AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #1 Skrevet 10. juli 2021 Dere som lever et sunt liv: Jeg holder på å legge om livsstilen min, og trenger inspirasjon til hva jeg bør ha av varer hjemme. Foreløpig har jeg kjøpt forskjellige typer meloner, tranebær, ananas. Det er jo ikke nok.. jeg følger ingen diett eller spesielle kostråd, men prøver å spise magrere og mer uprossesert mat Hva har du i skapene, hva spiser du? Hva koser du deg med i kveld? Hilsen sjokoladeavhengig Anonymkode: ca9f2...d2c
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #2 Skrevet 10. juli 2021 Jeg spiser stort sett alt som ikke har ekstreme mengder sukker og fett i seg. Skapene er fulle av krydder, hermetikk (tomater, bønner, kikerter osv.), knekkebrød, ulike typer mel, ris og pasta mm. Kjøleskapet er fullt av frukt og grønnsaker, ulike typer kjøttpålegg, melk og egg, proteinpuddinger for raske mellommåltid osv. Når alt kommer til alt er det bare du som vet hva du liker da, hva med å lage en ukesmeny hvor du har som mål å spise kylling en dag, vegetar en dag, fisk en dag, suppe en dag, noe du ikke har laget før en dag, noe skikkelig digg en dag og en lett salat en dag, sånn for eksempel? Det er sånn ca. slik jeg legger opp uka mi, spiser alltid godt og variert. Anonymkode: 59cd7...cdc
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #3 Skrevet 10. juli 2021 I skapene har jeg altfor mye til at jeg gidder å ramse det opp, du har vel en viss ide om hva som er sunt/ ikke sunt? Spis mye frukt og grønnsaker, spis ren fisk, kylling og kjøtt (men kutt ned på forbruket). Spis lite (eller dropp helt) pølser, fiskeboller, fiskepinner, kyllingnuggets, osv. Spis grovt brød/ knekkebrød. Bønner og linser er sunt godt og billig. Bruk vann som tørstedrikk. Anonymkode: 3e535...102
Lafamiglia Skrevet 10. juli 2021 #4 Skrevet 10. juli 2021 Tror ikke du skal fokusere så veldig mye på at maten skal være magrere. I hvert fall bør du heller kjøpe fullfettprodukter enn lettversjoner av ting som pølser, leverpostei, majones, osv. Og mye heller smør enn margarin, og kaldpresset olivenolje heller enn margarin/høyprosesserte oljer. Om du skal kjøpe noe ferdig, se etter at maten er laget på en mest mulig "hjemmelaget" måte, og at den ikke er full av diverse fyllstoffer og tilsetningsstoffer. Om du sammenligner pølser fra Metervare med pølser fra Gilde, vil du se at Metervare sine er atskillige hakk bedre. Lag mat av rene råvarer som grønnsaker, fisk, kjøtt, nøtter, osv. og bruk smør eller olivenolje sånn at den blir mer mettende. Kutt ut tilsatt sukker i størst mulig grad. Sukker fra frukt/bær osv. er ikke noe problem, ettersom det tas opp mye langsommere av kroppen. Kos i kveld, som de fleste lørdagskvelder, er et ekstra bra måltid som vi har brukt litt tid på å lage, og et par glass vin. Kanskje jeg lager en smuldrepai til dessert, hvis jeg får tid. 3
Gjest ABM Skrevet 10. juli 2021 #5 Skrevet 10. juli 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Dere som lever et sunt liv: Jeg holder på å legge om livsstilen min, og trenger inspirasjon til hva jeg bør ha av varer hjemme. Foreløpig har jeg kjøpt forskjellige typer meloner, tranebær, ananas. Det er jo ikke nok.. jeg følger ingen diett eller spesielle kostråd, men prøver å spise magrere og mer uprossesert mat Hva har du i skapene, hva spiser du? Hva koser du deg med i kveld? Hilsen sjokoladeavhengig Anonymkode: ca9f2...d2c Jeg har meierismør, ingen lettprodukter..absolutt ingen! Og masse grønt i kjøleskapet og frysen
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #6 Skrevet 10. juli 2021 Frukt og grønnsaker, proteinpudding, youghurt, havregrøt, ris, eggnudler, kylling, fisk, egg, knekkebrød, grovt brød. Anonymkode: 219fa...e6e
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #7 Skrevet 10. juli 2021 Havregryn, quinoa og bygg gryn og div mel i kjøkkenskapet. Forskjellig salat, frukt, kylling og kalkunpålegg, makrell i tomat ,laktosefri melk ( varer lenge )i kjøleskapet. Fisk og kylling i fryseren. Mørk sjokolade i kjøkkenskuffen til i kveld Anonymkode: 0660c...6c2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #8 Skrevet 10. juli 2021 Dette er matvarer jeg stort sett har hjemme: Kjøleskap: Smør, gulost, vegetarpostei (foretrekker det over leverpostei), melk, juice, egg, mye grønt (løk, hvitløk, rødløk, salat, agurk, cherrytomat, + hva som er i sesong), rømme, creme fraishe, fløte og jordbær, brus, og selvsagt poteter og gulrøtter. Yoghurt, cottage cheese. Iblant har vi kylling, men vi spiser mye vegetarisk. Skap: Linser, bønner, kidneybønner, hakkede tomater, nudler, mandler, havregryn, hvetemel (og andre baketing), cornflakes, noen supper og noen ferdig-sauser fra Toro. Ris, quinoa, villris, knekkebrød, kokosmelk. I frysen har vi ekstra retter vi har lagd store porsjoner av så det kan tines like lett som ferdigmat, vi har grandis, kaker, is, ferdigkuttet avokado, spinat, ferdigkuttet brokkoli, pommes frittes. Grunnen til ferdigkuttet er at vi opplever mindre matsvinn på den måten. __ Sist, men ikke minst - jeg personlig planlegger ikke "hva jeg skal kose meg med i kveld", fordi jeg forbinder ikke matvarer med kos. Det er godt ja, men kos for meg er å sitte i armkroken til mannen og se film, ha en god samtale, spise en god middag sammen. Jeg planlegger ikke hva jeg skal ha, jeg ser om jeg får lyst på noe etter middag, og hvis jeg gjør det så spiser jeg Å planlegge hva jeg skal ha er noe jeg har sluttet med. Mindre press på meg selv, og bedre for meg å lytte til magen. Anonymkode: afb58...3a7 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #9 Skrevet 10. juli 2021 Frukt, bær og grønnsaker- både fryste og ferske, bønner, kikerter, linser, ulike typer frø som hempfrø, amarant, solsikkefrø, chia etc. Masse krydder, havregryn, plantemelk, mørk sjokolade, tørket jordbær og bringebær og div nøtter. Dette bruker jeg til å lage brød, kjeks, pålegg, div middager, smoothie, juice, salater og sauser. Anonymkode: 68e86...ba5
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #10 Skrevet 10. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Sist, men ikke minst - jeg personlig planlegger ikke "hva jeg skal kose meg med i kveld", fordi jeg forbinder ikke matvarer med kos. Det er godt ja, men kos for meg er å sitte i armkroken til mannen og se film, ha en god samtale, spise en god middag sammen. Dette er nok den største bøygen å komme rundt for mange, dette at maten ikke skal være kosen Anonymkode: 6d8a4...b7c 4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #11 Skrevet 10. juli 2021 I kjøleskapet er det ganske fast: Melk, yoghurt uten sukker eller naturell, rømme, creme fraishe, skinke, ost, leverpostei, ekte smør, frukt, mye grønnsaker, middagsrester, egg + evt kjøtt/kylling osv til middag den uken OG sjokolade I skapet har vi banan, grovt brød, peanøttsmør, dadler, nøtter, knekkebrød, havregryn, forskjellig mel osv til baking, ekspress havregrøt, granola, diverse søtning (inkludert vanlig sukker), bønner, linser, hakket tomat, pasta (fullkorn og vanlig), ris (villris og vanlig), quinoa, buljong. Vi har også toro, tacokrydder, godteri, chips. Her går vi for 80% næringsrikt, råvarebasert og sunt kosthold. Også koser vi oss på lørdag og spiser toro innimellom, men da gjerne «pimpet» med grønnsaker eller lignende. Siden det er lørdag har jeg spist en liten skål superchips, fikk smake 3 biter av lørdagsgodteriet til barnet mitt og vannmelon. Noen lørdager spiser jeg mer om jeg får lyst på og noen ganger mindre. Anonymkode: 6dd9a...77c
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #12 Skrevet 10. juli 2021 Har alltid frukt og grønnsaker, mye belgfrukter, linsepasta og ris. Lager mye forskjellig, drikker urtete eller vann, knasker gjerne cherrytomater, melon ol eller gulrøtter. Anonymkode: 9d00a...8fd
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #13 Skrevet 10. juli 2021 Jeg har enorme mengder frukt og grønt! Også i fryseren. Jeg har også alltid havregryn, egg, frø og nøtter i skapene. Har forresten helt dilla på vannmelon og mango om dagen! Så det går ned omtrent daglig nå. Til frokost pleier jeg å ha en smoothiebowl toppet med frø og korn. Lunsj er stort sett havregrøt eller rugbrød, gjerne med frukt og/eller oppskåret grønnsaker. Middag er halve tallerkenen med grønnsaker (enten salat eller kokt/ovnsbakt), 25% fisk/kjøtt/bønner og 25% potet/ris/pasta. Til kvelden varierer litt, ettersom hvor sulten jeg er. Er jeg fysen spiser jeg gjerne frukt, bær, nøtter, litt mørk sjokolade, popcorn eller lignende😊 Eller gjerne gresk yoghurt med topping på, hjemmelaget knekkebrød osv. Anonymkode: 589a0...64b
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #14 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 10.7.2021 den 20.43): Dette er nok den største bøygen å komme rundt for mange, dette at maten ikke skal være kosen Anonymkode: 6d8a4...b7c Skjønner ikke hvorfor mat ikke skal være kos? Problemet er vel heller hvis man koser seg altfor mye hele tiden. Det er hyggelig å kose seg rundt et måltid. Og man kan kose seg med sunn mat. For meg er middag dagens høydepunkt, den koser vi oss med. Vi har også alltid dessert og det er gjerne frukt og bær. Til høytider er det alltid mat som samler familien til koselig måltid. Derimot koser jeg meg aldri med kaffe og bollepose fra Narvesen på vei til jobb, energidrikk, pølse som mellommåltid og sånne der ting. Eller en bøtte med is alene som trøst eller belønning. Anonymkode: 36234...c2d
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #15 Skrevet 13. juli 2021 Det som er like interessant er hva som IKKE er i skapet : sjokolade, kjeks,kaker,Smågodt, is,"frokostblandinger, nugatti, pizza,pølser osv.. Du må bruke viljestyrken når du handler i butikken, fristelsene blir for store hvis de venter i skapet hjemme på kvelden. Anonymkode: 3bc50...04e 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #16 Skrevet 13. juli 2021 Du må få en ny tilnærming til mat, og kos/snoping. Jeg spiser tre måltid om dagen: frokost, lunsj og middag. Ingen snoping eller snacking. Måltidene planlegges for en uke om gangen, så det som er i skapene er det jeg trenger til disse måltidene. I tillegg til grunnleggende bakevarer, en del hermetikk, og annet jeg kjøper i bulk. Ingredienser jeg alltid har er; rene proteinkilder som kjøtt, fisk, skalldyr, halloumni. Rikelig med grønnsaker og salater. Linser og bønner. Bananer, blåbær og epler. Egg. Frøknekkebrød. Havremelk. Kaffe. Vin. Olivenolje og kokosolje. Mengder med krydder. Oster. Det du ikke finner i mine skap er sjokolade, snop, chips, frokostblandinger, kjeks, yoghurt, prosessert kjøtt, ferdigmat/frossenmat. Nå høres dette kjedelig ut, men vi koser oss maks med mat. Men da gode retter laget fra bunnen. Du spør om lørdagskos. På lørdag spiste vi breseola med ruccola og parmasan til lunsj. Ferske reker med foccachia, dillmajones og salat til middag. Og en tørr riesling. Anonymkode: ad88d...266
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #17 Skrevet 13. juli 2021 Bare husk at om ned er ned i vekt du vil så hjelper det ikke bare å spise sunnere. Nevner det siden du sier "magrere produkter". Magre produkter er ofte brukt av de som vil ned i vekt, slik som meg selv, og det er for å få mer mat ut av kaloriene. Vil du ned i vekt må du være i kaloriunderskudd. Bare en vennelig reminder siden jeg vet mange blir forvirret over all info når man vil ned i vekt. ☺ Anonymkode: ba46e...ccd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå