Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min gamle far driver et AS som det ikke har skjedd en eneste ting i de siste to årene. Likevel har han fått en faktura på 14 000,- fra revisor, det tilsvarer 8 timer. Tar det virkelig en hel arbeidsdag å kopiere fjoråret som også var i null?

Noen som er revisor som kan forklare hvor mye jobb det er? Er han lurt eller tar det lengre tid enn vi kunnskapsløse skjønner?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Var det faktura for 8 timer eller var det faktura for årsregnskap? Vi fakturerer fastpris på enkelte tjenester, ikke timepris på alt.

Anonymkode: f6f95...7fe

  • Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Var det faktura for 8 timer eller var det faktura for årsregnskap? Vi fakturerer fastpris på enkelte tjenester, ikke timepris på alt.

Anonymkode: f6f95...7fe

Takk for at du gidder å svare!

Det var årsregnskap. Så da er det minstepris på én dag, er det det du sier?

Endret av juni
AnonymBruker
Skrevet

Gammel revisor her. Det vil alltid ta en noe tid å gå gjennom det man må gjøre. Og er ikke selskapet en del av et konsern der man kan dekkes inn av handlinger gjort for andre tilknyttede selskaper så er det vel få revisorer som gidder å ta et oppdrag for særlig mye mindre. Men, kan han ikke velge bort revisor da. Alle ASEr trenger ikke revisjon lenger.

Anonymkode: f0346...9ed

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det revisjon på et sovende selskap? Kunne han klart deg med en regnskapsfører?

Anonymkode: a979d...d60

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
juni skrev (8 minutter siden):

Min gamle far driver et AS som det ikke har skjedd en eneste ting i de siste to årene. Likevel har han fått en faktura på 14 000,- fra revisor, det tilsvarer 8 timer. Tar det virkelig en hel arbeidsdag å kopiere fjoråret som også var i null?

Noen som er revisor som kan forklare hvor mye jobb det er? Er han lurt eller tar det lengre tid enn vi kunnskapsløse skjønner?

Det spørs jo litt hva som ligger i selskapet og hva revisor har gjort. 

Hvis revisor både har revidert og satt opp årsregnskap og ligningspapirer, så tar det jo såklart litt tid. 

Det er ikke noe salg? Ikke noe innkjøp? Ikke varelager? Ingen aksjer? Ingen driftsmidler?

Jeg har selskap som jeg har gått gjennom på et par timer, men da har det kun vært revisjon, og ikke årsregnskap. Og da har det ikke vært noe annet enn kun revisjonshonorar og bankgebyr på kostnadssida, ingen inntekter osv. 

 

Anonymkode: 2f211...248

Skrevet

synes det høres rimelig ut. Er en del som må gjennom uansett. 

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det spørs jo litt hva som ligger i selskapet og hva revisor har gjort. 

Hvis revisor både har revidert og satt opp årsregnskap og ligningspapirer, så tar det jo såklart litt tid. 

Det er ikke noe salg? Ikke noe innkjøp? Ikke varelager? Ingen aksjer? Ingen driftsmidler?

Jeg har selskap som jeg har gått gjennom på et par timer, men da har det kun vært revisjon, og ikke årsregnskap. Og da har det ikke vært noe annet enn kun revisjonshonorar og bankgebyr på kostnadssida, ingen inntekter osv. 

 

Anonymkode: 2f211...248

Ikke en døyt har vært gjort eller kjøpt.

Skrevet
Cezanne skrev (8 minutter siden):

synes det høres rimelig ut. Er en del som må gjennom uansett. 

Som hva da? Kunne de ikke kopiert fra i fra i fjor? Skjønner om jeg kanskje er helt fjern her, bare lurer.

AnonymBruker
Skrevet
juni skrev (5 minutter siden):

Som hva da? Kunne de ikke kopiert fra i fra i fjor? Skjønner om jeg kanskje er helt fjern her, bare lurer.

Man må gå gjennom alle områdene (innkjøp, likvider, skatter og avgifter osv) og bekrefte. 

Vi bruker et revisjonsprogram der det tar litt tid uansett å klikke seg gjennom alt, for selv om det ikke har vært noe, så skal man da bekrefte at man har sjekket at det ikke har vært noe. Og man må uansett sette opp bankavstemming, man må sette opp analyser på innkjøp der man da nok kommer til å konkludere med at det ikke har vært noen aktivitet og at det ikke trengs ytterligere kontroller. 

Man må sette opp skatteberegning, kontrollere fjorårets skatteoppgjør mot innsendte ligningspapirer, sette opp formuesavstemming. Ligger det noen driftsmidler i selskapet, må man kontrollere avskrivninger.

Man må klikke seg gjennom alle områdene og bekrefte at det ikke har vært endringer i rutiner eller programmer osv.

Og skal man sette opp årsregnskapet, må man legge saldobalansen inn i årsoppgjørsprogrammet, gå gjennom og kontrollere ligningspapirer, gå gjennom noter og oppdatere tall som ikke legges inn automatisk. 

Utarbeider dere styre- og generalforsamlingsprotokoller selv eller gjør revisor dette? Isåfall tar det jo bittelitt tid å sette opp og kontrollere disse, ordne fullstendighetserklæring, ordne revisjonsberetning. 

Anonymkode: 2f211...248

  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Man må gå gjennom alle områdene (innkjøp, likvider, skatter og avgifter osv) og bekrefte. 

Vi bruker et revisjonsprogram der det tar litt tid uansett å klikke seg gjennom alt, for selv om det ikke har vært noe, så skal man da bekrefte at man har sjekket at det ikke har vært noe. Og man må uansett sette opp bankavstemming, man må sette opp analyser på innkjøp der man da nok kommer til å konkludere med at det ikke har vært noen aktivitet og at det ikke trengs ytterligere kontroller. 

Man må sette opp skatteberegning, kontrollere fjorårets skatteoppgjør mot innsendte ligningspapirer, sette opp formuesavstemming. Ligger det noen driftsmidler i selskapet, må man kontrollere avskrivninger.

Man må klikke seg gjennom alle områdene og bekrefte at det ikke har vært endringer i rutiner eller programmer osv.

Og skal man sette opp årsregnskapet, må man legge saldobalansen inn i årsoppgjørsprogrammet, gå gjennom og kontrollere ligningspapirer, gå gjennom noter og oppdatere tall som ikke legges inn automatisk. 

Utarbeider dere styre- og generalforsamlingsprotokoller selv eller gjør revisor dette? Isåfall tar det jo bittelitt tid å sette opp og kontrollere disse, ordne fullstendighetserklæring, ordne revisjonsberetning. 

Anonymkode: 2f211...248

Ok, tusen takk for innsikt! 😄 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Man må gå gjennom alle områdene (innkjøp, likvider, skatter og avgifter osv) og bekrefte. 

Vi bruker et revisjonsprogram der det tar litt tid uansett å klikke seg gjennom alt, for selv om det ikke har vært noe, så skal man da bekrefte at man har sjekket at det ikke har vært noe. Og man må uansett sette opp bankavstemming, man må sette opp analyser på innkjøp der man da nok kommer til å konkludere med at det ikke har vært noen aktivitet og at det ikke trengs ytterligere kontroller. 

Man må sette opp skatteberegning, kontrollere fjorårets skatteoppgjør mot innsendte ligningspapirer, sette opp formuesavstemming. Ligger det noen driftsmidler i selskapet, må man kontrollere avskrivninger.

Man må klikke seg gjennom alle områdene og bekrefte at det ikke har vært endringer i rutiner eller programmer osv.

Og skal man sette opp årsregnskapet, må man legge saldobalansen inn i årsoppgjørsprogrammet, gå gjennom og kontrollere ligningspapirer, gå gjennom noter og oppdatere tall som ikke legges inn automatisk. 

Utarbeider dere styre- og generalforsamlingsprotokoller selv eller gjør revisor dette? Isåfall tar det jo bittelitt tid å sette opp og kontrollere disse, ordne fullstendighetserklæring, ordne revisjonsberetning. 

Anonymkode: 2f211...248

Dette høres litt overkill ut. Bankavstemmingen skal jo være klar når revisor får regnskapet til revisjon. Er det ikke aktivitet trenger du jo ikke noe analyse for et titalls kostnadsbilag. Trenger egentlig ikke å sjekke hvis kontoene hvis de er under arbeidsvesentlighet. 

Skatteberegning og formuesavstemming håndteres av årsoppgjør program hvis det ikke er spesielle poster. 

Forutsatt at det du sier om størrelse/aktivitet er riktig TS ville du nok fått det noen tusenlapper billigere der jeg jobber, med mindre det er store poster i balansen med estimeringsusikkerhet. Er prisen du oppgir inkludert MVA? 

Anonymkode: 0c6b4...f99

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, juni said:

Min gamle far driver et AS som det ikke har skjedd en eneste ting i de siste to årene. Likevel har han fått en faktura på 14 000,- fra revisor, det tilsvarer 8 timer. Tar det virkelig en hel arbeidsdag å kopiere fjoråret som også var i null?

Noen som er revisor som kan forklare hvor mye jobb det er? Er han lurt eller tar det lengre tid enn vi kunnskapsløse skjønner?

Høres ut som det er helt innenfor. En får helt sikkert en fjøsnisse til å gjøre det billigere,  men en får det en betaler for.

Anonymkode: 75f9a...1d9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Høres ut som det er helt innenfor. En får helt sikkert en fjøsnisse til å gjøre det billigere,  men en får det en betaler for.

Anonymkode: 75f9a...1d9

Skal man ha en revisjon som faktisk gjøres etter ISAene, så koster det uansett hvor lite aktivitet det er. Men det høres ut som det er en fordel å velge bort revisjon - vinn vinn for alle parter (særs lite givende å revidere selskaper uten drift - kan heller bruke tiden min på noen som faktisk har behov for revisjon)

Anonymkode: baf31...8ec

Skrevet

Tusen takk for svar😊

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde ikke tatt på oss den jobben for 14 000. 

Å se at regnskapet er rett gjør jeg nok på 30 minutter, om dokumentasjonen er klar. Men i tillegg kommer;

Aksept-vurdering og uavhengighetsvurderinger må gjøres i et separat program. KYC handlinger må gjennomføres - innhente korrekt kopi av ID og undersøke reelle rettighetshavere. Deretter må vi lage og signere et engasjementsbrev. Så etableres en revisjonsfil. Før vi i det hele tatt kommer til å revidere regnskapet må vi vurdere internkontroll, IT systemer, kjøre sjekk av nærstående, gjennomføre et formelt møte eksternt og internt, beregne vesentlighet og sette opp en revisjonsplan. 

Selve revisjonen må dokumenteres. Med klare referanser og vedlegg til hva vi har sett på. 

I tillegg til at regnskapet er rett signerer vi på at bokføringslov etterleves, og at skattemeldingen er korrekt. Førstnevnte krever at vi fyller ut en sjekkliste og gjør øvrige vurderinger. Sistnevnte krever sjekk av fullstendig sett ligningspapirer, og bruk av et annet system igjen. 

Når revisjonen er gjennomført må vi utføre avslutnignshandlinger, som inkluderer ca 10 nye trinn. Inkludert utarbeidelse av fullstendighetserklæring som må signeres, og revisjonsberetningen. 

Vi må føre og dokumentere timer, jobben må faktureres. I tillegg har vi four-eyes prinsippet, der alt arbeid må gjennomgås av en annen person enn den som har utført det. 

Oppsummert - småkunder lønner seg ikke. 

Dere bør gjennomføre fravalg revisor og lage regnskap selv, eller la regnskapsfører gjøre dette. 

Anonymkode: aed85...994

  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...