AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #1 Skrevet 9. juli 2021 Jeg har srachnofobia, altså ekstrem edderkoppangst, og nå på sommeren er jo det tid for 🕷 Jeg har også en liten baby på 11 måneder. Iste skulle jeg lete etter noe i stelleveska, plutselig seg jeg en jævel med 8 ben krype oppover en bleie som lå nedi der, jeg blir livredd å reagerer med å hyle. Blir helt stiv i kroppen å er like før jeg gråter.. Der å da tenkte jeg ikke over at lille barnet mitt satt i tripptrappatolen, å hen begynner å gråte.. Jeg spurter ned for å hente samboer for ta jæveln, så løftet jeg barnet å trøstet hen. Kan barnet få varige mén? Er ikke første gangen jeg har sett en edderkopp å hylt mens barnet er i rommet.. Anonymkode: 10bbd...3e8
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #2 Skrevet 9. juli 2021 Varige mén tviler jeg på, men du kan jo risikere at om det gjentar seg ofte, vil barnet også utvikle ekstrem angst for edderkopper. Når mamma er livredd må hun/han også være det, det er jo en ganske logisk slutning. Når det er såpass ekstremt som du sier, kanskje du burde på på fobi-terapi eller noe, kun for at barnet ikke skal få det samme. Dersom du ikke greier å stoppe deg selv i panikken, og det er jo ikke akkurat så lett...! Har jo sett barn som er hysterisk redde for hunder fordi foreldrene er det, og det kan jo bli slitsomt å vokse opp med. Kan samboer bidra her til å vise barnet at edderkopper ikke er farlige? (Sier jeg, jeg er livredd dem selv, men ikke ekstremt på ditt nivå, jeg klarer å drepe dem hvis de er små. Anonymkode: 93bc8...64f 5
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #3 Skrevet 9. juli 2021 Bør være en selvfølge å jobbe hardt for å ikke overføre den type angst og fobi til barn. Anonymkode: 29a69...968 6
Oxytenis Skrevet 9. juli 2021 #4 Skrevet 9. juli 2021 Tror det finnes en app man kan laste ned for å få kvitt forbien. Eksponeringsterapi. Man filmer hånden sin med mobilen og så ser man en fake edderkopp som begynner å gå på hånden. Det skal visst funke! Eller gå ut og fang en søt liten edderkopp. Bli vant til de anbefaler jeg, du og barnet kommer til å møte på så utrolig mange resten av livene deres.. De er jo null stress og nydelige egentlig. De rydder opp, spise opp andre insekter og lager de mest fantastiske spindelvevene og skader oss ikke. Mygg derimot😡 4
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #5 Skrevet 9. juli 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Varige mén tviler jeg på, men du kan jo risikere at om det gjentar seg ofte, vil barnet også utvikle ekstrem angst for edderkopper. Når mamma er livredd må hun/han også være det, det er jo en ganske logisk slutning. Når det er såpass ekstremt som du sier, kanskje du burde på på fobi-terapi eller noe, kun for at barnet ikke skal få det samme. Dersom du ikke greier å stoppe deg selv i panikken, og det er jo ikke akkurat så lett...! Har jo sett barn som er hysterisk redde for hunder fordi foreldrene er det, og det kan jo bli slitsomt å vokse opp med. Kan samboer bidra her til å vise barnet at edderkopper ikke er farlige? (Sier jeg, jeg er livredd dem selv, men ikke ekstremt på ditt nivå, jeg klarer å drepe dem hvis de er små. Anonymkode: 93bc8...64f Jeg klarer ikke drepe dem heller, klarer ikke være nær de. Jeg driver å maler hus, å akkurat nå driver jeg å maler taket over verandaen. Kom en liten luring helt øverst i hjørnet, jeg sto der med kosten, å jeg 2 meter unna. Samboer står i døråpninga å sier «ja, du må ta den da! Du står jo 2 meter unna» jeg står der som en tulling å klarer det bare ikke 😂 vi begge ler Anonymkode: 10bbd...3e8
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #6 Skrevet 9. juli 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Bør være en selvfølge å jobbe hardt for å ikke overføre den type angst og fobi til barn. Anonymkode: 29a69...968 Min bestemor var livredd mus, ingen av barna var redd mus. Tanta mi var livredd piggsvin, sønnen hennes er ikke redd de. Anonymkode: 10bbd...3e8
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #7 Skrevet 9. juli 2021 Du er velkommen til oss for eksponeringsterapi. Vi har huset fullt av edderkopper. Både i bur og frittgående. Anonymkode: 1caf3...9fb 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #8 Skrevet 9. juli 2021 Dette med edderkopper ga seg faktisk litt når jeg fikk barn. Er knapt redd for insekter nå. Men edderkopper er ikke veldig koselige helt ærlig. Anonymkode: ac73e...fb4 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #9 Skrevet 9. juli 2021 Prøv å tenk at det er stor forskjell på farlig og skummelt. Edderkopper er ikke farlig. hva gjør du hvis det krabber en på barnet ditt? Anonymkode: fe3d9...0bb 2
Nuith Skrevet 9. juli 2021 #10 Skrevet 9. juli 2021 Jeg tenker at her bør du ta ansvar ja, men spesielt mannen din. Jeg har selv en mann som er livredd veps, så da er det JEG som tar ledelsen hvis det er veps i nærheten. Han kan godt sitte der stiv som en stokk eller stenge seg inne på do, men JEG sørger for at barna har oppmerksomheten på meg og at jeg forklarer hvordan man skal forholde seg på en rolig og trygg måte.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #11 Skrevet 9. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Prøv å tenk at det er stor forskjell på farlig og skummelt. Edderkopper er ikke farlig. hva gjør du hvis det krabber en på barnet ditt? Anonymkode: fe3d9...0bb Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg hadde kommet til å gjort. Om det hadde vært en giftig hadde jeg nok balla meg opp til å ta den, men vil egentlig ikke tenke på om hva om barnet mitt hadde hatt en edderkopp på seg Anonymkode: 10bbd...3e8
Minya Skrevet 9. juli 2021 #12 Skrevet 9. juli 2021 5 hours ago, AnonymBruker said: Min bestemor var livredd mus, ingen av barna var redd mus. Tanta mi var livredd piggsvin, sønnen hennes er ikke redd de. Anonymkode: 10bbd...3e8 Den var ny oO Jeg tror jeg aldri har møtt eller hørt om noen som er redd for piggsvin før. 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #13 Skrevet 9. juli 2021 Min mor var veldig redd hunder og jeg selv ble redd. Som voksen har jeg eksponert meg og er bare litt skvetten når hunden er brå. Jeg har også edderkoppangst og fikk behandling hos psykolog. Ble myyyye bedre, men har kommet litt tilbake når jeg ikke har vedlikeholdt like bra. Anonymkode: 84c70...553 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #14 Skrevet 9. juli 2021 Mamma er livredd mus. Like livredd mus, som jeg er livredd edderkopper. Men jeg er ikke livredd mus. Har sett mamma stått på stol og hylt pga en halvdød/død mus kattene kommer med. Eller en mus i kjelleren, hvor mamma faltned trappa. Jeg liker jo ikke mus, men er ikke redd de. Men jeg er liiivredd edderkopper. Har tenkt tanken eksponeringstetapi, men nei. Jeg klarer ikke tanken. Det å skrive her nå gir meg frysninger, og jeg vil flykte. Kroppen reagerer så voldsomt på selv de minste 8beinte skapningene. Men jeg klarer å lure meg stille vekk fra de om det er barni nærheten, og virkelig holde meg å skinnet for å ikke vise frykten veldig åpenlyst til barn. Jeg trekker meg vekk, og ber pent andre om å få den vekk. Nån å jeg forsvinner sakte vekk. Såmitt råd er å holde deg beinhard, og prøv å minimer den synlige frykten utenfra. Også kom deg rolig vekk. Også får samboeren din hjelpe deg. Anonymkode: c2ee5...4d7
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #15 Skrevet 9. juli 2021 Jeg har ekstrem frykt for edderkopper. Planlegger nesten livet rundt dem 🙈 Jeg bruker ikke terrassen, har alltid en boks insektsspray for hånd, måtte få bilen profesjonelt renset etter jeg fant et monster i den forrige høst osv. Jeg bor alene med ett barn som nå er tenåring, men er rimelig sikker på at hun ikke har varige mén av skrikingen min 🙈Det er ikke lett å kontrollere en slik automatisk reaksjon. Anonymkode: a00b1...65f
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #16 Skrevet 9. juli 2021 Jeg har også samme fobi. Min fobi er så ille at jeg ikke klarer å si ordet, lese om det osv. jeg scrollet forbi denne tråden ti ganger før jeg turte å gå inn, og nå er jeg kvalm og svett når jeg svarer. De som foreslår eksponeringsterapi vet ikke hvordan det er å leve med en så stor angst. De aller fleste som er litt redd for dette insektet tror de har en fobi, men en fobi er faktisk en diagnose, og det heter ikke fobi før det har en innvirkning på livet. selv har jeg fått min fobi fra mamma. Hun har samme angst som meg. Jeg reagerer i tillegg fysisk med kvalme og oppkast. Jeg har dessverre overført fobien til mitt eget barn selvom jeg har vært bevisst på å ikke gjøre det. Anonymkode: 0640c...d64
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #17 Skrevet 10. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har ekstrem frykt for edderkopper. Planlegger nesten livet rundt dem 🙈 Jeg bruker ikke terrassen, har alltid en boks insektsspray for hånd, måtte få bilen profesjonelt renset etter jeg fant et monster i den forrige høst osv. Jeg bor alene med ett barn som nå er tenåring, men er rimelig sikker på at hun ikke har varige mén av skrikingen min 🙈Det er ikke lett å kontrollere en slik automatisk reaksjon. Anonymkode: a00b1...65f Edderkopper er ikke insekter. De er leddyr. Anonymkode: 1caf3...9fb 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #18 Skrevet 10. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har også samme fobi. Min fobi er så ille at jeg ikke klarer å si ordet, lese om det osv. jeg scrollet forbi denne tråden ti ganger før jeg turte å gå inn, og nå er jeg kvalm og svett når jeg svarer. De som foreslår eksponeringsterapi vet ikke hvordan det er å leve med en så stor angst. De aller fleste som er litt redd for dette insektet tror de har en fobi, men en fobi er faktisk en diagnose, og det heter ikke fobi før det har en innvirkning på livet. selv har jeg fått min fobi fra mamma. Hun har samme angst som meg. Jeg reagerer i tillegg fysisk med kvalme og oppkast. Jeg har dessverre overført fobien til mitt eget barn selvom jeg har vært bevisst på å ikke gjøre det. Anonymkode: 0640c...d64 Edderkopper er ikke insekt. Anonymkode: 1caf3...9fb
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #19 Skrevet 10. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Edderkopper er ikke insekter. De er leddyr. Anonymkode: 1caf3...9fb Nå får du gi deg. Det er et insekt. Okey, men da er ikke chihuahua en hund, det er en katt. Anonymkode: 10bbd...3e8
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #20 Skrevet 10. juli 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Edderkopper er ikke insekter. De er leddyr. Anonymkode: 1caf3...9fb For det første er dette en helt uinteressant påpekning, for det andre skrev jeg aldri at edderkopp er et insekt, jeg skrev at jeg alltid har insektsspray for hånd. Som det står på den så er den også for edderkopper... Anonymkode: a00b1...65f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå