Den Sagnomsuste Skrevet 9. juli 2021 #1 Skrevet 9. juli 2021 (endret) 19. juli fjerner Storbritannia stort sett alle koronatiltak. Helsedirektør Bjørn Guldvog tror det er snakk om uker før Norge følger etter. Mandag møtte statsminister Erna Solberg og helseminister Bent Høie pressen for sin 200. pressekonferanse siden mars i fjor. Der opplyste de at overgangen til trinn 4 i gjenåpningsplanen foreløpig utsettes i noen uker. https://www.tv2.no/a/14107158/ Endret 9. juli 2021 av Vintermorgen Sitat som er for langt iht åndsverksloven er kortet ned.
PetterKanin Skrevet 9. juli 2021 #2 Skrevet 9. juli 2021 Jeg etterlyser for min del fortsatt balansegang. Det er faktisk en mellomting mellom total nedstengning og total gjenåpning. 10
Den Sagnomsuste Skrevet 9. juli 2021 Forfatter #3 Skrevet 9. juli 2021 (endret) PetterKanin skrev (4 minutter siden): Jeg etterlyser for min del fortsatt balansegang. Det er faktisk en mellomting mellom total nedstengning og total gjenåpning. Helt enig. Jeg ser ikke helt problemet med å holde enten nivå 2 eller 3 i lengre tid. Tror mange ønsker seg dose 2 før myndighetene slipper helt opp. Samfunnet fungerer jo nesten helt som normalt med nåværende smittevernstiltak? Underlig med dette hastverket synes nå jeg... Endret 9. juli 2021 av Den Sagnsomsuste 6
brainstorm Skrevet 9. juli 2021 #4 Skrevet 9. juli 2021 4 hours ago, Den Sagnsomsuste said: Helt enig. Jeg ser ikke helt problemet med å holde enten nivå 2 eller 3 i lengre tid. Tror mange ønsker seg dose 2 før myndighetene slipper helt opp. Samfunnet fungerer jo nesten helt som normalt med nåværende smittevernstiltak? Underlig med dette hastverket synes nå jeg... Nesten helt som normalt? Si det til alle i kulturbransjen, alle i reiselivsbransjen, alle med familie i utlandet, alle som må avlyse planer fordi de plutselig er i karantene på grunn av en potensiell nærkontakt, osv? Noe av det skumleste med denne pandemien er at folk begynner å se på alt dette som normale tilstander. Man kan gjerne si at nå er det bare noen uker til alle er vaksinert, men ingen blir vel overrasket om vi fortsatt må ha tiltak fordi da er det høst, så kommer vinter, så kommer kanskje dose tre, så kommer kanskje en ny mutant et sted? Vi kan ikke holde på sånn lenger. 18
Capt. Obvious Skrevet 9. juli 2021 #5 Skrevet 9. juli 2021 brainstorm skrev (6 minutter siden): Nesten helt som normalt? Si det til alle i kulturbransjen, alle i reiselivsbransjen, alle med familie i utlandet, alle som må avlyse planer fordi de plutselig er i karantene på grunn av en potensiell nærkontakt, osv? Noe av det skumleste med denne pandemien er at folk begynner å se på alt dette som normale tilstander. Man kan gjerne si at nå er det bare noen uker til alle er vaksinert, men ingen blir vel overrasket om vi fortsatt må ha tiltak fordi da er det høst, så kommer vinter, så kommer kanskje dose tre, så kommer kanskje en ny mutant et sted? Vi kan ikke holde på sånn lenger. Dette er den nye normalen, tror nok folk etter hvert tar innover seg at livet slik det var før mars 2020 er borte for godt. I årene fremover må vi nok regne med tidvise lockdowns, enten lokalt og/eller nasjonalt. Sannsynligvis blir det ikke nødvendig at det blir like restriktivt og langvarig siden man jo tross alt har vaksiner, men en del vil det nok måtte bli. Vi må også lære oss å venne oss til en verden som ikke er så åpen som før, og der man i stor grad må regne med karantene eller innreiseforbud. 5
marita31 Skrevet 9. juli 2021 #6 Skrevet 9. juli 2021 Jeg tror Norge vil få seg et smittetrykk igjen, det går for fort med gjenåpning av landet føler jeg. Jeg har dessuten ikke vaksinert meg ennå heller. Venter på 1 dose som jeg skal ha i slutten av juli, så 2 dose i slutten på august. Så er denne delta også som spres godt. Nei vi kan ikke slappe av ennå. Får håpe det ikke blir så ille som jeg frykter. 3
Capt. Obvious Skrevet 9. juli 2021 #7 Skrevet 9. juli 2021 marita31 skrev (12 minutter siden): Jeg tror Norge vil få seg et smittetrykk igjen, det går for fort med gjenåpning av landet føler jeg. Jeg har dessuten ikke vaksinert meg ennå heller. Venter på 1 dose som jeg skal ha i slutten av juli, så 2 dose i slutten på august. Så er denne delta også som spres godt. Nei vi kan ikke slappe av ennå. Får håpe det ikke blir så ille som jeg frykter. Tenker også at det går litt for fort i svingene nå. Smittetrenden er flat, og det er jo fint nok. Men det betyr også at de ikke går videre nedover nå når Alfa fortsatt er dominerende. Det betyr videre at smittetallene kan gå oppover igjen under samme vilkår (altså samme tiltak og omtrentlig vaksinasjonsgrad) om et par uker, siden FHI mener at Delta vil være dominerende da (Den har jo større spredningsevne, og vil spre seg raskere med samme tilaksnivå). 2
Den Sagnomsuste Skrevet 9. juli 2021 Forfatter #8 Skrevet 9. juli 2021 brainstorm skrev (33 minutter siden): Nesten helt som normalt? Si det til alle i kulturbransjen, alle i reiselivsbransjen, alle med familie i utlandet, alle som må avlyse planer fordi de plutselig er i karantene på grunn av en potensiell nærkontakt, osv? Noe av det skumleste med denne pandemien er at folk begynner å se på alt dette som normale tilstander. Man kan gjerne si at nå er det bare noen uker til alle er vaksinert, men ingen blir vel overrasket om vi fortsatt må ha tiltak fordi da er det høst, så kommer vinter, så kommer kanskje dose tre, så kommer kanskje en ny mutant et sted? Vi kan ikke holde på sånn lenger. Blir det noe bedre av full åpning i en måned etterfulgt av 3 mnd lockdown? Jeg føler at reiseliv- og kulturlivsbransjen preges av syting og kortsiktighet. Dette er dessuten velstandsbransjer som vi etter mitt syn kan klare oss godt uten (aka reduksjon...). Velger man slike arbeidsplasser så vil man oppleve usikkerhet. Dette er jo heller ikke den siste pandemien vi må igjennom i verden. Flere kommer... 3
Den Sagnomsuste Skrevet 9. juli 2021 Forfatter #9 Skrevet 9. juli 2021 Capt. Obvious skrev (32 minutter siden): Dette er den nye normalen, tror nok folk etter hvert tar innover seg at livet slik det var før mars 2020 er borte for godt. I årene fremover må vi nok regne med tidvise lockdowns, enten lokalt og/eller nasjonalt. Sannsynligvis blir det ikke nødvendig at det blir like restriktivt og langvarig siden man jo tross alt har vaksiner, men en del vil det nok måtte bli. Vi må også lære oss å venne oss til en verden som ikke er så åpen som før, og der man i stor grad må regne med karantene eller innreiseforbud. Noe i den duren, dessverre... For å sitere Thomas Hylland Eriksen: Vi hadde det jo bra på 70-tallet også, hadde vi ikke?
Gjest SomeDude32 Skrevet 9. juli 2021 #10 Skrevet 9. juli 2021 21 minutter siden, Capt. Obvious said: Tenker også at det går litt for fort i svingene nå. Smittetrenden er flat, og det er jo fint nok. Men det betyr også at de ikke går videre nedover nå når Alfa fortsatt er dominerende. Det betyr videre at smittetallene kan gå oppover igjen under samme vilkår (altså samme tiltak og omtrentlig vaksinasjonsgrad) om et par uker, siden FHI mener at Delta vil være dominerende da (Den har jo større spredningsevne, og vil spre seg raskere med samme tilaksnivå). Nope. De pusher bare nye vaksiner på oss istedetfor lockdown.
Capt. Obvious Skrevet 9. juli 2021 #11 Skrevet 9. juli 2021 SomeDude32 skrev (17 minutter siden): Nope. De pusher bare nye vaksiner på oss istedetfor lockdown. Kanskje. Men de skal ferdigutvikles, testes, produseres og distribueres, noe som kan ta et års tid til. Og i påvente av det kan det bli locdowns...
J.E Skrevet 9. juli 2021 #12 Skrevet 9. juli 2021 (endret) marita31 skrev (1 time siden): Jeg tror Norge vil få seg et smittetrykk igjen, det går for fort med gjenåpning av landet føler jeg. Jeg har dessuten ikke vaksinert meg ennå heller. Venter på 1 dose som jeg skal ha i slutten av juli, så 2 dose i slutten på august. Så er denne delta også som spres godt. Nei vi kan ikke slappe av ennå. Får håpe det ikke blir så ille som jeg frykter. Jeg tror også at Norge kan få en relativt stor bølge i høst. Tror smitten gradvis øker ut over sommeren og at vi får store utbrudd lignende de ifjor sommer. Deretter skal skolene antagelig starte opp på grønt nivå. Barn og unge er fortsatt uvaksinert på dette tidspunktet og kommer nok til og være drivere av pandemien videre og smitten i samfunnet vil øke. Det vil også være mange uvaksinerte og halvvaksinerte voksne på dette tidspunktet. Vaksinene virker minst på eldre skrøpelige så mange av disse kan også være ganske ubeskyttet. Får vi nok immunitet i befolkningen kan det gå bedre enn jeg tror men jeg tror ikke vi får denne flokkimmunitet tidsnok eller heller ikke høy nok innen Delta sprer seg. Flere vaksine sentre sliter nå. Folk kommer ikke. Folk har prioritert og dra på ferie... Vi har 50 % som har fått en dose. Og få er fullvaksinerte. Vi er langt unna flokk immunitet og ikke forstår jeg at folk kaster munnbindet ved første anledning og det vil nok føre til super spreder hendelser ut over sommeren. Hadde man i det minste kunnet bruke munnbind og begrense omfanget ved utbrudd... Endret 9. juli 2021 av J.E 2
brainstorm Skrevet 9. juli 2021 #13 Skrevet 9. juli 2021 Smittebølge kan vi sikkert få, det interessante er om vi også får en bølge av innlagte. Sånn sett er det jo greit at andre land tester ut dette for oss. 5
Gjest SomeDude32 Skrevet 9. juli 2021 #14 Skrevet 9. juli 2021 58 minutter siden, Capt. Obvious said: Kanskje. Men de skal ferdigutvikles, testes, produseres og distribueres, noe som kan ta et års tid til. Og i påvente av det kan det bli locdowns... Nå har jo vaksinering av befolknigen vært gasnke vellykket med å begrense dødsfall knyttet til corona, så en skal ikek se bort fra at man kan åpne til tross for at det er smitte
Den Sagnomsuste Skrevet 9. juli 2021 Forfatter #15 Skrevet 9. juli 2021 SomeDude32 skrev (1 minutt siden): Nå har jo vaksinering av befolknigen vært gasnke vellykket med å begrense dødsfall knyttet til corona, så en skal ikek se bort fra at man kan åpne til tross for at det er smitte Men de kunne vel ha ventet til folk ble vaksinert? Temmelig usolidarisk av regjeringen å åpne så raskt alle over 45 har fått begge skuddene. Sier vel ganske mye om generasjonsegoismen som råder... 6
Gjest SomeDude32 Skrevet 9. juli 2021 #16 Skrevet 9. juli 2021 1 minutt siden, Den Sagnsomsuste said: Men de kunne vel ha ventet til folk ble vaksinert? Temmelig usolidarisk av regjeringen å åpne så raskt alle over 45 har fått begge skuddene. Sier vel ganske mye om generasjonsegoismen som råder... Det er vel fordi de fleste som dør er de over 45? Unge folk dør ikke av corona. For dem er vaksinen farligere enn sykdommen
Callisto83 Skrevet 9. juli 2021 #17 Skrevet 9. juli 2021 Delta varianten er visstnok 4 ganger så smittsom som den "vanlige". Det vil si, det vil ble mye vanskeligere å kontrollere utbrudd. Test kapasiteten vil raskt bli strengt, og det vil være begrenset med muligheter for sykehushjelp hvis den virkelig skyter fart i befolkningen. Det er naivt å tro at disse gjenåpningene vil vare særlig lenge. 4
brainstorm Skrevet 9. juli 2021 #18 Skrevet 9. juli 2021 1 minutt siden, Den Sagnsomsuste said: Men de kunne vel ha ventet til folk ble vaksinert? Temmelig usolidarisk av regjeringen å åpne så raskt alle over 45 har fått begge skuddene. Sier vel ganske mye om generasjonsegoismen som råder... Det var jo egentlig meningen at man skulle åpne når risikogrupper var vaksinert. Opprinnelig var man ikke sikre på om de under 45 trengte vaksineres i det hele tatt. Man må se på hva som er best på samfunnsnivå, ikke på om en håndfull yngre kan bli alvorlig syke. 5
Den Sagnomsuste Skrevet 9. juli 2021 Forfatter #19 Skrevet 9. juli 2021 (endret) SomeDude32 skrev (10 minutter siden): Det er vel fordi de fleste som dør er de over 45? Unge folk dør ikke av corona. For dem er vaksinen farligere enn sykdommen Mulig det, men å sette en dose på oss for deretter å la oss besmittes er veldig umoralsk. Når man har drøyd ting så lenge så burde idiot-regjeringen og FHI ventet noen ekstra uker. Føler at unge blir spyttet på daglig igjennom denne Pandemien. Vi blir blamet og shamet, vi har fått lesesaler stengt og undervisningstilbud under norsk verdighet. Deltidsjobbene studenter har vært avhengig av har blitt fratatt dem. Ledighetstrygd har regjeringen stjålet ut av hendene på de unge. Nå får vi (parakasten) tilbud om vaksine, men rævhøla på Stortinget passer på å åpne alt mellom dosene våre. Hvorfor skal unge behandles som hundemøkk under skoen hele tiden? Hva er rettferdigheten og logikken i det? (Disclaimer: er ikke student, men foreleser selv. Urettferdigheten studentene har blitt gjenstand for har likevel rystet meg stort!) Endret 9. juli 2021 av Den Sagnsomsuste Supplerende informasjon 5
Gjest SomeDude32 Skrevet 9. juli 2021 #20 Skrevet 9. juli 2021 1 hour ago, Den Sagnsomsuste said: Mulig det, men å sette en dose på oss for deretter å la oss besmittes er veldig umoralsk. Når man har drøyd ting så lenge så burde idiot-regjeringen og FHI ventet noen ekstra uker. Føler at unge blir spyttet på daglig igjennom denne Pandemien. Vi blir blamet og shamet, vi har fått lesesaler stengt og undervisningstilbud under norsk verdighet. Deltidsjobbene studenter har vært avhengig av har blitt fratatt dem. Ledighetstrygd har regjeringen stjålet ut av hendene på de unge. Nå får vi (parakasten) tilbud om vaksine, men rævhøla på Stortinget passer på å åpne alt mellom dosene våre. Hvorfor skal unge behandles som hundemøkk under skoen hele tiden? Hva er rettferdigheten og logikken i det? (Disclaimer: er ikke student, men foreleser selv. Urettferdigheten studentene har blitt gjenstand for har likevel rystet meg stort!) Det er vel den samme grunnen til at de eldre har skapt en enorm gjeldsboble, eller at de har voldtatt naturen og miljøet. De tenker på seg selv først. Overleverer så et skakkjørt samfunn og verden til de som skal arve den. Heia heia.
Anbefalte innlegg