AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #1 Skrevet 9. juli 2021 Hei! Vi prøvde oss på en langhåret kattunge, da datteren vår aldri har reagert på dyr tidligere. Dette fungerte ikke, da hun snufset og reagerte på katten, så den fikk seg et supert annet hjem. Vi føler alikevell at vi kunne tenkt oss en katt. Er det noen spesielle raser som er mer allergivennlig? Eller adoptere en korthåret voksen? Har lest at det er mindre allergener i voksne katter, enn kattunger. Finnes det ingen muligheter, så dropper vi det selvfølgelig, barnet er viktigst! Anonymkode: 52b0d...44f
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #2 Skrevet 9. juli 2021 Det finnes jo noen "allergivennlige" katteraser, men det er ikke nødvendigvis slik at de er allergivennlige. Hvis du googler dette får du mye informasjon! Jeg er super allergisk mot katter, og tåler ikke noe katt, ikke en gang de som skal være allergivennlige. Anonymkode: 67a00...3e7
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #3 Skrevet 9. juli 2021 https://dyreliv.no/katt/allergivennlige-katteraser/ Anonymkode: 67a00...3e7 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #4 Skrevet 9. juli 2021 Husk at det alltid er en risiko for at en allergiker som blir ofte utsatt for allergener vil få forverret allergi. Så selv om dere får en katt som det ser ut til å gå bra med, kan det bli verre over tid. Dette tror jeg det er mange som ikke vet. Da må katten omplasseres. Her er litt info Sitat For de som er allergiske og stadig i kontakt med et allergen fra for eksempel katt eller midd, vil det føre til en langvarig betennelsestilstand i luftveiene som øker sannsynligheten for at tilstanden forverres. Det kan resultere i at man utvikler allergisk astma Anonymkode: 83c09...465
Arx Skrevet 9. juli 2021 #5 Skrevet 9. juli 2021 Husk at man kan være allergisk mot flere ting, I tillegg til pelsen kan man reagere på spytt eller urin fra katt. Har hun noen av de siste hjelper det ikke med en allergivennlig pels.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #6 Skrevet 9. juli 2021 Jeg er VELDIG allergisk mot katter, men henter min andre Neva Masquerade i morgen Neva Masquerade og sibirkatt mangler et protein i spyttet sitt som gjør at en del allergikere ikke reagerer på dem. Man kan dra til besøkshjem for å sjekke allergien sin. Anbefales! https://www.sibirognevaringen.no/testhjem Anonymkode: 9c940...3ed
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #7 Skrevet 12. juli 2021 On 7/9/2021 at 8:02 PM, AnonymBruker said: Hei! Vi prøvde oss på en langhåret kattunge, da datteren vår aldri har reagert på dyr tidligere. Dette fungerte ikke, da hun snufset og reagerte på katten, så den fikk seg et supert annet hjem. Vi føler alikevell at vi kunne tenkt oss en katt. Er det noen spesielle raser som er mer allergivennlig? Eller adoptere en korthåret voksen? Har lest at det er mindre allergener i voksne katter, enn kattunger. Finnes det ingen muligheter, så dropper vi det selvfølgelig, barnet er viktigst! Anonymkode: 52b0d...44f Allergener fra katt (de substansene immunforsvaret til allergiske mennesker reagerer på) finnes hovedsAklig i spyttet til katten. Og siden katter vasker seg, spres det ipelsen. Jo mer pels, jo mer allergener. Ukastrerte han katter skiller ut mest, kastrerte kortpelsede hunnkatter minst. jeg hadde kjøpt skilpadde og ikke katt. Anonymkode: 0899a...1f7
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #8 Skrevet 12. juli 2021 On 7/9/2021 at 8:06 PM, AnonymBruker said: Det finnes jo noen "allergivennlige" katteraser, men det er ikke nødvendigvis slik at de er allergivennlige. Hvis du googler dette får du mye informasjon! Jeg er super allergisk mot katter, og tåler ikke noe katt, ikke en gang de som skal være allergivennlige. Anonymkode: 67a00...3e7 Fordi de ikke fins. Det er bare en myte. Anonymkode: 0899a...1f7
Gjest Ringhalelemur Skrevet 12. juli 2021 #9 Skrevet 12. juli 2021 Jeg synes det er betenkelig å skaffe katt når barn er allergiske - siden et litt allergisk barn kan bli mer allergisk ved å hele tiden bli utsatt for det. At det går bra når man besøker katten er jo ingen garanti for at det går bra over tid når man har den hjemme. Dessverre mange dyr som må omplasseres fordi barna viser seg å være/bli mer syke enn man først trodde. At man som en allergisk voksen tar sjansen, eventuelt går på medisiner og finner en måte å få det til å fungere er en helt annen sak, men jeg synes ikke det er riktig å velge det for et barn. Skal barnet måtte gå på medisiner? Hva om allergien forverrer seg og utvikler seg til astma? Og skal barnet måtte føle skyld og savn om katten må omplasseres? Noen blir jo immune mot egen katt, men reagerer på andres katter - sies det. Men det er en stor sjanse å ta.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #10 Skrevet 12. juli 2021 Ringhalelemur skrev (1 minutt siden): Jeg synes det er betenkelig å skaffe katt når barn er allergiske - siden et litt allergisk barn kan bli mer allergisk ved å hele tiden bli utsatt for det. At det går bra når man besøker katten er jo ingen garanti for at det går bra over tid når man har den hjemme. Dessverre mange dyr som må omplasseres fordi barna viser seg å være/bli mer syke enn man først trodde. At man som en allergisk voksen tar sjansen, eventuelt går på medisiner og finner en måte å få det til å fungere er en helt annen sak, men jeg synes ikke det er riktig å velge det for et barn. Skal barnet måtte gå på medisiner? Hva om allergien forverrer seg og utvikler seg til astma? Og skal barnet måtte føle skyld og savn om katten må omplasseres? Noen blir jo immune mot egen katt, men reagerer på andres katter - sies det. Men det er en stor sjanse å ta. Som skrevet så dropper vi det selvfølgelig om det ikke finnes noen mulighet. Derfor jeg spurte her. Kommer aldri til å ha katt dersom barnet er plaget og må gå på medisiner, og det håper jeg ingen gjør. Takk for svar! -ts Anonymkode: 52b0d...44f 1
Gjest Ringhalelemur Skrevet 12. juli 2021 #11 Skrevet 12. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Som skrevet så dropper vi det selvfølgelig om det ikke finnes noen mulighet. Derfor jeg spurte her. Kommer aldri til å ha katt dersom barnet er plaget og må gå på medisiner, og det håper jeg ingen gjør. Takk for svar! -ts Anonymkode: 52b0d...44f Godt å høre dere ikke vil kjøpe katt for en hver pris (som du også skrev i hovedinnlegget☺️). Håper dere finner en løsning som fungerer for dere TS! Mitt svar var egentlig ment litt generelt - for man hører jo om endel historier der folk skaffer seg dyr og må omplassere fordi barna er allergiske. Noen ganger tenker jeg det er bare en unnskyldning fordi man ikke gidder å ha dyret lenger, og allergi er en av de få «sosialt akseptere» unnskyldningene for omplassering - MEN det endrer jo ikke det faktum at det for noen familier rett og slett ikke går på grunn av allergi. Man trodde det skulle gå, fordi barnet ikke er sååå allergisk, eller katten skulle være allergivennlig, eller det gikk bra når man besøkte katten. Også går det ikke alltid likevel, og det er vanskelig å vite på forhånd. Og da sitter man jo litt i det, og må enten omplassere katten, medisinere barnet eller finne andre løsninger. Og det er jo uheldig for alle involverte…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå