Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

hvor mye øyekontakt har dere med baby under måltid? Og om dere ikke har, hva gjør dere på mens baby dier?

jeg har en gutt på 4mnd som jeg delammer. Jeg sliter med fødselsdepresjon, noe jeg visste jeg hadde økt risiko for å få og derfor har vært obs på siden han kom til verden, og jeg har hele veien hatt veldig fokus på å ha øyekontakt, kommunisere og ta på baby.

Eneste er at jeg har tatt meg selv flere ganger i å zoome ut under amming. Og nå i det siste når han sjeldent ser opp faller jeg mye ut. 

Jeg vet at han så opp på meg før, for jeg minnes å hatt mye øyekontakt under amming tidligere, men nå ligger han stort sett og ser rett frem eller på noe mønster om jeg har det på klærne. Kan innimellom kikke opp, men går raskt over til å se rett frem igjen. Føler sjeldent «kontakt» når vi har øyekontakt de få sekundene han kikker opp. Under morgenamminga kan han være mer kontaktsøkende, og da har vi en lang periode med øyekontakt. Men ellers virker han uinteressert. Gir lite til ingen øyekontakt med pappaen under flaskemating, men slik har det vært hele veien der (dog opplever jeg god kontakt de gangene jeg gir flaske). 

spørsmålet er om jeg har ødelagt noe mellom oss og kan jeg reparere det på et vis? Jeg har ikke kapasitet til å pumpe måltidene hans for å gi på flaske (siden vi oftere får god kontakt når jeg gir dette) , så det blir eventuelt å gå helt over på mme.

er ellers en veldig blid og kontaktsøkende gutt som tidlig (ifølge hs) holdt blikket lenge, og jeg føler ellers at vi har en fin og sunn tilknytning. 

på både barsel og helsestasjonen har de hele veien vært så veldig på dette med hvor viktig amming og ammesituasjonen er for tilknytning mellom mor og barn, og at man må ha fullt fokus på barn og ikke ligge på mobil eller se TV under amming (jeg gjør ikke det altså), så er livredd for at jeg har ødelagt noe mellom oss eller i han, på et vis, om øyekontakt under mating er så viktig for tilknytningen.

Noen som har erfaringer å dele? 

Tilleggsinfo: jeg ammer både sittende, tilbakelent og liggende, og har vært hos kiropraktor med han ifbm eventuelle låsninger.

Anonymkode: 79bf9...b8f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Verken første eller andremann diet med øyne igjen, så hadde aldri noe særlig øyekontakt under amming 🤷 

Det høres kanskje ut som  du har litt overdrevet fokus på dette? Det holder da virkelig at dere har noe øyekontakt under kos.

Anonymkode: be8d7...0d0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Verken første eller andremann diet med øyne igjen, så hadde aldri noe særlig øyekontakt under amming 🤷 

Det høres kanskje ut som  du har litt overdrevet fokus på dette? Det holder da virkelig at dere har noe øyekontakt under kos.

*Både

AnonymBruker
Skrevet

Ingen av mine barn har hatt noe særlig øyekontakt med meg under amming. Jeg husker jeg tenkte på det da første var baby, fordi jeg hadde lest det var viktig, og så så hun ikke på meg i det hele tatt. Den første hadde ofte øynene igjen mens hun diet, og nr. to så rett fram eller på klærne mine. 

Det er nok ikke noe å bekymre seg for, som du sier du gir babyen kontakt hvis han søker det selv. Hos oss har vi sett stell som gylne øyeblikk, der fikk vi mye kontakt med begge to fra helt tidlig. Men altså ikke under amming, da var de opptatte av å spise eller slappe av og ikke å være sosiale :) Men jeg husker altså at jeg også leste om akkurat det der, og stresset litt i første babytid. Den babyen er en glad og trygg treåring nå. 

Anonymkode: 8617c...a8d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvorfor, men kan ikke huske å ha blitt fortalt/lest at man skal ha øyekontakt under amming. Hadde selv fødselsdepresjon. Stell var noe styr, baby hyyyyylskreik hver gang. (gjorde vondt for baby å ligge på ryggen fant vi ut senere hos kiropraktor). Så der var det umulig med øyekontakt eller kos på noen måte.

Det var også bare et alvorlig fjes som så på alt annent enn meg i starten. Jeg hadde nok med å overleve fra time til time til tider. Hadde ikke energi til å oppsøke øyenkontakt, smile og kosesnakke med babyen.

Fødselsdepresjonen min forsvant gradvis når baby bikken 3 mnd. Nå er baby 4 mnd og holder øyekontakt, pludrer og ler. De på helsestasjon sa vi hadde god kontakt oss mellom.

Så nei, jeg tror ikke du har ødelagt babyen din. Da hadde ihvertfall min vært ødelagt.

Anonymkode: 35f10...5fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri hatt øyekontakt under amming. Ungen var opptatt av å spise.

ta det med ro

Anonymkode: 90660...28b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Min ligger ofte med armen over ansiktet mens hun dier, så lite øyekontakt der. Jeg kan også ta meg i å la tankene vandre. 

Anonymkode: 65ac6...f5b

AnonymBruker
Skrevet

Her har det alltid vært lite øyekontakt under amming. Allikevel var han tidlig ute med øyekontakt ellers og ønsker og har mye øyekontakt. Tilknytning mellom oss er også helt topp!

Anonymkode: 445e2...968

Skrevet

Jeg ble aldri fortalt at dette var sååå viktig når jeg var hos helsestasjon. Det jeg derimot fikk fortalt var at gutten min hadde god øyekontakt når vi var der, og at alt virket normalt. Det holdt meg med ro.

Jeg hadde en periode ganske tidlig hvor jeg engstet meg for å ikke gi ham nok øyekontakt og oppmerksomhet når jeg ammet, men som mange andre skriver, så var han gjerne opptatt med å die, og kikket enten rett frem og til tider opp mot meg, ellers så halvsov han mens han spiste med øynene lukket. Jeg skal være ærlig og si at det til tider var dødskjedelig å sitte og amme en sovende baby som ikke ville slippe puppen, så jeg satt på TVen på lavt volum og brukte det som litt fritid.

Hvis jeg skulle sittet og stirre ned på babyen min 100% av tiden når jeg ammet, hadde jeg blitt dødssliten og veldig fort lei av amming. Nå er gutten en del større, og noen ganger når vi våkner på morgenen, så putter jeg puppen i munnen på ham og sover videre selv 🙈 Vi har selvfølgelig også stunder hvor vi koser litt ekstra og kikker hverandre dypt i øynene, og det er koselig det. Men jeg tror du bør prøve å senke skuldrene dine litt. Dette er nok depresjonen som prøver å spille deg et puss, og få deg til å føle deg dårligere.

Du gjør en god jobb ♥️ Du ødelegger ikke babyen din! Pass på deg selv, og jeg håper du allerede er i snakk med noen om fødselsdepresjonen, og får hjelp til å takle det. ♥️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Får lite til ingen blikk kontakt ved amming, aldri gjort.. Mulig når han blir litt større, er nå straks 3 mnd. Mye kontakt når han ligger på gulvet eller stellebord. 

Ser på tv eller tlf og ned på han av og til for å se om han søker kontakt. 

Anonymkode: 0e7c4...76f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...