Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sagt muntlig ja til en jobb som jeg egentlig ikke ville ha da jeg ikke er en ledertype, hater å snakke i møter og har styrt unna alt som heter å lede/styre møter. Takket ja fordi det ikke var andre muligheter her jeg bor mtp utdanningen jeg har. Og nå angrer jeg! Flink å ha oversikt og god med mennesker, men er ikke typen som stikker meg ut. Huff, har ikke signert men sa jo muntlig ja! Og alle forventer det av meg. Hjelpes. Angst til 100 nå. Noen trøstende ord anyone? 

Anonymkode: d9215...761

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags jobb er det? Litt mer spesifikt? Tenker at arbeidsgiver ikke hadde gitt det den med mindre de mener du er kvalifisert.

Anonymkode: c5bbf...0d1

• Liker 2
Gjest Ringhalelemur
Skrevet

For det første - hvis du ikke har skrevet kontrakt ennå, så kan du trekke deg. MEN de hadde jo ikke gitt deg jobben om de ikke trodde du kunne takle den! Tenk på alt du kan lære, og at du kan bli aktuell for andre stillinger senere med dette på CV-en. Jeg hadde gitt det ett forsøk! Lykke til! ☺️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på prøvejobbing til en stilling i fem dager og fant ut i løpet av de dagene at jeg ikke ville ha jobben. På slutten av uken sa lederen at jeg skulle skrive under på kontrakten, men da jeg skulle det leverte jeg bare inn arbeidstøy, kort o.l og sa jeg hadde ombestemt meg. De spurte aldri om jeg ville ha den heller, det eneste jeg sa ja til var prøvejobbing.

Anonymkode: f7b0e...7fe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva slags jobb er det? Litt mer spesifikt? Tenker at arbeidsgiver ikke hadde gitt det den med mindre de mener du er kvalifisert.

Anonymkode: c5bbf...0d1

Ringhalelemur skrev (4 minutter siden):

For det første - hvis du ikke har skrevet kontrakt ennå, så kan du trekke deg. MEN de hadde jo ikke gitt deg jobben om de ikke trodde du kunne takle den! Tenk på alt du kan lære, og at du kan bli aktuell for andre stillinger senere med dette på CV-en. Jeg hadde gitt det ett forsøk! Lykke til! ☺️

Tusen takk for fine svar❤️ Akkurat det jeg trengte nå! og det er sant at det ligger mye læring i stillingen og ikke minst kanskje noe «forfriskende» nytt i det.  Får vell heller tenke at skulle jeg mislykkes helt kan jeg eventuelt si opp da😊 Tenker jeg får være ærlig om hva jeg trenger for å takle dette, bla. Litt sparring med andre som er ledere. 

• Liker 3
Skrevet

Aller først; Gratulerer med ny jobb! :blomst: 

Sov på det i noen dager. Det er alltid skummelt utenfor den berømte komfortsone :Nikke:

Jeg tror du nailer dette, når du stoler mer på deg selv og kommer til å angre som en hund om du trekker deg uten å prøve.. :klem:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du får tenke på det sånn at det er sånne som deg som burde være en leder. Rise to the occasion. Svært mange som bare brauter seg frem som egentlig ikke har gode leder egenskaper.

Anonymkode: 0dfab...a5c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Ringhalelemur said:

For det første - hvis du ikke har skrevet kontrakt ennå, så kan du trekke deg. MEN de hadde jo ikke gitt deg jobben om de ikke trodde du kunne takle den!

Dette her tenkte jeg også, og jeg endte opp med å ikke takle den. Det endte ikke bra for min del slik jeg sitter i dag. 

Ts, hvis du har mer dårlig følelse rundt dette enn god så takk høflig nei. Livet er for kort. 

Anonymkode: e8585...d35

• Liker 1
Skrevet

Ingen liker å lede møter første gangen. Det er noe du blir vant til. Jeg HATET å stå foran folk, ihvertfall å snakke! Men så kastet sjefen min meg foran bussen (sto foran en forsamling og ropte meg opp - "typ hun her kan si noe om dette, da hun jobber med det"), det var forferdelig, men gikk greit. Så gjorde jeg det en gang til, så en gang til, så gikk det bedre og bedre. Har ingen problemer med det i dag. 

Det som hjalp meg var å fokusere på å snakke langsomt og tydelig (har en tendens til å prate fort). Og ha hendene i lomma, av en eller annen grunn 😂

Dette fikser du! Det blir litt fomlete i starten, så går det seg til. Alle har forståelse for det når du er ny.

• Liker 2
Skrevet

Skjønner deg godt, men for min del har det blitt enklere og enklere etterhvert. Å hoppe ut i noe nytt og ukjent kan være skummelt, men samtidig veldig lærerikt og stimulerende. I utgangspunktet tenker jeg du har lite å tape på å prøve. Du har dessuten kanskje prøvetid, der du kan si opp med kortere frist hvis du finner ut at det absolutt ikke skulle passe? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Kvinne87Rogaland skrev (2 timer siden):

Ingen liker å lede møter første gangen. Det er noe du blir vant til. Jeg HATET å stå foran folk, ihvertfall å snakke! Men så kastet sjefen min meg foran bussen (sto foran en forsamling og ropte meg opp - "typ hun her kan si noe om dette, da hun jobber med det"), det var forferdelig, men gikk greit. Så gjorde jeg det en gang til, så en gang til, så gikk det bedre og bedre. Har ingen problemer med det i dag. 

Det som hjalp meg var å fokusere på å snakke langsomt og tydelig (har en tendens til å prate fort). Og ha hendene i lomma, av en eller annen grunn 😂

Dette fikser du! Det blir litt fomlete i starten, så går det seg til. Alle har forståelse for det når du er ny.

Dette var gode tips! Takker😄 er bla. Akkurat det jeg er redd for, at jeg skal fomle og være keitete😅

ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Solar Nebula skrev (1 time siden):

Skjønner deg godt, men for min del har det blitt enklere og enklere etterhvert. Å hoppe ut i noe nytt og ukjent kan være skummelt, men samtidig veldig lærerikt og stimulerende. I utgangspunktet tenker jeg du har lite å tape på å prøve. Du har dessuten kanskje prøvetid, der du kan si opp med kortere frist hvis du finner ut at det absolutt ikke skulle passe? 

Godt å høre at det har blitt enklere😊 ja, har heldigvis prøvetid så jeg får bli litt varm i trøya så kan jeg ta en vurdering etterhvert før prøvetida er ute. Kjenner litt på at jeg ikke vil «brenner broer» til arbeidsplassen, men samtidig tjener de jo ikke på å ha en person som ikke mestrer jobben🤷🏼‍♀️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du får tenke på det sånn at det er sånne som deg som burde være en leder. Rise to the occasion. Svært mange som bare brauter seg frem som egentlig ikke har gode leder egenskaper.

Takk for det❤️Vi får se om det (forhåpentligvis) stemmer😅

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette her tenkte jeg også, og jeg endte opp med å ikke takle den. Det endte ikke bra for min del slik jeg sitter i dag. 

Ts, hvis du har mer dårlig følelse rundt dette enn god så takk høflig nei. Livet er for kort. 

Takk for godt råd, har tenkt jeg må kjenne litt etter ja. Og det er sant at livet er for kort så må legge hodet litt i bløtt her.  Leit å høre at det ble slik for deg❤️ har du lyst å dele hva som gjorde det vanskelig for deg å være i jobben? 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Flink å ha oversikt, god med mennesker, ikke typen som stikker seg ut? Du høres ut som en perfekt leder! Elsker når sånne folk leder møter fordi de er så flinke til å inkludere alle. Håper du heller tar det som en utfordring, tenk på alt du kan lære av det :) Er vel bedre å prøve, også heller slutte hvis du finner ut at det ikke er noe for deg?

Anonymkode: f6cc6...7c6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette var gode tips! Takker😄 er bla. Akkurat det jeg er redd for, at jeg skal fomle og være keitete😅

ts

Klart du kan fomle og være keitete de første gangene, for det å lede møter er en læringsprosess. Men da er det ikke verre enn at du setter ord på det. Sikker på at du vil klare det fint. Lykke til😊

Anonymkode: 54eec...62f

Gjest Ringhalelemur
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Enig med deg . At du synes det er litt skummelt betyr jo bare at du faktisk kjenner på ansvaret med å være leder, og er opptatt av at jobben blir gjort bra. At du ikke brøyter deg fram med en "jeg vet jo alt"-holdning, tenker jeg at er et svært godt utgangspunkt for å bli en god leder. Husk også at det ikke er meningen at du skal kunne alt fra dag en. Sett krav til at du må få støtte i starten, spør om å få dra på noen lederkurs eller andre ting som kan gjøre deg tryggere i jobben. 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er klart at det er veldig forskjellig fra person til person, og det er leit å høre at det ikke gikk så bra for deg. Hvis man egentlig ikke ønsker jobben, så bør man jo selvsagt vurdere om man skal takke nei.

Men veldig mange lar også være å gripe muligheter som dukker opp bare fordi man synes det er skummelt og er usikker på om man klarer det. Det er jo også synd, for man vokser jo gjerne på slike utfordringer. For TS som bor et sted med et dårlig jobbmarked, tenker jeg at ledererfaring i et år eller to kan gjøre underverker på CV-en. Jeg synes personlig det er bedre å angre på noe jeg gjorde, enn å angre på noe jeg ikke turte å gjøre. Man kan jo alltids slutte igjen hvis man ikke trives med den nye jobben. 

AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer med ny jobb! Håper du ikke trekker deg, før du har prøvd. Lederstilling er alltid skummelt i begynnelsen. Jeg trodde ikke jeg var noen ledertype fordi jeg er både sjenert, rødmer lett og konfliktsky til tusen. Følte meg dum i begynnelsen, men nå styrer jeg som bare det - og elsker å være leder 😊😊

Anonymkode: af1db...2b4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tusen takk for fine svar❤️ Akkurat det jeg trengte nå! og det er sant at det ligger mye læring i stillingen og ikke minst kanskje noe «forfriskende» nytt i det.  Får vell heller tenke at skulle jeg mislykkes helt kan jeg eventuelt si opp da😊 Tenker jeg får være ærlig om hva jeg trenger for å takle dette, bla. Litt sparring med andre som er ledere. 

Og du, du må tenke at du er ikke noe dårligere enn evt andre. Du klarer denne jobben like godt du, som noen andre ville gjort. Å lede møter mm handler om mengdetrening. Du blir tryggere etterhvert... Dette går bra, ta sjansen og om du ikke trives så si opp! 

Anonymkode: 2368a...539

Gjest Rosendahl
Skrevet

De fleste ledere har vel startet et sted de også. Gi det prøvetiden! Ingen forventer at du skal bli erfaren leder på null komma niks. Sikker på at du vil komme inn i det etterhvert 😊

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...