Gå til innhold

Usikker på om jeg skal takke ja til jobbtilbud - tips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har søkt og fått tilbud om en stilling som er innenfor samme felt. Trives egentlig veldig godt i stillingen min, og opplever at jeg har både en flink sjef og kjekke kolleger. Grunnen til at jeg søkte var at det virker som en spennende stilling, men jeg trives godt med de oppgavene jeg har per i dag også. Deler av bakgrunnen for søknaden min var også at jeg både ønsker og har behov for høyere lønn. 

Nå har min nåværende arbeidsgiver langt på vei matchet jobbtilbudet jeg har fått. Og da ble jeg plutselig utrolig usikker på hva jeg skal gjøre. I den nye stillingen er det både et mindre miljø og mer hektiske dager. Jeg har et godt arbeidsmiljø nå, og aner jo ikke hvordan det er der. Det er selvsagt noen jeg går bedre overens med enn andre, men alt i alt er det et godt miljø. Selv om jeg har snakket med han som eventuelt vil være min nye leder, så vet jeg jo ikke hvordan han faktisk er som leder eller hvordan det er å jobbe med han. Jeg vet ikke hvordan mine nye kolleger vil være eller hvordan arbeidsmiljøet der faktisk er. 

Er nokså nyutdannet, har jobbet i fire år nå. Jeg ønsker å fortsette innenfor dette feltet, og stillingen vil nok gi meg mer bredde. Men ja, som sagt er det nok en mer hektisk stilling. Har noen av dere gode tips til meg?

Anonymkode: 8ba34...b2c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er viktigst for deg? En trygg jobb som du vet at du trives i eller å prøve nye ting? Tar du den nye jobben vil du få bredere erfaring og kanskje større mulighet til å stige i gradene. Jeg ville dog valgt å bli i nåværende jobb da trivsel betyr mer enn karriere.

Anonymkode: ecf1b...a92

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har, eller planlegger barn, ville jeg blitt i den kjente og mindre hektiske jobben. Bra jobba med jobbtilbud og høyere lønn😄

Anonymkode: 48883...0b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil råde deg til å bytte arbeidsplass. Å gro fast i en jobb er "livsfarlig", og fire-fem år i samme jobb er passe. Da har du ikke rukket å bli møkklei av kollegene dine ennå. Den dagen du er desperat etter å finne deg en annen jobb, merkes desperasjonen på intervju, og det er mye vanskeligere for deg å få et jobbtilbud.

Anonymkode: 3326e...ee8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvis du har, eller planlegger barn, ville jeg blitt i den kjente og mindre hektiske jobben. Bra jobba med jobbtilbud og høyere lønn😄

Anonymkode: 48883...0b8

Hei! TS her. Jeg har lyst på barn, men det er nok ikke så realistisk med det første, siden jeg er singel. Begge jobbene er forresten jobber med fleksitid.

Det er et ganske lite felt, så har nok gode muligheter til å komme tilbake til gamlejobben på et senere tidspunkt dersom noen av mine nåværende kolleger slutter/bytter jobb. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei! TS her. Jeg har lyst på barn, men det er nok ikke så realistisk med det første, siden jeg er singel. Begge jobbene er forresten jobber med fleksitid.

Det er et ganske lite felt, så har nok gode muligheter til å komme tilbake til gamlejobben på et senere tidspunkt dersom noen av mine nåværende kolleger slutter/bytter jobb. 

får jeg spørre deg hva du jobber med? hadde frista med en sånn jobb!🙈

Anonymkode: 3c8b1...21c

AnonymBruker
Skrevet

Siden du ikke har barn, er ganske ny på feltet og har mulighet til å komme tilbake til gamlejobben, hadde jeg tatt tilbudet. Du får mer erfaring, både med faget og arbeidsmiljø, i tillegg til høyere lønn. Du får også testet deg i et mer krevende miljø siden det er mer hektisk.

Har du ambisjoner vil dette være riktig tidspunkt å bytte jobb. Som singel uten barn har du mer tid til å fokusere på jobb og kan prioritere fag og å bygge nettverk. Å gro fast er ikke bare en myte. Jeg har jobbet på steder med folk som vil ha det som de alltid har hatt det, de skyr endringer av enhver sort, og miljøet har surnet fordi ingen tar tak i problemer. Man snakker om kollegaer istedet for med. 

Kom deg litt ut i verden. Det har alle godt av. 

Anonymkode: a02f0...2a7

Skrevet

Du har ikke mulighet til å be om permisjon fra gamlejobben? F.eks. 1 år, eller bare 6 mnd? Da vet du at du kan komme tilbake om du ikke skulle trives. Også lettere å "holde ut" når en vet at det er bare for en periode :) Tror jeg ville gitt det et forsøk :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har forhandlet deg opp til høyere lønn? Vil den potensielt nye jobben gå enda høyere da? 

Jeg er litt sånn at jeg hater endringer 🙈 Men noen ganger må det til, for eksempel når man er dritt lei 😂 Og da er det lett for at noen (som nevnt over) vil lukte desperasjon din. 

Jeg er usikker på hva jeg skal råde deg til egentlig, men hvis du trives og har fått tilnærmet lik lønn for mindre stressende hverdag, så ville jeg personlig blitt der jeg var. 

Anonymkode: 2f4ef...763

AnonymBruker
Skrevet

jeg har også vært utdannet i fire år - byttet fra en stilling det første året som jeg trivdes godt i (men da var prosjektmidler 1. av 5år) , til ny (samme stilling, men fast i annen kommune) som jeg også trives godt i, og tenker som så:

som du skriver så kan den nye jobben gi mer bredde i felten. selv om det er mer hektisk kan det være veldig nyttig videre i karrieren og andre jobber. det er jo også viktig om det er fast.

Hvis jeg var deg hadde jeg satset nå. mer skummelt å satse etter barn. hvis dere planlegger barn dette året så hadde jeg nok blitt værende grunnet stabilitet og at du kjenner lederen/oppgavene. 

hadde nok gjort det samme hvis det hadde vært meg . godt å få litt bredde. desto lengre ute i markedet er jo sjansene større for å bli værende mer på et sted. det kan jo være ulike jobber som passer deg :)

jeg har selv en veldig hektisk jobb, men synes det er veldig gøy. dagene går fort og føler også jeg får enda mer energi, liker det faktisk mer enn de rolige tidene. dersom det ikke er så greit I det nye arbeidsmiljøet så må du jo prøve å søke en ny jobb. 

Anonymkode: c680e...1a3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

jeg har også vært utdannet i fire år - byttet fra en stilling det første året som jeg trivdes godt i (men da var prosjektmidler 1. av 5år) , til ny (samme stilling, men fast i annen kommune) som jeg også trives godt i, og tenker som så:

som du skriver så kan den nye jobben gi mer bredde i felten. selv om det er mer hektisk kan det være veldig nyttig videre i karrieren og andre jobber. det er jo også viktig om det er fast.

Hvis jeg var deg hadde jeg satset nå. mer skummelt å satse etter barn. hvis dere planlegger barn dette året så hadde jeg nok blitt værende grunnet stabilitet og at du kjenner lederen/oppgavene. 

hadde nok gjort det samme hvis det hadde vært meg . godt å få litt bredde. desto lengre ute i markedet er jo sjansene større for å bli værende mer på et sted. det kan jo være ulike jobber som passer deg :)

jeg har selv en veldig hektisk jobb, men synes det er veldig gøy. dagene går fort og føler også jeg får enda mer energi, liker det faktisk mer enn de rolige tidene. dersom det ikke er så greit I det nye arbeidsmiljøet så må du jo prøve å søke en ny jobb. 

meg igjen. 

jeg jobber også i et lite miljø. og jeg stortrives. selvfølgelig er det veldig avhengig av de andre kollegaene. hos oss er vi mer som en gjeng kollegaer. vi drikker kaffi og har tid til å lytte på hverandre og gi oppmuntring. det er nesten som å møte vennegjengen på jobb hver dag. 

leser også nå I første innlegg at den nåværende arbeidsgiver har økt lønn, men forstår ordlyden som at den ikke matcher. med kun 4år og når du ikke har noen gode grunner til å ikke bytte hadde jeg nok satset på den med høyest lønn. det er også fleksitid. med mer hektiske dager kan du jobbe litt ekstra (ikke like lett med mer roligere tempo), så kan du ta mer fri i romjul og ferier - gjør det selv og er veldig greit. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri giddet å slutte når nåværende arbeidsgiver har matchet tilbudet. 

Anonymkode: bdb6f...8db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...