Gå til innhold

Vi har hatt verdivurdering for å refinansiere, men dypt misfornøyde med verdien

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har pusset opp så og si en hel etasje, gjerde, kjøpt større tomt, de fleste hus her er på under 1 mål, vi er på over 1 mål. Veldig stor hage vi har jobbet i 50 timer (på 3 personer, så gikk en helg) med 2 gravemaskiner å fått til å fjerne tonnevis av busker og drit i hele hagen, nå er den slett og åpen. Vi har en nydelig utsikt mot vannet. Huset på nedsiden av oss har ingen utsikt men verdien der er tilsvarende det vi fikk nå. Husene rundt har hus i veien så utsikten blir dårligere enn våres. Nytt kjøkken, elektrikerarbeid omtrent hele overetasjen der vi bor, revet vegger i stua, etterisolert, plasta, lukket igjen, nytt tak i nesten en hel etasje inne, skyvedørsgarderobe + innredning til 45 000 ++++ og taksten har gått opp med 225 000 😔😔 pga vi ikke har kausjonist får vi lån på 85% av den summen..

lurer på hvordan jeg kan gå frem for å klage?

Begge bilene våre er møkk, vi MÅ ha nye. Bilen min kan knekke når som helst pga rusta trevers, bilen til gubben har problemer hele tiden som koster oss flere tusen i måneden samtidig som vi er nødt til å ha 2 biler der vi bor, men vil unngå å kjøpe biler med problemer...

trenger en familiebil med 7 seter, og sliter så med å finne rimelige (jeg har bare automatlappen), har noen tips til meg om det også?

Vi har en del regninger å ta pga mye uforutsette kostnader, og trenger en liten buffer, 😔 alt vi har gjort ville kostet over 500 000 hvis en fagmann skulle stått med det.. faen altså 

Anonymkode: 2dd8f...388

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Få ny takst fra ny takstmann?

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vi har pusset opp så og si en hel etasje, gjerde, kjøpt større tomt, de fleste hus her er på under 1 mål, vi er på over 1 mål. Veldig stor hage vi har jobbet i 50 timer (på 3 personer, så gikk en helg) med 2 gravemaskiner å fått til å fjerne tonnevis av busker og drit i hele hagen, nå er den slett og åpen. Vi har en nydelig utsikt mot vannet. Huset på nedsiden av oss har ingen utsikt men verdien der er tilsvarende det vi fikk nå. Husene rundt har hus i veien så utsikten blir dårligere enn våres. Nytt kjøkken, elektrikerarbeid omtrent hele overetasjen der vi bor, revet vegger i stua, etterisolert, plasta, lukket igjen, nytt tak i nesten en hel etasje inne, skyvedørsgarderobe + innredning til 45 000 ++++ og taksten har gått opp med 225 000 😔😔 pga vi ikke har kausjonist får vi lån på 85% av den summen..

Begge bilene våre er møkk, vi MÅ ha nye. Bilen min kan knekke når som helst pga rusta trevers, bilen til gubben har problemer hele tiden som koster oss flere tusen i måneden samtidig som vi er nødt til å ha 2 biler der vi bor, men vil unngå å kjøpe biler med problemer...

trenger en familiebil med 7 seter, og sliter så med å finne rimelige (jeg har bare automatlappen), har noen tips til meg om det også?

Vi har en del regninger å ta pga mye uforutsette kostnader, og trenger en liten buffer, 😔 alt vi har gjort ville kostet over 500 000 hvis en fagmann skulle stått med det.. faen altså 

Det jeg har markert med tykk skrift er det eneste du nevner som vil gi reel verdivurdering. Så jeg synes verdivurderingen høres nogen Lunde korrekt ut, utifra informasjonen du gir. 

Ang bil, hva slags prisklasse er rimelig? 20.000, 50.000 eller 100 000?

Anonymkode: b674c...1c4

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke nødvendigvis slik at taksten alltid speiler alt dere har lagt inn av kroner. En krone brukt, er ikke en krone høyere takst. Dere har lagt ned mye tid i hagen, men det trenger ikke ha mye å si hvis dere har festet tomt feks. 

Anonymkode: abd5a...7a1

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er ikke nødvendigvis slik at taksten alltid speiler alt dere har lagt inn av kroner. En krone brukt, er ikke en krone høyere takst. Dere har lagt ned mye tid i hagen, men det trenger ikke ha mye å si hvis dere har festet tomt feks. 

Anonymkode: abd5a...7a1

Signerer denne!

Selv har jeg også lagt mye arbeid i min egen hage, og jeg tror at jeg får det igjen ved salg (det er ikke så mange leiligheter med hage her i Oslo...).

En fin hage/uteplass er typisk sånn som gjør at folk er villig til å strekke seg lenger i en budrunde, men det gir ikke noe særlig utslag på taksten :)

Anonymkode: 4de4f...1b4

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det jeg har markert med tykk skrift er det eneste du nevner som vil gi reel verdivurdering. Så jeg synes verdivurderingen høres nogen Lunde korrekt ut, utifra informasjonen du gir. 

Ang bil, hva slags prisklasse er rimelig? 20.000, 50.000 eller 100 000?

Anonymkode: b674c...1c4

Enig her, til og med kjøkken varierer spørs jo hvor gammelt gamle kjøkkenet var. Og fra et meglers perspektiv om kjøkkenet er bra planlagt og fint å se på, mange eier jo ikke smak eller klarer å sette opp smarte planløsninger.

også dårlig ide å bruke 45k på garderobeløsning hvis målet var å tjene så mye som mulig på verdiøkning. 

Anonymkode: 905c2...77b

• Liker 12
Skrevet (endret)

Beliggenhet er stort sett det viktigste for taksten, oppussing har lite betydning. I hvertfall i Oslo. Men takst er mye basert på skjønn, forsøk gjerne en ny takstmann.

