Prelunia Skrevet 9. juli 2021 #1 Skrevet 9. juli 2021 Jeg har akkurat fått baby, og fullammer. Skal gjøre det en god stund fremover.. Fikk innkalling til vaksine i dag, pga yrke (selv om jeg er i permisjon). Kjenner jeg er litt skeptisk til å ta den når jeg fullammer. Det er mye ulik info, og i Danmark tar ikke ammende vaksina. Mens i Norge sier de at det er trygt. Andre som ammer, og som vet om de skal/ikke skal ta vaksina? 3
Lorieen Skrevet 9. juli 2021 #2 Skrevet 9. juli 2021 Jeg ammer ikke, men er gravid og skal ikke ta vaksinen hverken nå mens jeg er gravid eller mens jeg ammer. 6
Blekkulfina Skrevet 9. juli 2021 #3 Skrevet 9. juli 2021 Jeg ammer og tok vaksinen nå i helgen. Kjentes som det rette valget, nå som delta lusker i hjørnene og ingen vet hva høsten bringer. Prøvde å google meg frem til vettuge argumenter for å IKKE ta den mens man ammer, men fant ikke noe særlig. Står endel relevant info her, som gjorde at vaksine føltes som det beste valget for min del; https://ammehjelpen.no/koronavirus/ 5
Jullen Skrevet 13. juli 2021 #6 Skrevet 13. juli 2021 Det eneste vi vet om vaksina og amming er at «det sannsynligvis går noe over i morsmelka, men mest sannsynlig ikke er farlig..»🙄 Jeg ammer, men lille er halvannet år, så hadde antagelig avsluttet ammingen om jeg bestemte meg for å ta vaksinen. 5
lille pille Skrevet 13. juli 2021 #7 Skrevet 13. juli 2021 Jeg har time til vaksine neste uke. Har en baby på 10 måneder, men kommer til å slutte med ammingen nå pga vaksinen. 4
langbein86 Skrevet 13. juli 2021 #8 Skrevet 13. juli 2021 Jeg ammer og tok den. Men hun er litt over 2 år. Vet ikke om jeg hadde gjort det om det var en nyfødt.. men så flere med nyfødte som tok vaksine og satt og ammet de 20 min man måtte vente.. 2
Blekkulfina Skrevet 13. juli 2021 #9 Skrevet 13. juli 2021 Jullen skrev (9 timer siden): Det eneste vi vet om vaksina og amming er at «det sannsynligvis går noe over i morsmelka, men mest sannsynlig ikke er farlig..»🙄 Jeg ammer, men lille er halvannet år, så hadde antagelig avsluttet ammingen om jeg bestemte meg for å ta vaksinen. Dette blir litt for lite nyansert. Se for eksempel her for mer presis informasjon; (…) There is no plausible mechanism for intact, complete, functional viral S proteins to be distributed into the milk from the maternal circulation after immunization. mRNA has an estimated half-life of 8 to 10 hours and does not enter the breastmilk.[13,14] The tiny amount of polyethylene glycol-2000 in Pfizer-BioNTech vaccine is not absorbed orally, so breastmilk PEG exposure from maternal immunization is not a concern. Neither of the currently available mRNA vaccines contains a preservative or adjuvant. LactMed: Covid-19 vaccines During lactation, it is unlikely that the vaccine lipid would enter the blood stream and reach breast tissue. If it does, it is even less likely that either the intact nanoparticle or mRNA transfer into milk. In the unlikely event that mRNA is present in milk, it would be expected to be digested by the child and would be unlikely to have any biological effects. Academy of breastfeeding medicine (ABM): Considerations for COVID-19 Vaccination in Lactation Breastfeeding offers substantial health benefits to lactating women and their breastfed children. Vaccine effectiveness is expected to be similar in lactating women as in other adults. Data are not available on the potential benefits or risks of the vaccine to breastfed children. However, as BNT162b2 is not a live virus vaccine and the mRNA does not enter the nucleus of the cell and is degraded quickly, it is biologically and clinically unlikely to pose a risk to the breastfeeding child. On the basis of these considerations, WHO recommends the use of BNT162b2 in lactating women as in other adults. WHO does not recommend discontinuing breastfeeding because of vaccination. WHO: Interim recommendations for use of the Pfizer–BioNTech COVID-19 vaccine, BNT162b2, under Emergency Use Listing 1
Jullen Skrevet 13. juli 2021 #10 Skrevet 13. juli 2021 Blekkulfina skrev (12 timer siden): Dette blir litt for lite nyansert. Se for eksempel her for mer presis informasjon; (…) There is no plausible mechanism for intact, complete, functional viral S proteins to be distributed into the milk from the maternal circulation after immunization. mRNA has an estimated half-life of 8 to 10 hours and does not enter the breastmilk.[13,14] The tiny amount of polyethylene glycol-2000 in Pfizer-BioNTech vaccine is not absorbed orally, so breastmilk PEG exposure from maternal immunization is not a concern. Neither of the currently available mRNA vaccines contains a preservative or adjuvant. LactMed: Covid-19 vaccines During lactation, it is unlikely that the vaccine lipid would enter the blood stream and reach breast tissue. If it does, it is even less likely that either the intact nanoparticle or mRNA transfer into milk. In the unlikely event that mRNA is present in milk, it would be expected to be digested by the child and would be unlikely to have any biological effects. Academy of breastfeeding medicine (ABM): Considerations for COVID-19 Vaccination in Lactation Breastfeeding offers substantial health benefits to lactating women and their breastfed children. Vaccine effectiveness is expected to be similar in lactating women as in other adults. Data are not available on the potential benefits or risks of the vaccine to breastfed children. However, as BNT162b2 is not a live virus vaccine and the mRNA does not enter the nucleus of the cell and is degraded quickly, it is biologically and clinically unlikely to pose a risk to the breastfeeding child. On the basis of these considerations, WHO recommends the use of BNT162b2 in lactating women as in other adults. WHO does not recommend discontinuing breastfeeding because of vaccination. WHO: Interim recommendations for use of the Pfizer–BioNTech COVID-19 vaccine, BNT162b2, under Emergency Use Listing Takk for betryggende oppdatert lesning🤗
Blekkulfina Skrevet 14. juli 2021 #11 Skrevet 14. juli 2021 Jullen skrev (10 timer siden): Takk for betryggende oppdatert lesning🤗 Ja sant. Synes det er vel mye skremselspropaganda ute og går rundt dette, så tenkte det var greit å få frem litt faglig basert informasjon også, om hva vaksinen faktisk inneholder og tilhørende biokjemi. Jeg ble ihvertfall veldig betrygget av å lese dette, og føler at vaksine var det rette valget for oss. På den måten kan jeg beskytte både meg selv og muligens også baby mot sykdom, nå som delta lusker rundt hjørnene og ingen vet hva høsten bringer. 1
Gåsungen Skrevet 14. juli 2021 #12 Skrevet 14. juli 2021 Jeg tok vaksinen for et par uker siden og ammer fortsatt barnet mitt på 1,5 år. 1
stan Skrevet 15. juli 2021 #13 Skrevet 15. juli 2021 Vaksinen utsetter uansett barnet for mindre enn sykdommen. Det er aldri valg mellom vaksine eller ikke. Det er et valg mellom vaksine eller sykdom. 2
Boblerone Skrevet 15. juli 2021 #14 Skrevet 15. juli 2021 stan skrev (14 minutter siden): Vaksinen utsetter uansett barnet for mindre enn sykdommen. Det er aldri valg mellom vaksine eller ikke. Det er et valg mellom vaksine eller sykdom. Nei ikke når det gjelder amming eller vaksine. Det finnes veldig lite dokumentasjon om overgangen til morsmelk. Da er det faktisk ikke en selvfølge at alle vil ta den når de ammer. 3
stan Skrevet 15. juli 2021 #15 Skrevet 15. juli 2021 Boblerone skrev (1 time siden): Nei ikke når det gjelder amming eller vaksine. Det finnes veldig lite dokumentasjon om overgangen til morsmelk. Da er det faktisk ikke en selvfølge at alle vil ta den når de ammer. Det som er i vaksinen er også i viruset. Vaksinen inneholder samme mRNA som viruset har, men viruset har mer mRNA. Så det som klarer å komme seg over i melken klarer det uansett om det kommer fra vaksinen eller viruset. Valget er hele tiden vaksine eller covid. 4
Edie Skrevet 16. juli 2021 #16 Skrevet 16. juli 2021 Ryddet for avsporinger og brudd på koronarommets retningslinjer samt svar til dette. Edie, adm.
Anbefalte innlegg