Ctrl Skrevet 9. juli 2021 #1 Skrevet 9. juli 2021 Covid-19-selvtest har kommet til norske apotek. Dette er en antigen hurtigtest med 98% sikkerhet som gir deg resultatet innen 15 minutter. Hjemme. Prisen på disse testene ligger rundt 100,- kr pr stk, som selvfølgelig er svært overpriset for anledningen. Selvfølgelig. For enkelte handler alt om penger. WHO nevnte allerede i mars i fjor noe at testing og isolasjon er det største botemiddelet for Covid-19. Dette ble for øvrig støttet opp flere ganger gjennom sommeren og høsten: https://www.nia.nih.gov/news/why-covid-19-testing-key-getting-back-normal Vi vet i dag at også vaksinasjoner er viktig for å stoppe pandemien. Men vaksinasjoner stopper ikke nødvendigvis spredningen i den grad som først antatt, og mange risikerer uansett å bli syk selv om man er vaksinert. Så da spør jeg: Hvorfor har ikke testing rundt Covid-19 blitt mer prioritert? Jeg snakker om lavterskeltesting på hjemmenivå. Tenk om husstander kunne ha hatt Covid-tester hjemme, og testet etter behov, lyst og anledning. Da hadde smitte og sykdom blitt tatt helt nede ved roten, og isolert bort fra samfunnet. Slik testingen foregår nå så er det ikke et lavterskeltilbud og heller ikke en enkel måte å gjennomføre. Ihvertfall ikke her jeg bor. Jeg mener oppriktig at folk nå kan teste seg selv hjemme. Få testene ut til folket. Gratis! Eventuelt mot en ubetydelig egenandel. Og så kan teststasjoner ta imot folk med positiv hjemmetest for å endelig bekrefte tilfellet. Rasjonelt fordelt, slik at overbruk unngås. Lavterskeltesting gjør at man kan teste seg selv før sosiale arrangementer, ved symptomer, ved reiser (enten innland eller utland) eller rett og slett ved mistanke. Det finnes en potensiell stor mulighet for å isolere bort Covid-19 bare ved å teste seg ved mistanke. Dette ville nok ha blitt kostbart. Men pris er definitivt et definisjonsspørsmål her. Og kan ses i betraktning allerede brukt testemetode, samfunnsøkonomi, smittespredning og sykdom. Noe sier meg at et lavterskeltilbud rundt testing potensielt er en stor økonomisk og samfunnsmessig gevinst på lang sikt. Det vil skape trygghet. Det vil sørge for at vi kan åpne mer opp. Det vil fjerne mistanke og redusere usikkerhet. Det vil gi folk mer kontroll. Og det vil sørge for at potensiell smitte sprer seg. Hva tenker du? 2
Elhaym Skrevet 9. juli 2021 #2 Skrevet 9. juli 2021 (endret) Jeg tenker jo hjemmetesting er et godt tiltak. Man får raskere svar, man har mindre ubehag og det er mer motiverende. Om en familie fikk utdelt la oss si 25stk tester i mnd for 180kr hadde man sannsynligvis kunne utelukket en del smitte. Altså, det koster penger med teststasjoner, transport og analyse også I tillegg til at man slipper ringe og bestille time til test, vente 1-3 døgn etc. Det ville også vært enklere å komme seg til lege igjen om man hadde hjemmetesting. Endret 9. juli 2021 av Elhaym La til noe 2
TheTrollHunter Skrevet 9. juli 2021 #3 Skrevet 9. juli 2021 Problemet med å gjøre det selv er at du ikke klarer å komme langt nok bak i svelg og nese til å plukke opp nok virusmengde. Du vil da få falsk negativ test.
Elhaym Skrevet 9. juli 2021 #4 Skrevet 9. juli 2021 TheTrollHunter skrev (2 minutter siden): Problemet med å gjøre det selv er at du ikke klarer å komme langt nok bak i svelg og nese til å plukke opp nok virusmengde. Du vil da få falsk negativ test. Hjemme//hurtigtest tas ikke langt bak i nesen. De bruker disse testene på grensa etc og de er mer enn gode nok, selv om ja, noen vil få falsk negativ. 2
Ctrl Skrevet 9. juli 2021 Forfatter #5 Skrevet 9. juli 2021 Elhaym skrev (4 minutter siden): Jeg tenker jo hjemmetesting er et godt tiltak. Man får raskere svar, man har mindre ubehag og det er mer motiverende. Om en familie fikk utdelt la oss si 25stk tester i mnd for 180kr hadde man sannsynligvis kunne utelukket en del smitte. Altså, det koster penger med teststasjoner, transport og analyse også I tillegg til at man slipper ringe og bestille time til test, vente 1-3 døgn etc. Det ville også vært enklere å komme seg til lege igjen om man hadde hjemmetesting. Ja, ikke sant. Og distribuering burde være grei skuring ettersom Posten Norge AS er 100% statseid, og har full kontroll over hvor mange personer som bor i hver husstand. Testene kunne blitt distribuert som uadressert reklame i sin opprinnelige forpakning fra produsent. TheTrollHunter skrev (2 minutter siden): Problemet med å gjøre det selv er at du ikke klarer å komme langt nok bak i svelg og nese til å plukke opp nok virusmengde. Du vil da få falsk negativ test. Er dette vanskelig å få til for "allmennheten"? 1
TheTrollHunter Skrevet 9. juli 2021 #6 Skrevet 9. juli 2021 Just now, Ctrl said: Ja, ikke sant. Og distribuering burde være grei skuring ettersom Posten Norge AS er 100% statseid, og har full kontroll over hvor mange personer som bor i hver husstand. Testene kunne blitt distribuert som uadressert reklame i sin opprinnelige forpakning fra produsent. Er dette vanskelig å få til for "allmennheten"? Ja, har du prøvd å stikke pinnen langt nok bak selv? Jeg får det ikke til, og jeg er vant med å ta MRSA-tester. Som tas på samme måten
Elhaym Skrevet 9. juli 2021 #7 Skrevet 9. juli 2021 Ctrl skrev (1 minutt siden): Ja, ikke sant. Og distribuering burde være grei skuring ettersom Posten Norge AS er 100% statseid, og har full kontroll over hvor mange personer som bor i hver husstand. Testene kunne blitt distribuert som uadressert reklame i sin opprinnelige forpakning fra produsent. Er dette vanskelig å få til for "allmennheten"? Ja, jeg kan ikke se at hjemmetesting skal være dyrere enn alle teststasjoner vi har rundt om nå. Hjemmetester vil også normalisere hverdagen mye mer når legevakt og legekontorer etc ikke fungerer på halv maskin pga korona. Testene kan leveres som "reklame" ja. 1
Elhaym Skrevet 9. juli 2021 #8 Skrevet 9. juli 2021 TheTrollHunter skrev (Akkurat nå): Ja, har du prøvd å stikke pinnen langt nok bak selv? Jeg får det ikke til, og jeg er vant med å ta MRSA-tester. Som tas på samme måten Du skal ikke ta den langt bak i nesa. Det er ikke pcr. 2
TheTrollHunter Skrevet 9. juli 2021 #9 Skrevet 9. juli 2021 Just now, Elhaym said: Du skal ikke ta den langt bak i nesa. Det er ikke pcr. Jo, du skal ta den så langt bak som den sorte streken viser. Hurtigtester skal tas på akkurat samme måten som PCR-tester
Ctrl Skrevet 9. juli 2021 Forfatter #10 Skrevet 9. juli 2021 TheTrollHunter skrev (17 minutter siden): Jo, du skal ta den så langt bak som den sorte streken viser. Hurtigtester skal tas på akkurat samme måten som PCR-tester Iht. Boson SARS-Covid-19-selvtest skal pinnen rundt 2-2,5 cm inn i nesen. Skal ikke en PCR-test mye lenger enn det inn? Type 9-10 cm? 1
Aorta Skrevet 9. juli 2021 #11 Skrevet 9. juli 2021 TheTrollHunter skrev (1 time siden): Problemet med å gjøre det selv er at du ikke klarer å komme langt nok bak i svelg og nese til å plukke opp nok virusmengde. Du vil da få falsk negativ test. Ved en infeksjon(mye virus) skulle man ikke behøve å grave så langt bak i nesa for å finne noe som man kan bruke i en test. Er man syk - dvs. har symptomer- skulle man ikke behøve å ta så langt inn. 2
Elhaym Skrevet 9. juli 2021 #12 Skrevet 9. juli 2021 Bekymra-kongen går god for hjemmetest https://www.nrk.no/trondelag/kjope-covid-19-hurtigtest-pa-butikken_-noen-av-selvtestene-du-kan-kjope-godkjennes-av-espen-nakstad-1.15568772 3
Ctrl Skrevet 9. juli 2021 Forfatter #13 Skrevet 9. juli 2021 Elhaym skrev (4 minutter siden): Bekymra-kongen går god for hjemmetest https://www.nrk.no/trondelag/kjope-covid-19-hurtigtest-pa-butikken_-noen-av-selvtestene-du-kan-kjope-godkjennes-av-espen-nakstad-1.15568772 Se der ja. Espen Nakstad skulle tatt initiativ til å få dette ut til folket gratis! Burde vært unødvendig at vi forbrukere skal betale dyre dommer for selvtesting slik at flere mellomledd tjener grovt på det. Inngangsprisen på en slik test i store kvanta kan umulig være høy rett fra fabrikk til Staten uten mellomledd, for så videre ut til folket. I disse tider kaller jeg det for en små investeringen med store gevinster. Man burde teste seg fri for smitte. Dette er gamle råd. 2
Charlie Amberson Skrevet 9. juli 2021 #14 Skrevet 9. juli 2021 (endret) Da det først kom info om hjemmetester var det snakk om 30 kr pr test. Men apotekene skal vel sko seg. Den første 50-pakken jeg kjøpte med munnbind kostet 800,- på apoteket mens nå får man like mange på Coop til 150,- med samme merking/kvalitet. Har et visst håp til spyttetester, da kan flere personer testes samtidig ved at alle spytter i samme beger. De skulle visst prøve ut dette på en konsert der kanskje 10 stk testes samtidig og alle 10 får besked om å ta en ordentlig PCR-test hvis spyttetesten slår ut. Dette synes jeg høres genialt ut om det virker. Da kan feks arbeidssteder teste seg flere ganger i uken og ta smitten mye raskere. jo flere som vaksineres jo flere vil også gå rundt å være smittet uten at de vet det, derfor blir sånne random massetester viktigere fremover for å unngå store mørketall og umulig sporing. Endret 9. juli 2021 av Charlie Amberson 1
brainstorm Skrevet 9. juli 2021 #15 Skrevet 9. juli 2021 Hvis det kommer istedenfor at syke og mulig smittede må forlate hjemmet for å dra og teste seg, så bra. Hvis det derimot brukes til å øke antallet tester kraftig for så å slå alarm og stenge alt igjen når tallet på positive naturlig nok vil øke, ikke fullt så bra.
Ctrl Skrevet 9. juli 2021 Forfatter #16 Skrevet 9. juli 2021 brainstorm skrev (13 minutter siden): Hvis det derimot brukes til å øke antallet tester kraftig for så å slå alarm og stenge alt igjen når tallet på positive naturlig nok vil øke, ikke fullt så bra. Det er dette jeg tror mye testing forhindrer. Mye testing vil sørge for kontroll. I dag må man jo stenge ned fordi man ikke har kontroll. Har man enhver tid kontroll, eventuelt svært enkelt kan få full kontroll, så er det ingen grunn til å stenge ned "uansett" smitteomfang (med mindre en hel by tester positiv samtidig). En kontinuerlig massiv lavterskeltesting vil luke fram og bort mørketallene. Og smitten vil aldri klare å få fotfeste. 1
brainstorm Skrevet 9. juli 2021 #17 Skrevet 9. juli 2021 3 minutter siden, Ctrl said: Det er dette jeg tror mye testing forhindrer. Mye testing vil sørge for kontroll. I dag må man jo stenge ned fordi man ikke har kontroll. Har man enhver tid kontroll, eventuelt svært enkelt kan få full kontroll, så er det ingen grunn til å stenge ned "uansett" smitteomfang (med mindre en hel by tester positiv samtidig). En kontinuerlig massiv lavterskeltesting vil luke fram og bort mørketallene. Og smitten vil aldri klare å få fotfeste. Da må man begynne å se på andelen positive tester og ikke antallet. Så langt er det kun antall positive tester vi blir tutet hodet fullt av hver dag, uavhengig av hvor mange som testes.
Anbefalte innlegg