Gå til innhold

Vaksine og kvinnelige kjønnshormoner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er merkelig at det meldes om bivirkninger som blødningsforstyrrelser og nå også om større bryster etter å ha tatt covid-vaksine. Bivirkningene avfeies som ufarlige og forklares med immunrespons, men hvordan kan vi vite helt sikkert at vaksinen ikke påvirker kvinnelige kjønnshormoner? De fleste som får bivirkninger er kvinner.

Er det noen som kan forklare hvorfor vaksinen IKKE kan påvirke hormoner?  Jeg leter bare etter en forklaring her. Jeg kan ikke ta vaksinen selv, men har søstre som har tatt den og som begynner å bekymre seg for fertilitet, brystkreft og lignende.

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er et bra spørsmål. Er det egentlig noen som vet helt sikkert til dags dato? Kanskje kan den direkte/indirekte påvirke produksjon eller reseptorer som skal reagere på hormonene? Ikke vet jeg

• Liker 10
Skrevet

Behøver ikke være kjønnshormoner som påvirkes. Kan også være stresshormoner relatert til vaksinetakning, som igjen påvirker blødningen.
Der finnes hypoteser, men per i dag ingen bekreftet sammenheng på noen måter

• Liker 3
Skrevet

Det er lymfekjertlene som svulmer opp, som en immun respons. Siden brystene er foran lymfekjertlene virker det som brystene blir større. 

Det samme skjer for menn, men siden menn sjelden bruker bh legger de ikke merke til det like lett. 

• Liker 11
Skrevet

Ja, jeg har også lest dette om hovne lymfekjertler, og om immmunrespons som gir tykkere livmorslimhinne, men det er kombinasjonen av disse to tingene som gjør at jeg begynner å lure.

Jeg er klar over at enkeltpersoners opplevelse ikke forklarer noe som helst, men som eksempel var svigermor ferdigvaksinert i april og har fortsatt større bryster. Det tenkte hun ikke over før avisene meldte det som en bivirkning i går. Lymfekjertlene er normale. Kanskje mange går rundt og tror de har lagt på seg og at det er derfor de har fått gratis brystforstørrelse :vetikke:

• Liker 6
Skrevet

Hadde vi menn fått noe ala samme problemene hadde forskerne stått i kø for å forske og det hadde vært ramaskrik. Men siden det nesten kun er kvinner som opplever alvorlige bivirkninger som påvirker dem gidder ingen å forske. Synd, men sant. Likestillingen er ikke 100% i 2021

• Liker 32
Skrevet
stan skrev (20 minutter siden):

Det er lymfekjertlene som svulmer opp, som en immun respons. Siden brystene er foran lymfekjertlene virker det som brystene blir større. 

Det samme skjer for menn, men siden menn sjelden bruker bh legger de ikke merke til det like lett. 

Og hvordan forklares de sinnsyke blødningene? 

• Liker 10
Skrevet

Anne spurkland forklarer det her: https://immunglimt.no/2021/07/07/bor-jeg-ta-vaksinen/?fbclid=IwAR2u-8UwQxs5jozOx5zaxv74ls-0G1xHJf4Ha5y0PpSAjZ6FgkL6gfUk6dY Om det er et godt nok svar vet jeg ikke, men hvertfall en god forklaring. 

«Når det gjelder menstruasjonsforstyrrelser i etterkant av covid-19-vaksine (eller for den del covid-19 selv), handler det sannsynligvis om at betennelsessykdommer og betennelsesreaksjoner kan gi endring i menstruasjonssyklus, fordi betennelseshormoner påvirker kontrollen av eggløsningshormonene fra hjernen.»

• Liker 5
Skrevet (endret)
25 minutter siden, rosemarin said:

Anne spurkland forklarer det her: https://immunglimt.no/2021/07/07/bor-jeg-ta-vaksinen/?fbclid=IwAR2u-8UwQxs5jozOx5zaxv74ls-0G1xHJf4Ha5y0PpSAjZ6FgkL6gfUk6dY Om det er et godt nok svar vet jeg ikke, men hvertfall en god forklaring. 

«Når det gjelder menstruasjonsforstyrrelser i etterkant av covid-19-vaksine (eller for den del covid-19 selv), handler det sannsynligvis om at betennelsessykdommer og betennelsesreaksjoner kan gi endring i menstruasjonssyklus, fordi betennelseshormoner påvirker kontrollen av eggløsningshormonene fra hjernen.»

Takk for svar :) Hun skriver mye som gir mening, men så kommer hun med dette om fertilitet etter vaksinen:

"Hvis det skulle være et problem, skulle man allerede nå sett tegn til at færre kvinner enn forventet blir gravide etter vaksinering (eller gjennomgått covid-19), og det er det ingen ting som tyder på."

For meg virker det som en veldig merkelig påstand med tanke på at helsearbeidere i fertil alder kun har vært ferdigvaksinerte i få måneder, og at de fleste andre enten nettopp har fått vaksinen eller fortsatt venter.

Og det er det som skurrer litt for meg. Man kan ikke vite sikkert, men likevel blir bekymringer avfeid som om det finnes helt klare bevis på at bekymringene umulig kan ha noe for seg.

Endret av Pingvinboogie
  • Liker 19
Gjest ytmnd
Skrevet

Derfor venter jeg med vaksinen, det kommer mer og mer frem i lyset for tiden. Ingen vet helt sikkert hva den gjør med folk på sikt og det er garantert underrapportering av bivirkninger for å ikke skape vaksinemotstand.

Nei jeg er ikke anti-vaxxer, har tatt alt av vaksiner som er godt testet og etablert 😂

Skrevet
Pingvinboogie skrev (10 minutter siden):

Takk for svar :) Hun skriver mye som gir mening, men så kommer hun med dette om fertilitet etter vaksinen:

"Hvis det skulle være et problem, skulle man allerede nå sett tegn til at færre kvinner enn forventet blir gravide etter vaksinering (eller gjennomgått covid-19), og det er det ingen ting som tyder på."

For meg virker det som en veldig merkelig påstand med tanke på at helsearbeidere i fertil alder kun har vært ferdigvaksinerte i få måneder, og at de fleste andre enten nettopp har fått vaksinen eller fortsatt venter.

Og det er det som skurrer litt for meg. Man kan ikke vite sikkert, men likevel blir bekymringer avfeid som om det finnes helt klare bevis på at bekymringene umulig kan ha noe for seg.

Ja, enig. Men samtidig så har jo vaksinen blitt testet i nesten ett og et halvt år, så hun baserer det vel på det?

men uansett, om det er en bivirkning man får pga immunreaksjon/betennelse så gir det jo mening, men samtidig blir jeg redd for at man får så mange kraftige immunreponser at de blir varige (Autoimmun sykdom) eller at Hva som helst av rare immunresponser kan dukke opp? (Bare klargjør at det siste jeg skriver her KUn er umiddelbare frykter hos meg som jeg ikke aner om i det hele tatt er mulig). Men skulle jo gjerne fått en forklaring på det og. 
hun skriver et annet sted der at «det er ingenting spm tyder på langvarige plager», men det blir jo litt i samme gate, hvordan kan man vite det? Og isåfall savner jeg er forklaring på hvorfor det er lite sannsynlig 

• Liker 9
Skrevet (endret)
28 minutter siden, rosemarin said:

Ja, enig. Men samtidig så har jo vaksinen blitt testet i nesten ett og et halvt år, så hun baserer det vel på det?

men uansett, om det er en bivirkning man får pga immunreaksjon/betennelse så gir det jo mening, men samtidig blir jeg redd for at man får så mange kraftige immunreponser at de blir varige (Autoimmun sykdom) eller at Hva som helst av rare immunresponser kan dukke opp? (Bare klargjør at det siste jeg skriver her KUn er umiddelbare frykter hos meg som jeg ikke aner om i det hele tatt er mulig). Men skulle jo gjerne fått en forklaring på det og. 
hun skriver et annet sted der at «det er ingenting spm tyder på langvarige plager», men det blir jo litt i samme gate, hvordan kan man vite det? Og isåfall savner jeg er forklaring på hvorfor det er lite sannsynlig 

Jeg prøvde å lete litt, og fant dette fra Pfizer, datert 18. november:

"The Phase 3 clinical trial of BNT162b2 began on July 27 and has enrolled 43,661 participants to date, 41,135 of whom have received a second dose of the vaccine candidate as of November 13, 2020. Approximately 42% of global participants and 30% of U.S. participants have racially and ethnically diverse backgrounds, and 41% of global and 45% of U.S. participants are 56-85 years of age. A breakdown of the diversity of clinical trial participants can be found here from approximately 150 clinical trials sites in United States, Germany, Turkey, South Africa, Brazil and Argentina. The trial will continue to collect efficacy and safety data in participants for an additional two years."

https://www.pfizer.com/news/press-release/press-release-detail/pfizer-and-biontech-conclude-phase-3-study-covid-19-vaccine

Av de 43 661 som deltok i studien var altså mer enn 43% over 56 år gamle. Det er neppe særlig mange av dem som har planlagt å bli gravide etterpå, så de kan vi ta ut av regnestykket. Og hvor mange mellom 45-56 år blir planlagt gravide? Da blir tallet enda lavere. Så kan man vel regne med at halvparten av de som står igjen er menn. Da er det ikke spesielt mange kvinner igjen å basere svaret på.

I tillegg skal altså de som deltok i studien følges opp fram til slutten 2022 for å undersøke om vaksinen er sikker og effektiv, men likevel kommer det bastante svar når man stiller kritiske spørsmål.

Endret av Pingvinboogie
  • Liker 15
Skrevet
rosemarin skrev (3 timer siden):

Hvis det hun skriver der er riktig, burde man vel se det samme også ved andre vaksiner og andre infeksjoner. Gjør man det? Jeg har ikke hørt om det før, men skal ikke påstå jeg har full oversikt. Men det burde i så fall være temmelig vanlig.

Men ellers er jeg sjokkert over den nedlatende og avfeiende tonen i svaret hennes når hun omtaler folk som har kommet med advarsler om mulige bivirkninger. Altså de påpeker mekanismer som de tror KAN føre til bivirkninger, alvorlige sådanne.  Det burde man vel ta på alvor heller enn å rakke ned på budbringeren? Hvis Spurkland sitter på informasjon som gjør at hun kan motbevise at det er et problem får hun vel heller legge fram det da. Sorry men det virker bare uproft og gjør at hun mister al troverdighet for min del. Hun høres ut som en av de FB-brukerne hun selv kritiserer.

Pingvinboogie skrev (2 timer siden):

Enig, hva skjedde med det føre var-prinsippet som var så grusomt viktg ifm smitte? Skulle likt å se dataene hun baserte den uttalelsen på. Det er jo de færreste i de aldersgruppene som mest sannsynlig vil prøve å få barn, som er vaksinert, og de igjen har gjerne blitt det nylig.
Det er jo ikke uvanlig at det tar flere måneder før man lykkes med å bli gravid. Tar vel gjerne et par år eller noe før man går til lege med problemet. Så om det skulle være et problem er det neppe noe som kommer til overflaten på en god stund ennå.

• Liker 16
Skrevet
Enda en tulling skrev (20 minutter siden):

Hvis det hun skriver der er riktig, burde man vel se det samme også ved andre vaksiner og andre infeksjoner. Gjør man det? Jeg har ikke hørt om det før, men skal ikke påstå jeg har full oversikt. Men det burde i så fall være temmelig vanlig.

Men ellers er jeg sjokkert over den nedlatende og avfeiende tonen i svaret hennes når hun omtaler folk som har kommet med advarsler om mulige bivirkninger. Altså de påpeker mekanismer som de tror KAN føre til bivirkninger, alvorlige sådanne.  Det burde man vel ta på alvor heller enn å rakke ned på budbringeren? Hvis Spurkland sitter på informasjon som gjør at hun kan motbevise at det er et problem får hun vel heller legge fram det da. Sorry men det virker bare uproft og gjør at hun mister al troverdighet for min del. Hun høres ut som en av de FB-brukerne hun selv kritiserer.

Enig, hva skjedde med det føre var-prinsippet som var så grusomt viktg ifm smitte? Skulle likt å se dataene hun baserte den uttalelsen på. Det er jo de færreste i de aldersgruppene som mest sannsynlig vil prøve å få barn, som er vaksinert, og de igjen har gjerne blitt det nylig.
Det er jo ikke uvanlig at det tar flere måneder før man lykkes med å bli gravid. Tar vel gjerne et par år eller noe før man går til lege med problemet. Så om det skulle være et problem er det neppe noe som kommer til overflaten på en god stund ennå.

Vet ikke, men det er vel ikke usannsynlig at man får menstruasjonsforstyrrelser av andre infeksjoner og vaksiner heller. Har selv opplevd det ifb stress og angst feks.

Men jeg tror jo at det i såfall kommer tydeligere frem i denne forbindelsen fordi enormt mange vaksineres samtidig, ergo blir det flere som får det, og det er et enormt fokus på bivirkninger og alt blir lagt frem offentlig. Hvis jeg hadde hatt en uregelmessighet etter en annen vaksine jeg hadde fyllt på med randomly hadde jeg neppe satt det i sammenheng med vaksinen, hadde tenkt at det var en annen grunn, og så ikke tenkt mer på det dersom det stabiliserte seg igjen. Men dersom jeg får det nå etter covid vaksinen ville jeg jo umiddelbare tenkt.bivirkning fordi det er så mye fokus på det og man er obs på alt. 

det er jo et problem at hun kun svarer «det er ingenting som tilsier at..», uten å begrunne det. Men det er hun jo ikke alene om. Men følte hvertfall hun som en av få prøvde å komme med en forklaring spesifikt på det med mensforstytrelser her hvertfall 

• Liker 1
Skrevet
rosemarin skrev (4 timer siden):

Jeg leste artikkelen, og ser at Spurkland sier:

”Når det gjelder påstanden om at mRNA-vaksinering er et prøveprosjekt på menneskeheten, så er det ganske langt fra sannheten. Teknologien som blir brukt i mRNA-vaksinene er basert på minst to tiår med forskning.”

Hun burde jo samtidig nevnt at oppfinneren av mRNA-teknologien, dr. Robert Malone, advarte mot å gi unge mennesker eksperimentell genterapi (mRNA) vaksiner og uttalte at vi hadde for lite informasjon om vaksinen til kunne uttrykkelig samtykke til vaksinasjon. Malone advarte om fremtidige autoimmune problemer forårsaket av piggproteiner i mRNA-injeksjoner. Malone uttalte også at Food and Drug Administration (FDA) var klar over at piggproteinene var «biologisk aktive og kunne bevege seg fra injeksjonsstedet og forårsake uønskede hendelser, og at piggproteinet, hvis det er biologisk aktivt, er veldig farlig.»

Vet Anne Spurkland noe som oppfinneren av mRNA-teknologien, dr Robert Malone, ikke vet?

Men her på KG er vel dr. Robert Malone en konspirasjonstulling, akkurat som alle andre som er kritiske til vaksinen.

• Liker 18
Skrevet (endret)
MonicaH skrev (24 minutter siden):

Jeg leste artikkelen, og ser at Spurkland sier:

”Når det gjelder påstanden om at mRNA-vaksinering er et prøveprosjekt på menneskeheten, så er det ganske langt fra sannheten. Teknologien som blir brukt i mRNA-vaksinene er basert på minst to tiår med forskning.”

Hun burde jo samtidig nevnt at oppfinneren av mRNA-teknologien, dr. Robert Malone, advarte mot å gi unge mennesker eksperimentell genterapi (mRNA) vaksiner og uttalte at vi hadde for lite informasjon om vaksinen til kunne uttrykkelig samtykke til vaksinasjon. Malone advarte om fremtidige autoimmune problemer forårsaket av piggproteiner i mRNA-injeksjoner. Malone uttalte også at Food and Drug Administration (FDA) var klar over at piggproteinene var «biologisk aktive og kunne bevege seg fra injeksjonsstedet og forårsake uønskede hendelser, og at piggproteinet, hvis det er biologisk aktivt, er veldig farlig.»

Vet Anne Spurkland noe som oppfinneren av mRNA-teknologien, dr Robert Malone, ikke vet?

Men her på KG er vel dr. Robert Malone en konspirasjonstulling, akkurat som alle andre som er kritiske til vaksinen.

Her argumenters det en del i mot perspektivene til malone. At vaksinene er videreutviklet fra hans teknologi, men at han ikke har nord utviklingen av vaksinen å gjøre.https://tjomlid.com/2021/07/02/susanne-heart-demonstrerer-hvorfor-vi-trenger-a-laere-barn-og-voksne-kildekritikk/ (Og ikke kom med at han er blogger, han bruker seriøse kilder)

uansett, om mensen forstyrres pga betennelse og immunrespons, så er det jo disse andre bivirkningene så synes jeg det er en uting at man ikke kan få forklaringer på hvorfor noen få får tilstander som hjertebetennelse eller blodpropp, hvilke mekanismer i vaksinen som gjør det, og hvilke risikofaktorer de som får disse typen bivirkninger evt har. 

Endret av rosemarin
  • Liker 9
Skrevet

Pfizer selv produserte en biodistribusjon som viste at lipide nanopartikler fra vaksinen samlet seg i store konsentrasjoner i organer og vev, herunder milt, beinmarg, lever, binyrene og — i "ganske høye konsentrasjoner" — i eggstokkene.

Lipide nanopartikler inneholder mRNA fra vaksinene. I henhold til denne studien, sirkulerte lipide nanopartikler i hele kroppen i løpet av fire timer, og deretter samlet seg i store konsentrasjoner i eggstokkene, benmarg og lymfeknuter, imotsetning til hva vaksinens utviklere påsto. De påsto at mRNA fra vaksinene ble værende i deltoid-muskelen hvor vaksinen settes. Kvinner burde være spesielt oppmerksomme på at mRNA fra vaksinen samler seg i høye konsentrasjoner i eggstokkene.

Her er biodistribusjonen fra Pfizer:

A plot of the mRNA-LNP concentration data, without the injection site data series. The plot is a line graph of concentration over time. One of the highest lines represents the ovaries.

• Liker 9
Skrevet

Massesuggesjon kalles dette

• Liker 3
Skrevet
Pingvinboogie skrev (5 timer siden):

Ikke glem alle de andre kvinnene i fertil alder som har blitt vaksinert i andre land da, som ble vaksinert lenge før våre helsearbeidere :) 

• Liker 4
  • Opprett ny...