AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #1 Skrevet 10. juli 2021 Hadde nylig en spontanabort, uke 10, som måtte fullføres med cytotec på sykehuset. Veldig traumatisk og vond opplevelse. Og nå, som jeg har lest meg til er ganske vanlig, er jeg desperat etter å bli gravid igjen. Har blødd i halvannen uke ca, og har lest diverse her og der og er redd at jeg kan gå glipp av eggløsning om den skjer mens jeg fremdeles blør? Har lest at noen kan få eggløsning igjen bare 10-12 dager etterpå, og blir gravide. Men blør de ikke lenger da, eller bare gir de blaffen i at man ikke skal ha sex de første 2-3 ukene og kjører på likevel? Siden jeg var i uke 10, vil det ta lengre tid å få eggløsning for meg enn ei som feks mistet i uke 7? Vet ikke hvordan dette fungerer. Håper noen kan skrive litt om hvor lett/vanskelig det var å bli gravid igjen, hvor lang tid det tok, når første eggløsning kom. Anonymkode: 45592...318
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #2 Skrevet 10. juli 2021 Jeg hadde en SA først da jeg var i uke 7, ventet én syklus før vi prøvde igjen, for å lettere kunne vite hvor langt jeg er på vei neste gang. Jeg fikk mens omtrent 5 uker etter. 2. gangen hadde jeg en MA i uke 10, da måtte jeg på utskraping og blødde noe helt vilt, men ferdig etter litt over en uke. Igjen ventet vi en syklus før vi prøvde på nytt, mensen kom tilbake 5 uker etter, slik som 1. gang. Jeg mistet da i september, fikk mensen i oktober, positiv test i november og da satt den endelig Anonymkode: 5ee87...091
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #3 Skrevet 10. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg hadde en SA først da jeg var i uke 7, ventet én syklus før vi prøvde igjen, for å lettere kunne vite hvor langt jeg er på vei neste gang. Jeg fikk mens omtrent 5 uker etter. 2. gangen hadde jeg en MA i uke 10, da måtte jeg på utskraping og blødde noe helt vilt, men ferdig etter litt over en uke. Igjen ventet vi en syklus før vi prøvde på nytt, mensen kom tilbake 5 uker etter, slik som 1. gang. Jeg mistet da i september, fikk mensen i oktober, positiv test i november og da satt den endelig Anonymkode: 5ee87...091 Så bra at det lyktes til slutt. 😃 Jeg har ikke blødd noe mer enn en vanlig mens, en del mindre faktisk, til nå. De som blir gravide før første mens, får vel vite hvor langt de er på vei på tidlig ultralyd, håper det skjer med meg. Men er kanskje mest realistisk å få mens først, så man vet litt mer når eggløsning er. Anonymkode: 45592...318
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #4 Skrevet 10. juli 2021 Jeg skal avslutte spontanaborten i morgen, og sykehuset sa at det var viktig å vente til etter første mens (skal ta graviditetstest 5 uker etterpå som bør være negativ). Dette fordi neste menstruasjon tar med det som eventuelt ikke kom ut etter aborten. Anonymkode: 70b62...d02
Lorieen Skrevet 10. juli 2021 #5 Skrevet 10. juli 2021 Jeg hadde en MA i uke 7 og tok cytotec 23. desember. Fikk mensen tilbake 1. februar, etter nesten 6 uker. 2. mens etter aborten var 11. mars og jeg ble gravid på 2. EL etter MA. Er nå i uke 18.
Blyana Skrevet 10. juli 2021 #6 Skrevet 10. juli 2021 Hadde abort i november i fjor.. fremdeles ikke gravid..
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #7 Skrevet 10. juli 2021 Lorieen skrev (1 time siden): Jeg hadde en MA i uke 7 og tok cytotec 23. desember. Fikk mensen tilbake 1. februar, etter nesten 6 uker. 2. mens etter aborten var 11. mars og jeg ble gravid på 2. EL etter MA. Er nå i uke 18. Så fint det gikk, håper alt går bra fremover. Anonymkode: 45592...318
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #8 Skrevet 10. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skal avslutte spontanaborten i morgen, og sykehuset sa at det var viktig å vente til etter første mens (skal ta graviditetstest 5 uker etterpå som bør være negativ). Dette fordi neste menstruasjon tar med det som eventuelt ikke kom ut etter aborten. Anonymkode: 70b62...d02 Det er så rart det der, har lest på diverse kilder på nettet at mange anbefales å bare hoppe i det. At om man blir gravid før første mens etter å ha mistet, så er kroppen klar for ny graviditet. Anonymkode: 45592...318
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #9 Skrevet 10. juli 2021 41 minutter siden, AnonymBruker said: Det er så rart det der, har lest på diverse kilder på nettet at mange anbefales å bare hoppe i det. At om man blir gravid før første mens etter å ha mistet, så er kroppen klar for ny graviditet. Anonymkode: 45592...318 Det jeg fikk beskjed om var at de gjerne anbefalte å vente én syklus både for ens egen mentale helse (ta seg tid til å sørge/ bearbeide tapet), og fordi det er praktisk å ha en mensdato å gå ut ifra for helsevesenet om du skulle bli gravid igjen med en gang. Men at fysisk sett var det ingenting i veien med å prøve med en gang om man føler seg klar for det. Kroppen blir ikke gravid om ikke forholdene ligger til rette. Anonymkode: c142b...09e 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #10 Skrevet 10. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg skal avslutte spontanaborten i morgen, og sykehuset sa at det var viktig å vente til etter første mens (skal ta graviditetstest 5 uker etterpå som bør være negativ). Dette fordi neste menstruasjon tar med det som eventuelt ikke kom ut etter aborten. Anonymkode: 70b62...d02 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Det er så rart det der, har lest på diverse kilder på nettet at mange anbefales å bare hoppe i det. At om man blir gravid før første mens etter å ha mistet, så er kroppen klar for ny graviditet. Anonymkode: 45592...318 Ja jeg og har sett mye av begge deler. Men legen min sa i alle fall at det gikk helt fint å begynne rett på igjen hvis vi var klar for det. Men bare at fordelen med å ha en menstruasjon i mellom er at man da har den første dagen å regne fra, men det er jo ikke krise det da. Hvis man følger med på når EL kommer så har man jo noe å gå etter. Jeg valgte å vente én syklus, egentlig bare fordi jeg følte at jeg ville vite at kroppen min fungerte som normalt igjen. Anonymkode: 5ee87...091
Lakrisen Skrevet 10. juli 2021 #11 Skrevet 10. juli 2021 Jeg var gjennom en abort etter påvist MA for tre uker siden, fikk beskjed om at det var best å vente med å prøve igjen til man har fått tilbake mensen. Legen sa egentlig at den eneste grunnen til dette var at man da lettere kan vite hvor langt man er på vei ☺️ Hun påpekte også at den psykiske delen kan spille inn, og at man i teorien kan hoppe rett på prøvingen igjen sålenge man føler seg klar. Jeg har ikke helt bestemt meg for om vi skal prøve nå, eller vente til etter jeg har fått tilbake mens.. Jeg får fortsatt svak positiv graviditetstest, og har noen dager litt farget utflod. Jeg temper hver dag for å i det minste vite når jeg får EL, slik jeg kanskje klarer å forutse når mensen vil komme tilbake ☺️
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #12 Skrevet 10. juli 2021 Lakrisen skrev (45 minutter siden): Jeg var gjennom en abort etter påvist MA for tre uker siden, fikk beskjed om at det var best å vente med å prøve igjen til man har fått tilbake mensen. Legen sa egentlig at den eneste grunnen til dette var at man da lettere kan vite hvor langt man er på vei ☺️ Hun påpekte også at den psykiske delen kan spille inn, og at man i teorien kan hoppe rett på prøvingen igjen sålenge man føler seg klar. Jeg har ikke helt bestemt meg for om vi skal prøve nå, eller vente til etter jeg har fått tilbake mens.. Jeg får fortsatt svak positiv graviditetstest, og har noen dager litt farget utflod. Jeg temper hver dag for å i det minste vite når jeg får EL, slik jeg kanskje klarer å forutse når mensen vil komme tilbake ☺️ Ja, ser både du og de to over deg nevner det; om man er psykisk klar, og det med å ha en siste mens-dato å forholde seg til. Men for min del er det faktisk bedre psykisk sett å prøve igjen så fort som mulig. Vi er jo forskjellige, så for noen fungerer det best å vente. Er jo uansett sikkert små sjanser for å bli gravid 2-3 uker etter å ha mistet, men føler jeg ikke vil gå glipp av sjansen - om jeg i det hele tatt får sjansen da, aner jo ikke hva kroppen gjør i forhold til eggløsning etter dette. Håper vi får det til og at det går bra, lykke til til dere andre også. 🙂 Anonymkode: 45592...318
Amatariel Skrevet 10. juli 2021 #13 Skrevet 10. juli 2021 Trist å høre at du har vært igjennom dette, det er fælt å miste. Spesielt når man ønsker barn såå mye. Jeg var veldig heldig og ble gravid på første EL etter begge mine SA'er som skjedde i uke 6. Gjorde alt jeg kunne for å kartlegge EL nøye da. Det gjorde jeg forsåvidt etter abortene jeg hadde i uke 9 og 14 også, men da var ikke kroppen like samarbeidsvillig. Gikk 8 og 9 mnd før jeg ble gravid igjen. Fryktelig tunge måneder. Skulle gjort mye for å sluppet dem. Men viktig å bare ikke gi opp. Kartlegg EL og gjør det man kan. Jeg har fått barn etter alle mine aborter (dog siste er en pågående graviditet). Masse lykke til til deg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå