg langt unna.  Redningsmannskap kan ikke hjelpe folk ut en brennende bil, det er farlig.  Skal en bare dø i desse bilene da?

Ja. Sitter man i en elbil må man bli sittende for å dø. Ikke gå ut. 

Fossilbiler brenner ca 4 ganger så ofte som elbiler, selv beregnet for antall. Så i en fossilbil har du ca 4 ganger større sjanse for å ta fyr enn i en elbil. 

Anonymkode: e29a6...9b3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest parkeringsvakten
1 hour ago, Hr. Aktiv said:

Hvilke bevegelige deler mener du? Altså en elbil har også bevegelige deler som drivverk og hjuloppheng. En elbil har også større plager med bremsesystemet enn en fossilbil. 

Grunnen til at folk kjøper elbil er fordi de får kjøpt en ny bil til halve prisen i motsetning til en fossilbil. Dette samt nesten gratis å kjøre på bomveier osv. gjør den attraktiv. Avgiftsbelegger vi elbilen på lik linje med fossilbilen ser vi salget stopper helt opp ref. andre land. 

Olje, oljefilter, tennplugger, dieselfilter, clutch, turbo, ventiler, dyser. Og sannsynligvis mer til

6 minutter siden, LiseTV said:

El-biler?   Når en el-bil begynner å brenne er det best å holde seg langt unna.  Redningsmannskap kan ikke hjelpe folk ut en brennende bil, det er farlig.  Skal en bare dø i desse bilene da?

Fossilbiler brenner mer enn elbiler. Det er sjeldent en elbil brenner, og det er ikke alltid batteriet brenner som er det som er komplisert å slukke. Du kan like godt dø i en fossilbil, som elbil. Det er høyere sjanse for å oppleve brann i fossilbil. 

Endret av parkeringsvakten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.7.2021 den 19.44):

nei, når jeg ser folk kjøre rett over 80 km i motorvei, frister det aldeles lite med elbil! 

kjører de over, minster de fort strøm! 

Anonymkode: acd17...396

Jeg kjører 80 på motorvei med elbilen støtt og stadig. Jeg risikerer jo bot om jeg kjører fortere, pga. campingvogna som henger bak ;)

Ferien er snart over, og vi har tilbakelagt oppunder 7.000km med elbil med campingvogna bak. Helt uten ladeproblemer og stress. Måtte vente i kø en gang i 10 minutter, det var det hele. Vi har vært så langt nord som Alta.

Endret av -jk-
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hahaha, overså premisset i argumentet ditt. "Ja, men ta vekk alt som er ulemper med fossilbil og motoren så er den like bra som elbil". Det hadde vært morsomt hadde jeg ikke trodd du faktisk mente det 😂

Anonymkode: e29a6...9b3

Jeg vet ikke om jeg vil kalle det ulemper det å ha en forbrenningsmotor. Mange bilmotorer og girkasser klarer fint 500 000km ved jevnlig service. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hr. Aktiv skrev (Akkurat nå):

Jeg vet ikke om jeg vil kalle det ulemper det å ha en forbrenningsmotor. Mange bilmotorer og girkasser klarer fint 500 000km ved jevnlig service. 

Ja jøss. Men det i seg selv gjør ikke elbiler dårlige at enkelte bilmotorer klarer 500.000. Statistisk sett kjører en bil 12.000 kilometer i året. Over 15 år er dette under 200.000 kilometer. 

Å ha noe som krever mer vedlikehold enn noe annet kan enkelt kalles en ulempe 🙂

Anonymkode: e29a6...9b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja jøss. Men det i seg selv gjør ikke elbiler dårlige at enkelte bilmotorer klarer 500.000. Statistisk sett kjører en bil 12.000 kilometer i året. Over 15 år er dette under 200.000 kilometer. 

Å ha noe som krever mer vedlikehold enn noe annet kan enkelt kalles en ulempe 🙂

Anonymkode: e29a6...9b3

Da foreslår jeg du setter deg på finn.no i kveld så ser du hva biler som selges har gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hr. Aktiv skrev (1 minutt siden):

Da foreslår jeg du setter deg på finn.no i kveld så ser du hva biler som selges har gått.

Enkelteksempler betyr ikke at statistikken lyver. SSB sier 12000 km i året. 

Jeg kan godt finne en elbil som har gått 400-500.000, betyr det at du synes elbiler er like holdbare som fossil?

Anonymkode: e29a6...9b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Enkelteksempler betyr ikke at statistikken lyver. SSB sier 12000 km i året. 

Jeg kan godt finne en elbil som har gått 400-500.000, betyr det at du synes elbiler er like holdbare som fossil?

Anonymkode: e29a6...9b3

Du kan gjerne finne den elbilen som har gått 500 000 og fremdeles har den originale motoren OG batteripakken ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Enkelteksempler betyr ikke at statistikken lyver. SSB sier 12000 km i året. 

Jeg kan godt finne en elbil som har gått 400-500.000, betyr det at du synes elbiler er like holdbare som fossil?

Anonymkode: e29a6...9b3

Det tror jeg neppe du finner.🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hr. Aktiv skrev (3 minutter siden):

Du kan gjerne finne den elbilen som har gått 500 000 og fremdeles har den originale motoren OG batteripakken ja. 

En elbil med 500.000 km har vel like mange originale deler som en fossilbil med samme kilometerstand. 

Uansett er 500.000 et teoretisk tall. Det er så godt som ingen vanlige forbrukere som kjører bilen sin så langt. 

Skjønner ikke at man skal argumentere mot at elbiler krever mindre vedlikehold enn en fossilbil. Selv bransjen er enig i at elbil kommer best ut der. Kanskje særinger fra innlandet som skrur selv er uenig, men den nisjen er så smal at den ikke kan telles med. 

Anonymkode: e29a6...9b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
anonym 4545 skrev (6 minutter siden):

Det tror jeg neppe du finner.🙂

Er jo bare å Google det. https://www.tu.no/artikler/har-kjort-teslaen-en-million-kilometer/480001. Samme eier har kjørt en annen elbil 600.000. 

Men dette er nesten like smalt som å kjøre vanlige biler 500.000km og mene at dette er vanlig forbrukermønster. 

Igjen, SSB sine tall er 12000 km i året for en gjennomsnittlig bileier. 

Anonymkode: e29a6...9b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...