Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min mor ønsker å kjøpe bolig sammen. Hun har en inntekt på ca 15 500 som etterlattepensjon, hun har vært syk og er fortsatt syk og har ikke arbeidet noe særlig. (Dokumentert av lege). Hun får kun denne inntekten og bostøtte.  Jeg har en inntekt på ca 500 000 i året og den øker, jeg har også mastergrad. Men både hun og jeg har ikke så mye i egenkapital. Kan vi kvalifisere oss til startlån fra husbanken/kommunen? Evt kan vi få litt støtte til egenkapital fra husbanken?  

Anonymkode: 9cc6a...b30

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg og min mor ønsker å kjøpe bolig sammen. Hun har en inntekt på ca 15 500 som etterlattepensjon, hun har vært syk og er fortsatt syk og har ikke arbeidet noe særlig. (Dokumentert av lege). Hun får kun denne inntekten og bostøtte.  Jeg har en inntekt på ca 500 000 i året og den øker, jeg har også mastergrad. Men både hun og jeg har ikke så mye i egenkapital. Kan vi kvalifisere oss til startlån fra husbanken/kommunen? Evt kan vi få litt støtte til egenkapital fra husbanken?  

15 500 ca i måneden. :)

Skrevet

Hun kan få støtte fra husbanken, men det er høyst usannsynlig at du får det.

Hvorfor i alle dager skal du få startlån? Startlån er ikke fordi du ikke har prioritert å spare. Det er for dem som ikke har mulighet til å få boliglån på andre måter. Med 500 k i lønn og vente om mer, så er du overhodet ikke varig økonomisk vanskeligstilt. 

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Du kvalifiserer ikke til husbanklån, du tjener alt for mye til det! Mammaen din har derimot en større sjanse for å få det, men hun bør søke lån i vanlige banker og ha avslag svart på hvitt før hun søker, mange kommuner krever nemlig avslag fra minst en bank, min kommune krever tre banker, før man kan søke hos husbanken.

Du kan finne ut av det meste dere lurer på inne på http://www.husbanken.no

Anonymkode: 81c32...92e

AnonymBruker
Skrevet

Jo, du kan få startlån! Vi fikk med en inntekt på 900.000 samlet. Grensen i kommunen her er 950.000 å i noen tilfeller gjør dem unntak.

Anonymkode: 9b109...60e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo, du kan få startlån! Vi fikk med en inntekt på 900.000 samlet. Grensen i kommunen her er 950.000 å i noen tilfeller gjør dem unntak.

Helt sykt og kvalmt !

Anonymkode: 8e12e...bea

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvordan i alle dager har dere fått til det??

Anonymkode: b7aad...536

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvordan i alle dager har dere fått til det??

Anonymkode: b7aad...536

Hvordan vi fikk til å få lån? Vi søkte og fikk det innvilget. Grunnen til det var pga høy husleie hadde vi ikke mulighet til å spare + gammel gjeld som vi betalte ned på. Vi prøvde lenge å finne noe billigere å leie, men det var ikke å oppdrive. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Du vil ikke få det, det gis til vanskeligstilte, du vil ikke regnes som det når du har 500 000 og forventes stige. Det er ikke aånn at det gis startlån fordi folk mangler egenkapital. Det er tvilsomt om din mor vil få, hun har ikke spesielt høy inntekt. Må jo være grunnlag for at hun skal kunne betale tilbake lånet også

Anonymkode: c213f...d27

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Startlån gis til de som ikke kan få lån i vanlig bank. Det er ikke et krav å være vanskeligstilt. Anbefaler deg å snakke med dem, ts, ikke med alle de som synser om noe de ikke vet her inne. 

Anonymkode: 16a65...82d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Startlån gis til de som ikke kan få lån i vanlig bank. Det er ikke et krav å være vanskeligstilt. Anbefaler deg å snakke med dem, ts, ikke med alle de som synser om noe de ikke vet her inne. 

Anonymkode: 16a65...82d

Seriøst? Ts får ikke startlån

Sitat husbanken
«Startlån er for barnefamilier og personer som er i en særlig utfordrende situasjon og mangler en egnet bolig.»

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tilbakemeldingene. 

Hun betaler jo rundt 13 000,- i husleie + strøm. Vil hun klare å betjene et bolig lån med annet boligutgifter alene? 

AnonymBruker
Skrevet

Her tuller du TS, bare å starte sparingen inn i BSU og lignende for å få skattefordel sånn at du kan ta opp vanlig lån. Det var sånn jeg løste situasjonen :) Hvis moren din skal få lån hos Husbanken, så blir det for lite penger til at det kan gå for dere begge.

Øverste grense er 570.000,- her for to voksne mennesker, så det jeg leser her over om maks 900.000 er veldig rart, da er du jo ikke så vanskeligstilt når hver tjener ca. 450.000 hver? Kanskje det var barn inn i bildet, da bruker det å bli enklere for da ønsker man å tilrettelegge for bolig om passer bara.

Anonymkode: c6fc4...f08

• Liker 2
Gjest Rååååsa
Skrevet

Jeg tror nok dere kan få det innvilget. 

Fokuser på din syke mor i søknaden. 

AnonymBruker
Skrevet

Får eldre mennesker husbanklån? Jeg er så bekymret for min 74 år gamle mor, som bor alene, avsides i et digert gammelt hus som krever mye vedlikehold. Hvis hun må ha krykker, rullator eller whatever blir det tungt for henne. Hun har heller ikke sertifikat.

Jeg ønsker at hun flytter litt mer sentralt i en lettstelt leilighet på ett plan. Da vil jeg også kunne følge henne lettere opp. I dag er hun 6 timer unna, og jeg har full jobb og barn å følge opp. Har ikke økonomi til å kjøpe en sekundærleilighet og leie ut rimelig til henne.

Hun er ikke syk slik at hun har krav på å komme på sykehjem, men jeg tenker med skrekk og gru på hvordan det kan bli for henne om noen år💔

Anonymkode: c4328...200

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Får eldre mennesker husbanklån? Jeg er så bekymret for min 74 år gamle mor, som bor alene, avsides i et digert gammelt hus som krever mye vedlikehold. Hvis hun må ha krykker, rullator eller whatever blir det tungt for henne. Hun har heller ikke sertifikat.

Jeg ønsker at hun flytter litt mer sentralt i en lettstelt leilighet på ett plan. Da vil jeg også kunne følge henne lettere opp. I dag er hun 6 timer unna, og jeg har full jobb og barn å følge opp. Har ikke økonomi til å kjøpe en sekundærleilighet og leie ut rimelig til henne.

Hun er ikke syk slik at hun har krav på å komme på sykehjem, men jeg tenker med skrekk og gru på hvordan det kan bli for henne om noen år💔

Omsorgsbolig «uten omsorg»; altså kommunal bolig tilrettelagt for å klare seg selv, eventuelt med noe bistand fra hjemmetjenester. Forøvrig- mange 74-åringer er jo kjempespreke og klarer seg godt i mange år. 
Men vil mora di flytte da?

Anonymkode: 1e1dd...b9b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Omsorgsbolig «uten omsorg»; altså kommunal bolig tilrettelagt for å klare seg selv, eventuelt med noe bistand fra hjemmetjenester. Forøvrig- mange 74-åringer er jo kjempespreke og klarer seg godt i mange år. 
Men vil mora di flytte da?

Anonymkode: 1e1dd...b9b

Sikkert ikke😅men hun har ingen andre. Det blir jo en fryktelig vond sitasjon om hun trenger hjelp med årene. Jeg er i arbeidslivet ca 30 år til. Ikke aktuelt å flytte dit. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Her tuller du TS, bare å starte sparingen inn i BSU og lignende for å få skattefordel sånn at du kan ta opp vanlig lån. Det var sånn jeg løste situasjonen :) Hvis moren din skal få lån hos Husbanken, så blir det for lite penger til at det kan gå for dere begge.

Øverste grense er 570.000,- her for to voksne mennesker, så det jeg leser her over om maks 900.000 er veldig rart, da er du jo ikke så vanskeligstilt når hver tjener ca. 450.000 hver? Kanskje det var barn inn i bildet, da bruker det å bli enklere for da ønsker man å tilrettelegge for bolig om passer bara.

Anonymkode: c6fc4...f08

Her er det 9g som er maks, men dem kan gjøre unntak. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.7.2021 den 22.25):

Vi fikk også unntak da vi hadde 1.050.000 i samlet inntekt. Grensen i kommunen her var også 950.000 kroner.

Anonymkode: 2dd95...5e8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Rååååsa skrev (16 timer siden):

Jeg tror nok dere kan få det innvilget. 

Fokuser på din syke mor i søknaden. 

Det funker ikke sånn. Vi lever ikke en drømmeverden 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...