linsejesus Skrevet 9. juli 2021 #1 Skrevet 9. juli 2021 Jeg ser at flere partier har dette på programmet, å innføre et tredje juridisk kjønn, og lurer litt på hvordan og hvorfor. Er det mange som ønsker det? Hva blir konsekvensene for likestilling, diskriminering og kjønnskvotering i utdanning og arbeidsliv? Hvor mange ekstra kjønn blir det naturlig å ha? Og i det hele tatt, hva ER kjønn, for dem som ønsker å innføre dette? 1
Madame Butterfly Skrevet 9. juli 2021 #2 Skrevet 9. juli 2021 Mon tro hvor mange individer dette dreier seg om 🤔 Jeg er sikkert fordomsfull, men jeg tenker psykiatri, og vrangforestillinger når jeg hører om sånt. 14
Meg.no Skrevet 9. juli 2021 #3 Skrevet 9. juli 2021 Hvem skal definere kjønnet? Når skal det gjøres? Ved fødsel? Myndighetsalder? Skal man også innføre ny alder? Jo jo, jeg ble riktig nok født for 35år siden, men jeg føler meg som 16 år, så da definerer jeg meg som 16 åring 5
UnderCover Skrevet 10. juli 2021 #5 Skrevet 10. juli 2021 Man har allerede hann, hunn, tvekjønn og intetkjønn. Det dekker faktisk alt. 4
Gjest5656 Skrevet 10. juli 2021 #6 Skrevet 10. juli 2021 (endret) Det finnes to naturlige korrekte kjønn XX kombinasjonen, bedre kjent som kvinne XY kombinasjonen, bedre kjent som mann Det er denne biologiske kombinasjonen av kromosomer som for evig determinerer ditt kjønn, både biologisk og juridisk. Noe annet vil være feilinformasjon. Merk: det finnes defekter som man kan bli født som, og derfor også flere mulige kombinasjoner fra dette. F.eks. ekstra X-kromosom, men det baseres fremdeles på en av de to hoved-kombinasjonene. Hvis vi f.eks. slipper inn XY-kombinasjonen (menn) inn i f.eks. sport eller garderoben for de med XX-kombinasjonen (kvinner), så synes jeg dette blir svært galt og helt feil. Det er min personlige mening, og er uavhengig av hva du identifiserer deg som utenfor biologien - det kan du få lov til så mye du vil hva folk identifiserer seg som burde ikke bli til politikk, det burde forbli personlig. Endret 10. juli 2021 av Gjest5656 Merknad 8
stan Skrevet 10. juli 2021 #7 Skrevet 10. juli 2021 Gjest5656 skrev (8 timer siden): XX kombinasjonen, bedre kjent som kvinne XY kombinasjonen, bedre kjent som mann Det er denne biologiske kombinasjonen av kromosomer som for evig determinerer ditt kjønn, både biologisk og juridisk. Noe annet vil være feilinformasjon. Ikke alle arter som har X og Y kromosomer. Fugler er det nærmeste eksempelet. Man definerer hunkjønn som den som tar imot kjønnceller. Selv om man har en kombinasjon X og Y er det ikke bestandig kroppen utvikler seg etter de. I tillegg kan det være forskjell på biologisk kjønn og opplevd kjønn. Det blir litt feil når vi som aldri har opplevd usikkerhet rundt kjønn og kjønnsidentitet sier at det er tull. Det blir som om noen som aldri har vært syke sier at de som er syke bare må skjerpe seg. 3
T-Rex Skrevet 10. juli 2021 #8 Skrevet 10. juli 2021 At noen ikke føler de passer inn i de tradisjonelle kjønnsbetegnelsene mann/kvinne, er greit nok. Men hva skal de praktiske konsekvensene være, om det offisielle Norge åpner for "annet" som kjønn? 4
Gjest5656 Skrevet 10. juli 2021 #9 Skrevet 10. juli 2021 (endret) stan skrev (1 time siden): Ikke alle arter som har X og Y kromosomer. Fugler er det nærmeste eksempelet. Man definerer hunkjønn som den som tar imot kjønnceller. Selv om man har en kombinasjon X og Y er det ikke bestandig kroppen utvikler seg etter de. I tillegg kan det være forskjell på biologisk kjønn og opplevd kjønn. Det blir litt feil når vi som aldri har opplevd usikkerhet rundt kjønn og kjønnsidentitet sier at det er tull. Det blir som om noen som aldri har vært syke sier at de som er syke bare må skjerpe seg. Dessverre så har vi ikke to begreper som sex og gender i Norge, vi har bare kjønn. Når jeg slår opp kjønn i Store norske leksikon kan man lese dette: Kjønnsbestemmelse Hvilket kjønn et individ utvikler, er som regel bestemt av arvelige faktorer. Kromosomal kjønnsbestemmelse Meget utbredt er kromosomal kjønnsbestemmelse, slik mennesket har. Mannen har ett kjønnskromosom X og ett Y samt 22 par andre kromosomer (autosomer). Kvinnen har to X-kromosomer og 22 par autosomer. Kvinnen utvikler normalt bare én type eggceller med kromosomsettet 22 autosomer + X (homogametisk kjønn). Mannen produserer normalt sædceller (spermier) med 22 autosomer + X eller 22 autosomer + Y tilnærmelsesvis like hyppig (heterogametisk kjønn). Ved befruktningen vil en sædcelle med X gi et hunnlig individ (kombinasjonen XX), mens en befruktning med Y vil gi et hannlig (kombinasjonen XY). På denne måten opprettholdes en tilnærmet 1:1-fordeling mellom kjønnene. Hos mennesket har genet TDF (testis determining factor) i den korte armen av en Y en avgjørende rolle i å starte utviklingen av fosterets testikler. Disse produserer hormonene testosteron (som stimulerer utviklingen av de Wolffske kanaler med sædleder, bitestikkel og sædblære) og Müller-hemmende hormon (som hemmer de kvinnelige utførselsganger eggleder, livmor og vagina). Endret 10. juli 2021 av Gjest5656 1
Enterprises Skrevet 10. juli 2021 #10 Skrevet 10. juli 2021 11 hours ago, linsejesus said: Jeg ser at flere partier har dette på programmet, å innføre et tredje juridisk kjønn, og lurer litt på hvordan og hvorfor. Er det mange som ønsker det? Hva blir konsekvensene for likestilling, diskriminering og kjønnskvotering i utdanning og arbeidsliv? Hvor mange ekstra kjønn blir det naturlig å ha? Og i det hele tatt, hva ER kjønn, for dem som ønsker å innføre dette? Kall deg hva pokker du vil. Men skal du drive med sport f.eks eller være i kjønnsbestemte garderober. Så følger du det du har mellom beina. Er ikke det bra nok. Syns for deg, frem til alt blir unisex. Jeg så noen nevne noe om vrangforestillinger. Jeg også er litt der, men jeg har ikke lest meg opp. Så jeg kan ikke akkurat ha en opplyst mening om det. 2
stan Skrevet 10. juli 2021 #11 Skrevet 10. juli 2021 Gjest5656 skrev (4 minutter siden): Dessverre så har vi ikke to begreper som sex og gender i Norge, vi har bare kjønn. Når jeg slår opp kjønn i Store norske leksikon kan man lese dette: Kjønnsbestemmelse Hvilket kjønn et individ utvikler, er som regel bestemt av arvelige faktorer. Kromosomal kjønnsbestemmelse Meget utbredt er kromosomal kjønnsbestemmelse, slik mennesket har. Mannen har ett kjønnskromosom X og ett Y samt 22 par andre kromosomer (autosomer). Kvinnen har to X-kromosomer og 22 par autosomer. Kvinnen utvikler normalt bare én type eggceller med kromosomsettet 22 autosomer + X (homogametisk kjønn). Mannen produserer normalt sædceller (spermier) med 22 autosomer + X eller 22 autosomer + Y tilnærmelsesvis like hyppig (heterogametisk kjønn). Ved befruktningen vil en sædcelle med X gi et hunnlig individ (kombinasjonen XX), mens en befruktning med Y vil gi et hannlig (kombinasjonen XY). På denne måten opprettholdes en tilnærmet 1:1-fordeling mellom kjønnene. Hos mennesket har genet TDF (testis determining factor) i den korte armen av en Y en avgjørende rolle i å starte utviklingen av fosterets testikler. Disse produserer hormonene testosteron (som stimulerer utviklingen av de Wolffske kanaler med sædleder, bitestikkel og sædblære) og Müller-hemmende hormon (som hemmer de kvinnelige utførselsganger eggleder, livmor og vagina). Ja, noe av vanskelighetene når temaet diskuteres er at vi legger ulike ting i begrepet kjønn. Vi har biologisk kjønn, juridisk kjønn, opplevd kjønn, kjønnsidentitet for å nevne noen. Det hjelper lite at noen påstår at jeg biologisk er hankjønn hvis jeg opplever meg som noe annet. Det er to fakta som fint eksisterer samtidig. Men det er jo stadig noen som hiver seg på diskusjonen uten egentlig ha satt seg inn i temaet. Litt "flat-earthers" i debatten om kjønn og identitet. 1
true aspie Skrevet 10. juli 2021 #12 Skrevet 10. juli 2021 Madame Butterfly skrev (20 timer siden): Mon tro hvor mange individer dette dreier seg om 🤔 Jeg er sikkert fordomsfull, men jeg tenker psykiatri, og vrangforestillinger når jeg hører om sånt. Du har nok rett. 3
knulleGuden666 Skrevet 10. juli 2021 #13 Skrevet 10. juli 2021 Nei! Det finnes kun 2 kjønn uansett hva folk mener om det og er man født jente er man jente for evig og er man født gutt er man gutt for evig! 7
Uglems Skrevet 11. juli 2021 #14 Skrevet 11. juli 2021 T-Rex skrev (22 timer siden): At noen ikke føler de passer inn i de tradisjonelle kjønnsbetegnelsene mann/kvinne, er greit nok. Men hva skal de praktiske konsekvensene være, om det offisielle Norge åpner for "annet" som kjønn? Da blir vel alt kjønnsnøytralt, feks toaletter. Pga økonomi blir ikke det lagt inn et tredje alternativ, men heller et toalett for alle.
Gjest parkeringsvakten Skrevet 11. juli 2021 #15 Skrevet 11. juli 2021 Tenker dette bare er overgangsproblemer. Tipper det var lignende protester mot homofile i mannsgarberoben tilbake i tid (og sikkert enda noen steder). Jeg bryr meg verken ene eller andre veien. Jeg bryr meg heller ikke om å skille menn fra kvinner i sport. La alle spille fotball og la eliten være hovedsaklig menn. Who cares.
Imariuz Skrevet 11. juli 2021 #16 Skrevet 11. juli 2021 Nei, det er kun to kjønn: mann og kvinne. Vil noen definere seg som noe annet enn deres biologiske kjønn får det være deres personlige sak, men staten bør kun ha to juridiske kjønn som følger det biologiske kjønnet de ble født som. 4
herzeleid Skrevet 11. juli 2021 #17 Skrevet 11. juli 2021 Jeg er, som andre, ganske usikker på hva den praktiske nytten ville være utover at det kanskje vil føles riktigere for noen veldig få. Jeg er samtidig nysgjerrig på hvilke utfordringer det vil medføre på forskjellige områder som helsevesenet, kvotering osv. Samtidig mistenker jeg at det fort blir mer en "kamp" enn noe som faktisk betyr så mye for dem det gjelder, gitt at en vil fremstå like mye eller lite som sitt biologiske kjønn uavhengig av det som står i passet, og jeg tror det er begrenset nytte av det så lenge en ender opp med at folk later som keiseren har på seg de flotteste klær. 4
TeaSpoon Skrevet 11. juli 2021 #18 Skrevet 11. juli 2021 Hva med å stoppe der? Er jo flere folk som ser ut som mennesker, men egentlig er et annet dyr. Katten Nano er den første jeg tenker på. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå