Gå til innhold

Har egentlig lyst på ett barn til (har ett), men tenker mye på overbefolkning/naturødeleggelse osv.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så jeg tenkte jeg kom til å kunne nøye meg med ett barn, men nå som jeg har kommet meg utover i 30-åra, merker jeg den biologiske klokken tikke med tunge slag, og jeg merker at barneønsket begynner å melde seg sterkt. Vi er gode foreldre, har ressurser, førstebarnet har blitt 6, så vi har god tid og mye overskudd. Ikke er vi blitt for gamle heller (rett over 30).  

Men jeg klarer ikke å legge fra meg følelsen av at det er så egoistisk å skulle få et barn til pga. overbefolkning, artsutryddelse osv. Jeg er ikke av de mest klimahysteriske altså, kjører bensinbilen min med rimelig god samvittighet, men når jeg ser grafer over befolkningseksplosjonen i verden, og ser hvordan vi mennesker brer om oss, og ødelegger så å si alt vi kommer i nærheten av, så blir jeg betenkt når det gjelder å skulle bidra til dette. Ikke misforstå meg, mennesker er fantastiske og livet er herlig, men vi har vokst oss ut over våre bredder for lenge siden. Og det virker ikke akkurat som mennesket er rasjonelt når det kommer til barneønske. Til og med på Gaza-stripen, i bomberegn, skyhøye fødselsrater og endeløs elendighet er fertilitetsklinikker big business. 

Så er det de som sier at, ja, dette gjelder Afrika og Midtøsten, men ikke oss. Se på de lave fødselstallene våre! Og så er det Erna som er ute og maner om å få barn for å få flere skattepenger, men ærlig talt så gjelder dette også Norge. På under 300 år, har vi nesten tidoblet befolkningen her i landet. Og ja, vi har fortsatt lav befolkningstetthet sammenlignet med mange andre land, men så er det jo også lite fruktbar jord her, så det er jo naturlig at det bor færre folk her enn lenger sør - det er i verdenssammenheng et ganske ekstremt liv her i nord. Og ungene vi lager fødes jo inn i et i-landsforbruk som belaster kloden langt mer per barn, enn barn i u-land. 

Så er det noen som sier at jo, men vi trenger jo folk for å pleie de eldre, men jeg tenker at å skulle føde barn kun for å opprettholde et befolkningsnivå som ikke er bærekraftig, er som å tisse i buksa for å holde seg varm. Det finnes mange måter å løse eldrebølgen på, om man bare våger å tenke litt kreativt. Det blir et krafttak i noen generasjoner, men så vil de som kommer etterpå få et bedre livsgrunnlag - og ikke minst naturen og andre levende skapninger i dette landet. 

Akkurat nå føler jeg at jeg og mannen har bidratt greit. Vi har smeltet sammen vårt genmateriale i ett barn. Gått fra to til ett individ. Men får vi ett barn til, bidrar vi jo bare til status quo. 

Jaja, dette ble langt. Men er det noen andre der ute som sliter med samme tanker, som vil dele med meg hva slags konklusjoner dere har kommet fram til?

1280px-Population_graph_for_Norway.svg.png

Anonymkode: 155b9...66a

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Fødselstallene på verdensbasis har vært på vei ned i mange år. Grunnen til at det blir flere og flere mennesker, er at flere overlever til voksen alder, noe som vel må sies å være en god ting. I 2020 var det bare 8 land som fikk 5 barn eller mer per kvinne (alle i Afrika). I 1960 var det over 100 land der kvinnene fikk 6 barn eller mer, for å sette det i perspektiv.

Så når de store fødselskulla dør etter hvert (det tar jo tid siden folk blir stadig eldre over hele verden), vil befolkninga synke.

Du kan jo lese litt om det her, hvor det er forklart på en enkel måte: https://snl.no/verdens_befolkning

Sjekk lister herfra for statistikk (historiske nederst): https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_sovereign_states_and_dependencies_by_total_fertility_rate

Jeg vil si det er greit å få litt flere unger som kan ta seg av eldrebølgen som kommer. 

AnonymBruker
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (9 minutter siden):

Fødselstallene på verdensbasis har vært på vei ned i mange år. Grunnen til at det blir flere og flere mennesker, er at flere overlever til voksen alder, noe som vel må sies å være en god ting. I 2020 var det bare 8 land som fikk 5 barn eller mer per kvinne (alle i Afrika). I 1960 var det over 100 land der kvinnene fikk 6 barn eller mer, for å sette det i perspektiv.

Så når de store fødselskulla dør etter hvert (det tar jo tid siden folk blir stadig eldre over hele verden), vil befolkninga synke.

Du kan jo lese litt om det her, hvor det er forklart på en enkel måte: https://snl.no/verdens_befolkning

Sjekk lister herfra for statistikk (historiske nederst): https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_sovereign_states_and_dependencies_by_total_fertility_rate

Jeg vil si det er greit å få litt flere unger som kan ta seg av eldrebølgen som kommer. 

Hei, jeg er klar over detter fenomenet, men det bringer jo oss ikke akkurat tilbake på forsvarlig/bærekraftig nivå av den grunn. Det gjør jo bare utviklingen litt mindre ille. 

Tenker det ville være en bedre taktikk å gi helsearbeidere bedre arbeidsvilkår, så er det kanskje færre som velger frisørlinja/makeup-artist/meningsløse utallige bachelorgrader i humaniora osv. Vi har jo store deler av arbeidsstyrken vår bundet opp i yrker som ikke gagner noen eller noe. Videregåendeelever som dropper ut kunne fått lærlingelønn og rene praksisstudier i helsevesenet hvor de går med mentor. Vi kan innkalle til tvungen verneplikt igjen hvor man velger mellom militærtjeneste eller siviltjeneste på sykehjem etc. Med hjelp med det rent fysiske arbeidet, og mindre arbeidsbelastning på hver enkelt arbeider, vil nok dette bringe sykepleierne tilbake til eldrefeltet også. 

Uansett, det blir en annen debatt, men det finnes så mange måter å løse eldrebølgen på, som ikke bidrar til overbefolkning. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med deg! Vi har ett barn, og selv om det hadde vært koselig med ett til, blir det med det.

Eldrebølgen og mangel på arbeidskraft er jeg ikke redd for. Automatisering og effektivisering reduserer behovet for arbeidskraft over alt, så det blir nok igjen til å ta seg av de eldre. Naturødeleggelser er mye verre og vanskeligere å bøte på.

Anonymkode: 4cd06...efe

• Liker 5
Skrevet

Hva om barnet du ønsker vokser opp til å bli et geni som løser klimakrisen?😉

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
morning_sun skrev (25 minutter siden):

Hva om barnet du ønsker vokser opp til å bli et geni som løser klimakrisen?😉

Litt seint hvis den store oppdagelsen ikke kommer før om en 30 års tid 😅

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Litt seint hvis den store oppdagelsen ikke kommer før om en 30 års tid 😅

Poenget mitt er at man aldri vet hvilken rolle en person skal spille i dette livet og hva godt et potensielt barn vil bringe til verden 💗

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ta min kvote jeg har ingen barn 

Anonymkode: 7a29c...d40

• Liker 4
Skrevet

Hvis du er så opptatt av befolkningsveksten som du synes er for stor, så kan du jo adoptere et annet barn som virkelig trenger deg som forelder. Det er nok av foreldreløse barn i verden.

• Liker 6
Skrevet
Pillarguri skrev (1 minutt siden):

Hvis du er så opptatt av befolkningsveksten som du synes er for stor, så kan du jo adoptere et annet barn som virkelig trenger deg som forelder. Det er nok av foreldreløse barn i verden.

Jeg skulle foreslå det samme.

TS, siden du er så bekymret for overbefolkning og klima, så er det best å ikke gjøre det vanskeligere for deg selv. Enten adoptere, eller være fosterforeldre for barn som allerede finnes. Så får du ro i sjela.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så jeg tenkte jeg kom til å kunne nøye meg med ett barn, men nå som jeg har kommet meg utover i 30-åra, merker jeg den biologiske klokken tikke med tunge slag, og jeg merker at barneønsket begynner å melde seg sterkt. Vi er gode foreldre, har ressurser, førstebarnet har blitt 6, så vi har god tid og mye overskudd. Ikke er vi blitt for gamle heller (rett over 30).  

Men jeg klarer ikke å legge fra meg følelsen av at det er så egoistisk å skulle få et barn til pga. overbefolkning, artsutryddelse osv. Jeg er ikke av de mest klimahysteriske altså, kjører bensinbilen min med rimelig god samvittighet, men når jeg ser grafer over befolkningseksplosjonen i verden, og ser hvordan vi mennesker brer om oss, og ødelegger så å si alt vi kommer i nærheten av, så blir jeg betenkt når det gjelder å skulle bidra til dette. Ikke misforstå meg, mennesker er fantastiske og livet er herlig, men vi har vokst oss ut over våre bredder for lenge siden. Og det virker ikke akkurat som mennesket er rasjonelt når det kommer til barneønske. Til og med på Gaza-stripen, i bomberegn, skyhøye fødselsrater og endeløs elendighet er fertilitetsklinikker big business. 

Så er det de som sier at, ja, dette gjelder Afrika og Midtøsten, men ikke oss. Se på de lave fødselstallene våre! Og så er det Erna som er ute og maner om å få barn for å få flere skattepenger, men ærlig talt så gjelder dette også Norge. På under 300 år, har vi nesten tidoblet befolkningen her i landet. Og ja, vi har fortsatt lav befolkningstetthet sammenlignet med mange andre land, men så er det jo også lite fruktbar jord her, så det er jo naturlig at det bor færre folk her enn lenger sør - det er i verdenssammenheng et ganske ekstremt liv her i nord. Og ungene vi lager fødes jo inn i et i-landsforbruk som belaster kloden langt mer per barn, enn barn i u-land. 

Så er det noen som sier at jo, men vi trenger jo folk for å pleie de eldre, men jeg tenker at å skulle føde barn kun for å opprettholde et befolkningsnivå som ikke er bærekraftig, er som å tisse i buksa for å holde seg varm. Det finnes mange måter å løse eldrebølgen på, om man bare våger å tenke litt kreativt. Det blir et krafttak i noen generasjoner, men så vil de som kommer etterpå få et bedre livsgrunnlag - og ikke minst naturen og andre levende skapninger i dette landet. 

Akkurat nå føler jeg at jeg og mannen har bidratt greit. Vi har smeltet sammen vårt genmateriale i ett barn. Gått fra to til ett individ. Men får vi ett barn til, bidrar vi jo bare til status quo. 

Jaja, dette ble langt. Men er det noen andre der ute som sliter med samme tanker, som vil dele med meg hva slags konklusjoner dere har kommet fram til?

Langt brev skal få kort svar:

Ja! ..du som er en reflektert, oppegående kvinne bør Absolutt få barn!!!

Menneskeheten henger allerede i løse luften utenfor kanten...trolig er vår eneste sjanse opplyste mennesker i vår del av verden!!

AnonymBruker
Skrevet

Tenker at du kan få et barn til. Det velter ikke lasset for verden. 

Anonymkode: 6c4f7...83c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Pillarguri skrev (2 timer siden):

Jeg har et biologisk behov for barn, som jeg skriver ganske eksplisitt. Det er spesielt graviditet, fødsel og barseltid jeg har et behov for og ønske om å oppleve igjen. Se oss selv i barnet. Adopsjon er ikke aktuelt. Blir det ikke et biologisk barn, velger jeg nok heller å bidra på andre måter enn gjennom foreldreskap. Dessuten fungerer ikke adopsjon som veldedighet, som mange tror. Det er langt flere søkere om adopsjon enn det finnes barn tilgjengelige for adopsjon. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenker at du kan få et barn til. Det velter ikke lasset for verden. 

Anonymkode: 6c4f7...83c

Haha, takk for godkjenningen ;) Jeg skjønner at jeg ikke velter lasset alene. Men alle tenker jo sånn. Til og med på Gaza tenker de sånn om barn nummer 8, liksom. Det er alle menneskers små egosentriske handlinger til sammen som har brakt oss dit vi er i dag. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Den etnisk norske befolkningen minker drastisk for hvert år.

Anonymkode: 0c98f...f0e

AnonymBruker
Skrevet
Drizzt skrev (2 timer siden):

Jeg skulle foreslå det samme.

TS, siden du er så bekymret for overbefolkning og klima, så er det best å ikke gjøre det vanskeligere for deg selv. Enten adoptere, eller være fosterforeldre for barn som allerede finnes. Så får du ro i sjela.

Har behov for et biologisk barn. Ønsker å oppleve graviditet, fødsel, barseltid og amming igjen, spesielt. Se oss i barnet. Kanskje føre slekten videre - biologisk. Blir det ikke biologisk barn, så finner jeg nok heller andre måter å bidra på enn gjennom foreldreskap. Har en veldig meningsfull jobb hvor jeg hjelper andre, så da velger jeg nok heller å gi mer på det feltet. 

• Liker 1
Skrevet

Hei! Jeg har tenkt akkurat det samme som deg, og det er ikke akkurat relevant å tenke på norsk fødselstall lenger, verden er i "et" nå, globalisert, og grensene blir stadig mer og mer visket ut. Jeg ønsker å adoptere barn nr 2, det er mer av nok barn her i verden som ikke har noen familie og jeg synes at alle burde begynne å adoptere barn i stedefor å føde altfor mange unger. Det er søren ikke bærekraftig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du virkelig ønsker et biologisk barn til, så får du det. 

Anonymkode: 24666...80d

AnonymBruker
Skrevet

Fin tanke, men hvis du virkelig vil ha et barn til så gjør du det. Vi finner ut av det med overbefolkningen, men siden ingen andre tar ansvar for det så er det tullete at en kvinne i Norge skal gå i mot sine ønsker for fellesskapet når det ikke vil ha noen påvirkning. 

også er det litt rart å tenke sånn når regjeringen maser om at norske kvinner må få flere barn. Så hva skal man høre på liksom? Jeg stemmer for ingen av delene. Akkurat når det gjelder barn så gjør man som man selv ønsker.

og hvis du er bekymret. Kjør mindre bil, fly mindre osv for og gjøre opp for barnet da.

Anonymkode: 7de9f...855

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg tenker at problemet er skjevfordeling og overforbruk av ressurser ikke at vi er for mange. Tenker at hver enkelt av oss et her en kort tid og etterlater våre fortspor. Du velger selv hva du etterlater. Jeg ønsker å leve mer og mer nært naturen, dyrke egen mat osv, og oppdra barn som er miljøbevisst. Og tenker du kan gjøre det samme. Etterlate deg barn som fører med seg noe positivt videre. Du kan ikke redde verden, men du ksn oppdra barn som er bevisst på forbruk. Og så kan de spre det videre.  Jorden og naturen kommer til å overleve uansett tenker jeg, med eller uten mennesker.

Anonymkode: 03658...115

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...