Gå til innhold

Kommentarer i graviditet - jeg blir sprø (og lei meg)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 11 uker gravid med mitt tredje barn, og jeg sliter veldig med kommenterer jeg får. Har et litt problematisk syn på egen kropp, og trives ikke med endringene som skjer med kroppen som gravid, og kommentarer og synspunkter som kommer om kroppen min treffer nok ekstra hardt pga det.

Jeg er til vanlig normalvektig, men jeg er en av de som får veldig stor mage og legger på meg en god del i svangerskapet, til tross for sunt og normalt kosthold.

De to tidligere graviditetene fikk jeg ikke mage like raskt som jeg har fått nå, det har vært lettere å skjule det pga årstiden, og kommentarer/synspunkter fra andre kom derfor ikke like raskt. Denne gangen har jeg fått skikkelig synlig gravidemage allerede nå, og det er umulig å skjule den. Dette gjør at andre rundt spør hvor langt jeg er på vei, kommenterer str min osv. Jeg kjenner at jeg skammer meg veldig over å måtte svare 11 uker, og kjenner at alle kommentarer treffer rett i hjerterota. Eksempler på kommentarer jeg får er: «Oi, ikke lenger? Haha, hjelp, da blir du nok stor!!» «Har du trent mellom graviditetene? Hvis man ikke har magemuskler som holder igjen så er det ikke så rart man blir så stor.» «HVAAA? Magen min syntes ikke engang når jeg var 11 uker!» «Er du sikker på at det ikke er mer enn 1?» «Du ble jo ganske stor sist, så er kanskje ikke så rart du er stor allerede nå»

Er det flere som har hatt det slik? Har dere noen tips til hvordan takle dette? Kjenner det gnager skikkelig - det gjør meg usikker og lei meg, og jeg gruer meg til jeg blir enda større. 

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner hva du mener ❤️ og det er trist at du opplever dette. 

Jeg har vært gravid en gang og opplevde litt flåsete kommentarer selv (type "er det bare 1 inni der?" eller "er det tre måneder igjen? Du ser rimelig fødeklar ut") og de kan treffe hardt når man ikke liker endringene som graviditeten medfører. Kommer aldri til å glemme kommentarene "Pass opp, her kommer dundra" fra et familiemedlem og "her kommer tjukken" fra en kollega. 

Jeg har forstått det sånn at mange gravide og nybakte mødre opplever kommentarer og spørsmål som er over grensa. Mange innser ikke at det kan såre. Har en venninne som får ofte kommentarer på hva hun gjør feil fordi hun ikke greier å amme sin prematur baby, og ei annen forteller meg at hun får "ånei, stakkars deg" når hun forteller at hun venter tvillinggutter. 

Eneste rådet jeg kan gi er at du bør konfrontere med en gang du hører sånne kommentarer. Si at du synes det var en frekk antagelse eller en stygg kommentar. Da begynner mange å ro for harde livet 😅

Anonymkode: 6245f...076

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Det er så unødvendig! Må man absolutt si noe så kan man vel si "fin mage", ferdig med det?

Min svigermor kommenterer slik om svigerinnen min, også når svigerinnen min ikke er der. "Hanne har fått altså så diger mage, hun er sååå schvær! Ser ut som hun har spist en yogaball, haha!" Meg sa hun såvidt jeg vet aldri slikt om, for jeg var litt tjukk fra før og da synes hun vel det er frekt å kalle meg svær. Men siden Hanne er slank så er liksom alt lov🤦‍♀️ 

Men du, det må være lov å si ifra om at man ikke er så glad i sånne kommentarer ❤ I alle fall om det er noen du omgås mye og som aldri kommer over størrelsen på den magen.

Anonymkode: b1cdc...35a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er så unødvendig med sånne kommentarer. Jeg har ikke noe problem ifht egen vekt, men kommentarer om hvor stor magen er og om jeg er sikker på at jeg ikke er lengre på vei når jeg nå på slutten av svangerskapet følges opp pga negativt vekstavvik hos babyen er ikke gøy det heller.

Anonymkode: 0eeb2...0f1

• Liker 2
Skrevet

Mest sårende jeg har fått slengt i trynet,  denne graviditeten,  er at min egen bror håpet jeg skulle ta abort.

Jeg er 14+5.  Vet ikke hvorfor han sa det

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man er litt allemannseie som gravid, folk vet ikke helt hva de skal si og prøver å være morsomme eller vise interesse for den gravide. Også tråkker de rett i salaten fordi de ikke tenker lenger. Man kommenterer jo ikke vekten til overvektige, så hvorfor er det da greit å være målskive som gravid? Opplevd mange tankeløse kommentarer selv. Noen ganger ler man det vekk med humor, andre ganger blir man lei seg. Det hjelper å svare litt sleivete tilbake, så tar de poenget. 

Anonymkode: 0bdf5...d25

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva f er det folk tenker når de sier sånt? Eier de ikke folkeskikk? Skjønner godt du blir lei deg, synes det er helt innafor hvis du velger å sette ned foten og si ifra om at du ikke vil ha slike kommentarer om kroppen din. Om de synes det er kjipt å høre, så kan de bare ha det så godt. 

For noen håpløse folk! Blir sint på dine vegne.

Anonymkode: 0df85...9f8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Når noen påpeker at magen min er stor, svarer jeg «åh, jeg synes det er litt kjipt å påpeke størrelsen på kroppen min, kan du ikke heller si den er fin?» og får stort sett veldig gode tilbakemeldinger på det :) 

Anonymkode: 05b71...5c3

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du skal se dem rett i øynene og med alvorlig mine spørre om de tror det er noe hyggelig å få slike kommentarer? 

Forøvrig må jeg legge til at jeg selv er en av de som ikke trives så godt med å vise frem en gravid kropp. Jeg er ganske slank fra naturens side, så magen vises fort. I denne graviditeten med nr.2 har magen kommet litt tidligere, men føler ikke den er større enn sist (er i uke 22 nå). Så kanskje gjelder det deg og? Ikke alle ender opp med større mage hver gang selv om den dukker opp tidligere..Det verste for meg er svigerfamilien. De er utrolig nærgående. Skal klemme og stryke på magen. Håper å slippe dette når vi snart møtes, jeg kommer til å kreve de holder 1 meters avstand til meg som ikke er vaksinert. Men meg og samboer skal gifte oss neste måned og må si jeg gruer meg til å vise frem min gravide kropp til en haug med folk. Jeg vil da være høygravid så det er nok ganske synlig.

Anonymkode: 51b12...d3c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Folk tror det er helt ok å kommentere hva som helst når man er gravid :( jeg har termin hvert øyeblikk og det eneste folk kommenterer er hvor liten magen min er… virker ikke som om noen bryr seg om å spørre om hva jeg tenker om fødselen, om jeg gleder meg til å møte nøtta, hvordan formen min er etc., alt folk reagerer på er hvordan kroppen min ser ut. Tror mange mener det som et kompliment når de sier at magen er liten, på samme måte som at mange synes det er søtt med stor babymage og ikke mener noe vondt med å si at du vises tidlig. Men unødvendig er det uansett :( 

Anonymkode: c599f...8cd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Et litt annet perspektiv enn det opplagte som mange svarer over, men:

Er det ikke litt feil av oss å reagere på kommentarer om gravidmager som om det handlet om overvekt?

I graviditeten SKAL man jo legge på seg. Magen skal jo bli stor! Og de fleste norske kvinner som har vært gravide, vet at vektoppgang og magestørrelse er veldig individuelt. Noen får bare mage, andre legger på seg over hele kroppen, noen blir brede, noen legger bare på seg framover, noen får store pupper, noen ikke. Det er heller ikke nødvendigvis lett å se hva som vil skje etterpå, om vekta renner av eller ikke. 

Grunnen til at folk kommenterer det, er jo at det IKKE er overvekt som er kommet for å bli, det er tegn på en veldig gledelig og høyst forbigående tilstand.

Når du hører kommentarer om magen, prøv å IKKE oversett dem i hodet ditt til «du er tjukk». Oversett dem heller til det de faktisk er uttrykk for «oi, så annerledes du er som gravid, så spennende det blir, tenk at det er en baby der, så rart at min gode venninne/kollega/svigerinne plutselig forandrer seg så mye så fort, og om et halvår er hun normal igjen»… Osv. Glede og undring og en liten deltakelse i livets mirakel som skjer med deg! ❤️ 

Alt handler ikke om å være slank og instagramvennlig osv, å få barn er mye større og viktigere. 

Anonymkode: 98d26...780

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Virker som om folk mener det er innafor å kommentere det meste til gravide. Rart egentlig. Det er da ikke greit å kommentere kroppene til folk osv ellers. Plutselig forsvinner visst en eller annen grense virker det som. 

Jeg fikk kommentarer om at jeg ikke hadde mage, og folk var bekymret for treningen min. Hadde fått godkjennelse av to leger til å fortsette med treningen som jeg drev med. Også viste det seg faktisk på kontroll at magen min lå i øvre området også🙃 

Tror man bare bør forsøke å stole på seg selv, og ikke bry seg så mye om andres meninger. Men skjønner det kan være vanskelig. Ofte kan det ligge misunnelse osv bak, eller at folk føler seg kjipe selv. Og da er det lett for noen å skulle forsøke å trykke andre ned også. 

Jeg er sikker på at magen din er helt perfekt jeg! 

Du kan jo svare på en hyggelig måte tilbake at du ikke har så lyst til å snakke så mye om kroppen din. Også spør du om det er greit at dere snakker om noe annet. Da blir det vanskeligere for dem å fortsette. 

Anonymkode: 6b94d...abc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er det ikke litt feil av oss å reagere på kommentarer om gravidmager som om det handlet om overvekt?

I graviditeten SKAL man jo legge på seg. Magen skal jo bli stor! Og de fleste norske kvinner som har vært gravide, vet at vektoppgang og magestørrelse er veldig individuelt. Noen får bare mage, andre legger på seg over hele kroppen, noen blir brede, noen legger bare på seg framover, noen får store pupper, noen ikke. Det er heller ikke nødvendigvis lett å se hva som vil skje etterpå, om vekta renner av eller ikke. 

Grunnen til at folk kommenterer det, er jo at det IKKE er overvekt som er kommet for å bli, det er tegn på en veldig gledelig og høyst forbigående tilstand.

Når du hører kommentarer om magen, prøv å IKKE oversett dem i hodet ditt til «du er tjukk». Oversett dem heller til det de faktisk er uttrykk for «oi, så annerledes du er som gravid, så spennende det blir, tenk at det er en baby der, så rart at min gode venninne/kollega/svigerinne plutselig forandrer seg så mye så fort, og om et halvår er hun normal igjen»… Osv. Glede og undring og en liten deltakelse i livets mirakel som skjer med deg! ❤️ 

Alt handler ikke om å være slank og instagramvennlig osv, å få barn er mye større og viktigere. 

Jeg syns nå ikke kommentarene TS får virket veldig hyggelige men. Kommenterer at hun ikke har trent mellom graviditetene, og at det er derfor hun har fått stor mage. Selv om alle får forskjellig mage og kropp under graviditet. Hun blir jo i prinsippet kritisert for å ikke ha tatt godt nok vare på kroppen sin. 

Men det virker som om noen bare må komme med slike kommentarer uansett. Men det betyr ikke at man bare skal ta i mot alt fra folk. 

Anonymkode: 6b94d...abc

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

I wish!

Anonymkode: b1cdc...35a

AnonymBruker
Skrevet

Den kommentaren om magemuskler var jo skikkelig frekk..

Ellers er vel resten helt vanlige kommentarer, som fleste gravide får. De som nesten ikke har mage, får også kommentarer.

Det jeg lurer mer på, er hvorfor folk mener det er greit å kommentere kroppene til gravide. Iallfall så lenge den gravide ikke tar initiativet til det selv.

Anonymkode: 7a70d...bb2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg gidder ikke å bruke energi på å legge godviljen til når folk kommenterer kroppen min. Jeg har gått opp 10 kg nå uten å være gravid og INGEN har sagt et ord. Da jeg var gravid for flere år siden kommenterte folk magen og kroppen min med en gang. Størrelse på magen, størrelsen på MEG (du er jo så slank). Jeg la på meg 10 kilo totalt i svangerskapet så det dreide seg ikke om at jeg var så forbanna stor heller. Kroppen min forandra seg akkurat slik den ville, helt utenfor min kontroll og jeg måtte bare akseptere det. I tillegg måtte jeg bare tåle at andre VURDERTE og verbaliserte deres konklusjon om den? For man har jo gjort en vurdering når man kommenterer den (frsh, trltt, stor, liten).

Nå kan jeg faktisk gjøre noe med de 10 kiloene ekstra på 3 måneder, men nå er det altså frekt å si noe, ikke da. Jeg skjønner det ikke. For man kommenterer faktisk IKKE babyen. De enorme brystene som poppet frem i uke 5? Ikke babyen. At hoftene mine ble bredere? Ikke babyen, den ligger jo langt inni der. Magen min? Fremdeles ikke babyen, for det aller meste av svangerskapet. Det er fostervann, morkake, magefett der også. Jeg syntes jeg var fin, men jeg har aldri vært komfortabel med at andre skal dra fokus mot kroppen og utseendet mitt. Selv ikke da jeg hadde brudekjole og var pyntet. 

Trives du med å være gravid? Så fin du er som gravid! Skal jeg bære den for deg? Vil du sitte i skyggen? Sover du godt om natta? Er storesøsken spente? 

Det er så mange måter å vise interesse på som ikke trenger å handle om utseende på den gravide. Utseende er også det minst interessante. 

Anonymkode: 8f4cd...f7a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det veldig likt som deg, TS. Synes slike kommentarer er fryktelig ubehagelige, men for meg er en stor del av problemet mine egne tanker rundt kropp og vektoppgang. Synes det er veldig vanskelig å miste kontrollen over egen kropp. Klarer de fleste dager å tenke rasjonelt at kroppen går opp det fosteret trenger og at vektoppgang selvsagt ikke er noe negativt, men sliter med å genuint akseptere det. Har ikke noen konkrete tips til endring av tankemønster, dessverre, men jeg tenker det er helt innafor at man kan ha slike tanker. Vi kan ikke alle gå rundt som glødende gravide som elsker hver eneste dag av svangerskapet.

Når det kommer til kommentarer, så har jeg tatt det opp med noen av de nærmeste. Har sagt at det sikkert er veldig rart, men at jeg av en eller annen grunn føler det blir litt vel mye fokus på vekt og mage og graviditet, og at jeg tar meg selv i å tenke veldig mye på det. At jeg rett og slett ikke orker å være «den gravide» hele tiden.

Til de jeg ikke kjenner godt, eller som rett og slett er frekke, prøver jeg å si ifra hvis de sier noe som er ugreit, eller å komme dem i forkjøpet. «Ja, det er bare én der inne. Nei, vi er helt sikre på termindato.»

Anonymkode: 85b63...4b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns du skal ta igjen, jeg. Si rett ut at "Du, syns du faktisk det er ok å kommentere en annens kropp på den måten? Hva om jeg sier at oi, så stor rumpe du har! helt uten å bli oppfordret til det? Eier du ikke folkeskikk?". Eller noe i den dur. Stirr skikkelig på dem også, rett i øynene, og ikke vik i blikket. 

Gi klar beskjed at det er ikke greit, det er bare din kropp, og du er ikke komfortabel med kommentarer. Det får folk holde for seg selv.

Det er en uting å kommentere kropper uansett når. Jeg er lært opp til at man ikke kommenterer uansett, om noen er tynne, gravide, overvektige. Det eneste jeg sier til en gravid person er "så flott du er!". Ikke noe mer. Ikke noe om "så stor du er/så liten du er" for det har da ingen verdens ting å si, og slik du også poengterer det så kan det være vondt og skadelig å høre.

Anonymkode: b6da7...088

• Liker 4
Gjest 123 eller noe
Skrevet

Skjønner det er drit TS! Var MANGE sånne kommentarer sist jeg har gravid, nå er jeg og i uke 11 i morgen, og denne uken var det som om magen spratt ut. Jeg ser folk stirrer på magen og har lyst å kommentere, men kanskje ikke tør i tilfelle jeg bare har blitt lubben. 😅 Venter bare på at det er innlysende at jeg er gravid at kommentarene kommer, får bare venne seg til tanken allerede nå og regne med at folk er idioter uten sosiale antenner.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Folk tror det er helt ok å kommentere hva som helst når man er gravid :( jeg har termin hvert øyeblikk og det eneste folk kommenterer er hvor liten magen min er… virker ikke som om noen bryr seg om å spørre om hva jeg tenker om fødselen, om jeg gleder meg til å møte nøtta, hvordan formen min er etc., alt folk reagerer på er hvordan kroppen min ser ut. Tror mange mener det som et kompliment når de sier at magen er liten, på samme måte som at mange synes det er søtt med stor babymage og ikke mener noe vondt med å si at du vises tidlig. Men unødvendig er det uansett :( 

Anonymkode: c599f...8cd

Ja, dette er jo den andre siden av saken… Fordi mange gravide «oversetter» kommentarer om magen til «du er tjukk», prøver noen å bøte på det med å gi komplimenter fordi magen er liten… Kanskje de selv hadde store mager og var flaue over det? 

Jeg tror du gjør lurt i å snakke om det du vil selv - at du gleder deg (hvis du gjør det), eller skifte tema til noe du selv synes er verdt å snakke om. Ikke vent på å bli spurt, styr samtalen du også. Kanskje du kan spørre hvordan den andre har det? Vi har så lett for å bli fokusert på oss selv, både gravide og ikke-gravide. Det er så lett å trå feil, så det er lurt å ta alt i beste mening! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...