Gå til innhold

Bortkastede feriedager?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alene med barna hele året. Kun sporadisk kontakt med far. Slik har det vært siden de var veldig små, og det har i grunnen gått fint! Nå er de så store at de har sommerjobber, yngste noen timer enkelte dager, de andre to litt mer. Flotte ungdommer alle tre, og ikke noe slitsomt for meg lenger egentlig. Jeg er bare ikke vant til å ha noe tid helt for meg selv🙈 Nå har jeg ferie, og pga korona har vi ikke lagt noen spesielle planer. Jeg er oppe tidlig hver dag og været er nydelig! Når ett eller flere av barna har fri, er det alltid noe som skjer, eller noen som skal kjøres/hentes. Men, slik som i dag, når alle er ute av huset noen timer, kommer jeg meg ikke i gang med noe som helst 🙄 Jeg har sovet to timer på sofaen liksom, og sett på tlf. Ryddet litt ute og forberedt middag... Ser på fb og insta at venninner løper på den ene fjelltoppen etter den andre, og får SÅ dårlig samvittighet for at jeg "kaster bort" feriedager.. Har ikke særlig behov for å treffe andre heller, og jeg er egentlig veldig sosial. Hva skjer?! Hvordan sparker man seg selv bak egentlig?🙈🙄

Anonymkode: 0e608...8b4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange gratis / lavterskel tilbud for barn rundt om i ulike kommuner i Norge. I tillegg har de ulike hjelpeorganisasjonene sine egne opplegg.

Har du sjekket opp dette?

Anonymkode: 3351a...b1a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er mange gratis / lavterskel tilbud for barn rundt om i ulike kommuner i Norge. I tillegg har de ulike hjelpeorganisasjonene sine egne opplegg.

Har du sjekket opp dette?

Anonymkode: 3351a...b1a

? Leste du HI?

Anonymkode: 70b43...5d1

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Personlig elsker jeg feriedager uten innhold - bare sitte ute i sola (eller skyggen, er ikke SÅ glad i sola) og lese en bok, høre på musikk eller gjøre absolutt ingen ting! Helt uten dårlig samvittighet for hva alle andre gjør. Innimellom finner jeg på en aktivitet i nærområdet, som feks å ta meg en tur i marka eller sykle meg en tur.

Gjør det DU vil! Husk at feriedagene er for å slappe av og hente seg inn 😊Og det kan være at du blir rastløs etter noe slike dager - det blir jeg, og det er det som skal til at jeg kommer meg ut av solstolen 😂

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også at de dagene du ikke gjør noe og bare soser rundt er de dagene du faktisk henter deg inn av. Blir jo utslitt av å være på fjelltur 😄

Anonymkode: ebfed...359

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan også få følelsen av at feriedager uten innhold har vært bortkastet (selv om det egentlig er skikkelig godt å ikke gjøre noe), så det jeg pleier å gjøre er at jeg lager en liste over alt jeg har lyst til å gjøre, og så stryker jeg ut tingene etter hvert som de er gjort. Listen kan inneholde alt fra å se en film på verandaen om natten, til å besøke en venninne, eller dra på turer både på fjellet og i skogen. Det kan også være enkle ting som å bake muffins, kjøpe softis, bade i havet eller plukke multer. Med listen er det litt lettere for meg selv å skjønne at jeg faktisk har utført noe i ferien (selv helt banale ting). Skal nevnes at jeg er veldig glad i å være i naturen og fort blir "stallstien" om jeg må holde meg innendørs, så har en fast tur jeg kan ta uansett vær slik at jeg i det minste har fått meg en luftetur hver dag. Synes selv det er lettere å gjennomføre litt lengre turer dersom jeg planlegger det i forveien, og setter et tidspunkt for når det skal skje (med værforbehold selvfølgelig). Pakk sekken kvelden før og så legger du ut på tur med en gang ungene er ute av huset. :)

Anonymkode: 3015b...8b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for fine svar 💓 Innser at jeg egentlig fisket litt etter aksept for at jeg liker slike dager, når jeg føler at det er så mye man burde😉 Skal bort noen dager med ungdommene mine, ellers blir vi hjemme. De jobber som sagt, har det bra og er sosiale med idrett og venner. Så de trenger ikke noe hjelpetilbud 😉 Kanskje sparket til meg selv må bli at jeg øver meg på å blåse i hva andre gjør. Gjøre som jeg selv vil, enten det er en fjelltur eller bok på terrassen/to timer på sofaen🙃 

• Liker 3
Skrevet

Har du lyst å løpe i fjellet, gjør du det. Bestemmer deg for det og kommer deg ut. Har du lyst å reise på stranda, gjør du det.

På et vis er det deilig å bare la humla suse og daffe inne. Sove litt, rydde litt se på telefonen. Man trenger det av og til. Men å gjøre det i tre uker, er kanskje ikke det beste jeg kunne gjort for meg selv. Jeg ville nok sett tilbake på ferien som om jeg hadde kastet bort deler av den. For meg er det viktig å gjøre noe annet enn det jeg vanligvis gjør til vanlig. Lage mat og rydde, kjøre unger hit og dit, det gjør jeg litt vel mye av i det daglige. 

Men så klart. Trives du med det. Koser deg i sola hjemme, så fortsett med det. Ferie betyr jo ikke at man skal springe fra topp til topp, eller strand til strand. Det betyr heller ikke at man skal være supersosial og treffe all verdens av folk.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for fine svar 💓 Innser at jeg egentlig fisket litt etter aksept for at jeg liker slike dager, når jeg føler at det er så mye man burde😉 Skal bort noen dager med ungdommene mine, ellers blir vi hjemme. De jobber som sagt, har det bra og er sosiale med idrett og venner. Så de trenger ikke noe hjelpetilbud 😉 Kanskje sparket til meg selv må bli at jeg øver meg på å blåse i hva andre gjør. Gjøre som jeg selv vil, enten det er en fjelltur eller bok på terrassen/to timer på sofaen🙃 

Hadde første feriedag i dag - jeg sov to timer på sofaen jeg også 😂

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger faktisk ikke å gjøre noe konkret i ferien din :)

Det er dine dager, og du bestemmer. Hva så at andre løper på fjellet? Det betyr ikke at du trenger det. Dette er problemet med sosiale medier. Hadde du stresset slik om du ikke så hva andre gjør? :) 

Mannen har ferie snart, og vi har faktisk ingen planer. Kanskje spise ute en dag og kikke litt på livet, ellers er faktisk planen å holde seg rundt huset, jobbe i hage og slappe av sammen. 

Anonymkode: 1c711...77e

Skrevet

Det beste med ferie er å ikke måtte opp og gå på jobb. Bare bruke dagen i et slow motion tempo og ha overskudd til å gjøre de tingene man vanligvis ikke orker. Men det er en overgang å gå fra å være mor med noe å gjøre hele tiden til at man faktisk kan bruke tid kun på seg selv. Veldig merkelig følelse og det tar lang tid før man føler at den nye identiteten setter seg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...