AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #1 Skrevet 9. juli 2021 Ifølge kvinneguiden så: - skal du ikke ha barn i barnehagen- du må levere sent og hente tidlig. Får du ikke til det med jobb er du en dårlig mor/far. - du skal ikke forvente noe av familien . Ønsker du at de skulle hjelpe til innimellom, eller engasjere seg, er burde du aldri fått barn - er du sliten er du også dårlig mor/far - ikke lek med barna dine . De må jo leke selv SLITT MED DENNE STEININGEN AV FORELDRE ! Foreldre er MENNESKER. Vi må ha jobb, vi kan bli slitne. Og ønske hjelp og nærhet av familie er helrnnornalr! Ikke alle har en jobb man kan gå tidlig fra. Jeg jobber på sykehus. Skal jeg si til syke mennesker at jeg bare må dra fordi nå nå jeg hente tidlig i barnehagen , fordi det er politisk korrekt Jeg og mannen har 2 barn på 1 år og 2 år som sliter voldsomt med søvn. Bruker lang tid p å sovne og våkner flere ganger per natt. Yngste er sensitiv. Vi har ingen avlastnings eller hjelp fra noen. Tanter og onkler er for opptatt med å leve livet, og besteforeldre liker å komme å ha kosen med dem men aldri noe mer. Mer kaffebesøk gjester (de er i 50 og 60åra). Vi er slitne, jeg sliter med ettervirkninger av barseldepresjon.. så hva gjør vi ? Jeg og mannen min tar en fridag sammen en ukedag annenhver måned men leverer barna. Da får vi litt tid til hverandre, slappe av, sove litt ur etter de har levert , tatt unna ting som å vaske vinduer eller pusse verandaen. Det å ta fri sammen er er eneste måte vi kan gå litt avlastning på . Vi får mer krefter . Og vet dere hva? Det er helt greit! Jeg jobber turnus på sykehus. Når jeg jobber kveld 1-2 dager i uka, levers barna kl 10. Hvorfor ikke senere ? Jo fordi de reagerer veldig sterkt og får en dårligere dag om de blir levert kl 13. Det tuller med rutinen dems, selv barnehagen påpekte at de ikke tar der bra av å bli lever sent . Så ja da blir de levert før de absolutt må. Så grusom mamma jeg er eller? Barna trives i barnehagen! Jeg stoler på barnehagen . Dere som mener barnehagen er et grusomt sted får bytte barnehage . måten vi gjør deg på gjør at vi har krefter å være engasjere foreldren. Vi leker masse med barna, finner på ting på deres premisser i hverdagen (feks sykle til lekeplass etter middag), jeg har de hjemme om jeg fri før helgejobbing, på lekeland løper vi rund times barna og leker. Vi koser oss sammen Slutt med den sabla foreldre shamingen her inne. Vi foreldre er mennesker ! Anonymkode: b7d5e...1ae 8
Momma Skrevet 9. juli 2021 #2 Skrevet 9. juli 2021 Du må lese innlegg her inne med andre briller enn meg. Det finnes selvsagt enkelte som har slike holdninger som du viser til, men de er få. Jeg synes det er raus takhøyde her. 6
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #3 Skrevet 9. juli 2021 Du får vel slutte å være så veldig opptatt av hva enkelte andre mener da, hvis det plager deg sånn. Ta valgene som passer for deg, men går du inn på et forum så må du nesten tåle at folk har ulike meninger. Anonymkode: b6be1...3bf 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #4 Skrevet 9. juli 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du får vel slutte å være så veldig opptatt av hva enkelte andre mener da, hvis det plager deg sånn. Ta valgene som passer for deg, men går du inn på et forum så må du nesten tåle at folk har ulike meninger. Anonymkode: b6be1...3bf Jeg er helt enig, i dag tåler folk absolutt ingenting. Det gjør det desto artigere å provosere dem (for troll), men det ser de ikke selv. Anonymkode: 9d458...c56 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #5 Skrevet 9. juli 2021 Rutiner er bra for barn - det skaper trygghet og forutsigbarhet. Levere man for sent i barnehagen kan det være vanskelig å komme inn i etablert lek. Henter man veldig sent er barnet ofte utslitt - hvor lang arbeidsdag ville du hatt på jobben din? Veldig mye av en barns hverdag er voksenstyrt, barn trenger også tid for seg selv, å ikke bli overstimulert av overpositive foreldre. Foreldre skal ikke være lekekompiser men foreldre - det betyr ikke at man ikke kan gjøre kjekke ting sammen. La barn være barn, med alt det som det medfører. Vi som jobber i barnehage ser en del ting som dere foreldre ikke ser. Lange dager, sliten barn, foreldre som ikke har lyst å være sammen med barna sine. Vi ser også foreldre som overstimulerer og er mer opptatt av hvordan ting ser ut enn hvordan barnet har det. Ved samlivsbrudd ser vi at foreldre tenker mest på seg selv og sitt eget ego og mindre på barnas ve og vel. Alle foreldre: Slapp av, ikke ta livet så innmari seriøst og nyt dagen. Nyt også å være med barnet ditt. Finn ut hva som er viktigst, å jobbe for den dyre fine bilen din som frakter deg til jobben slik at du kan tjene penger til en bil som frakter deg til jobben.... du forstår. Det er lov å ta det litt mer med ro, kutte ut dyre vaner og boliger, og leve litt mer nøkternt og ha mer tid sammen. Tenk over hvorfor du fikk barn - kun for din egen del? Foreldrefjolleri er det mye av. Det er også mange andre foreldre som er litt mindre opptatt av seg selv og mer opptatt av hva en familie egentlig er. Tenk over dette til slutt: HVOR MANGE TIMER PR DAG ER DU SAMMEN MED BARNET DITT KONTRA HVOR MANGE TIMER ER BARNET I BARNEHAGEN? -Hvem oppdrar egentlig ditt barn? Hilsen en barnehage ansatt. Anonymkode: 11faf...e55 9
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #6 Skrevet 9. juli 2021 Helt enig med deg. Her inne er det en holdning at om du ikke har et intenst ønske om å være sammen bed barna 24/7, hvorfor fikk du barn da!? Jeg kjenner ingen som har denne holdningen i det virkelige liv. Anonymkode: f2523...197 7
Brunello Skrevet 9. juli 2021 #7 Skrevet 9. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Rutiner er bra for barn - det skaper trygghet og forutsigbarhet. Levere man for sent i barnehagen kan det være vanskelig å komme inn i etablert lek. Henter man veldig sent er barnet ofte utslitt - hvor lang arbeidsdag ville du hatt på jobben din? Veldig mye av en barns hverdag er voksenstyrt, barn trenger også tid for seg selv, å ikke bli overstimulert av overpositive foreldre. Foreldre skal ikke være lekekompiser men foreldre - det betyr ikke at man ikke kan gjøre kjekke ting sammen. La barn være barn, med alt det som det medfører. Vi som jobber i barnehage ser en del ting som dere foreldre ikke ser. Lange dager, sliten barn, foreldre som ikke har lyst å være sammen med barna sine. Vi ser også foreldre som overstimulerer og er mer opptatt av hvordan ting ser ut enn hvordan barnet har det. Ved samlivsbrudd ser vi at foreldre tenker mest på seg selv og sitt eget ego og mindre på barnas ve og vel. Alle foreldre: Slapp av, ikke ta livet så innmari seriøst og nyt dagen. Nyt også å være med barnet ditt. Finn ut hva som er viktigst, å jobbe for den dyre fine bilen din som frakter deg til jobben slik at du kan tjene penger til en bil som frakter deg til jobben.... du forstår. Det er lov å ta det litt mer med ro, kutte ut dyre vaner og boliger, og leve litt mer nøkternt og ha mer tid sammen. Tenk over hvorfor du fikk barn - kun for din egen del? Foreldrefjolleri er det mye av. Det er også mange andre foreldre som er litt mindre opptatt av seg selv og mer opptatt av hva en familie egentlig er. Tenk over dette til slutt: HVOR MANGE TIMER PR DAG ER DU SAMMEN MED BARNET DITT KONTRA HVOR MANGE TIMER ER BARNET I BARNEHAGEN? -Hvem oppdrar egentlig ditt barn? Hilsen en barnehage ansatt. Anonymkode: 11faf...e55 Det sier seg selv at de fleste barn er flere timer i barnehagen enn sammen med foreldrene sine på hverdager. Et barn i barnehagealder tilbringer omtrent 12 timer i døgnet i sengen. Av de resterende 12 er det i barnehagen over halvparten, gjerne 7-9 timer. Men det er ikke noe problem. Norske foreldre har aldri brukt like mye tid på barna sine som de gjør i dag. Selv om de fleste jobber, er det mye mer fokus på barna enn det noen gang har vært. Historisk har foreldrene hatt lenger arbeidsdager, mindre fritid og flere barn. I store deler av historien er det andre enn foreldrene som har passet på barna. Enten eldre familiemedlemmer eller søsken. 6
Raven.Writingdesk Skrevet 9. juli 2021 #8 Skrevet 9. juli 2021 Jeg skjønner deg godt TS og er helt enig! Det er høye krav til dagens foreldre. Det høres ut som du og mannen din har funnet gode løsninger, dere samarbeider og har god dialog og relasjon med barnehagen. Bra jobba! Stor klapp på skuldra! Det er tøft å ikke ha noen form for avlastning, men i det lange løp så tror jeg det kan gjøre dere sterkere, og dere viser at dere får til dette på egen hånd. (Har vært på nøyaktig samme plass selv) Barna blir større og plutselig kommer dagen igjen hvor det er helg og alle kan sove ut uten å stå opp for bleieskift eller underholdning fordi minste har våknet 05.15 og er klar for dagen. De som skriver her inne om fæle foreldre som benytter seg av barnehagen kan neppe ha småbarn selv i 2021.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #9 Skrevet 9. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Rutiner er bra for barn - det skaper trygghet og forutsigbarhet. Levere man for sent i barnehagen kan det være vanskelig å komme inn i etablert lek. Henter man veldig sent er barnet ofte utslitt - hvor lang arbeidsdag ville du hatt på jobben din? Veldig mye av en barns hverdag er voksenstyrt, barn trenger også tid for seg selv, å ikke bli overstimulert av overpositive foreldre. Foreldre skal ikke være lekekompiser men foreldre - det betyr ikke at man ikke kan gjøre kjekke ting sammen. La barn være barn, med alt det som det medfører. Vi som jobber i barnehage ser en del ting som dere foreldre ikke ser. Lange dager, sliten barn, foreldre som ikke har lyst å være sammen med barna sine. Vi ser også foreldre som overstimulerer og er mer opptatt av hvordan ting ser ut enn hvordan barnet har det. Ved samlivsbrudd ser vi at foreldre tenker mest på seg selv og sitt eget ego og mindre på barnas ve og vel. Alle foreldre: Slapp av, ikke ta livet så innmari seriøst og nyt dagen. Nyt også å være med barnet ditt. Finn ut hva som er viktigst, å jobbe for den dyre fine bilen din som frakter deg til jobben slik at du kan tjene penger til en bil som frakter deg til jobben.... du forstår. Det er lov å ta det litt mer med ro, kutte ut dyre vaner og boliger, og leve litt mer nøkternt og ha mer tid sammen. Tenk over hvorfor du fikk barn - kun for din egen del? Foreldrefjolleri er det mye av. Det er også mange andre foreldre som er litt mindre opptatt av seg selv og mer opptatt av hva en familie egentlig er. Tenk over dette til slutt: HVOR MANGE TIMER PR DAG ER DU SAMMEN MED BARNET DITT KONTRA HVOR MANGE TIMER ER BARNET I BARNEHAGEN? -Hvem oppdrar egentlig ditt barn? Hilsen en barnehage ansatt. Anonymkode: 11faf...e55 Hva tenker du egentlig at du bidrar med her? Mange har ingen annen mulighet enn å la barnet være full dag i barnehagen og hente det før og etter sin egen 8-timers dag, ikke alle yrker har fleksitid eller mulighet for at man kan gå før eller ha kortere dager. Ja, barna blir nok slitne, men uansett hvor mye dårlig samvittighet du prøver å påføre, har ikke alle foreldre noe valg. Virker som enkelte folk, som du, som selv har varierende arbeidstid, har null forståelse for at ikke alle har det sånn. Det går faktisk ikke opp å ha barnet i barnehagen f eks bare 30 timer i uka når man selv jobber 40 timer og også må komme seg til og fra jobb. Og nei, det er ikke sånn at det er mulig i alle hjem at en leverer seint og en annen henter tidlig når man har tilnærmet like arbeidstider. Anonymkode: fbf90...bb9 7
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #10 Skrevet 9. juli 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Rutiner er bra for barn - det skaper trygghet og forutsigbarhet. Levere man for sent i barnehagen kan det være vanskelig å komme inn i etablert lek. Henter man veldig sent er barnet ofte utslitt - hvor lang arbeidsdag ville du hatt på jobben din? Veldig mye av en barns hverdag er voksenstyrt, barn trenger også tid for seg selv, å ikke bli overstimulert av overpositive foreldre. Foreldre skal ikke være lekekompiser men foreldre - det betyr ikke at man ikke kan gjøre kjekke ting sammen. La barn være barn, med alt det som det medfører. Vi som jobber i barnehage ser en del ting som dere foreldre ikke ser. Lange dager, sliten barn, foreldre som ikke har lyst å være sammen med barna sine. Vi ser også foreldre som overstimulerer og er mer opptatt av hvordan ting ser ut enn hvordan barnet har det. Ved samlivsbrudd ser vi at foreldre tenker mest på seg selv og sitt eget ego og mindre på barnas ve og vel. Alle foreldre: Slapp av, ikke ta livet så innmari seriøst og nyt dagen. Nyt også å være med barnet ditt. Finn ut hva som er viktigst, å jobbe for den dyre fine bilen din som frakter deg til jobben slik at du kan tjene penger til en bil som frakter deg til jobben.... du forstår. Det er lov å ta det litt mer med ro, kutte ut dyre vaner og boliger, og leve litt mer nøkternt og ha mer tid sammen. Tenk over hvorfor du fikk barn - kun for din egen del? Foreldrefjolleri er det mye av. Det er også mange andre foreldre som er litt mindre opptatt av seg selv og mer opptatt av hva en familie egentlig er. Tenk over dette til slutt: HVOR MANGE TIMER PR DAG ER DU SAMMEN MED BARNET DITT KONTRA HVOR MANGE TIMER ER BARNET I BARNEHAGEN? -Hvem oppdrar egentlig ditt barn? Hilsen en barnehage ansatt. Anonymkode: 11faf...e55 Og utifra tråder her inne så er det ikke tall på hvor mange tråder om barnehageansatte som shamer foreldrene, de er hjemme når barna er i barnehagen, de har fri når barnet er hos den andre foreldren som er i jobb , lista er lang. For meg fremstår barnehageansatte som en gjeng med sutrehoder som vil være på jobb uten barna så de kan slappe av og skravle. De klager og så synd på dem gjennom corona året. Mistet mye av respekten min, det er helt sikkert Anonymkode: 6d0fc...1e3 5
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #11 Skrevet 9. juli 2021 Jeg leser innleggene på en annen måte enn du gjør. Jeg har ikke små barn selv lenger, har ikke så mye å bidra med, og svarer sjeldent, men jeg leser trådene når det passer seg slik. For eksempel har jeg ikke sett noen som sier at man ikke skal leke med barna sine, men det jeg har sett er at flere sier at man ikke bør gjøre det hele tiden. (Barn bruker blant annet egenlek for å bearbeide tanker, følelser og opplevelser, og hvis de blir fratatt denne muligheten å leke på, mister de en måte å uttrykke seg på) Det er også forskjell på å forvente hjelp, og å ønske hjelp, fra familie. Krav får man sjeldent støtte for, men ønsker og hjertesukk ser jeg langt oftere blir møtt med forståelse. Anonymkode: 25f3b...f79 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #12 Skrevet 9. juli 2021 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Hva tenker du egentlig at du bidrar med her? Mange har ingen annen mulighet enn å la barnet være full dag i barnehagen og hente det før og etter sin egen 8-timers dag, ikke alle yrker har fleksitid eller mulighet for at man kan gå før eller ha kortere dager. Ja, barna blir nok slitne, men uansett hvor mye dårlig samvittighet du prøver å påføre, har ikke alle foreldre noe valg. Virker som enkelte folk, som du, som selv har varierende arbeidstid, har null forståelse for at ikke alle har det sånn. Det går faktisk ikke opp å ha barnet i barnehagen f eks bare 30 timer i uka når man selv jobber 40 timer og også må komme seg til og fra jobb. Og nei, det er ikke sånn at det er mulig i alle hjem at en leverer seint og en annen henter tidlig når man har tilnærmet like arbeidstider. Anonymkode: fbf90...bb9 Det går også an å ikke få barn når en ikke har tid til andre enn seg selv og prioriterer seg selv. Anonymkode: d7541...243 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #13 Skrevet 9. juli 2021 Det må vel kunne gå an å mene noe om samfunnet og samfunnsutviklingen uten at alle skal ta det personlig? Jeg har ingen forutsetning for å mene noe om hver enkelt familie og hvordan de løser sin hverdag. Men jeg har observert at mange foreldre er såpass lite sammen med barna sine at de ikke føler seg trygge og klarer å slappe av sammen med dem. De tror barna må underholdes hele tiden, samtidig som de sniktitter på mobilen sin konstant. Og så er det mange som ikke gidder å ta jobben med å oppdra barn så man ender opp med kravstore små «monstre». Jeg tar med barna på matlaging, i butikken, på hagearbeid og i snekkerbua. Eller de kan leke selv. Av aktiviteter for barna priotiterer jeg det jeg selv synes er gøy (lesing, baking, ski- og båttur), men jeg ligger ikke på gulvet og leker med Lego. Og jeg har ingen problemer med å fortelle dem at nå skal jeg lese en bok for meg selv. Selvsagt er dette litt aldersavhengig, men jeg synes virkelig det er veldig rart at så mange ikke har funnet en måte å være familie på som alle trives med. Jeg tror det skyldes mangel på trening rett og slett. Det er blitt litt for enkelt å levere fra seg barna. Har man dem i tillegg bare halve tiden blir det jo nesten som gjester på besøk de ettermiddagene de er hjemme. Anonymkode: b6be1...3bf 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå