Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet økonomisk før da jeg var deprimert og hadde sterk angst, og fikk ikke betalt husleia (var ikke en godkjent utleieleiliget og i svært dårlig stand med skadedyr og mugg) fordi jeg til slutt ikke turte å gå ut døra som igjen førte til at jeg ikke fikk utbetalt sosialstønad (var på den tiden man måtte fysisk være på nav og søke opp livsopphold på ark).

Flyttet ut uten styr og drama, men huseier saksøkte meg til forliksrådet for 3 mnd husleie. Jeg turte ikke å møte opp (pga angsten og depresjonen) så fikk ikke fortalt min side. Fikk vel to purringer fra forliksrådet/namsmannen (?) i tiden etter, men etter det sluttet jeg å høre noe. Jeg har prøvd å sjekke sakene mine hos namsmannen, men der står det ingen krav noe sted.

Er det virkelig sånn at jeg fortsatt kan ha et krav på meg som jeg ikke har hørt noe fra på 6 år og som jeg ikke finner noe på verken på kredittsjekk osv?

Anonymkode: 2d4f6...ac3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da er sannsynligvis saken foreldret. Det betyr at du ikke trenger å betale. Dette er kvalifisert gjetting fra min side, og ikke noe jeg vet med sikkerhet.

Anonymkode: efccf...80b

• Liker 1
Skrevet

Dommen fra forliksrådet gjelder vel i 10 år, og så kan de fornye med utleggsforretning før de 10 årene har gått.

AnonymBruker
Skrevet
Humas skrev (1 minutt siden):

Dommen fra forliksrådet gjelder vel i 10 år, og så kan de fornye med utleggsforretning før de 10 årene har gått.

Men hvorfor er fristen for å kreve erstatning på andre ting 3 år (f eks voldtekt med bevis mobbesaker i skolen med bevis osv) også koster det mye penger for saksøker å fornye innen disse 3 årene også, mens i en slik sak som min i forliksrådet med ubetalt husleie så har saksøker hele 10 år? Syntes det er veldig sykt og skummelt at slike saker kan ligge i skjul i så lang tid uten at det vises på kredittsjekk osv

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hvorfor er fristen for å kreve erstatning på andre ting 3 år (f eks voldtekt med bevis mobbesaker i skolen med bevis osv) også koster det mye penger for saksøker å fornye innen disse 3 årene også, mens i en slik sak som min i forliksrådet med ubetalt husleie så har saksøker hele 10 år? Syntes det er veldig sykt og skummelt at slike saker kan ligge i skjul i så lang tid uten at det vises på kredittsjekk osv

Det er fordi man da skaffer seg en slags rettskraftig dom i forkikstådet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fra jus.no: "Når man har fått en forpliktende dom, rettsforlik eller annen administrativ avgjørelse for kravet, løper en ny foreldelsesfrist på 10 år fra den dag da rettsforlik er inngått, dom er avsagt eller annen avgjørelse er truffet".

Men kan ikke skjønne hvorfor du mener du ikke skal trenge å betale. Ja du hadde dine ting, men huseier hadde regninger på leiligheten du leide.

Var det feil på leiligheten måtte du si ifra. Det gir deg uansett ikke rett til 3 mnd gratis leie.

Anonymkode: 22704...e2f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg slet økonomisk før da jeg var deprimert og hadde sterk angst, og fikk ikke betalt husleia (var ikke en godkjent utleieleiliget og i svært dårlig stand med skadedyr og mugg) fordi jeg til slutt ikke turte å gå ut døra som igjen førte til at jeg ikke fikk utbetalt sosialstønad (var på den tiden man måtte fysisk være på nav og søke opp livsopphold på ark).

Flyttet ut uten styr og drama, men huseier saksøkte meg til forliksrådet for 3 mnd husleie. Jeg turte ikke å møte opp (pga angsten og depresjonen) så fikk ikke fortalt min side. Fikk vel to purringer fra forliksrådet/namsmannen (?) i tiden etter, men etter det sluttet jeg å høre noe. Jeg har prøvd å sjekke sakene mine hos namsmannen, men der står det ingen krav noe sted.

Er det virkelig sånn at jeg fortsatt kan ha et krav på meg som jeg ikke har hørt noe fra på 6 år og som jeg ikke finner noe på verken på kredittsjekk osv?

Når du ikke møter i Forliksrådet får klager dom i sin favør. Kravet har 20 års foreldelsesfrist så ja, det kan kreves inn. Men har du fått noe krav nå? 

Anonymkode: 00fb6...ee8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når du ikke møter i Forliksrådet får klager dom i sin favør. Kravet har 20 års foreldelsesfrist så ja, det kan kreves inn. Men har du fått noe krav nå? 

*10 års foreldelse

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hovedregelen er 3 år på alle pengekrav. Så er det mange måter fristen kan forlenges på. At den som skylder annerkjenner kravet =3 nye år. Forliksrådet-10 år. Hver gang saken er hos namsmannen-10 år.

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Var allerede besvart

Endret av Fru Uperfekt
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Fra jus.no: "Når man har fått en forpliktende dom, rettsforlik eller annen administrativ avgjørelse for kravet, løper en ny foreldelsesfrist på 10 år fra den dag da rettsforlik er inngått, dom er avsagt eller annen avgjørelse er truffet".

Men kan ikke skjønne hvorfor du mener du ikke skal trenge å betale. Ja du hadde dine ting, men huseier hadde regninger på leiligheten du leide.

Var det feil på leiligheten måtte du si ifra. Det gir deg uansett ikke rett til 3 mnd gratis leie.

Om husverten faktisk leide ut ulovlig så håpet jeg vedkommende blir økonomisk rævkjørt pga da er vedkommende en hai

Anonymkode: 0b5b3...5d0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det var skadedyr i leiligheten i tillegg til dop (kokain) og sprøyter over alt i leiligheten (huseieren leide ut til kriminelle før jeg flyttet inn) og hadde ikke rengjort før jeg fikk nøklene. Jeg fikk beskjed om å gjøre det selv (jeg var ung og desperat etter et sted å bo så jeg tenkte ikke lenger). Skrev på mail til huseieren hvordan det så ut i leiligheten (dopet, skadedyr osv) og fikk til svar «huffda, det skal jeg prøve å fikse» noe huseieren aldri gjorde (var aldri innom leiligheten de få månedene jeg bodde der (totalt 5 mnd).

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det var skadedyr i leiligheten i tillegg til dop (kokain) og sprøyter over alt i leiligheten (huseieren leide ut til kriminelle før jeg flyttet inn) og hadde ikke rengjort før jeg fikk nøklene. Jeg fikk beskjed om å gjøre det selv (jeg var ung og desperat etter et sted å bo så jeg tenkte ikke lenger). Skrev på mail til huseieren hvordan det så ut i leiligheten (dopet, skadedyr osv) og fikk til svar «huffda, det skal jeg prøve å fikse» noe huseieren aldri gjorde (var aldri innom leiligheten de få månedene jeg bodde der (totalt 5 mnd).

Problemet er at du ikke bare kan bestemme at "fordi det var sånn vil jeg ikke betale". Du leide et husrom, et sted å bo, og du er pliktig å betale den husleien som er avtalt. Du var og så på leiligheten før du flyttet inn, antar jeg, og så hvilken tilstand og forfatning den var i. Dermed godkjente du leieforholdet før du signerte leiekontrakten. Med mindre retten sier noe annet, må du betale for deg.

Regninger forsvinner ikke selv om man overser dem i årevis. Du bør belage deg på å få betalt dette, lage en nedbetalingsordning eller noe. Har du kontaktet namsmannen for å høre om saken ligger der?

Endret av Million
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette er irrelevant for husleiekravet. Hadde du møtt opp i Forliksrådet, kunne du muligens fått en reduksjon av beløpet der, men det gjorde du ikke. Så det løpet er kjørt.

Anonymkode: b8de5...7e8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tviler på at det var dop overalt i leiligheten. Da burde du jo ringt politiet. 

Anonymkode: fd87f...c30

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Tviler på at det var dop overalt i leiligheten. Da burde du jo ringt politiet. 

Eller solgt dopet, og fått råd til å betale husleia...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Eller solgt dopet, og fått råd til å betale husleia...

Ja det var også i tankene mine, men siden det ikke er lov å oppfordre til straffbare handlinger her inne så droppet jeg å skrive det 😂😂

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja det var også i tankene mine, men siden det ikke er lov å oppfordre til straffbare handlinger her inne så droppet jeg å skrive det 😂😂

Det var ikke ment som en oppfordring fra min siden, men mer et uttrykk for at jeg ikke helt tror på TS når det gjelder kokainen.

Uansett er det jo slik at det ikke bare går an å droppe å betale husleie, fordi du ikke er fornøyd med boligen du leier. Er det noe å klage på, må du kontakte utleier om dette, og helst skriftlig. Tar utbedringer lang tid, går det i noen tilfeller an å holde tilbake deler av husleien. Men TS sluttet å betale husleie etter to måneder, og ble boende i tre måneder til, uten å betale husleie (som jeg forstår det). Det ser ikke helt bra ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...