Gå til innhold

Amerikanske koronasyke angrer på å ikke ha vaksinert seg

Anbefalte innlegg

Gjest Optimo
Skrevet

I Arkansas ser de en oppsving av antall smittetilfeller og innleggelser på sykehus pga. Delta-varianten. Noen sykehus har begynt å få det ugunstig travelt. Litt over 35 % av innbyggerne er fullvaksinerte (omtrent som her, med andre ord). De eldste er vaksinert, de yngre aldersgruppene henger igjen.

Og dermed ... 

Unvaccinated hospitalized patients say they regret not getting the shot
https://www.nbcnews.com/health/health-news/unvaccinated-hospitalized-patients-say-they-regret-not-getting-shot-n1273342?cid=sm_npd_nn_fb_ma

Sitat

Dr. Dare and his colleagues at the University of Arkansas for Medical Sciences in Little Rock are dealing with a surge in extremely ill Covid-19 patients — one that is "nearly 100 percent preventable."

That's because virtually all of their patients are unvaccinated. And now they wish they had gotten the shots when they had the chance.

Sitat

Juarez said many of his hospitalized Covid-19 patients are "shocked" that Covid-19 truly exists and that it can make people very sick and even kill them. "A comment they make all the time is that they wish that they knew they were going to end up in the hospital this sick and they would have made a different choice and got the vaccine," he said.

Og her inne er det en fast kjerne som "skal ikke ha, skjer ikke meg, ufarlig virus, immunforsvar 4-ever" ... 

Delta kommer til å spre seg her også i løpet av høsten. 

Lykke til.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I dag gikk vel også Norge forbi USA i prosentandel av befolkningen som har fått én dose. Vi vil rykke ifra i ukene som kommer. 

Spørs om ikke røde stater vil rammes hardere enn blå stater fremover. 

• Liker 12
Gjest Optimo
Skrevet (endret)
Example skrev (21 minutter siden):

Jeg inngår ikke noe veddemål med deg på det ...

Endret av Guile
Skrevet

Man finner sikkert det samme på motsatt fløy også, dvs noen som angrer på at de mottok vaksinen. Jeg tenker at anger har lite for seg i vaksinevalg. Valg har konsekvenser. Jeg var usikker som bare det. Booket time og bestemte meg for enten å avbestille (for aldri å ta vaksinen) eller å møte opp og glemme alt som heter mulig bivirkninger. Valget falt da på sistnevnte. 

Som sagt, alle valg vi foretar kommer med konsekvenser. Det er en livsløgn å hevde noe annet. 

• Liker 13
Skrevet (endret)
Example skrev (1 time siden):

I dag gikk vel også Norge forbi USA i prosentandel av befolkningen som har fått én dose. Vi vil rykke ifra i ukene som kommer. 

Vi er et konformt samfunn. Janteloven ruler, på godt og vondt. Det blir spennende å se hva som er årsaken til at kommuner nå sliter med manglende oppmøte til timer innenfor vår aldersgruppe (25-44). Er konformiteten på vei ned hos den yngre garde eller er det ferien som kommer i veien? Spennende spørsmål.

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 2
Skrevet
Den Sagnsomsuste skrev (6 minutter siden):

Vi er et konformt samfunn. Janteloven ruler, på godt og vondt. Det blir spennende å se hva som er årsaken til at kommuner nå sliter med manglende oppmøte til timer innenfor vår aldersgruppe (25-44). Er konformiteten på vei ned hos den yngre garde eller er det ferien som kommer i veien? Spennende spørsmål.

Det handler nok mye om signalene som er sendt. Man er sist prioritert, og med det minst viktig å vaksinere. Noen koser seg med vaksinepasset sitt i syden, mens andre får kjeft for å ikke avbryte Norgesferien sin midt i for å komme hjem og ta vaksine. Tror de fleste vet utmerket godt at de vil få ganske snart uansett.

Samtidig tror jeg nok at dekningen blir lavere i denne aldersgruppen. Det er vanskelig å overbevise skeptikere om at det kjempeviktig at de tar vaksine samtidig som man egentlig har sagt, uten å si det, at de tilhører den gruppa det er minst viktig å vaksinere, med tanke på rekkefølgen i køen man har fått.

Det kan vise seg, på lang sikt, å være en tabbe å prioritere de som har minst personlig utbytte av å ta vaksinen til slutt. Time will show.

• Liker 19
Skrevet
Example skrev (11 minutter siden):

Det handler nok mye om signalene som er sendt. Man er sist prioritert, og med det minst viktig å vaksinere. Noen koser seg med vaksinepasset sitt i syden, mens andre får kjeft for å ikke avbryte Norgesferien sin midt i for å komme hjem og ta vaksine. Tror de fleste vet utmerket godt at de vil få ganske snart uansett.

Samtidig tror jeg nok at dekningen blir lavere i denne aldersgruppen. Det er vanskelig å overbevise skeptikere om at det kjempeviktig at de tar vaksine samtidig som man egentlig har sagt, uten å si det, at de tilhører den gruppa det er minst viktig å vaksinere, med tanke på rekkefølgen i køen man har fått.

Det kan vise seg, på lang sikt, å være en tabbe å prioritere de som har minst personlig utbytte av å ta vaksinen til slutt. Time will show.

Godt resonnert 👍

• Liker 5
Skrevet

Artikkelen sier fint lite spesifikt om helsetilstand og alder på de sjuke stakkarene som angrer seg, så rart.

• Liker 12
Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg skrevet av utestengt bruker og svar til dette. 

- Matas, mod. 

Skrevet
9 hours ago, Den Sagnsomsuste said:

Man finner sikkert det samme på motsatt fløy også, dvs noen som angrer på at de mottok vaksinen. Jeg tenker at anger har lite for seg i vaksinevalg. Valg har konsekvenser. Jeg var usikker som bare det. Booket time og bestemte meg for enten å avbestille (for aldri å ta vaksinen) eller å møte opp og glemme alt som heter mulig bivirkninger. Valget falt da på sistnevnte. 

Som sagt, alle valg vi foretar kommer med konsekvenser. Det er en livsløgn å hevde noe annet. 

Hovedproblemet i denne sammenhengen, som er spesielt stort i USA, er spredningen av konspirasjonsteorier om vaksinen samt at viruset ikke fins, evt. ikke er farlig. De som tror på dette fatter et valg basert på feil informasjon, og det får konsekvenser for dem selv (de blir smittet og alvorlig syke) samt at de kanskje har smittet andre, som også kan bli alvorlig syke.

Faktum er at det overveldende mye mer risikabelt å bli smittet av Covid19, særlig deltavarianten, enn å ta vaksinen, selv Astra Zenica-vaksinen har mindre statistisk risiko enn Covid19.

• Liker 17
Skrevet

Er det så mange brukere på Kg som mener covid er et ufarlig virus egentlig? Vet mange amerikanere (spesielt i republikanske stater) mener dette, men det har med at de har liten tiltro til myndighetene. Du finner mye konspirasjonshoder der borte.. Er nok mange amerikanere som får sjokk når de finner ut at man kan bli skikkelig syk av corona. 

Tror ikke mange har den oppfatningen i Norge? Ser heller ikke at mange skriver at de ikke tror de kan bli smittet?

• Liker 6
Skrevet
Den Sagnsomsuste skrev (12 timer siden):

Man finner sikkert det samme på motsatt fløy også, dvs noen som angrer på at de mottok vaksinen.

Neppe.

• Liker 8
Skrevet
Den Sagnsomsuste skrev (12 timer siden):

Hva har Janteloven med saken å gjøre?

Herregud, her diktes det villere og villere.

• Liker 9
Skrevet

Karma ❤️

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, jabx said:

Hva har Janteloven med saken å gjøre?

Herregud, her diktes det villere og villere.

11. Du skal ikke tro du har bedre immunforsvar enn oss.

• Liker 11
Skrevet
jabx skrev (9 minutter siden):

Neppe.

Å joda. Men det kommer ikke frem, for det sensureres

• Liker 6
Skrevet
6 minutter siden, Elida88 said:

Å joda. Men det kommer ikke frem, for det sensureres

Det er helt sikkert noen som kommer til å angre på at de har tatt vaksinen, men i de fleste tilfellene er det fordi de tar feil. Dersom en storrøyker får påvist lungekreft en måned eller to etter vaksinering, kan du banne på at det er vaksinen som får skylden for kreften - av pasienten.

• Liker 11
Skrevet

Jeg fikk innkallelse til vaksine i dag, takket pent nei ☺️ 

ps. Jeg tror på at viruset eksisterer, men jeg har også tro på at (de fleste) friske mennesker tåler virus. Så den sjansen er jeg villig til å ta. 

• Liker 8
Skrevet
8 hours ago, DildoShwaggins said:

Jeg fikk innkallelse til vaksine i dag, takket pent nei ☺️ 

ps. Jeg tror på at viruset eksisterer, men jeg har også tro på at (de fleste) friske mennesker tåler virus. Så den sjansen er jeg villig til å ta. 

Det jeg ikke skjønner er at statistisk sett er det enormt mye større sjanse for død eller langtidsskader fra Covid19 enn fra vaksinene, selv for en ung person uten underliggende sykdommer.

Så hvis dette handler om å veie sjanser basert på tilgengelig statikk opp mot hverandre tilsier det at man bør ta vaksinen. Derfor virker det på meg som om du ikke tror på det som fins av statistikk for sjansene for bivirkninger fra vaksinene.

• Liker 13
Skrevet
Collan skrev (5 minutter siden):

Det jeg ikke skjønner er at statistisk sett er det enormt mye større sjanse for død eller langtidsskader fra Covid19 enn fra vaksinene, selv for en ung person uten underliggende sykdommer.

Så hvis dette handler om å veie sjanser basert på tilgengelig statikk opp mot hverandre tilsier det at man bør ta vaksinen. Derfor virker det på meg som om du ikke tror på det som fins av statistikk for sjansene for bivirkninger fra vaksinene.

Nå er de jo ikke sikre, det er ikke lenge siden jeg leste at personer mellom 20-30 år har større sjanse for å dø av vaksinen enn av covid. 
I tillegg er dette en vaksine som ikke er helt testet ut, selvom de vet mye om den så syns jeg personlig at de ikke vet nok. Sjansen for å dø av covid er såpass liten når man er ung og frisk, og selv om forskere mener at vaksinen er forholdsvis trygg nå uten mange og farlige bivirkninger, så er det noe som kan endre seg. Det kommer jo nye bivirkninger titt og ofte 🤷🏼‍♀️  

Jeg avsto også fra svineinfluensavaksinen, av de samme grunnene som nå. Å det var kanskje like greit. 
Men det skal sies at jeg selvsagt har tro på vaksinen/vaksiner, jeg syns det er bra at eldre og personer i risikogrupper får muligheten til å ta vaksine om de ønsker det. Men som sagt, sannsynligheten for at jeg skal dø av covid er såpass liten, så det skremmer meg mindre enn å skulle sprøyte meg med noe vi ikke helt vet konsekvensene av. 

Men det er meg, å jeg syns alle skal kunne velge hva de selv føler er det beste for seg selv uten å møte motstand og å få slengt kommentarer etter seg. For jeg er overhode ikke vaksinemotstander eller koronafornekter, jeg har bare troa på at friske har et immunforsvar som ordner opp 🙂

• Liker 12
  • Opprett ny...