Gå til innhold

Kan det hende jeg ikke har eggløsning..? Lang sykus

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min forrige syklus var 43 dager. Vi ble veldig leie av å ha sex hele tiden fordi vi ikke ante når EL var. Kjøpte derfor EL-tester til denne syklusen. Testet hver dag fra CD8, og er i dag på CD 33. Får som regel 0.2-0.3 i premom hver dag. Eggløsning skulle vært på tirsdag i følge Premom, men ingenting tyder på det. Tester på 0.2-0.3 i dagene før også.

Er det mulig å få mensen, uten å ha hatt eggløsning? 

var hos gynekolog i mars og da så alt fint ut mtp å prøve å få barn. Var der pga smerter ifm sex, som nå har gått over.
Sluttet på p-piller i april, er 25 år og dette er vårt første forsøk på å få barn. 

Anonymkode: 44015...7f7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her er forresten de siste testene mine :) 

08B3B103-C77E-4F41-ADB2-EE9746F10610.png

Skrevet

Ja, det går fint an dessverre. I alle fall om syklus er 40 dager +. 

Du kan tempe for å sjekke om eggløsning skjer, eller ta blodprøve hos legen. Lykke til! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Neutral90 skrev (21 minutter siden):

Ja, det går fint an dessverre. I alle fall om syklus er 40 dager +. 

Du kan tempe for å sjekke om eggløsning skjer, eller ta blodprøve hos legen. Lykke til! 

Takk! Får kjøpe termometer.

vet du hvorfor dette kan skje? Og hva behandlingen er? Er det mulig å få igang eggløsning eller er man da automatisk infertil?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk! Får kjøpe termometer.

vet du hvorfor dette kan skje? Og hva behandlingen er? Er det mulig å få igang eggløsning eller er man da automatisk infertil?

Det er heldigvis fine preparat for å få igang eggløsning!

Opplevde selv moden follikel som ikke ville slippe, legen sa at det skjer bare inni mellom. Men permanent uten eggløsning er jo noe annet enn hva jeg opplevde. 

Har ikke mye erfaring eller kunnskap om dette. Kan det være at du har pcos? De kan ha sjeldent eller aldri eggløsning av seg selv. Har du mye kroppshår? Overvekt - spesielt mye rundt magen? Det finnes helt sikkert andre grunnen til anovulasjon, men skjønner du ønsker svar. 

Skrevet

Ikke uvanlig dessverre. Ligner litt på mitt første år uten p-piller. Hormonene løp litt løpsk og jeg hadde egentlig ikke syklus.

Du bør kanskje ta en ny tur til gynekologen over sommeren. Si at ingenting har skjedd og at du mistenker manglende eggløsning. Da kan de måles med prøver for det, og kommer det tilbake at det stemmer så kan du få medisin for å fremme eggløsning (letrozol/femar mest vanlig).

AnonymBruker
Skrevet
Neutral90 skrev (6 minutter siden):

Det er heldigvis fine preparat for å få igang eggløsning!

Opplevde selv moden follikel som ikke ville slippe, legen sa at det skjer bare inni mellom. Men permanent uten eggløsning er jo noe annet enn hva jeg opplevde. 

Har ikke mye erfaring eller kunnskap om dette. Kan det være at du har pcos? De kan ha sjeldent eller aldri eggløsning av seg selv. Har du mye kroppshår? Overvekt - spesielt mye rundt magen? Det finnes helt sikkert andre grunnen til anovulasjon, men skjønner du ønsker svar. 

Amatariel skrev (2 minutter siden):

Ikke uvanlig dessverre. Ligner litt på mitt første år uten p-piller. Hormonene løp litt løpsk og jeg hadde egentlig ikke syklus.

Du bør kanskje ta en ny tur til gynekologen over sommeren. Si at ingenting har skjedd og at du mistenker manglende eggløsning. Da kan de måles med prøver for det, og kommer det tilbake at det stemmer så kan du få medisin for å fremme eggløsning (letrozol/femar mest vanlig).

Takk for svar🥰 Kan jo hende det bare tar litt lengre tid for meg? men uansett greit å ha dette i bakhodet. Tror ikke det er PCOS, har ikke økt behåring eller overvekt. Og nylig UL av eggstokkene viste normale eggstokker, så om jeg så har menstruasjonsforstyrrelser er ikke det nok til å ha den diagnosen. 

Prøver en syklus til og om jeg ikke finner EL da, så får jeg oppsøke lege. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Amatariel skrev (4 minutter siden):

Hvordan ble veien videre for din del? Normaliserte det seg? Ble du gravid? Måtte du ta medisiner?

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Takk for svar🥰 Kan jo hende det bare tar litt lengre tid for meg? men uansett greit å ha dette i bakhodet. Tror ikke det er PCOS, har ikke økt behåring eller overvekt. Og nylig UL av eggstokkene viste normale eggstokker, så om jeg så har menstruasjonsforstyrrelser er ikke det nok til å ha den diagnosen. 

Nei ettersom gynekologen ikke så noen uvanlig på eggstokkene dine så har du sannsynligvis ikke PCOS. Er bare normalt at det tar noen måneder for kroppen å stabilisere seg etter p-pilleslutt.

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvordan ble veien videre for din del? Normaliserte det seg? Ble du gravid? Måtte du ta medisiner?

Etter 1 års med meget frustrerende prøving ble jeg henvist til gynekolog. Fikk diagnosen mild PCOS med èn gang. Ble satt på metformin og fikk raskt eggløsning. Ble gravid på den 😊 Ved prøving på senere barn har jeg brukt metformin igjen, og nå sist letrozol i tillegg fordi jeg hadde litt sen EL. På letrozol fikk jeg regelmessig EL på CD14, så det var magisk. Er gravid nå i 12.uke ♥️ Er altså veldig glad for at det finnes hjelp og medisiner!

AnonymBruker
Skrevet
Amatariel skrev (28 minutter siden):

Nei ettersom gynekologen ikke så noen uvanlig på eggstokkene dine så har du sannsynligvis ikke PCOS. Er bare normalt at det tar noen måneder for kroppen å stabilisere seg etter p-pilleslutt.

Etter 1 års med meget frustrerende prøving ble jeg henvist til gynekolog. Fikk diagnosen mild PCOS med èn gang. Ble satt på metformin og fikk raskt eggløsning. Ble gravid på den 😊 Ved prøving på senere barn har jeg brukt metformin igjen, og nå sist letrozol i tillegg fordi jeg hadde litt sen EL. På letrozol fikk jeg regelmessig EL på CD14, så det var magisk. Er gravid nå i 12.uke ♥️ Er altså veldig glad for at det finnes hjelp og medisiner!

Så fint å høre! Takk for svar. Og gratulerer så mye🥰🥰!!

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Prøver en syklus til og om jeg ikke finner EL da, så får jeg oppsøke lege. 

Enig i at du sannsynligvis ikke har PCOS, men du kan ikke vite det helt sikkert med mindre du har tatt blodprøve for å sjekke. Jeg har PCOS, men er hverken overvektig eller spesielt hårete. Jeg ble utredet etter et halvt år med prøving pga. lange, rotete sykluser og litt kviser som kom etter hvert. Måtte mase meg litt til det, siden jeg er under 35 da. Legen ville egentlig at jeg skulle prøve et år først. 

Håper det bare er kroppen som roter litt etter p-pilleslutt for din del, det er jo ganske vanlig. April er ikke så lenge siden heller 🥰

• Liker 2
Skrevet

Ja man vil stort sett få mensen etterhvert uansett selv om du ikke har eggløsning men ofte sent/ lang syklus. 

Skrevet

Dette ligner litt på min opplevelse, jeg har aldri opplevd å få en positiv eggløsningstest, selv med tydelige tegn på eggløsning. Etter pilleslutt hadde jeg et halvt år med lange, men normale sykluser, uten å bli gravid, før de plutselig ble 40+ dager. Blodprøver hos lege og senere gynekolog viste at jeg har eggløsning av meg selv, men jeg produserer ikke nok LH til å slå ut på EL-testene. UL og prøver har satt meg i grenseland PCOS, men ikke helt entydig. 
Jeg var også hos gyn for celleprøve med ultralyd rett etter pilleslutt, hun sa alt så normalt ut. Da jeg var hos gyn igjen for oppfølging av lang syklus kunne hun telle 10 cyster på eggstokkene (man skal visst ha 11-12 for å diagnostisere PCOS). Spurte da hvorfor forrige gyn ikke påpekte dette, og fikk beskjed at dersom man ikke har grunnlag for å tro at det er noe problem (som man jo ikke har før man faktisk har begynt å prøve) vil man ikke skape unødig bekymring. Det er jo også helt normalt at kroppen bruker litt tid på å komme i gjenge igjen, slik flere her påpeker, april er ikke så lenge siden, så ville gitt det et par mnd til ☺️

Ble for øvrig satt på Letrozol for å booste eggløsningen, da kom eggløsning på «riktig» tidspunkt (dog fortsatt ingen utslag på EL-test) og spiren satt på første forsøk. Er nå 12 uker på vei ☺️ 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...