AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #1 Skrevet 9. juli 2021 Har koblet helt ut jobb, siden jeg tok ferie, men har aldri vært så sliten av jobb. Har en klasse med mange utfordringer, med hyppige møter med ulike instanser. Flere hjem med tett bv samarbeid og flere hjem med store alkoholproblemer. Angst, skolevegring og generelt faglig svak klasse. Flere har lave norskkunnskaper. Mye utfordringer med uro, stort sett bra når jeg har dem selv. Men mye samarbeid med fortvilte lærere. Meldte fra til ledelsen allerede i august i fjor om at denne klassen trenger mer ressurser. Ved juletider fikk jeg litt mer ressurser, knyttet til enkeltelever med store behov, men opplever det som et hån at jeg bare har 45 min/ uke avsatt til kontaktlæreroppgavene. Elsker jobben min, og har i en årrekke fått de utfordrende klassene. Både fordi jeg er god på det, men også fordi jeg liker å jobbe med litt krevende barn. Men opplever det som at man får veldig lite støtte, når ting blir for krevende. Noen som har vært i samme situasjon? Og nådd gjennom? Vet jo at jeg egentlig heller burde skrevet avvik, enn å jobbe langt utover rammene. Men det går jo igjen utover barn/ungdom som allerede sliter. Anonymkode: 2e5cb...b0b
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #2 Skrevet 9. juli 2021 Jeg har vært i tilnærmet samme situasjon som deg dette skoleåret (også). I vår satte jeg ned foten, og meldte konsekvent avvik. Det hjalp på den måten at vi fikk litt ekstra (ift barn med alvorlige adferdsproblemer) de siste ukene. Dette er borte igjen til høsten.. Jeg skal ikke være kontaktlærer neste skoleår (ellers hadde jeg sluttet), og det skal bli fantastisk! Jeg er også en av dem som klarer å håndtere klasser med utfordringer, og ender derfor opp med å få dem - år etter år. Det er håpløst, og jeg skal bruke dette "friåret" til å tenke over veien videre. Ingen oppmuntring til deg akkurat, men det er greit å vite at vi er flere😊 Anonymkode: b0273...98f
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #3 Skrevet 10. juli 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg har vært i tilnærmet samme situasjon som deg dette skoleåret (også). I vår satte jeg ned foten, og meldte konsekvent avvik. Det hjalp på den måten at vi fikk litt ekstra (ift barn med alvorlige adferdsproblemer) de siste ukene. Dette er borte igjen til høsten.. Jeg skal ikke være kontaktlærer neste skoleår (ellers hadde jeg sluttet), og det skal bli fantastisk! Jeg er også en av dem som klarer å håndtere klasser med utfordringer, og ender derfor opp med å få dem - år etter år. Det er håpløst, og jeg skal bruke dette "friåret" til å tenke over veien videre. Ingen oppmuntring til deg akkurat, men det er greit å vite at vi er flere😊 Anonymkode: b0273...98f Hvordan klarte du å ikke bli kontaktlærer? Jeg ble lovet det for 5 år siden, etter å ha hatt et spesielt utfordrende år. Men så måtte de bruke meg likevel. Når du er i gang igjen i høst, er jo fokuset på elevene. Men begynner å oppleve det som ugreit at jobben skal sprenge seg utover alle rammer. Og at man i tillegg har en ledelse som "ikke ser det". Men som hører mest på den siste som har vært inne på kontoret. (Jeg har ikke tid til å henge der, for å klage). Anonymkode: 2e5cb...b0b
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #4 Skrevet 10. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan klarte du å ikke bli kontaktlærer? Jeg ble lovet det for 5 år siden, etter å ha hatt et spesielt utfordrende år. Men så måtte de bruke meg likevel. Når du er i gang igjen i høst, er jo fokuset på elevene. Men begynner å oppleve det som ugreit at jobben skal sprenge seg utover alle rammer. Og at man i tillegg har en ledelse som "ikke ser det". Men som hører mest på den siste som har vært inne på kontoret. (Jeg har ikke tid til å henge der, for å klage). Anonymkode: 2e5cb...b0b Jeg sa det jeg skrev over her; enten det, eller så slutter jeg! Heldigvis fant de rom for det. Ledelsen er ok, og gjør så godt de kan. Det er høyere oppe problemet ligger.. Har dårlig samvittighet (selvfølgelig), men jeg måtte bare! Så skal jeg prøve å distansere meg nok til å ikke tenke på elever og løsninger på umulige utfordringer 24/7.. Jeg hadde nesten mistet all arbeidsglede, og det er ikke bra! Så nå skal jeg fokusere på undervisning og kjenne på om lærerjobben skal være min vei videre. Det er håpløst hvordan dette er blitt; det kunne jo egentlig vært verdens beste jobb💓😕 Lykke til, og oppdater gjerne💓 Anonymkode: b0273...98f
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #5 Skrevet 10. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg sa det jeg skrev over her; enten det, eller så slutter jeg! Heldigvis fant de rom for det. Ledelsen er ok, og gjør så godt de kan. Det er høyere oppe problemet ligger.. Har dårlig samvittighet (selvfølgelig), men jeg måtte bare! Så skal jeg prøve å distansere meg nok til å ikke tenke på elever og løsninger på umulige utfordringer 24/7.. Jeg hadde nesten mistet all arbeidsglede, og det er ikke bra! Så nå skal jeg fokusere på undervisning og kjenne på om lærerjobben skal være min vei videre. Det er håpløst hvordan dette er blitt; det kunne jo egentlig vært verdens beste jobb💓😕 Lykke til, og oppdater gjerne💓 Anonymkode: b0273...98f Takk! Er egentlig bare på sommeren jeg tar meg tid til å føle på ting. Kollegaene og ledelsen er egentlig flotte folk, men alle har for mye. Og da blir man dårligere på å se hverandre. Ser at jeg har mistet litt arbeidsglede. Spesielt i at jeg som alltid var positiv til nye ting og litt ekstra topper, bare ønsker det skal være flatt. Og kjenner jeg ikke har plass til noe mer. Burde egentlig brukt mer av energien min på barn og mann. Anonymkode: 2e5cb...b0b
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #6 Skrevet 11. juli 2021 Jeg syns jeg har hatt det noe krevende i år. Første år som kontaktlærer, så kan ha noe med det å gjøre også. Men det har vært mye styr. Jeg har ikke så mye utagering I min klasse, er mest utestenging, masse greier på nett, kroppspråk og sånt. Har noe ekstra hjelp i at flere elever går jevnlig til helsesøster for samtale. Har flere engstelige, såre elever. Har også bv-saker, og noen IOP-er. Mye å styre med! Ble en 9a-sak etterhvert også, men har ikke sett så mye resultater av den enda siden den ble satt i gang så tett opp mot ferien. Har også noen foreldre i klassen som ikke akkurat har bidratt positivt til det hele, så det er ekstra surt. Fikk mye hjelp av ledelsen til slutt når ting toppet seg, og de tok seg av noen samtaler med elever og foreldre. De skjønte heldigvis at jeg måtte bruke tiden på å undervise. Men jeg og tenker mye på jobb nå i ferien. Gruer meg en del til skolestart fordi det er så mye jeg må ta tak I. Ledelsen har sagt at jeg ikke får noe ekstra ressurser til 9a-saken. Jeg kunne tenkt meg noe veiledning i hvert fall. Fks observasjon fra ppt eller noe. Jeg er som sagt helt fersk og uerfaren kontaktlærer og føler jeg bare er blitt kastet ut i noe jeg aldri har vært borti før. Unger kan være slemme! Anonymkode: d922c...52a
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #7 Skrevet 11. juli 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg syns jeg har hatt det noe krevende i år. Første år som kontaktlærer, så kan ha noe med det å gjøre også. Men det har vært mye styr. Jeg har ikke så mye utagering I min klasse, er mest utestenging, masse greier på nett, kroppspråk og sånt. Har noe ekstra hjelp i at flere elever går jevnlig til helsesøster for samtale. Har flere engstelige, såre elever. Har også bv-saker, og noen IOP-er. Mye å styre med! Ble en 9a-sak etterhvert også, men har ikke sett så mye resultater av den enda siden den ble satt i gang så tett opp mot ferien. Har også noen foreldre i klassen som ikke akkurat har bidratt positivt til det hele, så det er ekstra surt. Fikk mye hjelp av ledelsen til slutt når ting toppet seg, og de tok seg av noen samtaler med elever og foreldre. De skjønte heldigvis at jeg måtte bruke tiden på å undervise. Men jeg og tenker mye på jobb nå i ferien. Gruer meg en del til skolestart fordi det er så mye jeg må ta tak I. Ledelsen har sagt at jeg ikke får noe ekstra ressurser til 9a-saken. Jeg kunne tenkt meg noe veiledning i hvert fall. Fks observasjon fra ppt eller noe. Jeg er som sagt helt fersk og uerfaren kontaktlærer og føler jeg bare er blitt kastet ut i noe jeg aldri har vært borti før. Unger kan være slemme! Anonymkode: d922c...52a 9a sak skal gjennom ledelsen, så her hadde jeg bare presset meg inn til rektor. Har dere digital aktivitetsplan? Jeg prøver å tenke lite på jobb, da jeg for første gang var helt utkjørt inn mot ferie. Anonymkode: 2e5cb...b0b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå