Gå til innhold

Samværsforelder som tar barnets mobil..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Har samværsforelder rett til å ta barnets mobil? Jeg som betaler for tlf regning og mobil, den står i mitt navn. Samværsforelder tar denne mobilen fra barnets på samvær og går gjennom mobilen. Er det lov? 

Anonymkode: e233c...90d

Videoannonse
Annonse
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Nei. Det er faktisk invadering av privatliv. 

Men vanskelig å få gjort noe. 

Hvor gammel er ungen? Barnet har lov å nekte å oppi pinkode. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan se mange gode grunner for å ta mobilen fra et barn... at det er andre regler enn i ditt hjem må en akseptere.

Nå kommer det jo litt an på hvor gammelt barnet er også.

Å gå igjennom den er derimot ikke helt greit, men det er stor forskjell på å gå gjennom mobilen til en 8 åring og en 16 åring.

Anonymkode: 00bbe...77c

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan se mange gode grunner for å ta mobilen fra et barn... at det er andre regler enn i ditt hjem må en akseptere.

Nå kommer det jo litt an på hvor gammelt barnet er også.

Å gå igjennom den er derimot ikke helt greit, men det er stor forskjell på å gå gjennom mobilen til en 8 åring og en 16 åring.

Anonymkode: 00bbe...77c

Jeg kan garantere deg at en 16-åring ikke hadde godtatt at foreldrene gikk igjennom innholdet på telefonen. Da hadde hun eller han aldri dratt dit en helg igjen 😅

Anonymkode: 73654...05c

• Liker 7
Skrevet

Hvorfor skal ikke forelderen bestemme over barnet når det er hos ham eller henne?

Moderne mobiler (til småunger) hadde jeg vært skeptisk til å slippe inn i hjemmet mitt uten å ta en oversikt over hva som er på den. 

Det er ingen problem å laste ned en app som tar opp lyd og la den gå ei hel helg, eller en hel uke for eksempel. Og så avlytter med andre ord mor hele samværet. Disse programmene er faktisk standardvare på alle telefoner, og tipper man enkelt kan laste ned programmer som ikke ligger "synlig" når de tar opp på telefonen også. 

Bare til eksempel. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det er greit at foreldre ser gjennom barnets telefon. De har rett på privatliv. Kommer også litt an på alderen på barnet. 

Jeg har ei bonusdatter på seks år. Hun fikk telefon av mormoren sin da hun var fem år, mot farens vilje da han syntes hun var for liten. Hjemme hos mor, får hun bruke telefonen omtrent som hun vil (er ikke SIM-kort i den), hun bruker den da stort sett til å se Disney+ eller Netflix, og til å FaceTime oss og andre familie. 
Når hun er hos oss, får hun ikke lov til å bruke telefonen som hun vil. Den ligger da på ei hylle så hun ikke får tak i den, men får jo alltid ja til svar hvis hun skal ringe mor, f.eks. 
Både mor og mormor har reagert på dette, og mener hun må få bruke telefonen sin når hun ønsker, men hos oss er det andre regler da vi også har to felles barn, så de skal følge de samme reglene. Slik er det jo bare når barnet har to hjem. 

Men å gå gjennom barnets telefon, er ikke greit. 

Anonymkode: f1609...6fe

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Foreldre står fritt til å ta og se gjennom sine barns telefoner, ja. 

Anonymkode: 00951...566

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, foreldre har vel nærmest en plikt til å følge med på hva barna gjør på Internett?! Via Snapchat og andre sosiale medier foregår det utrolig mye mellom barn og unge, som ikke nødvendigvis er til det gode for barnet/ungdommen. Avhengig av barnets alder, bør forelderen spørre først, eller gi barnet beskjed om at «nå kommer jeg til å se gjennom hvilke apper du har, hva du legger ut, hva du søker på» osv. 

Mener du at barn skal ha fri tilgang til Internett, uten tilsyn av en voksen? 

Barn bør også ha begrenset skjermtid. Å la barn få bruke telefon/nettbrett/pc etc ubegrenset, uten tilsyn, og forsvare det med at de har rett på privatliv, er å fraskrive seg ansvar!

Anonymkode: 7dc1f...a07

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Veldig avhengig av alder på barnet! 

Jeg har sett gjennom barna mine sine telefoner frem til de er 10-11 år. Etter det er de så store at jeg må stole på at noe av det jeg har sagt om nettvett har sunket inn. Jeg har sett flere tilfeller av kommunikasjon som er laaaangt over grensen før de er 10-11, og barna har også vist meg dette når de selv har ansvar for telefonen. 
De har også skjermtid og må legge fra seg tlf i stuen når de legger seg. 15-åringen har med seg tlf på rommet, men der har vi faktisk skjermtid i ukedagene. Det er også etter hennes ønske, for å lettere legge fra seg tlf. 

Anonymkode: 2eb7b...3ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Klart samværsforeldre kan begrense barnets mobilbruk. Nå aner jeg ikke hvor gammel barnet er, men det å sjekke igjennom mobilene til barna vitner om en oppegående forelder. Sjekket jevnt mobilen til barnet mitt da hun var yngre, det var faktisk et kriterie for at hun i det hele tatt fikk mobil. 

Anonymkode: 6b231...4e2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo en evig debatt det der, om barnets rett til privatliv satt opp mot foreldres plikt til å passe på barna - også i den digitale verden. Vanskelig å si noe bastant på det, men det bør jo være opp til foreldrene å bestemme reglene i sitt hus. 

Jeg tenker jo som flere andre her at alder på barnet spiller en rolle. Det er forskjell på om det er en åtteåring eller en femtenåring. Hvis du ikke ønsker at den andre forelderen skal gå igjennom mobilen, og mener vedkommende ikke har rett til det fordi det er du som har kjøpt den og du betaler den - så må kanskje mobilen være igjen hos deg når barnet drar til den andre forelderen? Han/hun har kanskje ingen rettigheter over mobilen, men vedkommende HAR rettigheter (og plikter) ift hva barnet gjør når det er hos vedkommende. Hvis det er et barn i barneskolealder skjønner jeg at forelder vil vite hva mobil blir brukt til i eget hjem. 

Anonymkode: 8a795...ace

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, foreldre har vel nærmest en plikt til å følge med på hva barna gjør på Internett?! Via Snapchat og andre sosiale medier foregår det utrolig mye mellom barn og unge, som ikke nødvendigvis er til det gode for barnet/ungdommen. Avhengig av barnets alder, bør forelderen spørre først, eller gi barnet beskjed om at «nå kommer jeg til å se gjennom hvilke apper du har, hva du legger ut, hva du søker på» osv. 

Barn bør også ha begrenset skjermtid. Å la barn få bruke telefon/nettbrett/pc etc ubegrenset, uten tilsyn, og forsvare det med at de har rett på privatliv, er å fraskrive seg ansvar!

Enig. Foreldre må da følge med! Jeg er lærer, og får nå med meg prat om hva som skjer på nett blant elevene. Jeg har også blitt vist samtaler og bilder. Det er mye dritt disse ungene holder på med. Jeg har bedt Foreldre i "min" klasse om å følge bedre med på hva ungene driver med på nett. De skal ha tilsyn ellers i livet, og fks jeg som lærer blander meg fint inn i samtaler og leker og har oversikt over ting som skjer. Foreldre følger med hjemme, og vi prater om ting som skjer i barnas liv. De har ikke noe særlig privatliv på skolen i hvert fall, bortsett fra når de skal på do.  Men på nett, så skal plutselig ungene ha privatliv? 

Anonymkode: 4a0b2...382

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har foreldrekontroll på mobilen og samværsforelder har dagsamvær. Å ta mobilen fra barnet for å gå gjennom er da ikke nødvendig.

Gjest Fnuggolina
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har foreldrekontroll på mobilen og samværsforelder har dagsamvær. Å ta mobilen fra barnet for å gå gjennom er da ikke nødvendig.

Om barnet synes det er invaderende kan jo bare mobilen ligge hjemme? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har foreldrekontroll på mobilen og er den som følger opp alt av nettvett og andre grenser. Samværsforelder går gjennom bilder og gjør innstillinger på mobilen. Lagrer nr og fjerner ting. Ser gjennom bilder og sms for å snoke. Barnet har ingen sosiale medier. Jeg må jo også legge til at barnet har skole ipad og den er ikke av interesse. Barnet bruker også nettbrett og pc hos venner uten at dette har vært av bekymring. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor gammel er barnet? Det er fint å ha foreldrekontroll, men samværsforelder bør kanskje også ha oversikt over hva barna gjør på nett, i alle fall om denne er involvert på andre områder. Så tenker jeg at det er greit også å sette grenser for mobilbruk i sitt hjem. Jeg antar at denne forelderen egentlig tenker barnet er for ung til å bruke telefon, og derfor ikke ønsker å ha den i bruk hjemme hos seg.

Anonymkode: 4a362...210

Skrevet

Er vel ingen av oss som er 35+ som ville ha forventet at man fikk eget telefonnummer og fastlinje til soverommet med tlf da vi var unge på 1990 tallet?

Så hvem som helst skulle ringe oss? Hadde man ikke "privatliv" av den grunn?

Jeg er ikke forelder, men hører jo at det ikke akkurat kommer til å bli slutt på produksjonen av enkle småjenter som kan hentes på fest til hjembrent og sex. Her eksponeres jo barna fritt raskt og enkelt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Realverdien skrev (2 minutter siden):

Er vel ingen av oss som er 35+ som ville ha forventet at man fikk eget telefonnummer og fastlinje til soverommet med tlf da vi var unge på 1990 tallet?

Jeg er ikke forelder, men hører jo at det ikke akkurat kommer til å bli slutt på produksjonen av enkle småjenter som kan hentes på fest til hjembrent og sex. Her eksponeres jo barna fritt raskt og enkelt. 

Verden har forandret seg litt siden vi var unge. Nå er det helt vanlig at barn har egne telefoner.

Anonymkode: 73654...05c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Realverdien skrev (1 time siden):

Ikke lærte vi nettvett heller, så når den store verden først kom inn i stua vår, var det mange som lærte dyrkjøpte lekser. Hadde vi enda hatt vett til å lære dette videre til ungene, hadde langt færre havnet i ugreie situasjoner. 

Jentungen på ti har smarttelefon. Og alderstilpasset opplæring i nettvett. Sosiale medier får hun ikke ennå, selv om hun hadde vært langt mer moden til å håndtere det enn mange av sine jevnaldrende som ikke får innføring i nettvett før de slippes løs på snapchat og tiktok.

Anonymkode: 52760...b1b

AnonymBruker
Skrevet

Syns ikke det er greit. Dette kommer jo litt an på alder også da. Man burde ha kontroll på hvem barnet har kontakt med, men man har jo ikke grunn til å lese samtalen med venninnen/kompisen. Se gjennom bilder, søke logg osv. Det er veldig invaderende. Man kan jo heller spørre barnet om man lurer på noe, snakke om at ikke alle har gode intensjoner, at ikke alle er den de utgir seg for på nett osv. Ingen barn har godt av full kontroll og null privatliv. 

Anonymkode: 0566b...e7c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...