AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #1 Skrevet 9. juli 2021 Hei! Jeg er utdannet vernepleier og jobber i en bolig for mennesker med utviklingshemming. Jeg er fortsatt i prøvetid, og lurer på om jeg vil fortsette eller slutte. Jeg trives greit med kollegaer, leder og beboere. Lokalene er fine, og lønna er god (har forhandlet). Men jeg kjenner at jeg begynner å bli lei av å jobbe i kommunal helsetjeneste. Har gjort det i mange år i tidligere jobber. De samme problemene gjentar seg. Det er for mange ansatte i småstillinger slik at man jobber med forskjellige folk hele tiden. Det er altfor lite tid til kontorarbeid, kursing, opplæring. Tjenestene vi gir er ikke gode nok. Og jeg begynner å innse at det ikke handler om et bestemt sted, men at dette er et gjentakende problem i kommunene. Det er vanskelig å rekruttere vernepleier, så vi er altfor få, kun mellom 5 og 10%. Jeg jobber med mange dyktige helsefagarbeider og assistenter, men trenger å være del av et større fagmiljø. Jeg har lært masse bra på skolen som jeg vil benytte i praksis, men det er det hverken tid eller vilje til. Kollegaene er mer interesserte i å drikke kaffe på fellesen. Det er så mye som skjer som ikke er greit. Alt av rutiner er til for å brytes, føles det ut som. Stedet er så lite proft. Jeg drømmer om å jobbe i spesialisthelsetjenesten. Noen vpl her som gjør det og kan si noe om det? Jeg hadde jobbet i noen år før jeg ble vpl, og må innrømme at jeg skravlet og drakk kaffe mye selv. Men nå føler jeg på et større ansvar. Jeg vil gjøre en god jobb. Jeg er der for brukerne, ikke for kollegaene. Men føler meg nesten alene om den tankegangen, og det frustrerer meg. Anonymkode: eb374...635