Gå til innhold

Vil bleket hår som er slitt/ødelagt bli friskere av å bli farget?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har bleket hår som er helt krise. Bleket det selv hjemme på denne tiden i fjor og  det gikk ikke så bra. Har ikke bleket/behandlet eller brukt blåshampoo på dette året som har gått. Har kuret masse. Tuppene splittes opp med en gang etter hårklipp. Etter en lengre periode med hårvask kun én gang i uka ble det enda mer håpløst å ha med å gjøre. Etterveksten er enda ikke lang nok til at jeg vil klippe av alt som er bleket. Tenker på å kanskje farge over det som er bleket til en farge som matcher etterveksten. Vil det slite mer på håret eller er det en mulighet for at det gjør håret friskere og enklere å ha med å gjøre? Jeg er ikke vant med å ha tynt og slitt hår som vokser sakte og tåler lite. Er vant med ekstremt tykt hår som vokser som ugress og tåler alt. Pleide å farge og bleke og eksperimentere masse hjemme selv før, uten at håret klagde, så dette kom litt overraskende på meg for å være ærlig.

Anonymkode: c5e38...3e3

Skrevet

Huff, kjenner meg igjen her. 😅 Har hatt en del bleke-kriser selv.

Du kan jo farge over med en semipermanent farge som ikke sliter på håret feks? Det vil jo ikke fikse det som er slitt, men vil jo kanskje gjøre at håret ser bedre ut. De selger sånne hårfarger hos frisører. 

Gjest Fnuggolina
Skrevet

Jeg ville gjort ingenting, høres it som håret ditt er på bristepunktet.

Hadde dynget det ned i pleie neste året. 

Semipeanent og fargebalsamer sliter de og. 

AnonymBruker
Skrevet

Mer behandling -> mer slitasje. Men det vil kanskje se friskere ut på avstand om du farger det. 

Anonymkode: 8e7ac...f9b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Gå i hvert fall til frisør om du skal gjøre noe.

Hvilke(n) kur har du brukt?

Har du forsøkt Olaplex? Altså hele serien med nr. 0, nr. 3, 4 og 5.

Anonymkode: 2f94b...60b

• Liker 2
Skrevet

Signerer Olaplex-serien, den er super for skadet hår. Ville i tillegg brukt en god hårolje i tuppene, SP fra Wella er veldig bra

https://lyko.com/no/wella-professionals/wella-sp-luxeoil?gclid=Cj0KCQjwiqWHBhD2ARIsAPCDzal9E73cqLp4hQRPsT3WdWc114hhYIByLgJV3no_67LODE2VxUwTqgcaAildEALw_wcB

Hjemmebleking er veldig sterkt, frisøren min sa at hjemmebleking er sterkere enn den de bruker i salong, og den er for sterk for typisk nordisk hår siden den er laget for all slags hår. 

Farging sliter ikke slike mye på håret som bleking, så hadde jeg vært deg så ville jeg farget håret i ei farge nær etterveksten din. Helst i salong sånn at du slipper grønt hår. Å farge bleket hår kan være tricky, så det er tryggest å gjøre det til frisør. Da har du rett til gratis korrigering hvis håret blir grønt eller rosa. 

Ved å farge håret så slipper du ettervekst, og håret vil se sunnere ut en hjemmebleking hår som fort blir gult. Da kan du la håret få ro og fokusere på å tilføre fukt og proteiner. 

Ville kjøpt to hårkurer, en med fukt og en med proteiner, og kjørt annenhver kur med disse. Ødelagt hår trenger både fukt og proteiner. 

Men hvis du kjøper hele Olaplex-serien så kan du bruke kuren der. Den er kanonbra 

https://www.bangerhead.no/olaplex-no?gclid=Cj0KCQjwiqWHBhD2ARIsAPCDzakwiNMFn3FI7MHhVNfH3bwR2fcF3db4_wST6OWey-EICH1Vt0I0hVAaAgV1EALw_wcB

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Samme blemma gjorde jeg. Stusset og stusset, men tuppene var helt ødelagte. De tjafsene av håret som det gikk verst utover pga blekingen, ville heller ikke ta til seg farge. Selv om jeg kun brukte toner. Håret ble bare misfarget og grønt/grått i fargen. Så helt jævlig ut. Måtte til slutt bite i det sure eple og klippe meg kort. Var kjipt i begynnelsen  spesielt siden jeg har et ansikt som ikke bærer kort hårfrisyre noe bra. Men på sikt gikk det lettere. Mye bedre å se friskt hår vokse seg lengre enn å stresse med ihjelbleket hår som aldri ble bra og som dessuten spiser seg oppover hårstrået og angriper den friske delen av håret også. 

Men kan hende ditt hår ikke er fullt så ødelagt som mitt var. 

Anonymkode: 681f1...b3e

• 3 måneder senere...
Skrevet

Har nettopp stripet hår som er farget brunt i åresvis.  Nå vil jeg bli lysere, men ser og føler at håret er tørrere.  Ble sånn ganske fornøyd.  Kjøpte olaplex og kommer til å bruke denne før  hver vask fremover.  Har hår som ikke fliser seg men som brekker rett av og er kjempetynt .  Kjøpt nr 06  som skal brukes etter vask. også nå og spent på om jeg vil se resultater. 

Anonymkode: b5f39...418

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Har nettopp stripet hår som er farget brunt i åresvis.  Nå vil jeg bli lysere, men ser og føler at håret er tørrere.  Ble sånn ganske fornøyd.  Kjøpte olaplex og kommer til å bruke denne før  hver vask fremover.  Har hår som ikke fliser seg men som brekker rett av og er kjempetynt .  Kjøpt nr 06  som skal brukes etter vask. også nå og spent på om jeg vil se resultater. 

Du må tilføre masse funk, en hårkur med fukt, ikke bare disse olaplx greiene. 

Anonymkode: d0c6f...034

• Liker 3
Skrevet (endret)

Alt med farge i uansett varighet sliter mer.

Du kan ikke kjøre annet enn å kure, klippe og wait it out. 

Noen liker K18 bedre enn Olaplex. En feil mange gjør er å tilføre proteiner, men ikke fukt. Alltid ta fuktkur etter protein - og gjerne over natten. 

Endret av Fløff
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du må tilføre masse funk, en hårkur med fukt, ikke bare disse olaplx greiene. 

Anonymkode: d0c6f...034

Ok. Blir mye greier. Olaplex, vente en stund, blåsjampo, blåbalsam og kur? Føler jeg skyller ut blåfargen om jeg har i kur til sist. 

• 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.7.2021 den 16.45):

Har bleket hår som er helt krise. Bleket det selv hjemme på denne tiden i fjor og  det gikk ikke så bra. Har ikke bleket/behandlet eller brukt blåshampoo på dette året som har gått. Har kuret masse. Tuppene splittes opp med en gang etter hårklipp. Etter en lengre periode med hårvask kun én gang i uka ble det enda mer håpløst å ha med å gjøre. Etterveksten er enda ikke lang nok til at jeg vil klippe av alt som er bleket. Tenker på å kanskje farge over det som er bleket til en farge som matcher etterveksten. Vil det slite mer på håret eller er det en mulighet for at det gjør håret friskere og enklere å ha med å gjøre? Jeg er ikke vant med å ha tynt og slitt hår som vokser sakte og tåler lite. Er vant med ekstremt tykt hår som vokser som ugress og tåler alt. Pleide å farge og bleke og eksperimentere masse hjemme selv før, uten at håret klagde, så dette kom litt overraskende på meg for å være ærlig.

Anonymkode: c5e38...3e3

Heia💗

Så utrolig kjipt å høre at håret er blitt ødelagt😌 Det er utrolig store forskjeller på hårfarge, mye er sterkt for håret. Jeg vil si at du absolutt kan farge over det håret som er bleket uten å skade håret mer🥰 MEN kun med profesjonell hårfarge som pleier håret underveis i behandlingen og med en hydrogenperoksid på 1-1.5% Dette vil også gi håret mer glans🥰

Også enig med noen over her ang fargebalsam, dette vil også gi næring til håret samtidig som du tilfører litt pigment😁

Ofte kan det også være fint å kun dempe ned akkurat overgangen fra din naturlige hårfarge og det blonde

Skrevet

Jeg stripet håret mitt hjemme, men fikk ikke lyse striper🥴må bite i det sure eplet og dra til frisøren.

Har gitt opp nå, prøvd ulike produkt. Ingenting slår visst frisøren😒

Anonymkode: e6619...602

• 2 uker senere...
Skrevet
skruf skrev (På 10.7.2021 den 9.23):

Signerer Olaplex-serien, den er super for skadet hår. Ville i tillegg brukt en god hårolje i tuppene, SP fra Wella er veldig bra

https://lyko.com/no/wella-professionals/wella-sp-luxeoil?gclid=Cj0KCQjwiqWHBhD2ARIsAPCDzal9E73cqLp4hQRPsT3WdWc114hhYIByLgJV3no_67LODE2VxUwTqgcaAildEALw_wcB

Hjemmebleking er veldig sterkt, frisøren min sa at hjemmebleking er sterkere enn den de bruker i salong, og den er for sterk for typisk nordisk hår siden den er laget for all slags hår. 

Farging sliter ikke slike mye på håret som bleking, så hadde jeg vært deg så ville jeg farget håret i ei farge nær etterveksten din. Helst i salong sånn at du slipper grønt hår. Å farge bleket hår kan være tricky, så det er tryggest å gjøre det til frisør. Da har du rett til gratis korrigering hvis håret blir grønt eller rosa. 

Ved å farge håret så slipper du ettervekst, og håret vil se sunnere ut en hjemmebleking hår som fort blir gult. Da kan du la håret få ro og fokusere på å tilføre fukt og proteiner. 

Ville kjøpt to hårkurer, en med fukt og en med proteiner, og kjørt annenhver kur med disse. Ødelagt hår trenger både fukt og proteiner. 

Men hvis du kjøper hele Olaplex-serien så kan du bruke kuren der. Den er kanonbra 

https://www.bangerhead.no/olaplex-no?gclid=Cj0KCQjwiqWHBhD2ARIsAPCDzakwiNMFn3FI7MHhVNfH3bwR2fcF3db4_wST6OWey-EICH1Vt0I0hVAaAgV1EALw_wcB

Gode tips! men hvilken kur sikter du til på siden`?

Anonymkode: 81fd2...bd2

Annonse
Skrevet

joico k pak protein og fuktkur gjorde underverker på mitt hår da jeg bleket det. Først proteinkur, så fuktkur. :)

Anonymkode: d1ae4...ba5

Skrevet

Stemmer for Olaplex jeg også! 

Jeg herjer mye med håret mitt, men det føles og ser friskt ut etter jeg begynte med Olaplex. Bruker 0, 3, 4, 5, 6 og 7. Frisøren min er superfornøyd! 

Det blir nok ikke bedre av å bli farget, men det kan se bedre ut mens du behandler det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

joico k pak protein og fuktkur gjorde underverker på mitt hår da jeg bleket det. Først proteinkur, så fuktkur. :)

Anonymkode: d1ae4...ba5

Kurene etter hverandre eller på forskjellig dager? Jeg har hørt at man ikke skal bruke fuktkur samme uke som protein kur siden proteinkur kan gjøre håret mere stivt og sprøtt og fukt da igjen vil øke faren for at det svekkes og knekker? 

Anonymkode: 80ab8...112

Skrevet
FantasDick skrev (5 timer siden):

Jeg herjer mye med håret mitt, men det føles og ser friskt ut etter jeg begynte med Olaplex. Bruker 0, 3, 4, 5, 6 og 7.

Hvem i helsike har råd til å kjøpe seks varianter av den svindyre lille flasken? Selvfølgelig er frisøren din fornøyd, hun tjener jo masse spenn på deg. 

Jeg syntes ikke Olaplex gjorde noe for håret mitt i det hele tatt, så jeg anbefaler alle å ikke gå bananas når dere i et desperat øyeblikk kjøper inn hele serien av dette. Flaska er skuffende liten til den stive prisen. 

Spar heller de pengene og klipp av det dere har bleket i hjel. Det er bare hår. 

Anonymkode: 01e8a...38b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...