AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #1 Skrevet 9. juli 2021 Jeg er på nippet til å gå fra han pga av hans daglige utbrudd, slemme uttalelser og overreaksjoner mot meg om det er noe jeg har gjort/ikke gjort, som han er misfornøyd med. Han har i dag gått med på å gå i terapi men hvor kan vi henvende oss? Vanlig psykolog er det lange ventelister på her og privat koster oppimot kr 1500 i timen. Kan man gå på Familievernkontoret? Anonymkode: d5cef...a0f 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #2 Skrevet 9. juli 2021 Ja, de kan også henvise videre til sinnemestringskurs. Anonymkode: b6e23...739 17
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #3 Skrevet 9. juli 2021 Kommunen skal også ha et lavterskeltilbud der du kan snakke med psykolog uten henvisning og med kort ventetid. Anonymkode: 022f6...7ec 8
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #4 Skrevet 9. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er på nippet til å gå fra han pga av hans daglige utbrudd, slemme uttalelser og overreaksjoner mot meg om det er noe jeg har gjort/ikke gjort, som han er misfornøyd med. Han har i dag gått med på å gå i terapi men hvor kan vi henvende oss? Vanlig psykolog er det lange ventelister på her og privat koster oppimot kr 1500 i timen. Kan man gå på Familievernkontoret? Anonymkode: d5cef...a0f Hvis han mishandlet deg fysisk, hadde du da blitt? Psykisk mishandling har vist seg å være langt mer skadelig enn fysisk mishandling. Selvfølgelig alle kan endre seg,men hvis det fortsetter på samme måte på tross av terapi, så ha i mente at psykisk vold er svært alvorlig, og du kan risikere å sitte igjen med mange følgeskader. Anonymkode: 1797a...21d 19
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #5 Skrevet 9. juli 2021 Hvorfor skal dette være ditt ansvar? Han mishandler pga mangel på respekt. Dump han og la han ta ansvar selv om det betyr noe for han å få deg tilbake. Anonymkode: 7bd6c...429 5
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #6 Skrevet 9. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): psykisk vold er svært alvorlig, og du kan risikere å sitte igjen med mange følgeskader. Anonymkode: 1797a...21d Ja. Anonymkode: 7bd6c...429 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #7 Skrevet 9. juli 2021 Det er bra at han får hjelp, men hvordan tror du dette kommer til å gå helt ærlig? Hvordan tror du han blir mot evt fremtidige barn? Varsellampene blinker lang vei.. Anonymkode: cd547...e80 6
Isambard Skrevet 9. juli 2021 #8 Skrevet 9. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis han mishandlet deg fysisk, hadde du da blitt? Psykisk mishandling har vist seg å være langt mer skadelig enn fysisk mishandling. Selvfølgelig alle kan endre seg,men hvis det fortsetter på samme måte på tross av terapi, så ha i mente at psykisk vold er svært alvorlig, og du kan risikere å sitte igjen med mange følgeskader. Anonymkode: 1797a...21d Problemet er at 'psykisk mishandling" er uendelig vidt definert. Det omfatter absolutt alt. Jeg tror på at det kan være mer skadelig enn fysisk mishandling, men hva snakker vi om da? En kone som er litt urimelig og sur når hun har pms? En mann som er trøtt grinete etter jobb? Er det psykisk mishandling å bli sint å partneren og vise det? Jeg tror rett og slett ikke på at alt som går under paraplyen "psykisk mishandling" er mer skadelig enn fysisk vold. 8
Troyamin Skrevet 9. juli 2021 #9 Skrevet 9. juli 2021 Be han ta kontakt med Alternativ til Vold og så ta det videre derfra. 8
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #10 Skrevet 9. juli 2021 Isambard skrev (7 minutter siden): Problemet er at 'psykisk mishandling" er uendelig vidt definert. Det omfatter absolutt alt. Nei, det omfatter ikke «alt» og defineres ganske tydelig. Se for eksempel https://www.bufdir.no/vold/TryggEst/Overgrep/Psykisk_vold/ Anonymkode: 022f6...7ec 9
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #11 Skrevet 9. juli 2021 Isambard skrev (3 minutter siden): Problemet er at 'psykisk mishandling" er uendelig vidt definert. Det omfatter absolutt alt. Jeg tror på at det kan være mer skadelig enn fysisk mishandling, men hva snakker vi om da? En kone som er litt urimelig og sur når hun har pms? En mann som er trøtt grinete etter jobb? Er det psykisk mishandling å bli sint å partneren og vise det? Jeg tror rett og slett ikke på at alt som går under paraplyen "psykisk mishandling" er mer skadelig enn fysisk vold. I vårt tilfellet så er det ille og ikke snakk om en mann som kommer småsur hjem fra jobb. Det er nedsettende og frekke kommentarer foran barna, latterliggjøring og aggresjon foran venner til en slik grad at mange rundt oss reagerer og tar kontakt med meg privat. Han kan gjerne våkne meg opp med å skrike meg opp i ansiktet fordi jeg har glemt å sette inn melken i kjøleskapet, såpass enkle småting eksploderer han over. Mens han selv gjør slike ting hele tiden. Jeg er allerede veldig nedbrutt og deprimert etter å ha levd i dette en godt stund og det har eskalert voldsomt i det siste. Anonymkode: d5cef...a0f 10
AliceNextDoor Skrevet 9. juli 2021 #12 Skrevet 9. juli 2021 (endret) Familievernkontoret er en veldig bra start, snakk også med fastlegen din. Om dere har samme fastlege, kanskje fellestime? Kommunen skal, som noen nevner her, ha et lavterskeltilbud - men la oss være ærlige på at det er ikke alle kommuner hvor dette fungerer veldig godt. Og jeg begynner ense at standardsvaret på det meste på internett er "DUMP HAM!", men det er sjeldent en god løsning uten at det har vært forsøkt dialog med fagpersoner først. Forhold er ikke en jakke du bare kaster fra deg fordi den ikke passer lengre. Det finnes alltid et sinnemestringskurs, om ikke nødvendigvis i kommunen dere bor i, det er uansett verd å prøve slike tiltak før man går til brudd. Ønsker dere lykke til, i alle fall edit: jeg koblet først nå at dere har barn sammen også, beklager. Da er faktisk også Barnevernet en ressurs å støtte seg på om ikke annet hjelper. De kan peke ham videre mot mestringskurs, og faktisk pålegge ham dette også. Da slipper du litt av kampen selv. Endret 9. juli 2021 av strapaziert 7
Isambard Skrevet 9. juli 2021 #13 Skrevet 9. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, det omfatter ikke «alt» og defineres ganske tydelig. Se for eksempel https://www.bufdir.no/vold/TryggEst/Overgrep/Psykisk_vold/ Anonymkode: 022f6...7ec Det er akkurat denne lista som er min kilde. For eksempel er "ignorering" og "avvisning" regnet med som "psykisk vold". Det samme med "nedsettende kommentarer" Det går ikke an å ha en nulltoleranse mot dette på samme måte som fysisk vold. Det er bare det jeg mente. 5
Isambard Skrevet 9. juli 2021 #14 Skrevet 9. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I vårt tilfellet så er det ille og ikke snakk om en mann som kommer småsur hjem fra jobb. Det er nedsettende og frekke kommentarer foran barna, latterliggjøring og aggresjon foran venner til en slik grad at mange rundt oss reagerer og tar kontakt med meg privat. Han kan gjerne våkne meg opp med å skrike meg opp i ansiktet fordi jeg har glemt å sette inn melken i kjøleskapet, såpass enkle småting eksploderer han over. Mens han selv gjør slike ting hele tiden. Jeg er allerede veldig nedbrutt og deprimert etter å ha levd i dette en godt stund og det har eskalert voldsomt i det siste. Anonymkode: d5cef...a0f Ok. Dette er alvorlig. Du bør gå. 24
Hmmmmmm Skrevet 9. juli 2021 #15 Skrevet 9. juli 2021 Du bør gå ja. Denne der sliter mer en du kan tillate deg selv, og barna å omgås noe særlig lenger. Husk at du skal være forbilde for dine barn, ikke la de se at dette er noe du aksepterer. Da blir det noe de selv lever etter da de blir voksene. 13
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #16 Skrevet 9. juli 2021 Isambard skrev (11 minutter siden): Ok. Dette er alvorlig. Du bør gå. Det er nok det jeg kommer til å gjøre. Jeg ønsker å få han i terapi da vi har barn og jeg ønsker at de skal ha en best mulig pappa og jeg må jo også samarbeide med han i mange år fremover. Det er bare så tungt fordi først oppstår disse situasjonene (så og si daglig), så sier han unnskyld for å kort tid etter forsvare hvorfor han sa/gjorde de tingene. Han ønsker at jeg skal bli bedre og det er kun ment som oppmuntring. Det er så manipulerende. Anonymkode: d5cef...a0f 7
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #17 Skrevet 9. juli 2021 Hmmmmmm skrev (13 minutter siden): Du bør gå ja. Denne der sliter mer en du kan tillate deg selv, og barna å omgås noe særlig lenger. Husk at du skal være forbilde for dine barn, ikke la de se at dette er noe du aksepterer. Da blir det noe de selv lever etter da de blir voksene. Det er akkurat det som er min største frykt og hovedgrunnen til at jeg ønsker å gå. Anonymkode: d5cef...a0f 4
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #18 Skrevet 9. juli 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): I vårt tilfellet så er det ille og ikke snakk om en mann som kommer småsur hjem fra jobb. Det er nedsettende og frekke kommentarer foran barna, latterliggjøring og aggresjon foran venner til en slik grad at mange rundt oss reagerer og tar kontakt med meg privat. Han kan gjerne våkne meg opp med å skrike meg opp i ansiktet fordi jeg har glemt å sette inn melken i kjøleskapet, såpass enkle småting eksploderer han over. Mens han selv gjør slike ting hele tiden. Jeg er allerede veldig nedbrutt og deprimert etter å ha levd i dette en godt stund og det har eskalert voldsomt i det siste. Anonymkode: d5cef...a0f Du har plikt til å ta ungene vekk fra en sånn mann. Du risikerer faktisk å miste omsorgen for barna dine hvis du lar de leve med mishandling. Det at mennesker reagerer til deg, tilsier jo antakeligvis at noen før eller siden kontakter barnevernet hvis du ikke foretar deg noe. Anonymkode: 7bd6c...429 22
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #19 Skrevet 9. juli 2021 strapaziert skrev (19 minutter siden): Familievernkontoret er en veldig bra start, snakk også med fastlegen din. Om dere har samme fastlege, kanskje fellestime? Kommunen skal, som noen nevner her, ha et lavterskeltilbud - men la oss være ærlige på at det er ikke alle kommuner hvor dette fungerer veldig godt. Og jeg begynner ense at standardsvaret på det meste på internett er "DUMP HAM!", men det er sjeldent en god løsning uten at det har vært forsøkt dialog med fagpersoner først. Forhold er ikke en jakke du bare kaster fra deg fordi den ikke passer lengre. Det finnes alltid et sinnemestringskurs, om ikke nødvendigvis i kommunen dere bor i, det er uansett verd å prøve slike tiltak før man går til brudd. Ønsker dere lykke til, i alle fall edit: jeg koblet først nå at dere har barn sammen også, beklager. Da er faktisk også Barnevernet en ressurs å støtte seg på om ikke annet hjelper. De kan peke ham videre mot mestringskurs, og faktisk pålegge ham dette også. Da slipper du litt av kampen selv. Jeg er enig med deg og ønsker i det lengste å holde familien samlet. Men når er det nok? Hvor mye skal man stå i? Jeg ønsker at han skal gå i terapi nå fort og se ting litt an i noen mnd. Tviler veldig på om det har noe for seg da vi har vært i parterapi før og han brukte hele timen på å manipulere psykologen og lo når vi dro derfra, fordi det underholdt han at psykologen var så lett å styre. Jeg skal ta kontakt med kommunen og familievernkontoret i dag. Anonymkode: d5cef...a0f 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #20 Skrevet 9. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du har plikt til å ta ungene vekk fra en sånn mann. Du risikerer faktisk å miste omsorgen for barna dine hvis du lar de leve med mishandling. Det at mennesker reagerer til deg, tilsier jo antakeligvis at noen før eller siden kontakter barnevernet hvis du ikke foretar deg noe. Anonymkode: 7bd6c...429 Han er flott med barna og de er såpass små at de ikke har språk. Det er hvordan han er med meg andre reagerer på. Men ja, jeg sitter jo nå å vurderer sterkt å gå men av flere grunner, så ønsker jeg at han får terapi før det. Anonymkode: d5cef...a0f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå