AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #1 Skrevet 9. juli 2021 Hei. Beklager langt og rotete innlegg. Jeg har en gutt på 3, 5 år som ikke trives i barnehagen. Han har blitt utrolig mye bitt, som er trolig en av grunnene. Bhg har gjort "tiltak", gutten som bet han hver dag i fjor sommer, fikk ikke være alene med mitt barn uten voksne tilstedet. Mistenker at de er for lite voksne, for dette har jo vært ett ENORMT problem for de.... De har leket sammen siste to månedene og det har gått fint, helt til han ble bitt igår. Problemet er jo uansett at han er så ufattelig trist når han blir levert på barnehagen.. Vil ha masse masse kos, gråter ved levering i perioder, gråter 7 av 10 ganger når jeg henter. Sier hver morgen at han vil være hjemme med meg... Vi har nettopp kjøpt oss nytt, eldre hus og skal selge huset vårt, i den forbindelse vil vi få en betydelig høyere egenkapital, samt lavere lånekostnader, ergo mye romsligere økonomi, vi prøver å få det til slik at jeg kan være mer hjemme. Jeg lurer på om noen har tatt barnet sitt fri fra bhg f.eks 2-3 dager i uken, hvordan det er for barnet? Evt tatt barnet helt ut av bhg, hvertfall for en periode? Fordeler, ulemper... Anonymkode: 668b6...e64 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #2 Skrevet 9. juli 2021 Ikke prøv å ta ut barnet fra bhg selv. Men er det mulig å bytte avd eller i værste fall bhg? Dette er ikke greit for barnet, noe må gjøres g det er jo bhg sitt ansvar.❤️ Anonymkode: 54ae3...736
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #3 Skrevet 9. juli 2021 Kan dere ikke bytte barnehage? Han har fortsatt flere år igjen før skolen. Anonymkode: 9c779...e21 4
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #4 Skrevet 9. juli 2021 Ta barnet ut av bh hvis mulig. Det beste for barnet er uansett å være med mor. Andre barn kan dere møte på fritiden. Det er fler og fler med sosialfaglig og pedagogisk utdannelse som velger å ha sine barn hjemme❤ Anonymkode: 96f15...70e 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #5 Skrevet 9. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke prøv å ta ut barnet fra bhg selv. Men er det mulig å bytte avd eller i værste fall bhg? Dette er ikke greit for barnet, noe må gjøres g det er jo bhg sitt ansvar.❤️ Anonymkode: 54ae3...736 Ikke ta ut? Hvorfor? Kan du forklare hvorfor barnet må være i barnehagen? Anonymkode: 96f15...70e 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #6 Skrevet 9. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ikke ta ut? Hvorfor? Kan du forklare hvorfor barnet må være i barnehagen? Anonymkode: 96f15...70e Barnet må ikke være i bhg hver dag, ikke det jeg mente. ( ble feil skrevet. Jeg har ikke prøvd skulle det stå) Er viktig at barnet har en bhg det trives i, og mener at barnet bør være litt i bhg. Mye læring der. Anonymkode: 54ae3...736 1
Mt3 Skrevet 9. juli 2021 #7 Skrevet 9. juli 2021 Må være bedre å bytte avdeling/barnehage enn at barnet fortsatt skal gå der men færre dager. Det vil jo fortsatt grue seg til barnehagen, og muligens heller få større problemer med å fungere i barnegruppa. Er det mulighet for å delta der i åpen barnehage noen dager pr uke? Da kunne dere deltatt noen timer pr dag i åpen barnehage, de dagene du evt tok han fri. Hvordan er ditt barn? Er det flink til å dele? Tar det leker ifra andre barn? Får de i barnehagen med seg hva konflikten bunner i, og ikke bare når bitingen skjer? Hvordan tenker de å løse problemet? 6
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #8 Skrevet 9. juli 2021 Jeg ville byttet barnehage. Å ta ham ut vil jo bare gjøre at han gruer seg til de gjenværende dagene. Så kan det jo være fint å ha kortere dager i by barnehage også, og fri innimellom. Men lurt å være der endel i starten da, når han blir kjent og trygg. Vi byttet barnehage på samme alder og av samme årsak, mistrivsel. Tror det er det beste jeg har gjort for barnet mitt. Anonymkode: cb523...ed5 6
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #9 Skrevet 9. juli 2021 Bytt barnehage. Barnehage er ofte det første møtet med utdanningssystemet, og selv om at barnehage er liten og ikke ren opplæring er det utrolig viktig at de trives og vil i barnehagen. Anonymkode: 7e460...3de
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #10 Skrevet 9. juli 2021 TS her. Skal prøve å svare på alt 😅 Barnet bytter avd nå etter sommeren, sammen med resten av gruppa som blir storbarn. Blant annet sammen med barnet som biter han så fælt. Håper det hjelper å få nye voksne, for hun som er pedagogisk leder på nåværende avd synes jeg ikke ser barnet, møter heller ikke følelsene hans. Desverre ikke aktuelt å bytte barnehage, vi bor på ei lita bygd og dette er nærmeste bhg,(vi har ikke anledning å kjøre til byen, da blir det 2timer reisevei totalt hver dag) de har løe med dyr og selve barnehagen er jeg superfornøyd med. Eldste min gikk der også, han trivdes derimot veldig godt. En av de ansatte (Hun er utrolig kjekk og klikker godt med barnet mitt), sier at bitingen skjer uoppfordret. Feks kan barnet mitt sykle ute, så kommer han andre springende og biter han i skulderen, eller så kan barnet mitt sitte å leke rolig alene, så kommer han plutselig og biter seg fast. Gutten min er rolig av seg, men leker godt med andre barn. Flink å dele. Det de har gjort for ift bitingen er at de har separert guttene, på to forskjellige rom /smågrupper. De sier at dette ikke går, at de ikke har resurser til å opprettholde dette og ved ny avd over sommeren har de ingen mulighet å ha tiltak, pga bemanning. Er det lov? Men om det er noen av de ansatte som gjør at han mistrives eller kun bitingen vet jeg ikke. Kanskje en kombinasjon. Han vil hvertfall være hjemme, og er trist hver dag når han må på bhg. Jeg står egentlig mot å enten fri 2 eller 3 dg i uken, eller ta han ut av barnehagen for en periode, det er jo fremdeles nesten 3år til han skal begynne på skole, så om han er hjemme ett år eller to, så kan han heller prøve på nytt når han blir litt større.. Jeg vet ikke. Jeg er rådløs egentlig. Anonymkode: 668b6...e64
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #11 Skrevet 9. juli 2021 Jeg er egentlig ikke for vold, men her hadde jeg lært gutten å bite tilbake. Ingen skal måtte finne seg å bli bitt, og barnehagen er et sted gutten skal føle seg trygg. Hvis økonomien rommer det, så synes jeg det er fint å ha barnet hjemme 1-2 dager i uken, nettopp fordi han selv vil. Kanskje det ikke trenger være sånn mer enn et halvt eller helt år, men det ville i hvert fall gitt barnet en liten pause fra biteren. I tillegg hadde jeg nok meldt fra til kommunen, om at barnet blir bitt og at barnehagen ikke har kapasitet eller midler til å forhindre det, for sånn skal det ikke være. Kanskje de trenger litt veiledning? Anonymkode: 94f29...4f6 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #12 Skrevet 9. juli 2021 Du spør om de har lov til å kutte ut tiltak på bakgrunn av økonomi. Svaret er nei. https://www.udir.no/laring-og-trivsel/barnehagemiljo/ I januar i år ble regelverket for trivsel og miljø i barnehager strammet inn. Barnehagen skal lage en tiltaksplan for å bedre barnets trivsel, og den skal jevnlig evalueres. De tiltakene som ikke fungerer, skal byttes ut. Ikke pga økonomi. Du kan ta dette opp med styrer, om du ikke kommer noen vei så er barnehagekontoret i kommunen neste instans. Jeg tenker at dette tilfellet er et "alvorlig tilfelle" fordi det har pågått over tid og påvirket barnets trivsel i barnehagen, og styrer skal derfor melde dette til barnehageeier. Så kan du gjerne ha han hjemme i en periode, men det viktigste er at han og det andre barnet får hjelp. Er det et barn han skal gå i klasse med også? Anonymkode: cb523...ed5 6
Gjest Fnuggolina Skrevet 9. juli 2021 #13 Skrevet 9. juli 2021 (endret) Jeg ville ikke tatt et eldre barn ut av barnehagen, og det hjelper ingenting på bitingen. Edit: leste nå at bytte ikke er aktuelt. Tja.....en dag fri i uka er jo greit tenker jeg, men igjen løser dette ikke noe. Jeg ville brukt disse fridagene dine i starten til å være veldig aktiv ovenfor barnehage og kommune på ressursbehovet. Dette kommer ikke til å gi seg, jeg antar de skal gå i samme klasse siden det er en liten bygd? Endret 9. juli 2021 av Fnuggolina
ops2 Skrevet 9. juli 2021 #14 Skrevet 9. juli 2021 Hvis det er ei lita bygd som du sier, så vet dere sikkert hvem foreldrene til biteren er. Ta noen bilder av bitemerkene på deres barn. Be om å få komme på besøk til foreldrene og vis hvordan sønnen deres ser ut etter at han har blitt bitt. Eventuelt send bildene på telefonen hvis foreldrene ikke vil ha besøk. Det er ikke deres barn som gjør noe galt. Hvis du må ta barnet ut av bhg noen dager i uka, så kan dere spørre om de andre foreldrene kan gjøre det samme de dagene deres barn er i bhg. Foreldrene blir sikkert sjokkerte, lei seg eller, i verste fall, sinte på dere. Men de bør få seg en oppvekker. Å se bitemerkene gjør større inntrykk enn å få høre av barnehagen at han biter. Foreldrene bagatelliserer sikkert det. 1
Gjest 123 eller noe Skrevet 9. juli 2021 #15 Skrevet 9. juli 2021 Har ikke noe erfaring enda, siden han ikke begynner før til høsten. Men vi søkte bhg onsdag torsdag og fredag. Mandag og tirsdag skal jeg være hjemme med han siden det passer best med mine vakter. Synes det er viktig å komme seg ut og være sosial med andre barn, men synes også det er greit å ikke bare sette han der hver dag når jeg har mulighet å være sammen med han et par dager i uka.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #16 Skrevet 9. juli 2021 ops2 skrev (42 minutter siden): . Foreldrene blir sikkert sjokkerte, lei seg eller, i verste fall, sinte på dere. Men de bør få seg en oppvekker. Å se bitemerkene gjør større inntrykk enn å få høre av barnehagen at han biter. Foreldrene bagatelliserer sikkert det. Det vet vi jo strengt talt ingenting om. Hva gjør foreldre som ikke bagatelliserer biting? Stiller opp i barnehagen hver dag for å forhindre det? Det er barnehagen som må legge rammene for at ts sitt barn skal trives. Foreldrene til biteren kan støtte opp om rammene og tiltakene som barnehagen legger opp til, og de kan henvise til BUP eller PPT om det kan være snakk om en underliggende årsak til atferden, for eksempel språk/hørsel. Jeg vil ikke anbefale å troppe opp på døra til det andre barnet, om det ikke er for å komme i fred, men med et ønske om å styrke det sosiale mellom barna for eksempel (noe jeg tenker kan være lurt!). Er det forresten bare ditt barn som bites, ts? Om du vet noe om det. Anonymkode: cb523...ed5 6
ops2 Skrevet 9. juli 2021 #17 Skrevet 9. juli 2021 39 minutter siden, AnonymBruker said: Det vet vi jo strengt talt ingenting om. Hva gjør foreldre som ikke bagatelliserer biting? Stiller opp i barnehagen hver dag for å forhindre det? Det er barnehagen som må legge rammene for at ts sitt barn skal trives. Foreldrene til biteren kan støtte opp om rammene og tiltakene som barnehagen legger opp til, og de kan henvise til BUP eller PPT om det kan være snakk om en underliggende årsak til atferden, for eksempel språk/hørsel. Jeg vil ikke anbefale å troppe opp på døra til det andre barnet, om det ikke er for å komme i fred, men med et ønske om å styrke det sosiale mellom barna for eksempel (noe jeg tenker kan være lurt!). Er det forresten bare ditt barn som bites, ts? Om du vet noe om det. Anonymkode: cb523...ed5 Har ikke foreldrene noe oppdrageransvar? En såpass stor unge som skal begynne på storbarnavdelingen bør man kunne snakke med. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #18 Skrevet 9. juli 2021 Å lære barnet å bite vil jeg ikke. For all del, har en gutt på 7, han ble plaget en periode i starten av 1klasse hvor han ble dyttet i bakken, og slått. Da tenker jeg det er helt innafor å ta igjen, som jeg har tydeliggjort for 7åringen min(han turte aldri å gjøre noe tilbake selv om vi pratet om det). Det ble dog bedre pga lærer som tok tak i det. Men å lære en 3år gammel gutt å bite kan virkelig slå feil vei 😅 Å kontakte foreldrene er ikke aktuelt. De sliter med storesøsteren også, og det sies litt av hvert om foreldrene her rundtom. Om de bagatelliserer det eller ei, det vet jeg ikke.. Det er kun mitt barn som blir bitt, ingen andre.. Men for all del, jeg har ikke inntrykk av at foreldrene har oppdratt noen av barna sine. Det er mannen min som tar seg av ting når det er noe. Jeg er veldig sjenert og konfliktsky, mannen min er totalt motsatt. Han troppet inn på kveldsmøtet til de ansatte på bhg ifjor, etter barnet kom hjem med blodig rygg, knallblå, etter bitt. Skal be han ta det videre igjen nå. Leder kjenner godt til situasjonen. Barnet mitt vil ikke leke med han som biter, og påtvinge noe vennskap tror jeg ikke er veien å gå, for mitt barn ihvertfall. Litt usikker på om de havner i klasse, men de er hvertfall på samme trinn. Det er vanligvis delt opp i 2 klasser fra skolealder. Vet det ikke hjelper på bitingen å ta han fri to dager, da han uansett har 3 dager han må på bhg, men det er hvertfall 2 dager mindre pr uke han slipper å grue seg.. Mulig det blir bedre når de kommer på storbarn selfølgelig, noe jeg viiirkelig håper. Tanken er jo at det er bedre å gå på bhg 3dg istedenfor 5,når han ikke trives🤷♀️. Jeg kunne gjerne tatt han ut, men er redd han mister den sosiale delen som jeg tror er ekstremt viktig å ha på stell til skolestart og videre i livet. Anonymkode: 668b6...e64
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #19 Skrevet 9. juli 2021 Har forresten sagt til 3åringen også, at han må slå han vekk fra seg når han biter. Det er lov å beskytte seg selv. -ts Anonymkode: 668b6...e64 1
Gjest Vintermorgen Skrevet 9. juli 2021 #20 Skrevet 9. juli 2021 Ryddet for oppfordring til vold. Vintermorgen, mod
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå