Gå til innhold

«Gruer» meg til ferie med 2-åringen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Føler meg som tidenes dårligste mor for øyeblikket. Kjenner at tanken på at guttungen har fri i 3 uker skal bli HEFTIG. 

Har en mann med reisejobb, som i hvert fall blir vekke 2/3 ukene. I tillegg er jeg gravid i 10 uke, og har slitt mye med formen. 

Følelsen av at jeg ikke aner hva jeg skal finne på med en super aktiv 2-åring gjør meg litt skjelven 😅 Han er fornøyd så lenge tempo går i 100, men det er ikke alltid mora henger med i svingene. Vil helst være ute hele dagen, gå turer, sykle, løpe, klatre (full fart). 
Mora har gjentatte ganger prøvd å tegne, lese, modellkitt og andre type «roligere» aktiviteter, men de appellerer dessverre lite til guttungen. 

Noen tips til hva vi kan finne på de neste ukene?🤞🤞

Anonymkode: 8bbd7...a42

• Liker 1

Fortsetter under...

Har dere noen med jevnaldrende barn dere kan være sammen med?  Så kan ungene leke på lekeplass, på lekeland eller lignende, mens dere foreldre får litt selskap i hverandre?

Besøke eller invitere besteforeldre/annen familie som kan bli med guttungen ut for å få ut litt energi mens du hviler inne?

Og så lenge han får vært ute og brukt seg i løpet av dagen ville jeg ikke nølt med å sette på barne-TV eller gi ham nettbrett på ettermiddagene for å få litt ro 😅

• Liker 9

Det er ingen lekeplass eller park i nærheten, hvor du kan sitte og ha oversikten mens han herjer? Om et barn faller og får skrubbsår, så er det bare læring. Du trenger ikke holde i han hele tiden, eller gå på 1 meters avstand. Så lenge du ser han, kan han få utfolde seg.

Hva med sandkasse hjemme, kan det være noe for han? Sandkasse og bygge veier med små gravemaskiner og biler. Eller et plaskebasseng. Så kan du sitte i skyggen under en parasoll.

Enn barnehage, noen barnehager har stengt i fellesferien. De har gjerde rundt, så han ikke kan stikke av. Ellers kan du bruke barnehagen når den stenger om ettermiddagen. La han få løpe fra seg før leggetid.

• Liker 13
AnonymBruker

Dra til stengte barnehager. Da er område inngjerdet og ungen kan løpe og leke som han vil. Du kan være litt med og sitte litt på en benk og slappe av. Det har hvertfall reddet min sommer alene med små. Ta med lunsj/snacks og tilbring hele formiddager eller ettermiddager der. 
Nå vet jeg ikke hvordan formen din er som gravid, men jeg brukte bæresele på ryggen og bæremeis før magen kom. Kanskje du kunne gått en tur (rolig) også kunne ungen lekt litt i skogen en stund.

Dersom det er lite korona og folk begynner å bli vaksinert, treff folk! Naboer på lekeplassen, besteforeldre, vennepar, andre barn. Mine har vert mye mer tilfreds med folk rundt seg i feriene jeg har hatt dem alene. Ikke nødvendigvis for at du skal få avlastning men for at kanskje ungen blir mindre utålmodig av det.

Anonymkode: 0f8d1...877

• Liker 12
AnonymBruker

Jeg som skrev over her. Ett tips til; vannlek, plaskebasseng, badekar! Det har underholdt mine en stund av gangen. Kjøp plaskebaseng og aquaplay til å ha ute de varme dagene. Dersom dere ikke har badekar så kan små baljer eller kar med vann inne på bade være gøy. Vaske lekene, lage skum etc.

Anonymkode: 0f8d1...877

• Liker 8

Annonse

AnonymBruker

Tusen takk for alle gode råd! Skal notere meg alle! 

I helgene og sånn er alltid barnehager der vi søker tilflukt (gjerne to ganger om dagen 🙉), men vi bor i relativt stor kommune - så barnehagene er som regel åpen hele sommeren. 

Vi er jo også så velsignet at vi bor på det solrike vestland, så ikke alltid vi kan belage oss på de beste forholdene for sommeraktiviteter - men ellers er vanntipsene helt gull!

Skal nok benytte meg av mange av disse tipsene deres!

Formen har vært på et sånt nivå at det er ganske nødvendig med et toalett i nærheten, hypermesis, men håper jo at formen kanskje kan få seg en liten oppsving etterhvert. 

Har vært sykemeldt i to uker allerede, da har han vært i bhg, og det har virkelig vært MER en nok for meg å følge opp ettermiddagene sammen, da er jeg gjerne i seng samtidig som han 19:30. Så er ikke så mye å gå på om dagen dessverre. 

• Liker 3
AnonymBruker

Jeg har samme tanker, bare at jeg er uten mann og heldigvis ikke gravid. Men jeg klarer likevel ikke å henge med og konkurrere med barnehagen hvor tempoet er 100 kilometer i timen hele dagen. Blir jo helt matt av å tenke på hvordan dette skal gå 😅

Og alle, absolutt alle aktiviteter er artige i fem minutter. Plaskebasseng, barnehage, osv. er han ferdig med på fem minutter. Det eneste han kan holde med på i timesvis er å kjøre trehjulssykkel i full fart (og vi har bare mulighet til dette i ei gate der det kan komme biler) 🙈

Aner ikke hva vi skal finne på, men det blir vel en del turer i skogen, stengte barnehager, sykkelturer, turer på stranda (kan dra dit i all slags vær), besøksgård, bytur for å kjøpe is, osv. 

Anonymkode: d9cee...a0b

• Liker 1

Kjøp noen vannpistoler og be han vanne blomstene deres med de. Han vil sikkert gå inn for oppgaven. 😁

Eller skyte på blink med vannpistol. Klarer han å håndtere den, så er en stor vannpistol/gevær (Super Soaker?) tøff å bruke.

• Liker 3
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har samme tanker, bare at jeg er uten mann og heldigvis ikke gravid. Men jeg klarer likevel ikke å henge med og konkurrere med barnehagen hvor tempoet er 100 kilometer i timen hele dagen. Blir jo helt matt av å tenke på hvordan dette skal gå 😅

Og alle, absolutt alle aktiviteter er artige i fem minutter. Plaskebasseng, barnehage, osv. er han ferdig med på fem minutter. Det eneste han kan holde med på i timesvis er å kjøre trehjulssykkel i full fart (og vi har bare mulighet til dette i ei gate der det kan komme biler) 🙈

Aner ikke hva vi skal finne på, men det blir vel en del turer i skogen, stengte barnehager, sykkelturer, turer på stranda (kan dra dit i all slags vær), besøksgård, bytur for å kjøpe is, osv. 

Herregud da... Vi som jobber i barnehage har kanskje opp mot 12 barn om dagen. Småbarns avdeling. Og folk her inne sutrer om 1 barn på 2. Skjerp dere. Hvorfor fikk dere barn i utgangspunktet? 

Anonymkode: c6378...b7a

• Liker 8
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Herregud da... Vi som jobber i barnehage har kanskje opp mot 12 barn om dagen. Småbarns avdeling. Og folk her inne sutrer om 1 barn på 2. Skjerp dere. Hvorfor fikk dere barn i utgangspunktet? 

Jeg trodde ikke jeg skulle bli alene med barnet mitt, og trodde jeg skulle håndtere det bedre å ha barn. 

• Liker 11
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Når du skriver «vi» som jobber i barnehage, antar jeg at du antyder at selv gjør nettopp det. Synes det er skremmende holdning til en barnehageansatt, dersom du ikke har forståelse for at personer kan havne i situasjoner der det oppleves som krevende å ha barn. Grunnene kan jo være mange og sammensatte, men ulike er vi uansett. 

Jeg arbeider selv som lærer, og er til tider alene med 26 5-6-åringer, har egne barn også. Må innrømme at jeg til tider er mer utslitt av å være hjemme med ungene en hel helg enn å holde kontroll på en hel flokk med unger som ikke er mine egne - jeg er da tross alt på arbeid. 

I perioder er det knalltøft med barn, og det er helt ok, det går over! Og det betyr ikke at du aldri burde fått barn😑

• Liker 21

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg regner med at du ikke har barn selv? Da kan du gå hjem etter jobben uten barn, har fri fra barn hver helg og i feriene. Det er ikke en 24/7 jobb, som å ha barn selv.

Jeg tror ikke det er en voksen alene med ansvaret på en avdeling heller. Samt at dere har en stor, inngjerdet plass med lekeapparater og barn som leker med hverandre.

• Liker 6
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Formen har vært på et sånt nivå at det er ganske nødvendig med et toalett i nærheten, hypermesis, men håper jo at formen kanskje kan få seg en liten oppsving etterhvert. 

Har vært sykemeldt i to uker allerede, da har han vært i bhg, og det har virkelig vært MER en nok for meg å følge opp ettermiddagene sammen, da er jeg gjerne i seng samtidig som han 19:30. Så er ikke så mye å gå på om dagen dessverre. 

Da hadde jeg bedt legen om sykmelding, utsatt egen ferie, og så får mannen din enten ta ut sin ferie nå eller bruke sykt barn-dager fordi barnepasser (=deg) er syk.

Anonymkode: 68fee...3a2

• Liker 8
AnonymBruker

Nå får du gi deg, det kan ikke sammenlignes! I barnehagen er der mange barn som leker med hverandre og flere ansatte som samarbeider. I tillegg er alt tilrettelagt for små barn.

Det er noe annet å ta seg av en aktiv 2 åring alene i flere uker når man er gravid og dårlig! 
Hilsen en annen barnehagelærer (som har hatt hyperemesis i to svangerskap og mann som jobber offshore). 

Anonymkode: 323c9...c4a

• Liker 16
Annonse
AnonymBruker

Alltid er der en idiot som må kommentere hvorfor man fikk barn 😡

Anonymkode: ae8d9...a1c

• Liker 11
AnonymBruker

Du kan UMULIG ha hyperemesis om du og mannen din har planlagt at du tar ungen 3 uker i ferien. At du spyr og er kvalm er helt vanlig - ved hyperemesis spyr man når man snur seg i sengen. For en skam av kvinner å kalle heftig/vanlig/moderat svangerskapskvalme for hyperemesis!

Anonymkode: 485b4...e2a

• Liker 11

Skal selv ha ferie med min på 2.5 år, og nærmer meg høygravid. 

Vi har laget sandkasse utenfor, kjøpt sykkel, memo, puslespill, barnebasseng og såpeboblemaskin.

Ellers er vi mye i lekeparker/barnehage, leker i fjæra/stranda, besøker jevnaldrende og familie. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Da hadde jeg bedt legen om sykmelding, utsatt egen ferie, og så får mannen din enten ta ut sin ferie nå eller bruke sykt barn-dager fordi barnepasser (=deg) er syk.

Anonymkode: 68fee...3a2

Gode Gud, for en arbeidsmoral!

Anonymkode: f7136...24a

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...