Gå til innhold

Trur dere at et stort ønske om barn skaper mer stress som igjen senker fruktbarhet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ønsker så veldig å bli gravid nå. Og redd det stresser meg. Vil det kunne føre til redusert fruktbarhet?

tips for å slappe av?

Anonymkode: c7f85...333

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, det er mange som mener det.

Et eksempel var en kollega av meg. Hun og mannen hadde prøvd å bli gravide i flere år, og etter fire års prøving fikk de hjelp av sykehus og legevitenskapen, og ble gravide. De var naturligvis overlykkelige.

Babyen ble født og mammaen var lykkelig, avslappet og tenkte at "nå har jeg virkelig fått alt jeg ønsker meg". 

Ukene gikk. Noen uker etter fødselen begynte hun å føle seg "rar", og synes jamen meg hun kjente igjen disse symptomene. Så hun tok en gravidietstest, mistenksom, men liksom "det kan da umulig være...." 

Men joda. Hun var gravid på nytt! Helt på egenhånd hadde de blitt gravide igjen, uten å "prøve" en gang. De hadde jo ikke brukt prevensjon, fordi de trengte jo ikke den slags, de kunne jo ikke bli gravide på egenhånd!??

Kollegaen fikk dermed to barn innefor et tidsrom på bare 11 måneder :) Hun sa selv hun mente det var kun fordi hun greide å slappe helt av og var så avslappet og ikke stresset mer.

• Liker 3
Skrevet

Nei, det tror jeg ikke. Det er i alle fall andre faktorer som påvirker fruktbarheten mye mer. 

Jeg får uansett ikke gjort noe med stresset, så da stresser jeg mindre ved å tenke at det ikke gjør noe om jeg stresser litt. Hvis du hele tiden går rundt og tenker "Nå må jeg ikke bli stressa, for da blir jeg aldri gravid", DA blir du stressa da. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei. 

Jeg leste alt om dette da jeg var i situasjonen, redd for at det var min skyld. 

Det skal ekstremt stress til for at det påvirker hormoner og eggløsning den grad at man ikke blir gravid. Mennesker blir gravide i krigssituasjoner, under tortur og fangenskap, med mer. 

Når man til slutt kommer til prøverør, og er utredes videre, er det faktorer som få svømmere, lave eggreserver, feil i DNA... som er årsaken. Og å tro på at stress kan påvirke dette er omtrent som å påstå at man kan tenke seg bort fra kreft. 

Anonymkode: 651a1...e20

• Liker 15
Skrevet

Nei, med mindre du er så stresset at det går ut over syklusen(for det kan jo skje) 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ønsker så veldig å bli gravid nå. Og redd det stresser meg. Vil det kunne føre til redusert fruktbarhet?

tips for å slappe av?

Anonymkode: c7f85...333

Jeg tror ikke på det. Jeg hadde en tidligere lege som påsto at stresset mitt om å bli gravid kunne være årsaken til at jeg ikke lykkes. Saken var sånn at jeg stresset aldri med det. Synes at jeg stresset for lite med det for å si det sånn. Årsaken var at jeg hadde 2 barn. Så jeg hadde full ro. Mensen kom hver måned. Og jeg ble ikke mer skuffet enn at jeg bare sa: ånei mensen er kommet, og så tenkte jeg ikke mer på den saken. Prøvde på nytt, nytt , nytt og ga aldri opp. Hadde god tro på å lykkes selv om jeg sikkert ikke burde ha det. Legen sa derimot at det kunne være stresset mitt om å bli gravid som var årsaken, itillegg til nedsatt sædkvalitet hos han.. For det måtte være dama som var hovedproblemet  tross dårlig sædkvalitet med tanke på at vi hadde fått 2 barn før, sa legen. Og da var det stress om å bli gravid som var hans hovedteori. Noe jeg overhodet ikke tror på. 

Anonymkode: eb023...9f7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (3 timer siden):

Vel, det er mange som mener det.

Et eksempel var en kollega av meg. Hun og mannen hadde prøvd å bli gravide i flere år, og etter fire års prøving fikk de hjelp av sykehus og legevitenskapen, og ble gravide. De var naturligvis overlykkelige.

Babyen ble født og mammaen var lykkelig, avslappet og tenkte at "nå har jeg virkelig fått alt jeg ønsker meg". 

Ukene gikk. Noen uker etter fødselen begynte hun å føle seg "rar", og synes jamen meg hun kjente igjen disse symptomene. Så hun tok en gravidietstest, mistenksom, men liksom "det kan da umulig være...." 

Men joda. Hun var gravid på nytt! Helt på egenhånd hadde de blitt gravide igjen, uten å "prøve" en gang. De hadde jo ikke brukt prevensjon, fordi de trengte jo ikke den slags, de kunne jo ikke bli gravide på egenhånd!??

Kollegaen fikk dermed to barn innefor et tidsrom på bare 11 måneder :) Hun sa selv hun mente det var kun fordi hun greide å slappe helt av og var så avslappet og ikke stresset mer.

Ja,  jeg har hørt akkurat det mange ganger. Det er mange som har en historie om at de kjenner noen, eller kjenner noen som kjenner noen, som fikk barn da de endelig slappet av. Men jeg tenker likevel at det handler mest om tilfeldigheter. 

Par som sliter med få barn er ofte ikke helt sterile. Så med tiden er det en viss sjanse for at det plutselig går. Mange underliggende årsaker til infertilitet kan også endre seg litt med tid. Eller f.eks. etter at man har gjennomgått et svangerskap og fødsel. 

Vi fikk nr. 1 etter flere år og prøverørsforsøk, og plutselig var jeg bare gravid med nr. to helt uventet. Men jeg var virkelig så stresset som jeg noen gang har følt meg rundt tiden den unnfangelsen skjedde. Mammapermisjonen var akkurat over, jeg hadde startet i ny jobb jeg ikke helt mestret, ei nær venninne av meg døde brått og uventet og et kjært familiemedlem var i ferd med å dø. Jeg var stresset og redd for å aldri få barn da førstemann ble til med hjelp av vitenskap, men ikke i nærheten av så stresset, redd og trist som jeg var da vi laget lillesøster. 

Det er uansett bare anekdotisk. Og jeg kjenner flere som har fått barn uten hjelp etter å først ha fått et med prøverør, og som sikkert ikke var så stressede. Men jeg snakket med gynekolog om det i svangerskap nr. to, og han fortalte at det var ikke helt uvanlig med "hjemmelagde svangerskap" ganske raskt etter et IVF-svangerskap. Det skyldtes ikke mindre stress, i følge ham. Men endringer i fruktbarheten som har skjedd i løpet av første svangerskap. Ofte visste man ikke nøyaktig hvorfor, men han nevnte mild, uoppdaget endometriose, endret vekt hos kvinnen og hormonendringer som noen av årsakene.

Så til TS. Så lenge ikke stresset påvirker livsstilen din i stor grad (f.eks. ved at det fører til svært usunt kosthold, store vektendringer, røyk og snus eller mye alkohol), skal det ikke ha noen innvirkning på fruktbarheten. Jeg lurte på det samme selv, man kan jo gjerne kjenne at kroppen er urolig og lure på hva stresshormonene fører til. Men det er ikke vist gjennom forskning at det har noen sammenheng. 

Anonymkode: b5aa9...b9a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tror det kun kan påvirke syklusen..

Anonymkode: e6e00...cc0

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

I alle andre sammenhenger (selv i alvorlige situasjoner der psyken og tankene nok har begrenset påvirkningsmulighet, f.eks. ved kreftsykdom), får man alltid høre at man bør tenke positivt. Så at det å tenke på det man ønsker seg er ødeleggende når ønsket er akkurat graviditet, men gunstig i alle andre situasjoner, tror jeg ikke noe på. 

Tenk på alle de som har vært stresset fordi de ikke ville bli gravide, f.eks. i forhold den gangen man verken skulle ha sex eller bli gravid uten å være gift, p-pillen ikke fantes og prevensjon generelt ikke var så enkelt å få tak i. Det er ikke lenge siden. Det stresset hjalp ikke noe særlig mot uønskede svangerskap, gjorde det vel? Jeg tviler på at akkurat dette er så mystisk at underlivet forstår hva stresset handler om og "hevner seg" ved å reagere stikk motsatt av hva man ønsker.

Som flere har skrevet: Noen får lett forstyrrelser i syklusen ved stress og påkjenninger. Da spiller det nok ikke så stor rolle hva som ligger bak stresset. 

Endret av baldrian
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Tror det kun kan påvirke syklusen..

Anonymkode: e6e00...cc0

Jeg også. 

Jeg hadde jevn syklus. Men en lege sa til meg tidligere at jo mer man tenker på å bli gravid jo vanskeligere er det. Jeg forklarte han at jeg stresset ikke med det. Hadde 2 barn, men forsøkte, og tenkte ikke så mye mer over det når mensen kom enn bare så kjipt, men får prøve igjen. Han sa at han trodde det var ubevisste tanker som jeg ikke kunne kontrollere som stresset meg. Han ba meg også om å ikke skrive på forum om det, så jeg skrev aldri om det. Men jeg synes faktisk at det er ganske dårlig av en lege å fokusere på at det må være slike ting som gjør det. Det fikk jo meg etterhvert til å tenke at det var sikkert fordi jeg ubevisst stresset uten at jeg opplevde at jeg stresset.  Og å ikke skrive på forum gjorde meg heller ikke gravid. 😄 

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det er nok bare en myte at vanlig stress eller å tenke for mye på det kan senke fruktbarheten. 

Folk får jo unger i krigsområder, i perioder med sult osv. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Anonymus Notarius said:

Det er nok bare en myte at vanlig stress eller å tenke for mye på det kan senke fruktbarheten. 

Folk får jo unger i krigsområder, i perioder med sult osv. 

Det tror jeg ogdå. Er litt dumt når leger begynner å spekulere om slike ting. Og også usynlige kjemiske ting uten å kunne ha grunnlag nok for å vite. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var utrolig stresset. Jeg begynte å bli deprimert og var ganske langt nede. Den måneden jeg faktisk ble gravid med tvillingene mine var jeg på mitt laveste. Var utrolig stresset og hadde influensa. Men var da det klaffet 🙈

Ble også gravid etter tvillingene. Var da ikke stresset fordi hadde allerede to barn. Men den graviditeten endte i kjemisk. 

Så i mitt tilfelle hadde det ingenting å si.

Anonymkode: a099c...66b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...