Gå til innhold

MittAnbud - har du noen erfaringer eller råd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal pusse opp, og flere har anbefalt meg å legge ut jobben på MittAnbud, jeg har verken kompetanse eller interesse for oppussingsarbeid, så jeg tenker ikke å gjøre noe særlig selv. Jeg har aldri brukt denne tjenesten før, og lurer på om noen her har noen anbefalinger eller råd jeg bør ta med meg før jeg starter prosessen.

Jeg tenker å søke etter noen som kan ta hele oppdraget (både baderom, kjøkken og andre snekker-, maler- og elektrikeroppgaver er inkludert i jobben), og som kan lede arbeidet, og jeg er kun interessert i lovlig (hvitt og etter krav/standarder) arbeid.

Hvordan bør jeg velge ut anbud? Hva bør jeg følge med på i løpet av arbeidet? Er det typiske ting jeg bør være obs på?

Anonymkode: 5254f...80d

Skrevet

Jeg gjorde det for noen år siden. Skulle ta både kjøkken, bad, stue og gang… (totalrenovere bad, rive gammelt kjøkken etc) beskrev oppdraget i anbudet og det var flere som var interessert. Fikk inn 5 anbud og valgte ut de jeg syntes presenterte det ryddigste tilbudet med passe tidsmargin - de var ikke det billigste. Der hadde jeg en fyr å forholde meg til, han var behjelpelig med mye og var min kontaktperson, mens det var andre som jobbet hos meg, han bare overså arbeidet. Han var gull! Kunne ringe han sent på kvelden om det var noe, han kom omtrent med en gang hvis jeg ønsket (pratet dårlig engelsk de som jobbet der). 
Det ble en ganske utmattende affære som tok 5-6 uker (du kan tenke deg å bo på en byggeplass så lenge), men det ble veldig bra, som enslig alenemor syntes jeg også det var vanskelig å starte noe sånt, men gikk greit når det først var i gang. Som med mye annet, fulgte jeg magefølelsen i valg av firma

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Fjugur skrev (1 time siden):

Jeg gjorde det for noen år siden. Skulle ta både kjøkken, bad, stue og gang… (totalrenovere bad, rive gammelt kjøkken etc) beskrev oppdraget i anbudet og det var flere som var interessert. Fikk inn 5 anbud og valgte ut de jeg syntes presenterte det ryddigste tilbudet med passe tidsmargin - de var ikke det billigste. Der hadde jeg en fyr å forholde meg til, han var behjelpelig med mye og var min kontaktperson, mens det var andre som jobbet hos meg, han bare overså arbeidet. Han var gull! Kunne ringe han sent på kvelden om det var noe, han kom omtrent med en gang hvis jeg ønsket (pratet dårlig engelsk de som jobbet der). 
Det ble en ganske utmattende affære som tok 5-6 uker (du kan tenke deg å bo på en byggeplass så lenge), men det ble veldig bra, som enslig alenemor syntes jeg også det var vanskelig å starte noe sånt, men gikk greit når det først var i gang. Som med mye annet, fulgte jeg magefølelsen i valg av firma

Tusen takk for svar.

Betyr det at du hadde 5 stk på befaring, eller fikk du anbud før de hadde sett stedet? 

Det er viktigere for meg at jeg kan stole på at de gjør en ordentlig jobb og at de kommuniserer bra med meg enn at de er de billigste, så jeg tenker også at jeg ikke nødvendigvis kommer til å gå for de billigste.

• Liker 1
Skrevet

Hadde 5 stk på befaring. Også viktig å føle på kjemien en har med byggeleder synes jeg da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fjugur skrev (11 minutter siden):

Hadde 5 stk på befaring. Også viktig å føle på kjemien en har med byggeleder synes jeg da

Det høres ut som en god idé, ja.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ha i bakhodet at firma har mulighet til å fjerne dårlige anmeldelser på de sidene der. (Vet dette av erfaring da en venn la inn en dårlig vurdering på et firma.)

Selv har jeg brukt tjenesten en gang, og selv om alt virket ordentlig i begynnelsen så fikk jeg en magefølelse på at ikke alt var i orden etterhvert. (Mistenkte svart arbeid.)

Anonymkode: 818a9...3cf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du bør høre på jobb/venner/familie om de kan anbefale deg et spesifikt firma?

Anonymkode: 463b2...a67

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ha i bakhodet at firma har mulighet til å fjerne dårlige anmeldelser på de sidene der. (Vet dette av erfaring da en venn la inn en dårlig vurdering på et firma.)

Selv har jeg brukt tjenesten en gang, og selv om alt virket ordentlig i begynnelsen så fikk jeg en magefølelse på at ikke alt var i orden etterhvert. (Mistenkte svart arbeid.)

Anonymkode: 818a9...3cf

Såpass? 

Finnes det andre steder (nettsider el.l.) hvor jeg kan lese tilbakemeldinger om de ulike firmaene?

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kanskje du bør høre på jobb/venner/familie om de kan anbefale deg et spesifikt firma?

Anonymkode: 463b2...a67

Ja, har fått én anbefaling, men de fleste sier faktisk "legg ut på MittAnbud", og jeg har litt lyst på flere forslag slik at jeg kan velge den som passer meg best ut fra hva jeg prioriterer.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke legg ut på Mitt anbud. Der er det mye rart både av svart og ukvalifisert arbeid. De firmaene du vil ha tak i har så mye jobb at de ikke trenger å benytte seg av slike steder. Hør med naboer, familie og venner hvem de bruker. 
Hvis du absolutt vil bruke Mitt anbud, sjekk at firmaet er registrert i Brønnøysund og at alle medarbeiderne har hms-kort. 

Anonymkode: f09cc...ab4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Legg ut jobben og se hvilke svar du får. Ingen som tvinger deg til å si ja til noen av dem. Jeg selv la ut en jobb for noen år Siden. Måtte bytte hele taket på huset. Fikk en del seriøse henvendelser, men også noen plagsomme og useriøse. En spesielt skilte seg ut negativt. Siden jeg ikke hadde lagt ut mail eller telefonnummer (ville bare ha kontakt gjennom Nettsida i starten) var det en som prøvde å finne nummeret mitt på egenhånd. Nummeret mitt er ikke søkbart på gulesider osv, og vedkommende søkte da opp andre med samme etternavn (har noe sjeldent etternavn) og ringte rundt til flere i familien min for å få tak i meg. Han gav meg pris over telefon uten å ha sett på huset, ville sende meg kontrakt med en gang hvis han bare fikk mailen min. Ringte meg flere ganger selv etter jeg sa at jeg valgte noen andre. 

jeg kommer nok ikke til å legge ut der igjen, men kontakte forskjellige firmaer direkte. Rett og slett fordi jeg syntes opplevelsen med han ene var så ubehagelig. Regner med at det skal godt gjøres å møte på flere som han, men ønsker ikke det igjen. 

Anonymkode: df5e5...2ce

• 1 år senere...
Skrevet

Oppdatering: jeg dreit i hele oppussinga og flyttet heller 🥳

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...