Million Skrevet 9. juli 2021 #1 Skrevet 9. juli 2021 Jeg bor i Oslo kommune, og vi har blå poser til plastavfall. Det står at det skal være plast som i matemballasje. Ikke plast fra en gammel tannbørste e.l. Har forsøkt å google hvor man kan kaste tomme plastesker/brett det har vært sushi i, men finner ikke noe info om det. Kan jeg kaste de i plastavfallet og resirkulere? Det har jo vært brukt til mat, og burde således vært innafor mtp renhet i plasten og hva den inneholder/type? Noen som vet? Skal jeg kaste sushieskene/brettene i plastavfallet?
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #2 Skrevet 9. juli 2021 Hvorfor skal du ikke kunne kaste det i plasten mener du? Anonymkode: b1242...d65 8
Million Skrevet 9. juli 2021 Forfatter #3 Skrevet 9. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor skal du ikke kunne kaste det i plasten mener du? Anonymkode: b1242...d65 Fordi det er stadig unntak fordi ting er laget av forskjellig type plast, som har ulikt smeltepunkt og så videre, og derfor skal diverse ting ikke i plastavfallet, selv om man tror det. Men nå ser jeg at "plantebrett", som jo ligner sushibrettene, skal kunne sorteres som plastavfall. Da tar jeg sjansen og gjør det (om ikke noen har en link til noe som sier noe annet) https://sortere.no/privat/produkttype/911/Plast
Gjest5656 Skrevet 9. juli 2021 #4 Skrevet 9. juli 2021 (endret) Mye plast i Norge går til brenning fordi det er for dårlig kvalitet på vår plastembalasje eller vi har for store papir-etiketter på dem. Det er også tilgriset siden det har vært sushi i dem, og det er ikke egnet for gjenvinning med mindre 1. De er merket som kan gjennvinnes som plast 2. Du vasker dem i kaldt vann, ikke bruk varmt for det er sløsing av energi og like langt... Jeg ville sagt at du like godt kunne kastet den i restavfallet hvis du er usikker på om det er resirkulertbart. Selv prøver jeg å være veldig kresen i det jeg kaster i plast, slik at den plasten jeg kaster blir gjenvunnet og ikke brent. Endret 9. juli 2021 av Gjest5656
Minya Skrevet 9. juli 2021 #5 Skrevet 9. juli 2021 Jeg har alltid kasta sushibrettene i plastavfallet. Men jeg bor ikke i Oslo, så jeg vet ikke hvor sære reglene der er. 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #6 Skrevet 9. juli 2021 De går i plastavfallet hvor jeg bor, men de skylles først så det ikke sitter matrester igjen på dem. Slik fungerer det her. Anonymkode: 8696c...5e2 2
Million Skrevet 9. juli 2021 Forfatter #8 Skrevet 9. juli 2021 (endret) Gjest5656 skrev (5 minutter siden): Mye plast i Norge går til brenning fordi det er for dårlig kvalitet på vår plastembalasje eller vi har for store papir-etiketter på dem. Det er også tilgriset siden det har vært sushi i dem, og det er ikke egnet for gjenvinning med mindre 1. De er merket som kan gjennvinnes som plast 2. Du vasker dem i kaldt vann, ikke bruk varmt for det er sløsing av energi og like langt... Jeg ville sagt at du like godt kunne kastet den i restavfallet hvis du er usikker på om det er resirkulertbart. Selv prøver jeg å være veldig kresen i det jeg kaster i plast, slik at den plasten jeg kaster blir gjenvunnet og ikke brent. Jeg skylte alle brettene, og de står nå til tørk på kjøkkenbenken. Jeg tar sjansen denne gangen og kaster de i plastavfallet, men jeg skal sende en epost til de rette instansene og spørre. Spiser jo stadig sushi, så det er greit å få vite hvor det skal kastes. Jeg har tidligere kastet dem i restavfallet fordi jeg var usikker, men nå ville jeg prøve og finne ut av hva som er det riktige stedet å kaste de. Endret 9. juli 2021 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #9 Skrevet 9. juli 2021 Million skrev (2 minutter siden): Jeg skylte alle brettene, og de står nå til tørk på kjøkkenbenken. Jeg tar sjansen denne gangen og kaster de i plastavfallet, men jeg skal sende en epost til de rette instansene og spørre. Spiser jo stadig sushi, så det er greit å få vite hvor det skal kastes. Jeg har tidligere kastet dem i restavfallet fordi jeg var usikker, men nå ville jeg prøve og finne ut av hva som er det riktige stedet å kaste de. Har ikke leverandøren markert dem med resirkulerings-symboler? Det er litt merkelig, nesten alle produkter har dette. Hadde gjort saken mye enklere for oss forbrukere. Anonymkode: b4602...2d7
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #10 Skrevet 9. juli 2021 Million skrev (15 minutter siden): Jeg bor i Oslo kommune, og vi har blå poser til plastavfall. Det står at det skal være plast som i matemballasje. Ikke plast fra en gammel tannbørste e.l. Har forsøkt å google hvor man kan kaste tomme plastesker/brett det har vært sushi i, men finner ikke noe info om det. Kan jeg kaste de i plastavfallet og resirkulere? Det har jo vært brukt til mat, og burde således vært innafor mtp renhet i plasten og hva den inneholder/type? Noen som vet? Skal jeg kaste sushieskene/brettene i plastavfallet? For meg virker det helt innlysende at sushibrett er matemballasje, noe annet hadde ikke falt meg inn engang.🤔 Anonymkode: 4fd2e...79f 4
Million Skrevet 9. juli 2021 Forfatter #11 Skrevet 9. juli 2021 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har ikke leverandøren markert dem med resirkulerings-symboler? Det er litt merkelig, nesten alle produkter har dette. Hadde gjort saken mye enklere for oss forbrukere. Anonymkode: b4602...2d7 Godt tips! Sjekket nå. Det kan ligne et resirkuleringssymbol på de tre svarte brettene, men det er ganske utydelig. Det er et beige brett også og der sto det tydelig et resirkuleringssymbol (de tre bøyde pilene som går i en trekant). Da går de i plastavfallet! Endret 9. juli 2021 av Million
Million Skrevet 9. juli 2021 Forfatter #12 Skrevet 9. juli 2021 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): For meg virker det helt innlysende at sushibrett er matemballasje, noe annet hadde ikke falt meg inn engang.🤔 Anonymkode: 4fd2e...79f Det var litt forvirrende å lese på Sortere.no at svart plastemballasje ødela for de automatiske sorteringssystemene, og at dette var et problem. Jeg har tre svarte plastbrett, liksom, og begynte da å lure.... Endret 9. juli 2021 av Million
minienthe Skrevet 9. juli 2021 #13 Skrevet 9. juli 2021 Jeg har en leveregel på det med sortering. Har jeg brukt mer enn 5 minutter på å fundere/undersøke hva enheten skal sorteres som så går den rett i restavfall. Jeg er helt for kildesortering og prøver å følge dette så godt som mulig men vi som forbrukere må også kunne forvente em viss assistanse og tilrettelegging fra produsent/leverandør. Se f.ex på flere kaffeposer, de er jo merket med teksten "sorteres som restavfall" osv. Kunne det vært en ide å fått satt opp en form for uniform merking av plastenheter som kan sorteres som plast ? 2
Løken Skrevet 10. juli 2021 #14 Skrevet 10. juli 2021 Million skrev (12 timer siden): Det var litt forvirrende å lese på Sortere.no at svart plastemballasje ødela for de automatiske sorteringssystemene, og at dette var et problem. Jeg har tre svarte plastbrett, liksom, og begynte da å lure.... Ja, jeg så på folkeopplysningen på NRK at sorteringsmaskiner ikke klarer å se at sort plast er plast. Ganske overraskende episode i grunn, veldig mye plast er ikke plast som kan gjenvinnines til ny plast, det gjenvinnes til energi (blir brent).
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #15 Skrevet 10. juli 2021 Sjekk ut @kildesorteringioslo på Instagram! De svarer også på spm. Forøvrig mener jeg sushibrett skal i plast, kun viktig å fjerne evt rester først. Anonymkode: e4a06...eb3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #16 Skrevet 10. juli 2021 Just now, AnonymBruker said: Sjekk ut @kildesorteringioslo på Instagram! De svarer også på spm. Forøvrig mener jeg sushibrett skal i plast, kun viktig å fjerne evt rester først. Anonymkode: e4a06...eb3 Ellers må jeg si at gjenvinning varierer veldig fra kommune til kommune. Det brukes f. eks forskjellige maskiner for sortering, så noe kan sorteres som plan i Oslo, men så ikke i en annen kommunen.. det gjør det vanskelig for forbrukerne. Meng generelt er veldig mye av plasten vi handler i matbutikken resirkulerbar! Anonymkode: e4a06...eb3
Sydenkupp Skrevet 10. juli 2021 #17 Skrevet 10. juli 2021 Du får oppdatere oss på svaret du får fra etaten.
Million Skrevet 12. juli 2021 Forfatter #18 Skrevet 12. juli 2021 Sydenkupp skrev (På 10.7.2021 den 20.45): Du får oppdatere oss på svaret du får fra etaten. Til info/oppfølgning i tråden. Jeg fikk svar på eposten min i dag fra Sortere.no. Sushibrett kan kastes i plastavfallet etter at man har skylt de rene, ja. Da vet vi det. (dette er Oslo kommune)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå