Gå til innhold

Studere språk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det noen som har gjort det og kan fortelle om hvordan det var? For eksempel bachelor eller årsstudium i fransk eller spansk? Hvor vanskelig er det hvis man har tatt språket på vgs også?

Anonymkode: 57f3f...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ikke lurt å studere språk.

Fins ikke jobber.

Anonymkode: ce781...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke så vanskelig, men du bør ha interesse for det. Og det å lære seg selve språket er bare en del av et språkstudium. Andre sentrale deler er litteratur, kulturkunnskap, historie osv. 

Gå inn på for eksempel uio.no, uib.no, ntnu.no eller uit.no og søk opp de språkene som er aktuelle for å se på studieløpet.

Anonymkode: cc9a9...125

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke lurt å studere språk.

Fins ikke jobber.

Kommer an på hva man faktisk ønsker å bruke det til. Ønsker man å bli lærer i f.eks spansk, tysk eller engelsk kan det jo være kjekt å studere. 

TS:
Synes ikke det er vanskelig, men man må, som nevnt over, ha interesse for det. Jeg har bachelor + master i engelsk (i tillegg til annen utdanning).

Man bør ha en plan for hva man faktisk skal bruke det til. Jeg opplever det som positivt inn mot læreryrket, eller da jeg jobbet i et amerikansk firma med blant annet oversettelsesarbeid, men ikke alle får de mulighetene. Språk i kombinasjon med noe annet kan derimot være veldig lurt, kjenner en som studerte tysk og som også har studert informatikk. Han har fått en høyt ledende stilling rettet mot det tyske markedet. 

Endret av SPOCA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hva du vil bruke det til. Ville kombinert det med eksempelvis politihøgskolen, ingeniørfag eller IT. Ville da tatt en av de andre utdanningene først og bygd på med språk eller integrert det i graden. Språkstudier på universitetet har hovedvekt på grammatikk mens gloser er noe du lærer på egenhånd og på siden. Mange språkstudier har en uformell kort prøve hver uke for å sikre at studentene har nødvendig progresjon. Du må gjennomføre så så mange og stå på x antall prøver for å kunne gå opp til eksamen. Ellers er det ofte språklab en eller to ganger i uka hvor man lærer uttale. Mange morsomme mennesker som studerer språk så miljøet blir ofte godt. 

Endret av Majer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
SPOCA skrev (På 9.7.2021 den 22.27):

Kommer an på hva man faktisk ønsker å bruke det til. Ønsker man å bli lærer i f.eks spansk, tysk eller engelsk kan det jo være kjekt å studere. 

Ja, kan si meg enig i det. Men da vil jeg si at det er bedre å ta lærerutdanning med språk integrert i graden, hvis lærer er planen å bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, kan si meg enig i det. Men da vil jeg si at det er bedre å ta lærerutdanning med språk integrert i graden, hvis lærer er planen å bli.

Ikke nødvendigvis. Lektorutdanningen er lagt opp slik at man tar 60 studiepoeng i et annet fag enn det man tar master i. Dersom man har et årsstudium fra før av i et språk kan man få det godskrevet, og dermed «slipper» du ett år av lærerutdanningen. 

Anonymkode: ecfb2...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ikke nødvendigvis. Lektorutdanningen er lagt opp slik at man tar 60 studiepoeng i et annet fag enn det man tar master i. Dersom man har et årsstudium fra før av i et språk kan man få det godskrevet, og dermed «slipper» du ett år av lærerutdanningen. 

Anonymkode: ecfb2...256

Det er en ting, så handler det også om hvilke muligheter og hvilken lærer man vil bli. For meg har det vist seg å være lønnsomt å både ta lærerutdanning og språkutdanning, da jeg potensielt kan undervise flere trinn, og få litt andre/flere utfordringer. Jeg er f.eks lærer på barneskolen, men også fagansvarlig og ressurs for andre lærere. Det er veldig givende for min del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...