AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #1 Skrevet 9. juli 2021 Var hos en kiropraktor igår med lang erfaring med nakke plager. Vi snakker om ttetti år. Han sa jeg overhode ikke klarte slappe av i muskulaturen, jeg reagerte ikke i refleksene og var et alvorlig tilfelle mtp anspenthet. Jeg er en fult fungerende person, jobber og har familie, men har opplevd svært mye jeg ikke har bearbeidet. Jeg har ikke panikk angst som ved PTSD, men har ocd koblet til redsel rundt hendelsene. F eks alvorlig sykdom og dødsfall. Jeg har også angst rundt tap av relasjoner. Jeg kan heller ikke oppsøke kirkegårder, eller se filmer eller lignende fra samme år som jeg var barn. Jeg får ikke panikk av det, men ubehag. Noen med erfaringer rundt PTSD? Jeg trodde de som hadde det hadde panikkangst og ikke fungerte eller kunne styre angsten. Anonymkode: 3027f...261 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #2 Skrevet 9. juli 2021 Ptsd og panikkangst er to forskjellige sykdommer, jeg vet ikke hvorfor du tror panikkangst er typisk for ptsd, det står ikke på listen over vanlige symptomer engang. Men her er listen over de vanligste symptomene, hvis du tenker dette kan være altfor deg så bør du snakke med legen din ❤️ Vanlige symptomer på PTSD er: Sterke minner om den traumatiske hendelsen "Flashbacks", der du gjennomlever hendelsen på nytt og mareritt om det som skjedde Kroppen er i stadig alarmberedskap, anspent eller nervøs Unngår personer eller steder som minner om hendelsen Unngår å snakke om eller tenke på det som skjedde Irritabilitet og sinne Isolasjon Lav selvfølelse Svimmelhet Kvalme Hodepine Hjertebank Søvnvansker Nedsatt konsentrasjon https://www.helsenorge.no/sykdom/psykiske-lidelser/angst/posttraumatisk-stresslidelse/#symptombilde Anonymkode: 8398c...41e 4
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #3 Skrevet 9. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): altfor deg aktuelt for deg Anonymkode: 8398c...41e 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #4 Skrevet 9. juli 2021 Tusen takk, jeg har lest det. Om det finnes noen her som vil uttale seg, så gjerne gjør det. Anonymkode: 3027f...261 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #5 Skrevet 9. juli 2021 Jeg har fått diagnosen PTSD av to psykologer, men kjenner meg allikevel ikke igjen i alt på symptomlista. Så jeg antar at det vil være forskjellig fra person til person. Du bør uansett snakke med legen din og ta det derfra om du ønsker hjelp til å bearbeide traumer. Anonymkode: 16f6e...329 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #6 Skrevet 9. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har fått diagnosen PTSD av to psykologer, men kjenner meg allikevel ikke igjen i alt på symptomlista. Så jeg antar at det vil være forskjellig fra person til person. Du bør uansett snakke med legen din og ta det derfra om du ønsker hjelp til å bearbeide traumer. Anonymkode: 16f6e...329 Jeg synes det hadde vært fint å fått det bekreftet mtp rettigheter senere, om det blir større problemer. Vil barnevern kobles inn ved slike diagnoser? Jobber selv med mennesker. Anonymkode: 3027f...261
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #7 Skrevet 9. juli 2021 Jeg har ptsd, som en følge av det har jeg også panikkangst. Gikk ubehandlet i mange, mange år før jeg kom i behandling hvor jeg da fikk ptsd-diagnosen med blant annet panikkangst som en av "følgesvennene". Men jeg har ikke både ptsd og panikkangst som diagnoser, det er kun ptsd. Så det jeg vil frem til er at din panikkangst kan være et symptom på en ptsd. Du burde finne deg en psykomotorisk fysioterapeut som kan hjelpe deg, og så vurdere behovet for en psykolog! Anonymkode: fdf87...405 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #8 Skrevet 9. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har ptsd, som en følge av det har jeg også panikkangst. Gikk ubehandlet i mange, mange år før jeg kom i behandling hvor jeg da fikk ptsd-diagnosen med blant annet panikkangst som en av "følgesvennene". Men jeg har ikke både ptsd og panikkangst som diagnoser, det er kun ptsd. Så det jeg vil frem til er at din panikkangst kan være et symptom på en ptsd. Du burde finne deg en psykomotorisk fysioterapeut som kan hjelpe deg, og så vurdere behovet for en psykolog! Anonymkode: fdf87...405 Jeg har ikke panikkangst da. Kan en sånn fysioterapeut utrede meg? Anonymkode: 3027f...261
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #9 Skrevet 9. juli 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg har ikke panikkangst da. Kan en sånn fysioterapeut utrede meg? Anonymkode: 3027f...261 Sorry, jeg leste litt for fort🙈 Ikke om du har ptsd eller ei, det er spesialistdiagnose. Men en sånn fysioterapeut kan hjelpe deg med å få kroppen rolig, bli mindre anspent og mer avslappet. Anonymkode: fdf87...405 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #10 Skrevet 9. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sorry, jeg leste litt for fort🙈 Ikke om du har ptsd eller ei, det er spesialistdiagnose. Men en sånn fysioterapeut kan hjelpe deg med å få kroppen rolig, bli mindre anspent og mer avslappet. Anonymkode: fdf87...405 Jeg ønsker få det utredet. Anonymkode: 3027f...261
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #11 Skrevet 9. juli 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg ønsker få det utredet. Anonymkode: 3027f...261 Da er det psykolog eller psykiater som gjelder! Henvisning fra fastlegen din eller så kan du gå helprivat hvor hver time koster 1200kr og oppover. Anonymkode: fdf87...405 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #12 Skrevet 9. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vil barnevern kobles inn ved slike diagnoser? Anonymkode: 3027f...261 Nei. Anonymkode: cf252...c71 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #13 Skrevet 9. juli 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Da er det psykolog eller psykiater som gjelder! Henvisning fra fastlegen din eller så kan du gå helprivat hvor hver time koster 1200kr og oppover. Anonymkode: fdf87...405 Jeg har frikort. Kan man bruke det? Anonymkode: 3027f...261
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #14 Skrevet 9. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk, jeg har lest det. Om det finnes noen her som vil uttale seg, så gjerne gjør det. Anonymkode: 3027f...261 Hva skal flere uttale seg om? Du har helt tydelig misforstått hva ptsd er Anonymkode: 0a9bc...87b 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #15 Skrevet 9. juli 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg har frikort. Kan man bruke det? Anonymkode: 3027f...261 Ikke hos privat uten driftsavtale nei. Anonymkode: 0a9bc...87b
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #16 Skrevet 9. juli 2021 Jeg forstår ikke helt hva du ønsker mer informasjon om. Du har fått symptomliste for ptsd og info om panikklidelser som ikke automatisk er tilstede ved ptsd. Ønsker du rask utredning kan du gå privat og betale dette selv. Ønsker du utredning i det offentlige må du snakke med fastlegen og få henvisning. Anonymkode: 96483...98f 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #17 Skrevet 9. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har frikort. Kan man bruke det? Anonymkode: 3027f...261 Ja, men kun hos de med helfo-avtale. Går du til en som er helprivat må du betale hele summen av egen lommebok, ingen refusjon da. Anonymkode: fdf87...405
Gjest Fnuggolina Skrevet 9. juli 2021 #18 Skrevet 9. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg synes det hadde vært fint å fått det bekreftet mtp rettigheter senere, om det blir større problemer. Vil barnevern kobles inn ved slike diagnoser? Jobber selv med mennesker. Anonymkode: 3027f...261 Selvsagt ikke. Jeg tenker det var en bra ting at han sa det, fordi du vil kunne få mer hjelp hos psykolog og eksempelvis psykomotorisk fysioterapi. Om han begynner å gå til verks på kroppslige plager som henger sammen med traumer kan det utløse mye negativt som trenger annen behandling. Du kan søke om henvisning til DPS, og psykomotorisk fysio. Sistnevnte har gjerne lengre ventetid.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #19 Skrevet 9. juli 2021 Fnuggolina skrev (29 minutter siden): Selvsagt ikke. Jeg tenker det var en bra ting at han sa det, fordi du vil kunne få mer hjelp hos psykolog og eksempelvis psykomotorisk fysioterapi. Om han begynner å gå til verks på kroppslige plager som henger sammen med traumer kan det utløse mye negativt som trenger annen behandling. Du kan søke om henvisning til DPS, og psykomotorisk fysio. Sistnevnte har gjerne lengre ventetid. Dps har vel bare seks mnd 🤦♀️ Anonymkode: 3027f...261
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #20 Skrevet 9. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dps har vel bare seks mnd 🤦♀️ Anonymkode: 3027f...261 Det er så individuelt Anonymkode: 0a9bc...87b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå