AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #1 Skrevet 10. juli 2021 Vår valp (en cocker spaniel) er helt bajas døgnet rundt. Den sover maks 2-3 timer av gangen. På natten må vi opp 3 ganger ( 2 tiden, 4 tiden og 6 tiden). I tillegg til at hun da gjør fra seg så er hun helt bajas og vil leke -er veldig aktiv). Vi har alle lys av og responderer ikke på hennes behov på natten, men det bryr hun seg pent lite om. Løper rundt som en pingpong ball. Hun får masse kos og aktivtet gjennom dagen. Spiser godt og sover godt -men altså veldig korte intervaller. Når kan man egentlig forvente at hun roer ned aktivitetsbehovet på natt? Noen tips her? (merker at manko på søvn begynner å tære veldig på..) Vi har henne i valpeinnhenging når hun skal sove, noe hun fint aksepterer -og til og med går til selv når hun skal sove. I tillegg masse aktivitet på dag/kveld -måltid til faste tider og som sagt ingen respons på henne om natten. Men vi kan ikke bare gå fra henne.. Og hun lager mye støy om natten hvis hun ikke hentes ut av valpeinnhenging + at hun tydeligvis må ut ofte for å tisse/bæsje -også på natt. Og vi vil jo ikke at hun skal varsle om dette uten respons og dermed 1: gjør fra seg på plassen sin inne -og 2; lager et helvete av piping og bjeffing gjennom natten.. Noen tips?? Anonymkode: e911b...697
Troyamin Skrevet 10. juli 2021 #2 Skrevet 10. juli 2021 Ha hunden i bur stående ved siden av sengen din om natten. Våkner valpen er det lett å ta ned en hånd. På den måten vet valpen at du er der og at nå er det ro. Ikke bare får den en naturlig ro trening, den får også fin burtrening. Noe du vil få igjen for senere dersom den får en skade som gjør at den må være i bur hos veterinæren. 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #3 Skrevet 10. juli 2021 Jeg har en valp som er ca 6mnd nå. Hun har sovet hele natten fra hun var 5mnd, kanskje nærmere 4mnd også men jeg husker ikke helt. Hun har sovet på soverommet med meg i bur på gulvet siden dag 1. Første 2-3 nettene var hun veldig urolig og engstelig for å være alene eller innestengt. Jeg hjalp henne gjennom det ved å sitte på gulvet til hun roet seg/sovnet før jeg la meg i sengen. Vi var også oppe 2-3 ganger i løpet av natten første 3 ukene. Men vi begynte etterhvert å ignorere piping. Hvis valpen netopp hadde vært ute på do og ikke roet seg etterpå så ignorerte vi henne, så fikk hun en ny sjangs til å gå på do 1 time senere hvis hun ikke fant roen. Noen ganger «glemte» hun å gå på do skikkelig. Når valpen er 8-12 uker så klarer de ikke holde seg. Blæra er for liten/muskler er ikke godt nok utviklet til at de kan «holde seg». Så første ukene må dere bare bite tennene sammen å ta valpen ut. Vær tålmodig og gi den god tid til å gå på do, men vær bestemt og ikke la valpen begynne å finne frem leker osv. Ut for å tisse - ferdig - tilbake i bur/sengen. For oss gikk det ikke lang tid før valpen bare måte ut 1 gang, istedenfor 2-3 ganger. Men tror hun var minst 4mnd før hun sov hele natten uten at vi måte opp før kl 6. Dere kan gjøre det lettere ved å gi siste måltid f.eks 19, og ikke la valpen drikke masse vann etter kl 21 hvis dere legger dere 22-23. Anonymkode: 7c747...5dd 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #4 Skrevet 10. juli 2021 Ha bur ved siden av senga. Når valpen må på do, bær henne ut, og bær henne rett inn igjen og legg henne i buret. Så ignorerer dere om hun piper/bjeffer. Hun vil legge seg ned til slutt, og etter en natt eller to vil hun forstå at når man har vært ute på natta, så skal man rett inn og sove igjen. Det handler kun om rutiner 🙂 Og dere må dessverre komme dere gjennom litt piping. Men det hjelper nok mye om dere har én hånd inntil buret så hun lukter/kjenner dere Anonymkode: 77139...e6b 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #5 Skrevet 10. juli 2021 Du skriver masse aktivitet, kan du skrive opp en dagsplan/typisk dag? Anonymkode: a50ec...698
Gjest Linny111 Skrevet 10. juli 2021 #6 Skrevet 10. juli 2021 Vår sov hele natten fra rundt 4 måneder. Fulgte rådene med bur ved siden av senga. Vi tok henne med ut for å gå på do når hun våknet, så la vi oss igjen. Gjorde aldri noe gøy eller lekte om natta. Sluttet med bur da hun var 6 måneder, for da kunne hun både sove og være i ro alene uten bur. Det var bare første par månedene som var VELDIG stress med valp. Biting, do innendørs, konstant bjeffing om hun var alene i noen sekunder, opp om natta. Vår er ni måneder gammel nå, og jeg føler at alt er mye lettere.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #7 Skrevet 10. juli 2021 Høres ut som valpen er overstimulert. En valp på 4 - 5 md trenger inntil 18 timer søvn og hvile i døgnet. Normalen ligger på mellom 16 - 18 timer i den alderen. Om hunden i tillegg ligger i et lukket bur om natten (eller dagen for den saks skyld) kan det i tillegg gjøre søvnkvaliteten dårligere. Jeg ville sett på hva slags type aktiviteter og stimuli hunden får i løpet av dagen og gjøre noe med dette. Ikke tvinge hunden til å hvile (for det går jo ikke), men gjøre aktiviteter som er avstressende istedenfor det motsatte. Mangel på søvn og hvile blir bare mer og mer trøblete og gå ut over atferd og helse på sikt også. Anonymkode: df240...447 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #8 Skrevet 11. juli 2021 Overstimulert var min første tanke og. Valper trenger mer ro til å bearbeide alle nye inntrykk, enn å stimuleres så mye. Det er nok med 1 aktivitet hver dag, som bør inneholde sosialisering og miljøtrening, ikke for lang økt, og resten ro, hvile og kos. Da får du en harmonisk valp som fungerer bra både hjemme og ute i verden🥰 Anonymkode: c7ce9...f4c
Sportsidioten Skrevet 13. juli 2021 #9 Skrevet 13. juli 2021 Tren på ro. Som barn så har ikke valper avknapp og trenger hjelp av eier for å skru seg av. Dette er en trening folk flest glemmer og som jeg alltid forklarer nøye til alle nye valpekjøpere (jobber i dyrebutikk). Men når det er på plass vil det også som barn variere litt når de klarer å sove natta igjennom 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #10 Skrevet 13. juli 2021 Er jo som med babyer, ingen fasit. Min valp på 11 uker sover 7t i strekk nå. 2-3t i strekk på dagen. En av oss er stuck i nærheten av han når han sover, enten det er dag eller natt . Våkner han alene kommer han å leiter, å vil da ikke sove etterpå. Våkner han å ser en av oss så legger han seg ned å sover videre. Soveplassen hans er i stua. Litt kjedelig å bytte på å sove på stua men for meg er det helt uaktuelt at han skal få sove på rommet å så vendes av med det. Men der er man jo forskjellige, vår får være i sofaen å mange som ikke synes det er greit så man må jo selv finne ut hva man ønsker. Valpen vår er løs i leddene sine så han styrer tempoet helt selv. Ingen ballkasting, osv. For at han skal bli stimulert tar vi han med så han får hilst på andre hunder eller et nytt sted med nye lukter og mental trening. Ellers så må valpen vår pipe litt av og til altså. I starten av et biltur var han misfornøyd i begynnelsen, når vi spiser på kjøkkenet å han ikke får være med hender det fremdeles at han piper litt. Men vi bestemmer når det skal kjøres bil å da må han bli med og at han ikke får være med på kjøkkenet når vi spiser. Vil sikkert bli litt piping i begynnelsen når vi etterhvert venner han til å sove i stua alene også. Anonymkode: 648a5...a21
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #11 Skrevet 13. juli 2021 Bare sånn at det er sagt. Hender han våkner i løpet av natten. Men da stryker vi han bare å så legger han seg ned igjen. Om han ikke hadde roet seg hadde vi gått ut. Men aldri med en gang han våkner. Aldri hatt uhell i løpet av natten, på dagtid skjer der der i mot om en av oss reagerer for treigt. De vil jo helst ikke tisse der de sover så min erfaring er at de holder seg mer der enn når de løper rundt i våken tilstand. Skjer jo aldri at han går 7 t uten å tisse på dagtid. Anonymkode: 648a5...a21
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #12 Skrevet 13. juli 2021 Cocker er en aktiv rase med litt tendenser til å ha en ukontrollert strikkmotor i bakbeina. Antar deres er rundt 12 uker siden dere begynner å bli noe leie av nattevåk, forståelig nok. Jeg har ny valp omtrent annenhvert år, aktiv rase det og selv om det er ulikheter mellom individer. Valpetiden anser jeg som den tiden der jeg skal hjelpe det enkelte individ til å bli en trivelig voksen som passer inn i vår flokk, derfor blir det aldri likt på hver valp, noen trenger masse hjelp til å lære å finne ro, andre har det medfødt og trenger å bli mer utforskende etc etc. For den aktive valp med strikkmotor og vanskelig for å roe ned, så regulerer jeg mye på aktiviteten og har mye fokus på å lære å finne roen. Jeg trenger hunder som er gode på å slappe av, og for mye uro blir ikke bra i flokken. De får være aktive i korte perioder om gangen, 5-10 minutter maks, stopper de ikke selv og går over til en rolig aktivitet, og heller går over til å virke mer stressete - så tar jeg dem i bånd ved siden av meg og hjelper dem å roe ned, der er de til de sovner. Fra 7 om kvelden så er det ro i huset på alle mine hunder, da er det ingen herjing og løping. På natten så er det bur eller grind ved siden av senga, jeg har dem der i iallefall 6-7 mnd, lufting ut foregår i bånd. Er de urolige og veldig aktive så gjør det at de må på do oftere og de vil og gjøre fra seg inne om de må - så da må de ut oftere, er de rolige og har lært å sove så er det skjeldnere - men vanligvis sover de 5-6 timer fra 8 ukers alder. Noen trenger lengre tid enn andre på å lære seg å finne roen, men det er som grunnregel aldri en god ide å aktivisere en valp sliten så den sovner - de blir fort veldig gode på å holde høy aktivitet og dårlige på å sove. De må som andre lære rett mønster og det er vår jobb når vi fikk dem å hjelpe dem å regulere dette. Mye ro aktiviteter som å ha tyggebein tilgjengelig, søksøvelser framfor herjing etc etc - noe skal den selvfølgelig få løpe og herje, det er naturlig, men hold det i veldig korte økter om gangen. Det går seg og til etterhvert, så hold ut Anonymkode: 0d2c7...73a 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #13 Skrevet 15. juli 2021 Min cocker (nå 6 måneder) sov i bur ved siden av sengen min fra dag én. De første ukene hadde jeg buret helt tett inntil sengen min med døren oppe så jeg kunne stikke hånden inn og roe når han peip. De første to nettene hjemme var han urolig, men sov store deler av natten. Fikk beskjed av oppdretter at selv om han peip på natten så betyr ikke det at han MÅ ut. Ofte er det kun sutring. Så jeg roet han, og han sov fra ca. midnatt til 7-8. Da var vi ute en tur, og så sov vi videre til 9-10. Aldri hatt uhell i buret, og sover nå fort 10 timer i strekk (så jeg kan ikke bruke han som vekkeklokke) 😂 Nå kan han være helt hyper når vi legger oss, men når han kommer inn i buret skjønner han at det er natta. Og han er en veeeldig aktiv fyr på dagtid, så det er ikke fordi han er bedagelig at han er så grei på natta tror jeg. Anonymkode: db008...92b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå