Gå til innhold

Mor er så kreativ, flink og aktiv med barna. Men det fører til misnøye når de er her.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mor til min manns egne barn er alltid så flink, aktiv og kreativ sammen med barna deres i hennes uker. Jeg beundrer henne for det. MEN det fører da til endel misnøye når de kommer hit, når jeg/mannen ikke er like kreative f.eks. De blir rastløse, sure og kjeder seg med en gang de må finne på noe selv her. Syter og surver, ringer moren sin og sier de ikke vil være her fordi det er så kjedelig. Vi prøver så godt vi kan, men mener også at barn ikke skal måtte være så avhengig av voksenstyrt aktivitet. For det er det mor gjør. Hun styrer, starter og er med de på ALT. Og barna er nå 10 og 12 år, og har strengt tatt litt godt av å kjede seg. 

Tips og råd på veien?

Anonymkode: 6d404...83f

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør du og far sammen med ungene når de er der?

Anonymkode: 07645...343

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Dere har forskjellige regler , ferdig med det

Anonymkode: 3f741...b25

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva gjør du og far sammen med ungene når de er der?

Anonymkode: 07645...343

Mye forskjellig. Legger planer sammen med de, utfører planene. Inviterer til lek/aktivitet/moro. Men med en gang det blir litt dødtid mellom aktiviteter, så er det sååå kjedeliiig.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du mener de har godt av å kjede seg så er det jo ikke noe problem. De kjeder seg, mission accomplished. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, dette var hjelpsomme svar som sikkert får ts til å håndtere stemorrollen bedre 🙄

Hvordan ønsker du og mannen å ha det hos dere ts? Det høres utrolig slitsomt ut å organisere aktiviteter hver sekund for barna. Kanskje det rett og slett er litt positivt å få roe ned litt hos dere? 

Har dere forsøkt å lage ukeplan med barna? Slik at både de og dere må komme med innspill og får lov til å føle seg hørt? 

Anonymkode: 49aea...e7e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med deg i at barn også skal kunne kjede seg iblant. Da jeg var barn kunne vi dra på hytta, men når vi var der "underholdt" jeg meg selv. Leste, bygde ting ute i naturen osv. Kan ikke huske at mine foreldre "stelte i stand" spesifikke aktiviteter. Jeg tror det har bidratt til at jeg er flink til å trives i eget selskap som voksen, og jeg tror det er viktig for kreativiteten.

Men skal sies - jeg responderte godt på denne oppdragelsen, og er nok mer introspektiv av natur. Min søster mener vi ble i overkjørt i vår oppvekst, og at spesielt vår far var egoistisk i ferieplanleggingen og ikke gjorde nok på våre premisser. Nå har hun selv barn, og feriene legges der barna trives best, i fornøyelsesparker etc. Det er nok en motreaksjon på hvordan vi vokste opp. Mannen hennes virker som han begynner å bli litt lei av at de ikke kan planlegge turer med ting som er hyggelige for de voksne, så det spørs om ikke dette også setter ekteskapet på prøve...

Er selv stemor til to barn og ser at mye har endret seg med tiden også. Barna hans er veldig aktive og sosiale, og kjeder seg lett. Regnværsdager blir uutholdelige. Far er flink til å ta dem med på ting, men er også utslitt etter kort tid med barna, da det er konstant oppfølging. 

Det beste er å sørge for at barna får vært ute og vært fysisk aktive, samt rundt andre barn. De trenger ikke nødvendigvis aktiviteter hele tiden. I sommer har vi leid et hus i Italia der det er hage, og da er det bare å åpne dørene så de kan løpe ut. Nøyaktig hva de foretar seg hele dagen får være mer opp til dem selv. Men de (eller mor) kan ikke påstå at de ikke får en fin ferie.

Anonymkode: cf08a...9ee

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mye forskjellig. Legger planer sammen med de, utfører planene. Inviterer til lek/aktivitet/moro. Men med en gang det blir litt dødtid mellom aktiviteter, så er det sååå kjedeliiig.

Sorry, men dette var lite konkrete svar på hva far finner på med dem. Jeg syns svaret på det har veldig mye å si for situasjonen. 

Anonymkode: 34bc3...422

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er usikker på hva slags «råd» TS er ute etter her. 🤷‍♀️ Mor er flink til å aktivisere barna, og det er ikke noe galt i det. 

Anonymkode: 5655e...44f

• Liker 5
Skrevet

Siden barne er såpass store er det bare et tidsspørsmål før barna ikke er interessert i aktivitetene foreldrene setter i gang. Det bedte rådet for at store barn skal ville være hos dere er å bo på samme sted som mor (der vennene deres bor).

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hva vil de gjøre da? Spør ungene. De kan lage en plan med dere. :)

Anonymkode: 72937...045

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (45 minutter siden):

Siden barne er såpass store er det bare et tidsspørsmål før barna ikke er interessert i aktivitetene foreldrene setter i gang. Det bedte rådet for at store barn skal ville være hos dere er å bo på samme sted som mor (der vennene deres bor).

Vennene bor rundt oss 🤷‍♀️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, dette var hjelpsomme svar som sikkert får ts til å håndtere stemorrollen bedre 🙄

Hvordan ønsker du og mannen å ha det hos dere ts? Det høres utrolig slitsomt ut å organisere aktiviteter hver sekund for barna. Kanskje det rett og slett er litt positivt å få roe ned litt hos dere? 

Har dere forsøkt å lage ukeplan med barna? Slik at både de og dere må komme med innspill og får lov til å føle seg hørt? 

Anonymkode: 49aea...e7e

Jada, ukeplanen har vi 😊 takk, vi må bare prøve å roe litt ned. Det trenger ikke skje noe voksenstyrt 24/7 for at de skal trives bedre her. Men er såklart flaut at de ringer og klager til mor. "Dere finner aldri på noe med barna" får far høre ofte. Eh, neivel, stikk-ut tur på mandag og vennebesøk (etter deres ønsker), badeland på tirsdag og vennebesøk (etter deres ønsker), dagstur til søskenbarn på onsdag + besøk til skaterampe (etter deres ønsker), torsdag var det å slå opp telt og rigge til for overnatting ute, drog ut strøm så de fikk musikk, inkludert grilling og kos. Vi hadde forberedelser i form av å ordne til puter, pledd og dyner, laget det koselig inni og utenfor teltet, klippet og limte partyeffekter på noen kule lyslenker, osv. Idag på fredag ringte de til mor og sa de kjedet seg SÅ her, og heller ville til henne.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jada, ukeplanen har vi 😊 takk, vi må bare prøve å roe litt ned. Det trenger ikke skje noe voksenstyrt 24/7 for at de skal trives bedre her. Men er såklart flaut at de ringer og klager til mor. "Dere finner aldri på noe med barna" får far høre ofte. Eh, neivel, stikk-ut tur på mandag og vennebesøk (etter deres ønsker), badeland på tirsdag og vennebesøk (etter deres ønsker), dagstur til søskenbarn på onsdag + besøk til skaterampe (etter deres ønsker), torsdag var det å slå opp telt og rigge til for overnatting ute, drog ut strøm så de fikk musikk, inkludert grilling og kos. Vi hadde forberedelser i form av å ordne til puter, pledd og dyner, laget det koselig inni og utenfor teltet, klippet og limte partyeffekter på noen kule lyslenker, osv. Idag på fredag ringte de til mor og sa de kjedet seg SÅ her, og heller ville til henne.

Unnskyld meg, men dette høres ut som unger som er blitt bortskjemte med at det skal skje noe hele tiden og at de voksne skal ordne det - de får lære seg å finne på noe selv ellers får de et stusselig liv i framtiden.

Anonymkode: 735e6...1f3

• Liker 6
Skrevet

Så slitsomt å måtte underholde så store unger😳 Mine på 4 og 7 leker en del på egenhånd. Hadde blitt helt koko ellers. Har de fulltid.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nettopp 🤷‍♀️🤦‍♀️

Skrevet

Ikke noe å bry seg om. De får bare lære seg at ikke alt er som hjemme hos mamma.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det for meg og. Jeg er enslig mor og har en som kjeder seg hos mamma fordi pappa styrer så mye. Pappa kjøper alt barnet vil ha, mens jeg har dårligere råd og ikke den muligheten. Så jeg får ofte høre at det er kjedelig og at pappa er best. 

Så når jeg har mulighet kjøper jeg hobbysaker. Jeg kjøper leker brukt. Jeg tar meg sammen og tar meg tid til å ordne eller finne på leker. Jeg bestemmer meg for å orke 1t gåtur hver dag når barnet ikke er i bhg. Så drar vi på oppdagelsesferd gjennom skogen. Når jeg har gjort litt av dette hver gang, men likevel har grenser og regler så endret det seg. Nå er det mamma som er best. 

Anonymkode: fca7c...1f0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sånn er det for meg og. Jeg er enslig mor og har en som kjeder seg hos mamma fordi pappa styrer så mye. Pappa kjøper alt barnet vil ha, mens jeg har dårligere råd og ikke den muligheten. Så jeg får ofte høre at det er kjedelig og at pappa er best. 

Så når jeg har mulighet kjøper jeg hobbysaker. Jeg kjøper leker brukt. Jeg tar meg sammen og tar meg tid til å ordne eller finne på leker. Jeg bestemmer meg for å orke 1t gåtur hver dag når barnet ikke er i bhg. Så drar vi på oppdagelsesferd gjennom skogen. Når jeg har gjort litt av dette hver gang, men likevel har grenser og regler så endret det seg. Nå er det mamma som er best. 

Anonymkode: fca7c...1f0

Det er vel ingen konkurranse om å være best? Man er foreldre på forskjellige måter, og det er greit :)

Anonymkode: 7e564...724

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er typisk dagens barn. Som det har vært tidligere tråder om, blant annet med en video av en barnepsykolog som fortalte at det er vanlig i dag at foreldre legger opp til aktivitet og følger de hele tiden så de skal bli stimulert. Så blir de helt allergisk mot å ikke bli underholdt.

De får bare ringe mor å klage. Vet dere hva mor svarer?

Det skal holde å be dem finne på noe selv. Klager de så får de klage. Kjeder de seg så er det deres egen skyld. De må ta eget initiativ, bruke egen fantasi, finne egne løsninger. Det er en utvikling de er fratatt ved at mor alltid underholder dem

Anonymkode: 8fccf...e5d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...