AfterTheRain Skrevet 9. juli 2021 #1 Skrevet 9. juli 2021 Nå har jeg brukt hele dagen på å prøve å finne ut av dette, og for meg virker dette helt tragisk. De fleste kommunene ønsker ikke teste folk uten symptomer, og her jeg bor f.eks. er det ikke mulig å bestille koronatest hos kommunen hvis man ønsker å reise til utlandet og trenger covid test. Da er den eneste muligheten å bruke en av de private helseforetakene som Aleris, Volvat eller Dr. dropin, og de har helt sinnssyke priser på testing. Hvis man skal til et land som krever PCR test som ikke er eldre enn 72 timer, så koster det ca. 1200 kroner per person, og i tillegg kan ikke de garantere engang at resultatet blir tilgjengelig etter 48 timer, men de skriver 1-3 dager. Så da kan det hende at man betaler en formue på testing, og i verste fall har man ikke resultatet klar når man skal på flyplassen. Skal man hels unngå å stresse med tidsfristene, kan man selvfølgelig bruke ekspress PCR test, og da koster det 2500 kr/person. Så flott at de er blitt enige om denne prisen. Ingen konkurranse her, folk betaler uansett, hvis de ønsker å reise hjem til familien etter 2 år... Dette er skam og ren ondskap rettet mot de som ikke ønsker eller kan ta vaksine. Og det verste med dette er at pengene går i private lommer, til selskaper som har mer enn nok fra før av. Det hadde vært mye bedre hvis man kunne teste seg hos kommunale teststasjonene uten symptomer, og betale f.eks 500 kroner per person, som er mye mer realistisk, og i tillegg kunne man da vite at pengene går til kommunen da. Men nei, regjeringen må kanalisere pengene rett til de rikeste som uten skam tjener seg store og feite på folk som nå for tiden har laveste status i Norge: de som ikke har tenkt å ta vaksinen. Vanskelig å finne ord her... 7
Lønnesirup01 Skrevet 9. juli 2021 #2 Skrevet 9. juli 2021 (endret) Ja, slik er det når myndighetene har en klam hånd om befolkningen. Det er prisen man betaler i andre enden for velferdsstaten. Det er forøvrig ikke regjeringen som "kanaliserer" pengene til de rikeste, men som helst vil at alle holder seg hjemme, der de har kontroll på oss, og at de som vil reise betaler for nødvendig testing av egen lomme. Det beste alternativet er å ta en offentlig "vanlig" PCR-test, og satse på at du får svar i tide, og ha muligheten til å ta en privat test dersom resultatet ikke kommer i tide, som en nødløsning. Mange flyselskaper krever nå ikke PCR-test, kun antigen-test. Der får du svaret på kort tid, så den kan tas samme dag eller dagen før. Flere flyselskaper har også nå en grense på 72 timer, ikke 48, som tidligere. Jeg har forøvrig lagt ut 10,000ish siste året på testing i forbindelse med reise. Jeg anser det å bevege meg over landegrensene som en del av mitt liv, ikke et unntak. Og jeg beregner det inn i kostnadene. Edit: jeg tar forøvrig vaksinen, og kjæresten gjør det også. Men man må fortsette å teste seg for å reise inntil man er fullvaksinert, og for oss som ikke er eldre/i risikosonen, er det enda en stund til vi er fullvaksinert. Endret 9. juli 2021 av Lønnesirup01 4
BMF Skrevet 9. juli 2021 #3 Skrevet 9. juli 2021 Hvis man ikke ønsker å ta vaksine, ja da må man betale i «dyre dommer» som du kaller det. Jeg syns ikke det var særlig dyrt faktisk. Hvem er det som ikke kan ta vaksine? 20
BMF Skrevet 9. juli 2021 #4 Skrevet 9. juli 2021 P.s Jeg syns godt de kan doble prisene for de som ikke ønsker å ta vaksinen! 17
catlover202 Skrevet 9. juli 2021 #5 Skrevet 9. juli 2021 enig med deg, helt umulig å få gjort ting på en ordentlig måte 1
Rosa Sitron Skrevet 9. juli 2021 #6 Skrevet 9. juli 2021 Når jeg sjekket forrige uke hadde alle de du nevner rimeligere priser enn det du nevner, men da uten papirer. Men papirene er ikke nødvendig lenger i samme grad nå med korona-pass. Mener det var 750 kr per pers jeg fant ut vi måtte ut med. Men har ikke sjekket siste uken, så mulig det har økt i pris
AfterTheRain Skrevet 9. juli 2021 Forfatter #7 Skrevet 9. juli 2021 2 minutter siden, BMF said: P.s Jeg syns godt de kan doble prisene for de som ikke ønsker å ta vaksinen! Du har vel litt stort kontrollbehov ser det ut som. Hvorfor er ikke det greit nok for deg hvis du selv har tatt vaksinen? Blir du bedre beskyttet mot korona hvis andre som ikke har tatt vaksine, lider litt ekstra? Det er faktisk folk som ikke kan ta vaksine, f.eks de som tidligere har reagert med allergisk reaksjon på vaksine, eller av andre grunner. Og så er de som bare ikke ønsker å ta en vaksine, fordi de kanskje er helt friske og unge, og den eneste de har og setter pris på er helsen som alltid har vært 100%. Hvorfor skal man da tvinges til å ta en vaksine som ikke er godkjent og ferdig testet enda (og har en del rare bivirkninger i tillegg) når de statistisk sett har kanskje 0,00001% sjanse for å bli alvorlig syk av korona? Bare selve nålestikket i seg selv er altfor stort inngrep hvis vi sammenligner fordelene hos en helt frisk ung person med risikoen for å bli syk på individuelt nivå. Er det så vanskelig å skjønne? Hvis noen ikke klarer å respektere andre sine meninger om dette så kan de ta seg en bolle og la vær å kommentere. 11
AfterTheRain Skrevet 9. juli 2021 Forfatter #8 Skrevet 9. juli 2021 10 minutter siden, Rosa Sitron said: Når jeg sjekket forrige uke hadde alle de du nevner rimeligere priser enn det du nevner, men da uten papirer. Men papirene er ikke nødvendig lenger i samme grad nå med korona-pass. Mener det var 750 kr per pers jeg fant ut vi måtte ut med. Men har ikke sjekket siste uken, så mulig det har økt i pris Hvis du (eller andre som leser) vet om rimeligere tester, kan dere gjerne skrive hvor dere har sett disse. Det er mulig at jeg ikke har sjekket godt nok altså, men det var kun de prisene jeg fant... ingen var billigere enn 1100 selv uten papirer tror jeg. Og det må være PCR, dessverre ikke nok med hurtigtest i landet jeg skal til. 1
Rosa Sitron Skrevet 9. juli 2021 #9 Skrevet 9. juli 2021 7 minutter siden, AfterTheRain said: Hvis du (eller andre som leser) vet om rimeligere tester, kan dere gjerne skrive hvor dere har sett disse. Det er mulig at jeg ikke har sjekket godt nok altså, men det var kun de prisene jeg fant... ingen var billigere enn 1100 selv uten papirer tror jeg. Og det må være PCR, dessverre ikke nok med hurtigtest i landet jeg skal til. Sjekket fort nå, fant ikke noe rimeligere enn 990 uten papirer. Så da har nok prisen økt. Noen hadde billigere om man har symptomer. Håper ikke prisene går enda mer opp før vi skal ta de...
AfterTheRain Skrevet 9. juli 2021 Forfatter #10 Skrevet 9. juli 2021 1 minutt siden, Rosa Sitron said: Sjekket fort nå, fant ikke noe rimeligere enn 990 uten papirer. Så da har nok prisen økt. Noen hadde billigere om man har symptomer. Håper ikke prisene går enda mer opp før vi skal ta de... Takk for at du sjekket. Det var egentlig ingen overraskelse at prisene har gått opp nå når alle endelig kan reise... 1
BMF Skrevet 9. juli 2021 #11 Skrevet 9. juli 2021 AfterTheRain skrev (14 minutter siden): Du har vel litt stort kontrollbehov ser det ut som. Hvorfor er ikke det greit nok for deg hvis du selv har tatt vaksinen? Blir du bedre beskyttet mot korona hvis andre som ikke har tatt vaksine, lider litt ekstra? Det er faktisk folk som ikke kan ta vaksine, f.eks de som tidligere har reagert med allergisk reaksjon på vaksine, eller av andre grunner. Og så er de som bare ikke ønsker å ta en vaksine, fordi de kanskje er helt friske og unge, og den eneste de har og setter pris på er helsen som alltid har vært 100%. Hvorfor skal man da tvinges til å ta en vaksine som ikke er godkjent og ferdig testet enda (og har en del rare bivirkninger i tillegg) når de statistisk sett har kanskje 0,00001% sjanse for å bli alvorlig syk av korona? Bare selve nålestikket i seg selv er altfor stort inngrep hvis vi sammenligner fordelene hos en helt frisk ung person med risikoen for å bli syk på individuelt nivå. Er det så vanskelig å skjønne? Hvis noen ikke klarer å respektere andre sine meninger om dette så kan de ta seg en bolle og la vær å kommentere. Har ikke noe kontrollbehov, så glem den. Jeg syns at hvis du er så redd for et nålestikk og ser på det som et stort inngrep, da har du et STORT problem. Og da kan du bare holde deg hjemme. Hvorfor risikere å belemre et annet land, eller reiseforsikringen hvis du blir syk? Og du LIDER ikke hvis du må betale «dyrt» for å sjekkeren det er ingen menneskerett å reise på ferie Hvem som kan bli syk av Corona vet vi ikke i forkant, den fasiten får vi først når etterpå. Og når man ser på nålestikk som et problem, så må jeg si at jeg forstår hvorfor man også må selge borrelås sko til voksne. Hvilke allergiske reaksjoner får man av vaksinen. Kan du være helt spesifikk? 9
AfterTheRain Skrevet 9. juli 2021 Forfatter #12 Skrevet 9. juli 2021 (endret) 13 minutter siden, BMF said: Har ikke noe kontrollbehov, så glem den. Jeg syns at hvis du er så redd for et nålestikk og ser på det som et stort inngrep, da har du et STORT problem. Og da kan du bare holde deg hjemme. Hvorfor risikere å belemre et annet land, eller reiseforsikringen hvis du blir syk? Og du LIDER ikke hvis du må betale «dyrt» for å sjekkeren det er ingen menneskerett å reise på ferie Hvem som kan bli syk av Corona vet vi ikke i forkant, den fasiten får vi først når etterpå. Og når man ser på nålestikk som et problem, så må jeg si at jeg forstår hvorfor man også må selge borrelås sko til voksne. Hvilke allergiske reaksjoner får man av vaksinen. Kan du være helt spesifikk? Jeg tror du skjønte ikke helt hva jeg skrev. Det er ikke nålestikket jeg er redd for selvfølgelig, men eventuelle bivirkninger. Men i forhold til at jeg er ung og frisk og hvor lite sannsynlig det er for meg å bli alvorlig syk av korona, så er selve stikket altfor stort inngrep i seg selv, fordi for meg er fordelen av vaksinen lik NULL. Og legene skal ikke stikke folk uten grunn etter min mening, for det er et inngrep i kroppen uansett hvor lite det er. Og så kommer eventuelle bivirkninger i tillegg, som f.eks flere jeg kjenner ble kjempedårlig i flere dager etterpå. Nei, de døde ikke, men jeg tenker for min del så skal jeg prøve å unngå å bli dårlig hvis jeg ikke må. På samme måte som jeg ikke skader meg med en kniv bare på gøy. Du tenker kanskje annerledes, og du tenkte kanskje at for deg er risikoen større for å bli syk av korona enn vaksinen med evt. bivirkninger. Fint for deg, men ingen av oss har mulighet til å lene seg på objektive fakta i dette spørsmålet, det handler bare om ting vi føler og tror på. Og derfor har du ingen rett å uttale deg negativt om min mening på samme måte som jeg respekterer ditt valg. Og det er faktisk et menneskerett å reise på ferie. Spesielt hvis man reiser for å kunne være sammen med nærmeste familie. Endret 9. juli 2021 av AfterTheRain 7
zemer Skrevet 9. juli 2021 #13 Skrevet 9. juli 2021 BMF skrev (10 minutter siden): Har ikke noe kontrollbehov, så glem den. Jeg syns at hvis du er så redd for et nålestikk og ser på det som et stort inngrep, da har du et STORT problem. Og da kan du bare holde deg hjemme. Hvorfor risikere å belemre et annet land, eller reiseforsikringen hvis du blir syk? Og du LIDER ikke hvis du må betale «dyrt» for å sjekkeren det er ingen menneskerett å reise på ferie Hvem som kan bli syk av Corona vet vi ikke i forkant, den fasiten får vi først når etterpå. Og når man ser på nålestikk som et problem, så må jeg si at jeg forstår hvorfor man også må selge borrelås sko til voksne. Hvilke allergiske reaksjoner får man av vaksinen. Kan du være helt spesifikk? Har du tatt vaksinen uten å lese deg opp siden du spør? Hvem som blir syk av korona vet vi ikke i forkant. Hvem som blir syk av vaksine vet vi heller ikke i forkant. Er ikke snakk om bare ett nålestikk det tåler da de aller fleste. 7
AfterTheRain Skrevet 9. juli 2021 Forfatter #14 Skrevet 9. juli 2021 14 minutter siden, BMF said: Hvilke allergiske reaksjoner får man av vaksinen. Kan du være helt spesifikk? Jeg er ikke lege, men tror du de bare spør på gøy om du noen gang har hatt en alvorlig allergisk reaksjon på vaksiner eller legemidler på skjemaet du fyller ut når du bestiller vaksinetime? Og om du har forskjellige sykdommer / er gravid osv? Eller har ikke du lest en gang før du signerte? 5
BMF Skrevet 9. juli 2021 #15 Skrevet 9. juli 2021 Signerte ingen ting. Fikk kun spørsmål om jeg var gravid eller forkjølet.
BMF Skrevet 9. juli 2021 #16 Skrevet 9. juli 2021 zemer skrev (15 minutter siden): Har du tatt vaksinen uten å lese deg opp siden du spør? Hvem som blir syk av korona vet vi ikke i forkant. Hvem som blir syk av vaksine vet vi heller ikke i forkant. Er ikke snakk om bare ett nålestikk det tåler da de aller fleste. Nålestikket ble nevnt som et stort inngrep på kroppen! Da detter jeg av lasset. Og jo, jeg har lest mye. Men jeg har ikke lest at noen ikke kan ta den. Derfor spør jeg konkret HVA dette «kan ikke» består av. 5
Hedda-78 Skrevet 10. juli 2021 #17 Skrevet 10. juli 2021 AfterTheRain skrev (14 timer siden): fordi for meg er fordelen av vaksinen lik NULL. Vel, fordelen av vaksinen for deg er jo ikke null. Fordelen er ca 1000,-. Siden du da vil spare deg for dette test-styret. Det er jo en fordel. 6
zemer Skrevet 10. juli 2021 #18 Skrevet 10. juli 2021 Hedda-78 skrev (10 timer siden): Vel, fordelen av vaksinen for deg er jo ikke null. Fordelen er ca 1000,-. Siden du da vil spare deg for dette test-styret. Det er jo en fordel. Ja, og ulempen er? 1
Hedda-78 Skrevet 10. juli 2021 #19 Skrevet 10. juli 2021 zemer skrev (2 minutter siden): Ja, og ulempen er? Det vet man vel bare delvis ennå, siden vaksinen fortsatt er under godkjenning. Mitt poeng var at det er feil at ts har null fordeler av vaksinen, det stemmer jo ikke at det ikke finnes fordeler. Om fordelene oppveier ulempene er en helt annen diskusjon, og det var vel ikke det ts ville diskutere. 3
zemer Skrevet 10. juli 2021 #20 Skrevet 10. juli 2021 Hedda-78 skrev (Akkurat nå): Det vet man vel bare delvis ennå, siden vaksinen fortsatt er under godkjenning. Mitt poeng var at det er feil at ts har null fordeler av vaksinen, det stemmer jo ikke at det ikke finnes fordeler. Om fordelene oppveier ulempene er en helt annen diskusjon, og det var vel ikke det ts ville diskutere. Da er vi enig. 1
Anbefalte innlegg