smil Skrevet 14. september 2005 #1 Del Skrevet 14. september 2005 Ikke lenge til jeg skal på 6-ukerskontroll etter fødselen nå. Så jeg bør vel begynne å tenke på dette med prevensjon. Trodde jeg kunne bruke ladycompen min jeg, men den vil vise kun røde dager frem til første eggløsning, og det kan jo ta laaaang tid. Har tenkt å fullamme til gutten min er seks mnd, og fortsette ammingen til han er minst 12 mnd. Etter forrige fødsel bruke jeg p-sprøyter. Det var jo veldig enkelt og greit, men jeg er litt bekymret for hva det gjør med fruktbarheten på sikt. Jeg kan kanskje tenke meg et barn til om noen år. Så mitt spørsmål er: Hva slags prevensjon skal jeg velge i ammeperioden og hvorfor? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 14. september 2005 #2 Del Skrevet 14. september 2005 Finnes en "p-pille" som kan brukes under amming. Cerazette, eller ha den nå heter. Hvorfor ikke prøve den? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smil Skrevet 14. september 2005 Forfatter #3 Del Skrevet 14. september 2005 Er det en sånn minipille som du må huske å ta til akkurat samme tid hver dag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 14. september 2005 #4 Del Skrevet 14. september 2005 Det er ne minipille med "p-pille-egenskaper", altså at du ikke trenger å ta den til samme tid hver dag. Virker som en minipille, men har "fleksibiliteten" til en p-pille har jeg hørt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fibonacci Skrevet 14. september 2005 #5 Del Skrevet 14. september 2005 Cerazette er p-piller uten østrogen, med en "margin" på 12 timer. Det er ikke det samme som minipiller. Har prøvd begge deler jeg, men er ikke fornøyd med noen av dem. Får så mye småblødninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smil Skrevet 14. september 2005 Forfatter #6 Del Skrevet 14. september 2005 Takk for svar. P-sprøyten gjorde at jeg mistet menstruasjonen helt. Dvs. jeg begynte med den 6 uker etter fødselen, og fikk ikke mensen før jeg sluttet med den to år senere. Jeg kan kanskje håpe på at minipillen virker på samme måte på meg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 14. september 2005 #7 Del Skrevet 14. september 2005 Mnege miste mens av cerazette også ja... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 14. september 2005 #8 Del Skrevet 14. september 2005 Jeg har hørt mange som har bivirkninger av Cerazette, som legen ikke er klar over. Bla. at babyen ikke vil die lenger (smak på melka) eller at melka forsvant. Dersom du kan bruke p-sprøyter, så hadde jo det vært kjekt. Ellers kan du bruke spiral. Så lenge du ammer kan du ikke bruke p-piller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 15. september 2005 #9 Del Skrevet 15. september 2005 Jag använde sprial innan min första graviditet och för mig fungerade det riktigt bra. (Kopparspiral) Jag klarar inte av hormonerna och det kändes skönt att ha ett skydd som inte behöver ätas varje dag, eller recept som måste förnyas. Som alltid är där och är säkert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smil Skrevet 18. september 2005 Forfatter #10 Del Skrevet 18. september 2005 Takk for svar! Hvordan virker egentlig spiral? Hindrer den befruktning eller hindrer den det befruktede egget i å feste seg? Tror jeg kommer til å satse på p-sprøyte i ammeperioden og så gå tilbake til ladycompen etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iceglow Skrevet 18. september 2005 #11 Del Skrevet 18. september 2005 Først av alt, gratulerer med gutten Så over til temaet i tråden Kobberspiral påvirker kun livmorslimhinnen slik at et befruktet egg får store vansker med å feste seg. P-sprøyter og annen hormonell prevensjon har en tredelt virkning. 1: Lager miljøet i skjeden tøffere for sædcellene. 2: Hindre eggløsning 3: Svikter de to forutgående virkningsmekanismene har de svekket livmorslimhinnen såpass at det befruktede egget vil ha store problemer med å feste seg (altså samme virkning som spiral) En mulighet kan kanskje være kondom i en periode, og så pessar når du er mer “stabil” i underlivet? Om du har mulighet til å drive med temping (et tips er http://www.fertilityfriend.com/ i tillegg til LC), så er det ikke umulig at du kan bruke det ganske raskt, men som du selv sier, om du fullammer kan det ta sin tid før EL dukker opp igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smil Skrevet 22. september 2005 Forfatter #12 Del Skrevet 22. september 2005 Takk for utfyllende svar! Det er kanskje litt dumt av meg å begynne med hormonell prevensjon når jeg har ladycomp (temp.måling) Kan jo håpe på at eggløsningen kommer i gang om ikke så alt for lenge. Er pessar en sikker prevensjonsmetode? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iceglow Skrevet 22. september 2005 #13 Del Skrevet 22. september 2005 Mener sikkerheten på pessar ligger på alt fra 80 til i overkant av 90 %, mye avhengig av at det blir brukt rett (som all annen prevensjon ) Om du plusser på med kondom, vil sikkerheten øke (kondom er rundt 95 % mener jeg, så da blir det samlet sett en sikkerhet på 99, en god del nitall, er litt lat i dag, så finregning gidder jeg ikke nå ) Har du vurdert å tenke på å bruke amming som “prevensjon”? Jeg risikerer vel å bli kjølhalt for å i det hele tatt nevne den muligheten, men kombinert med pessar, vil det gi en viss sikkerhet (men det er overhodet ikke å anbefale om det er total katastrofe med to tette!) Et annet problem er jo at om du bruker amming som “prevensjon”, så virker det ved å hindre/bremse EL, og da utelukker du jo bruk av LC og lignende innretninger. Jeg hadde neppe brukt det selv, dels for at jeg har ikke muligheten til det (er pr dags dato barnløs), og dels pga at det virker noe vanskelig å bruke korrekt, men om du er interessert i å lese mer så anbefaler jeg deg å google på “Lactational Amenorrhea Method”, ofte forkortet til LAM, som er det engelske begrepet for dette, om ikke annet så er det interessant lesning prøver å lese meg litt opp på det selv nå, men har svært liten nettilgang til litt ut i neste måned, men om du er interessert kan jeg se om jeg finner noen brukbare linker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2005 #14 Del Skrevet 22. september 2005 For meg fungerte ingenting med hormoner i etter fødselen. Fikk blødningsforstyrrelser av alt. Så her ble det pessar, som er noe styr! Ellers så synes jeg det er rart at du fikk bruke p-sprøyte etter forrige fødsel. Min lege ville ikke prøve det, da han mente det ikke var bra under amming. I felleskatalogen står dette: Overgang i morsmelk: Går over, men risiko for påvirkning av barnet er lite sannsynlig med terapeutiske doser. Bør likevel ikke brukes under amming uten i samråd med lege. Så det er vel opp til hver enkelt lege da. LadyComp har jeg hørt at man ikke er sikker med igjen før etter første skikkelige mens, noe man da ikke får hvis man begynner på hormonpreparat. Huff det er et styr med disse tingene, jeg er selv usikker på hva jeg skal velge, tror nok jeg kommer til å gå for spiral. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 22. september 2005 #15 Del Skrevet 22. september 2005 Ja det var meg over her. Var visst blitt logga ut.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå