AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #1 Skrevet 9. juli 2021 Når blir det lettere? Vi har to barn hvor pappaen jobber mye. Jeg skriver ikke dette fordi det nå er ferie for eldste på fire som går i barnehage, og at jeg kanskje kjenner det litt ekstra, men sånn generelt.. Yngste er fire måneder og kan ikke sitte enda, blir fullammet og er basically en litt tung sekk med poteter. Han liker ikke å ligge i vogn naturlig nok, bæresele er heller ikke særlig stas, han vil opp å se. Når han skal sove, kan han fint sove i vogna, men som oftest vil han ha ro og stillhet. Det blir derfor ikke veldig fleksibelt. Å dra på lekeplass fungerer greit, men stranda tør jeg ikke dra aleine med dem. Av erfaring har jeg opplevd at de begge trenger meg samtidig og fireåringen krever alltid litt ekstra når babyen gråter. Da finner hun på å løpe langt ut i vannet. Altså, det er mye logistikk og upraktiske situasjoner som jeg enda trenger å finne ut av . Jeg bare lurer sånn på, når følte du at det ble lettere? Når følte du mer harmoni mellom deg og barna? Jeg ser for meg at ting blir i praksis lettere når yngste kan sitte i sittedel på vogn, spise mer mat (cafeturer, piknik, utflukter.. Jeg kan jo amme ute, men er vi på farta er det jo lettere med annen mat). Er jeg naiv? Anonymkode: 92821...9fe
Sunshineyellow Skrevet 9. juli 2021 #2 Skrevet 9. juli 2021 Blir veldig lett når minste er 2 år:) Men går jo gradvis bedre. Nå begynner minste å bli mer spennende for storebror:) kan de leke og han kan hjelpe til ikke tenk at du skal gjøre så mye i løpet av dagen. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #3 Skrevet 9. juli 2021 Sunshineyellow skrev (1 minutt siden): Blir veldig lett når minste er 2 år:) Men går jo gradvis bedre. Nå begynner minste å bli mer spennende for storebror:) kan de leke og han kan hjelpe til ikke tenk at du skal gjøre så mye i løpet av dagen. Takk for svar 😊 jeg ser at de har glede av hverandre. Yngste blir ihvertfall veldig glad og smiler, det tror jeg eldste setter pris på. Det blir mye hagelek, men nå er vi en uke utenbys med familie, så det er litt ferie, har ingen planer når vi kommer tilbake, håper bare å gjøre ferien "verdig". Anonymkode: 92821...9fe 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #4 Skrevet 9. juli 2021 Føler med deg. Det er skikkelig tøft å være mye alene med to barn som har så ulike behov. Jeg syns det ble lettere når minsten bikket 6 mnd. Det var fortsatt tøft og ble gradvis lettere, men absolutt mye bedre da. Anonymkode: 4e46d...1ee 1
Gjest ABM Skrevet 9. juli 2021 #5 Skrevet 9. juli 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Når blir det lettere? Vi har to barn hvor pappaen jobber mye. Jeg skriver ikke dette fordi det nå er ferie for eldste på fire som går i barnehage, og at jeg kanskje kjenner det litt ekstra, men sånn generelt.. Yngste er fire måneder og kan ikke sitte enda, blir fullammet og er basically en litt tung sekk med poteter. Han liker ikke å ligge i vogn naturlig nok, bæresele er heller ikke særlig stas, han vil opp å se. Når han skal sove, kan han fint sove i vogna, men som oftest vil han ha ro og stillhet. Det blir derfor ikke veldig fleksibelt. Å dra på lekeplass fungerer greit, men stranda tør jeg ikke dra aleine med dem. Av erfaring har jeg opplevd at de begge trenger meg samtidig og fireåringen krever alltid litt ekstra når babyen gråter. Da finner hun på å løpe langt ut i vannet. Altså, det er mye logistikk og upraktiske situasjoner som jeg enda trenger å finne ut av . Jeg bare lurer sånn på, når følte du at det ble lettere? Når følte du mer harmoni mellom deg og barna? Jeg ser for meg at ting blir i praksis lettere når yngste kan sitte i sittedel på vogn, spise mer mat (cafeturer, piknik, utflukter.. Jeg kan jo amme ute, men er vi på farta er det jo lettere med annen mat). Er jeg naiv? Anonymkode: 92821...9fe Går gradvis mot bedre hele tiden ...men når hun eldste blir rundt 8 klarer hun å passe han som da blir 4.... Og dere får fred til å lage en til...😂
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #6 Skrevet 9. juli 2021 Jeg tenker at det er lurt å tenke gjennom ulike scenarioer og legge slagplaner. Planlegg godt, og forbered 4-åringen på hva som skal skje og hva du forventer. Skill også mellom hva som er viktig og hva som er mindre viktig. Det er ikke krise for babyen å ligge i vognen og gråte litt, mens du henter inn 4-åringen som bader på dypt vann. På stranden kan jeg anbefale et lite baby-telt med et par babyleker. Beskytter babyen mot sola + at babyen for sin lune hule der. Dersom 4-åringen stikker av/ikke hører på deg, må hun leies. Gi 4-åringen noe mat/snacks mens du ammer baby. Når babyen lærer å sitte, kan h*n sitte i bæremeis. God utsikt der oppe, og du får hendene fri. Anonymkode: 0610e...040 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #7 Skrevet 9. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tenker at det er lurt å tenke gjennom ulike scenarioer og legge slagplaner. Planlegg godt, og forbered 4-åringen på hva som skal skje og hva du forventer. Skill også mellom hva som er viktig og hva som er mindre viktig. Det er ikke krise for babyen å ligge i vognen og gråte litt, mens du henter inn 4-åringen som bader på dypt vann. På stranden kan jeg anbefale et lite baby-telt med et par babyleker. Beskytter babyen mot sola + at babyen for sin lune hule der. Dersom 4-åringen stikker av/ikke hører på deg, må hun leies. Gi 4-åringen noe mat/snacks mens du ammer baby. Når babyen lærer å sitte, kan h*n sitte i bæremeis. God utsikt der oppe, og du får hendene fri. Anonymkode: 0610e...040 Tusen takk for godt tips ❤️ Vi har kjøpt et uv telt som hjelper en del. Jeg skal innrømme at jeg er en smule livredd for å slippe noen av dem av syne. Jeg må jo bare prøve meg frem og kommunisere med fireåringen. Hn har i det siste endret atferden sin, så det er mye å venne seg til hos oss. Heldigvis er hun mye lettere når det kun er oss tre. ABM skrev (1 time siden): Går gradvis mot bedre hele tiden ...men når hun eldste blir rundt 8 klarer hun å passe han som da blir 4.... Og dere får fred til å lage en til...😂 Hah det her skal jeg ikke gjennom en gang til, med mindre de finner opp en kloningsmaskin før den tid 😂 AnonymBruker skrev (1 time siden): Føler med deg. Det er skikkelig tøft å være mye alene med to barn som har så ulike behov. Jeg syns det ble lettere når minsten bikket 6 mnd. Det var fortsatt tøft og ble gradvis lettere, men absolutt mye bedre da. Anonymkode: 4e46d...1ee Det er det, jeg sitter jo med konstant dårlig samvittighet fordi jeg ikke er 100% tilpasset begge to til enhver tid. Feks blir fireåringen sittende alene på kvelden når yngste legges, og noen ganger på yngste ligge å klage høylytt når fireåringen blir dusjet (hn får dusje alene, men jeg hjelper til å vaske og skylle av såpe). Går seg nok til 😂 Anonymkode: 92821...9fe
Gjest ABM Skrevet 9. juli 2021 #8 Skrevet 9. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tusen takk for godt tips ❤️ Vi har kjøpt et uv telt som hjelper en del. Jeg skal innrømme at jeg er en smule livredd for å slippe noen av dem av syne. Jeg må jo bare prøve meg frem og kommunisere med fireåringen. Hn har i det siste endret atferden sin, så det er mye å venne seg til hos oss. Heldigvis er hun mye lettere når det kun er oss tre. Hah det her skal jeg ikke gjennom en gang til, med mindre de finner opp en kloningsmaskin før den tid 😂 Det er det, jeg sitter jo med konstant dårlig samvittighet fordi jeg ikke er 100% tilpasset begge to til enhver tid. Feks blir fireåringen sittende alene på kvelden når yngste legges, og noen ganger på yngste ligge å klage høylytt når fireåringen blir dusjet (hn får dusje alene, men jeg hjelper til å vaske og skylle av såpe). Går seg nok til 😂 Anonymkode: 92821...9fe Jeg forstår jo at du er sliten...har vært der jeg og🙄...men det er lys i enden av tunellen....og det beste av alt...når barna blir voksne husker du kun de morsomme tingene😂😂 Er ikke naturen vis?🤣
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #9 Skrevet 9. juli 2021 Jeg snakket nettopp med ei venninne om akkurat når det ble lettere å komme seg rundt med to alene, og vi konkluderte vel med at det ikke finnes noen fasit. Jeg syntes det gikk fint de første månedene, fordi babyen liksom bare hang på da (brukte bæretøy), og at det var litt kinkig akkurat rundt 4-6 mnd. Da var det som du beskriver, lillesøster ville se og være med, men kunne hverken sitte eller komme seg noe sted selv. Jeg hadde også til tider veldig dårlig samvittighet for å ikke være helt til stede for begge samtidig, f.eks. ifbm. kveldsstell og legging. Men nå er vår yngste 1,5, og vi hadde det skikkelig koselig på badet i kveld. Begge er vant med å vente litt på den andre. Og de vil være sammen. Det ble lettere gradvis her. Med enkelte nye utfordringer underveis. Som at nå er det hun yngste som løper i alle retninger, klatrer og må passes godt på ute på tur. Det hender de løper i hver sin retning, eller at en ikke vil gå og den andre vil løpe. Men stort sett går det veldig fint, og den eldste kan fint være med på samtaler om sjalusi og at det er vanskelig å vente noen ganger osv. nå. Anonymkode: 2aa51...a03 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #10 Skrevet 10. juli 2021 Når den minste begynner å gå, ferdig med amming, begge sover gjennom natta. Legg lista lavt nå med baby i hus. Sørg for å få nok hvile selv. Det er tøft med småbarnsperioden, men det blir bare bedre Anonymkode: b46b4...db3 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #11 Skrevet 10. juli 2021 Mine er 6, 10 og 12 og jeg venter enda på at det skal bli lettere🤣 For å være helt ærlig syns jeg det bare blir værre og værre jo eldre de blir🙈 Det kommer andre utfordringer når de blir eldre enn når de var helt små, men jeg drømmer meg tilbake til den tida der jeg bare kunne løfte dem opp å sette dem i en stol når vi var «uenig»😅 Anonymkode: 8c105...eaf 1
Gjest ABM Skrevet 10. juli 2021 #12 Skrevet 10. juli 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Mine er 6, 10 og 12 og jeg venter enda på at det skal bli lettere🤣 For å være helt ærlig syns jeg det bare blir værre og værre jo eldre de blir🙈 Det kommer andre utfordringer når de blir eldre enn når de var helt små, men jeg drømmer meg tilbake til den tida der jeg bare kunne løfte dem opp å sette dem i en stol når vi var «uenig»😅 Anonymkode: 8c105...eaf Jo..men om 100 år er alt glemt😂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå