Gå til innhold

Stor økning i spiseforstyrrelser under pandemien

Anbefalte innlegg

Gjest Paramount
Skrevet

Fra før er det meldt om økt narkotikabruk. Enda godt det ikke er koronasmitte!

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/EwWjJK/stor-oekning-i-spiseforstyrrelser-under-pandemien-de-er-yngre-og-sykere

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er visst ikke så farlig om man blir syk og dør, enten det er av fysisk eller psykisk sykdom så lenge det ikke er korona som tar knekken på deg.  Om en 15 år gammel gutt eller jente dør av anoreksi er det "greit" og man vil knapt nok høre om det, men dør det derimot en som er15 år gammel av korona så er det store overskrifter og landet stenger ned 

Endret av Lilu
  • Liker 11
Skrevet
Lilu skrev (47 minutter siden):

Det er visst ikke så farlig om man blir syk og dør, enten det er av fysisk eller psykisk sykdom så lenge det ikke er korona som tar knekken på deg.  Om en 15 år gammel gutt eller jente dør av anoreksi er det "greit" og man vil knapt nok høre om det, men dør det derimot en som er15 år gammel av korona så er det store overskrifter og landet stenger ned 

Om en på 15 år døde av korona, så er det like trist som om en på 15 år dør av noe annet.

Problemet, slik jeg ser det, er at mange problemer for unge mennesker har totalt gått under radaren, mens gamle folk på 85 år som dør på sykehjem har skapt overskrifter.

• Liker 6
Skrevet

Ingen overraskelse. Når alt er uforutsigbart og det er ukentlige pressekonferanser som kaster unger frem og tilbake, den ene uken er skolen åpen, så er den stengt, så kan man trene, så kan man ikke trene. Leiren man hadde gledet seg til blir avblåst i siste minutt fordi en klassekamerat er forkjølet (kanskje er du til og med den ene som helt uforskyldt ødelegger for alle andre.) Når alt er så uforutsigbart blir maten det eneste de kan kontrollere. Det blir en trygghet i en kaotisk hverdag. 

Dette er en forferdelig trist konsekvens av elendig krisehåndtering fra myndighetene. 

• Liker 6
Gjest parkeringsvakten
Skrevet
2 hours ago, Lilu said:

Vi har færre selvmord i landet, da. Så corona har redusert død fra selvmord. 

Skrevet
parkeringsvakten skrev (2 timer siden):

Vi har færre selvmord i landet, da. Så corona har redusert død fra selvmord. 

Det handler vel mer om variasjoner i antallet som begår selvmord fra år til år, enn at en spesifikk sykdom har dominert nyhetsbilde. 

Og uansett, tallet på selvmord i 2020, som er på 639 personer, er høyere enn antallet koronarelaterte dødsfall i 2020. I 2020 døde det "kun" 459 personer der dødsfallet kan relateres til Covid-19. 

Så vil selvsagt mange si at uten tiltakene så ville det vært flere koronarelaterte dødsfall. Men det kan også hende at noen av de som begikk selvmord, eller fikk forverret sin spiseforstyrrelse, ville fortsatt vært i livet, eller ikke fått forverret sin tilstand, om noen av tiltakene hadde blitt valgt vekk.

Til og med FHI har vært tydelig på at noen av tiltakene ikke sto i forhold til smitterisikoen.

• Liker 4
Skrevet

Jeg er 27 år gammel og opplevde for første gang under pandemien i at jeg fikk et anstrengt forhold til mat. Jeg har aldri slitt psykisk, men heisann hvor det går jeg fikk plutselig kjenne på det! Da tenker jeg bare på de som allerede slet fra før av, og alle de unge som begynte å slite etter mars 2020. 

Det er jo veldig sammensatt, men den uforutsigbarheten som flere nevner her var helt ekstremt vanskelig å svelge! Og når jeg som er 27 år gammel er ganske avhengig av forutsigbarhet, så tenk på alle de barna som hvert fall trenger rammer og forutsigbarhet i hverdagen 😭 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Fedme har også gått opp. Husker ikke hvor det sto noe om det, men det har vært omtalt en del. Befolkningen blir samlet sett feitere, mens antallet anorektikere øker i samme tidsrom. Alt dette er i sum i hvertfall like ille som koronaviruset. Håper man gir beng og åpner opp så snart alle som vil ha vaksine har fått to doser. The show must go on...

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 1
Skrevet
Den Sagnsomsuste skrev (43 minutter siden):

Fedme har også gått opp. Husker ikke hvor det sto noe om det, men det har vært omtalt en del. Befolkningen blir samlet sett feitere, mens antallet anorektikere øker i samme tidsrom. Alt dette er i sum i hvertfall like ille som koronaviruset. Håper man gir beng og åpner opp så snart alle som vil ha vaksine har fått to doser. The show must go on...

Mange tok beskjeden om å holde seg unna andre mennesker veldig bokstavelig. Ingen turer ut i frisk natur, for tenk om man traff noen på stien. Husker Bent Høie etter relativt kort tid sa på en av de utallige briefingene at tur ut i skog og mark var absolutt å anbefale.

Når dette så kombineres med stengning av treningssentre (uten å faktisk kunne påvise sammenhengen mellom smitte og sentrene), og de eneste butikkene som var åpne var matbutikker, polet og apoteket, sier det seg selv at resultatet blir økt mat og mindre aktivitet, og dermed fedme.

At anoreksi øker, har nok sammenheng med sykdommens natur. Anorektikere har et ekstremt behov for kontroll og forutsigbarhet. Når alt rundt blir uforutsigbart, hva er det da igjen å ha kontroll over? Jo, kroppen og maten. 

Men har ikke myndighetene allerede gitt litt beng, i og med at grensene åpnes og fullvaksinerte gies rettigheter så man skulle tro vaksinen ga 110% sikkerhet? 

• Liker 1
Skrevet
MorTil2 skrev (6 minutter siden):

Mange tok beskjeden om å holde seg unna andre mennesker veldig bokstavelig. Ingen turer ut i frisk natur, for tenk om man traff noen på stien. Husker Bent Høie etter relativt kort tid sa på en av de utallige briefingene at tur ut i skog og mark var absolutt å anbefale.

Når dette så kombineres med stengning av treningssentre (uten å faktisk kunne påvise sammenhengen mellom smitte og sentrene), og de eneste butikkene som var åpne var matbutikker, polet og apoteket, sier det seg selv at resultatet blir økt mat og mindre aktivitet, og dermed fedme.

At anoreksi øker, har nok sammenheng med sykdommens natur. Anorektikere har et ekstremt behov for kontroll og forutsigbarhet. Når alt rundt blir uforutsigbart, hva er det da igjen å ha kontroll over? Jo, kroppen og maten. 

Men har ikke myndighetene allerede gitt litt beng, i og med at grensene åpnes og fullvaksinerte gies rettigheter så man skulle tro vaksinen ga 110% sikkerhet? 

De prøver seg på en strategi hvor de sakte men sikkert gir beng. Blir spennede å se hvordan det slår ut. Jeg frykter konsekvensene av frislipp. I min gruppe (sist i vaksinekøen) vet jeg om mange som avstår fra vaksine. Det er ikke noe jeg finner på. Tror vi ligger på ca 50% blant de yngre i min familie og vi er ikke konspi-tullinger noen av oss. Frislipp vil gi eksponentiell vekst og vil tvinge frem enten tvangsvaksinering eller nye runder med lockdown. Unge mennesker er mindre vaksinevillige enn andre tror jeg. 

Når det gjelder vekt så har jeg slitt med det selv under pandemien. Innledningsvis ble jeg overvektig, men nå er jeg undervektig. Det er vanskelig når normale rutiner snus på hode. 

• Opprett ny...