Eller mente du bare verdivurdering, som er mye mer overflatisk enn takst? Enda større grunn til å kontakte en eller to til.

Endret av Alauda
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

taksten har gått opp med 225 000 😔😔 pga vi ikke har kausjonist får vi lån på 85% av den summen

Forstår jeg det rett når du da sier at dere får låne drøyt 190 000, og problemet deres er at det er for lite til to biler, noen uforutsette regninger og buffer? 

Anonymkode: b08de...6da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det fins ingen klagemulighet. Dere kan få en eller flere andre meglere fra andre firma  til å vurdere huset, altså second opinion. Men spørsmålet er om banken deres godtar det hvis dere brukte egen bank sitt meglerfirma til den første vurderingen. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Vi kjøpte en 2012 Citroën c4 grand picasso med 7 seter for under 70 000 kr. Elsker den bilen.

Anonymkode: 2c592...e95

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Signerer denne!

Selv har jeg også lagt mye arbeid i min egen hage, og jeg tror at jeg får det igjen ved salg (det er ikke så mange leiligheter med hage her i Oslo...).

En fin hage/uteplass er typisk sånn som gjør at folk er villig til å strekke seg lenger i en budrunde, men det gir ikke noe særlig utslag på taksten :)

Anonymkode: 4de4f...1b4

Det kan jeg signere på så mange budrunder jeg har vært vitne til denne våren. Budrundene er spinnville så fort det er en hageflekk i Oslo involvert 🙈

Anonymkode: 50e3e...8ff

• Liker 6
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 timer siden):
Endret av Hvemsomhelst
Slettet kommentaren
AnonymBruker
Skrevet

Du kan vel få en ny takst hvis du ikke er fornøyd. Men det er jo ingen garanti at den blir høyere da.

Det er dessverre slik at man ikke automatisk får igjen pengene man har brukt i økt verdi, det er vel derfor man ofte sier at det ikke lønner seg å pusse opp masse før salg, for eksempel. Høres ikke uvanlig ut å pusse opp for en verdi av 500.000, mens verdien bare stiger halvparten av dette. 

Dere har kanskje pusset opp litt mer enn dere egentlig burde, med tanke på økonomien?

Anonymkode: c20cd...a10

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Høres dessverre ut som mye av det dere har gjort er ting som ikke automatisk for verdiøkning, men kan gi kjøpere trygghet til å strekke seg i en budrunde. Du kan få en megler til inn, erfaringsmessig kan takstene variere litt, men hvis det ikke er veldig lenge siden dere kjøpte, er det ikke sikkert du får så mye høyere takst.

Vi har akkurat pusset opp huset vårt for halvannen million, ikke hatt ny takst, men jeg tipper det har økt rundt en million i verdi, altså 5-600.000 mindre enn vi har brukt. Vi har pusset opp for å bo, ikke for å øke verdien og dermed gjort sånne kjedelige ting som etterisolering og vindusbytte som ikke nødvendigvis øker verdien. 

Anonymkode: 9a202...a2f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Enig her, til og med kjøkken varierer spørs jo hvor gammelt gamle kjøkkenet var. Og fra et meglers perspektiv om kjøkkenet er bra planlagt og fint å se på, mange eier jo ikke smak eller klarer å sette opp smarte planløsninger.

også dårlig ide å bruke 45k på garderobeløsning hvis målet var å tjene så mye som mulig på verdiøkning. 

Anonymkode: 905c2...77b

Det var ikke målet med garderobeløsningen.. den er på 4 meter, strekker hele veggen og helt opp til taket. Vi ønsket å gjøre det fint med en gang og ha en god løsning så vi slipper å endre på det seinere.., i tillegg så er innredningen fra ikea og ikke skyvedørs-leverandøren vi valgte. Vi er så fornøyde og angrer ikke men kjedelig at vi har lagt så mye penger i det uten at det hadde noe å si, ville jo bare vært en bonus for oss i såfall. 

AnonymBruker
Skrevet
Alauda skrev (3 timer siden):

Beliggenhet er stort sett det viktigste for taksten, oppussing har lite betydning. I hvertfall i Oslo. Men takst er mye basert på skjønn, forsøk gjerne en ny takstmann.

Eller mente du bare verdivurdering, som er mye mer overflatisk enn takst? Enda større grunn til å kontakte en eller to til.

Verdivurdering. Takk for svar. Føler at det blir litt for dyrt for oss å betale flere tusen i verdivurderinger.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Forstår jeg det rett når du da sier at dere får låne drøyt 190 000, og problemet deres er at det er for lite til to biler, noen uforutsette regninger og buffer? 

Jepp. Det er ikke bare noen uforutsette, det har ballet seg opp på flere små lån. 

Skrevet

Tja. Regner ikke med at dere har fikset på det elektriske selv? Dere har hatt elektriker på jobben og fått papirene i orden?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Verdivurdering. Takk for svar. Føler at det blir litt for dyrt for oss å betale flere tusen i verdivurderinger.

De gangene jeg har hatt verdivurdering har det vært gratis, i forbindelse ned nytt lån. Takst derimot koster noen tusen. Men det er en stund siden nå.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Alauda skrev (9 minutter siden):

De gangene jeg har hatt verdivurdering har det vært gratis, i forbindelse ned nytt lån. Takst derimot koster noen tusen. Men det er en stund siden nå.

Verdivurdering pleier å koste 3500kr her jeg bor, man kan få rabatt om man forplikter seg til salg, bankbytte eller tar opp huslån i banken de er tilknyttet, men aldri gratis. 

Anonymkode: 1622e...c02

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...