AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #1 Skrevet 9. juli 2021 Jenta mi begynner i barnehagen i august, og er da 18 mnd. Og det kommer et småsøsken mest sannsynlig oppi hele tilvenningen. Vi har gledet oss veldig til oppstart siden frøkna ikke har vært så mye blant andre barn, ho kom midt under nedstengningen. Vi håper at ho kommer til å like seg i barnehagen, og har stor tro på at det er akkurat det som vil skje. Men kom til å tenke på, etter å ha lest alle trådene om henting og foreldre som er hjemme, at det kanskje vil se rart ut? At jeg sitter hjemme med lille, og hun bokstavelig talt er 30 m ifra huset vårt i barnehagen? Hun har jo mulighet for kortere dager i barnehagen, men vil vente med å praktisere det til utpå høst/vinter, til hun er helt trygg i barnehagen, og har fått gode rutiner på dette, og når neste ikke er så fryktelig liten lenger. Hva tenker dere? Anonymkode: 53829...2f9
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #2 Skrevet 9. juli 2021 Hvorfor skal ikke barn nummer 2 har like mye ro, egentid med foreldrene, tid til tilknytning, tid til kos i fred og ro - som barn nummer 1? Permisjon er for å være med baby. Eldste barnet skal i barnehagen, ha korte dager og etterhvert ekstra fridager. Tenker jeg. Anonymkode: 4640a...0ea 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #3 Skrevet 9. juli 2021 Permisjonen er for barnets del (det nyfødte altså). Du kommer vel til å trenge å «sove når barnet sover» som det heter på fint. Det måtte iallfall jeg i permisjonen, etter lange våkenetter. Og det går jo ikke med storesøsken hjemme. Og ser ikke for meg at tilknytningen og ammingen med babyen blir like lett om man samtidig skal følge opp ett eldre barn. jeg har vert sykemeldt hele dette halvåret, og har med all selvfølgelighet sendt barnet i barnehage. Å underholde hun hele dagen er mer slitsomt enn å jobbe. Og jeg har vert sykemeldt av en grunn, og ikke på gøy. nå kommer det snart ett barn til her, og eldstemann skal selvfølgelig i barnehagen mens jeg er i permisjon! Så får vi ta en dag her og der med fri eller kort dag etterhvert som vi ser hvordan hverdagen med ny baby blir😊 Anonymkode: 0347e...83d
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #4 Skrevet 9. juli 2021 Hvorfor vil du vente med kortere dager?korte dager er topp fra starten det, så ville ikke tenkt på det Anonymkode: 8f019...24f 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #5 Skrevet 9. juli 2021 Mitt barn startet også i bhg da han var 18 mnd, det var et fint tidspunkt for ham. Han var der selv om jeg er ufør og hjemme uansett, så ingen grunn til at han skulle gå glipp av å ha det gøy sammen med andre barn pga det. (Det er jo ingen hjemme "i gata" lenger.) Korte dager de første par årene og noen fridager i blant, det passet ham helt perfekt. Godt mulig det var noen som reagerte på at jeg hadde ham i barnehagen, men det var aldri noen som sa noe. Ingen hinting heller, hørte kun om hvor godt han trivdes og hvor gøy han hadde det. Men de ansatte ga uttrykk for at de satt pris på at jeg hadde mulighet til å ha ham hjemme til han var helt frisk når han hadde vært syk. De var visst ikke bortskjemt med det. Anonymkode: 0d4d6...b8b
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #6 Skrevet 9. juli 2021 Se ann hvordan barnet reagerer på barnehagestarten. Noen er veldig avhengig av rutiner for å føle seg trygg ved barnehagestart og kan reagere mye på å spesielt bli levert til ulike tidspunkt hver dag. Du vil være hjemme i permisjon med en baby du enda ikke vet hva krever. Og du vet ingenting om hvilken form du vil være i etter fødselen. Jeg ville faktisk latt far levere (om han har mulighet i forhold til jobbe) slik at du og babyen kan ta ting i deres tempo. Så kan du se ann dagen, babyhumør, din form osv. Og hente tidlig når du kjenner at du har energi og overskudd til det. Ikke hent tidlig fordi at du føler at du må. Husk det er lov å snakke med barnehagens personale om dette! Lykke til med både barnehagestart og baby! Hilsen barnehagelærer 😉 Anonymkode: 9348d...475
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #7 Skrevet 9. juli 2021 Bør selvfølgelig ha kortere dager fra start. Anonymkode: f9b4b...ce5
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #8 Skrevet 9. juli 2021 Hadde sendt barnet i barnehagen med god samvittighet, men hadde gitt barnet korte dager. Rundt 9-15. Kanskje kortere dager innimellom, en barnet har godt å sosialisere seg. Bare viktig at det ikke blir for lenge så de blir overstimulert Anonymkode: 073cc...9b1 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #9 Skrevet 9. juli 2021 Grunnen til at jeg vil vente med kortere dager til utpå høst/vinter er at jeg ikke vet hva neste vil kreve, og hvordan det vil bli. Med storesøster kom vi oss ikke i seng før klokka var nærmere 1-2 de første månedene, mens hun sov nesten hele dagene. Om denne lille her blir lik, kommer nok jeg og pappa til å ha noen måneder med litt ulik døgnrytme, mildt sagt. Tenker også at det vil være bra for henne å komme skikkelig inn i barnehagens rutiner ifra start, men selvfølgelig om det går helt skeis, må vi ta det som det kommer. Med normale dager i denne sammenheng tenker jeg 08/09-14/15. Men igjen, jeg må nesten bare se an hvordan denne i magen blir, og hvordan frøkna i det hele tatt takler et småsøsken 🤞🏻 Anonymkode: 53829...2f9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå